منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

کسب‌وکار اینترنتی با کسب درآمد از اینترنت متفاوت است، کسب‌وکار اینترنتی یعنی صاحبان کسب‌وکار از طریق فضای مجازی و خصوصاً فعالیت در وب‌سایت و پیج های اینستاگرامی نسبت به ارائه کالاها و خدمات خود اقدام می‌کنند، درحالی‌که کسب درآمد از اینترنت یعنی از راه‌های مختلف از اینترنت کسب درآمد کرد. از مثال‌های این مورد می‌توان به بیت کوین اشاره کرد.

شاید تاکنون اسم فروشگاه اینترنتی را شنیده باشید. می خواهید بدانید فروشگاه اینترنتی چیست؟ و چگونه می توان یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کرد؟ در این مطلب میخواهیم نحوه شروع راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، بازاریابی و مدیریت آن را توضیح دهیم.

فروشگاه اینترنتی چیست؟

فروشگاه اینترنتی، وب سایتی است که تعدای کالا یا خدمات را عرضه می کند، مشتریان می توانند با کلیک بر روی محصول، اطلاعات و مشخصات آن را مطالعه کنند و در صورت نیاز سفارش دهند. هزینه کالا و خدمات را می توان بصورت آنلاین پرداخت کرد و محصول مورد نظر را در مقصد مورد نظر دریافت کرد. در این وب سایت ها قسمتی به نام سبد خرید مجازی برای هر مشتری وجود دارد که در آن سفارشات مشتریان ثبت می شود. فروشگاه های اینترنتی به دو صورت فیزیکی یا غیر فیزیکی به ارائه خدمات می پردازند، محصولات فیزیکی شامل مایحتاج زندگی از قبیل خوراک، پوشاک، لوازم آرایشی، بهداشتی و… است. ولی محصولات غیر فیزیکی شامل موسیقی، فیلم و مواردی که حاوی وجود خارجی نیستند، می باشد.

برخی از عوامل و نکاتی که باید در فروشگاه های اینترنتی رعایت شود:

  • امنیت آن بسیار مهم است. همانطور که به فکر امنیت فروشگاه خود هستید، سارقان اینترنتی را هم نباید دست کم بگیرید زیرا بسیار حرفه ای تر از سارقان دیگر عمل می کنند.
  • فروشگاه اینترنتی مانند یک فروشگاه فیزیکی نیاز به سرمایه دارد و باید هزینه صرف آن کنید و اگر برای طراحی سایت خود هزینه ندهید هیچ سودی کسب نخواهید کرد.
  • مانند فروشگاه فیزیکی نیاز به تبلیغات دارد. برای رونق مشاغل اینترنتی هم نیاز به تبلیغات داریم. با وجود اینکه اینترنت یک رسانه امروزی است ولی قوانین کسب وکار برای این رسانه هم کاربرد دارد.

کسب وکار اینترنتی

یکی از راه های کسب درآمد سریع و بدون نیاز به سرمایه زیاد کسب و کار اینترنتی است معمولا در اغلب موارد کسب و کار اینترنتی از خانه ها شروع می شود و در طی زمان پیشرفت کرده و به فروشگاه یا شرکت های بزرگ تبدیل می شود. در حال حاضر کسب و کار اینترنتی در ایران تبدیل به یک ترند شده است که هرروز تعداد افرادی که به این حیطه وارد می شوند افزایش پیدا می کند. پیش بینی شده است تا چند سال آینده بسیاری از مشاغل که بصورت فروشگاهی وجود دارند، از سنتی تبدیل به اینترنتی می شوند.

نکته ایی جالب که حتما باید در نظر گرفت این است که کسب و کار اینترنتی با کسب در آمد از اینترنت متفاوت است، کسب و کار اینترنتی یعنی صاحبان  کسب و کار از طریق فضای مجازی و خصوصا فعالیت در سایت و پیج های اینستاگرامی نسبت به ارائه کالاها و خدمات خود اقدام می کنند در حالیکه کسب درآمد از اینترنت یعنی از راه های مختلف از اینترنت کسب درآمد کرد که از مثال های این مورد می توان به بیت کوین اشاره کرد.

آیا لزومی بر وجود کسب و کار اینترنتی وجود دارد؟

کسب و کارهای سنتی به مدت زیادی بهترین راه برای فروش یا عرضه محصولات بودند. افراد برای خرید لوازم مورد نیاز خود به فروشگاه های مورد نظر می رفتند و خرید خود را انجام می دادند. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری و بوجود آمدن امکانات جدید، تحول زیادی در زندگی انسان ها ایجاد شده است. باتوجه به پیشرفت تکنولوژی نیازهای جدیدتری برای انسان ها بوجود آمد و همینطور راه های جدید تری برای تامین این نیاز ها شناخته شد. هم چنین راه های سریع تری برای تامین نیازهای قبلی که به مراتب از راه های سنتی آسان تر بود ارائه شد. بطور مثال می توان از ارائه خدمات بانکی بصورت اینترنتی نام برد. بنابراین باید پذیرفت که آینده شغل ها و کسب و کارها اینترنت است.

آیا همه مشاغل می توانند بصورت اینترنتی فعالیت کنند؟

سوال مهمی که در زمینه کسب و کار اینترنتی بوجود می آید این است که آیا همه مشاغل می توانند بصورت اینترنتی فعالیت کنند؟ بطور مثال یک تعمیرکارماشین که نیاز است افراد با ماشین خود حضور پیدا کنند می تواند کسب و کار اینترنتی راه اندازی کند؟

جواب این سوال ها مثبت است. به دلیل افزایش استفاده مردم از فضای مجازی، بهترین مکان برای یافتن مشتریان همانجاست. میزان زیادی از مردم از گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. یک کسب و کار اینترنتی می تواند با معرفی خدمات، ویژگی ها و مزیت های خود توجه مردم را جلب کرده و آن ها را متقاعد به استفاده از خدمات خود بکنند.

آیا برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز به جواز کسب است؟

خیر برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز به هیچ جوازی ندارید مگر اینکه بخواهید در وب سایت خود از درگاه های بانکی برای پرداخت داشته باشید که باید نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشید.

سعی کنید از ورود مطالب سیاسی، جنسی و توهین آمیز به کسب و کار اینترنتی خود خودداری کنید. شما ساکن هرجای دنیا که باشید ورود به چنین بحث هایی مانع پیشرفت کسب و کار شما می شود. حتما تابع قانون کشور باشید. تا بتوانید به موفقیت برسید.

فروشگاه اینترنتی

مشاوره راه اندازی کسب و کار اینترنتی و مشاوره بازاریابی و نحوه مدیریت فروشگاه اینترنتی در این محتوا آموزش داده شده است. شما می توانید با استفاده از این مقاله اطلاعاتی در این زمینه بدست آورید.

انواع کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی دارای حوزه وسیع و گسترده ای است اما بطور کلی می توان آن را به سه دسته بزرگ تقسیم بندی نمود که همه کسب و کارها به نوعی در آن ها قرار داردند.

  • عرضه و فروش کالاها

رایج ترین روش برای فروش و عرضه محصول در فضای اینترنت، فروشگاه های اینترنتی هستند. این فروشگاه ها انواع مختلفی دارند که محصولات خود را بصورت عمده و کلان به فروش می رسانند. بعضی از فروشگاه ها ممکن است تخصصی تر عمل کرده و فقط در یک زمینه خاص فعالیت کنند. بعضی دیگر از آنها فروش بصورت کلان تری دارند و تقریبا همه اجناس را در فضای اینترنت به فروش می رسانند. از فروشگاه های تخصصی می توان به فروشگاه های عرضه محصولات آرایشی و از کلان فروشان می توان به آمازون اشاره نمود.

  • ارائه خدمات

هر خدمتی که بتوان چه بصورت فیزیکی و چه غیر فیزیکی ارائه کرد، در این قسمت قرار می گیرد. بطور مثال می توان به کارواش ها اشاره نمود که نسبت به معرفی خدمات خود اقدام می نمایند.

  • سایت آموزشی

یکی از مهم ترین کسب و کارها، آموزش در قالب امکانات فضای مجازی است. در عصر حاضر سایت های آموزشی هستند که در ازای دریافت هزینه نسبت به فروش و محتوای آموزشی خود اقدام می کنند.

چگونگی شروع یک کسب و کار اینترنتی

هر کسی که صاحب شغل و کسب و کار است می تواند وارد اینترنت شده و اقدام به جذب مشتری نماید.

مراحل راه اندازی کسب و کار

  • انتخاب حوزه فعالیت

مرحله اول در شروع کسب و کار اینترنتی، تعیین حوزه فعالیت شغلی خودتان است. اگر هم اکنون دارای یک کسب و کار سنتی هستید در فضای مجازی هم فعالیت شما باید در حوزه شغل فعلی شما باشد. اگر فروشنده محصولات آرایشی هستید می توانید یک سایت یا پیج با همین موضوع راه اندازی نمایید. ولی اگر دارای شغل نیستید باید پیجی با زمینه تخصصی خود راه اندازی کنید چون خیلی مهم است، بتوانید برای فعالیتی که شروع می کنید حرفی برای گفتن داشته باشید. بدلیل رقابت زیاد در اینترنت داشتن تخصص یک امر ضروری است.

  • بررسی و تحلیل رقبا و بازار

بیش از شروع هر کار لازم است که برنامه داشته باشید و فعالیت خود را بصورت هدفمند دنبال کنید. شروع یک کسب وکار اینترنتی مستلزم شناخت دقیق بازار هدف و نحوه فعالیت رقباست. به همین دلیل ضروری است بازار هدف را شناسایی کنید با مخاطبان خود در فضای مجازی آشنا شوید و نسبت به خواسته های آن ها نسبت به ارائه خدمات اقدام کنید. هم چنین با بررسی رقبا نقاط قوت و ضعف آن ها را شناسایی و تحلیل کنید تا بتوانید محصولات خود را بهتر از آن ها ارائه دهید.

  • ساخت وب سایت و طراحی و ایجاد پیج اینستاگرام

وب سایت و پیج اینستاگرام دو وسیله مهم برای هر کسب و کار اینترنتی هستند. مشتریان با توجه به نیازهای خود اقدام به جستجو در مرورگرها می پردازند. داشتن یک وب سایت با ساختار مسنجم و جذاب که نیازهای کاربران را پاسخگو باشد و به خوبی سئو شده باشد شما را از سایر رقبا جلوتر می اندازد. همپنین داشتن یک پیج حرفه ای و خوب ساخته شده برای فعالیت و جذب مشتری لازم است. اینستاگرام میلیون ها مشتری و مخاطب دارد که می توان با فعالیت صحیح و ایجاد فضایی عالی  میزان فروش و کسب و کار را چندین برابر کرد.

  • جذب بازدید کننده و تبدیل کردن آن ها به مشتری

مرحله پایانی در کسب و کار اینترنتی جذب مخاطب و تبدیل آن ها به یک مشتری وفادار است. برای جذب مشتری لازم است محتوایی با جذابیت بالا، سرگرم کننده و ارزشمند ارائه شود تا مخاطبان به زمینه کسب و کار شما علاقمند شوند. با سئو کردن وب سایت میتوان مخاطبینی که در جستجوگرها به دنبال خدمات هستند را جذب کرد. جلب رضایت و اعتماد مخاطبان برای آنکه متقاعد شوند از فروشگاه اینترنتی شما خرید نمایند از اصول مهمی است که باید رعایت شود. احترام به سلایق مشتریان یکی از اصول مهم کسب و کار اینترنتی است.

مشاوره راه اندازی کسب و کار اینترنتی

مشاوره کسب و کار اینترنتی اهمیت زیادی در موفقیت دارد و هزینه های تشکیل، حفظ و توسعه تجارت را کاهش می دهد. راه اندازی کسب و کار اینترنتی شش مرحله دارد:

موضوعات قابل مشاوره راه اندازی کسب و کار اینترنتی

مشاوره بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی به پروسه ای گفته می شود که کسب و کار شما از طریق استراتژی هایی که برپایه بازاریابی و فروش مستقیم و غیر مستقیم از طریق وب سایت فروشگاهی و یا پیجتان، منجر به فروش شود. بازاریابی اینترنتی نوعی از بازاریابی است که به دلیل قیمت پایین و ماندگاری بالا و فراگیر بودن جایگاه خاصی پیدا کرده است.

کارهای بازاریابی اینترنتی

مفهوم مشاوره بازاریابی اینترنتی

عصر حاضر بر پایه شیوه های علمی بروز دنیا به توسعه کسب و کارها، جایگاه بهتر از رقبا و دریافت سهم ذهنی بالاتر از مشتری، تقویت برند با داشتن هدف و استراتژی بصورت کاملا موثر کمک می کند. گام نخست برای پیدا کردن راه کاری قابل اعتماد برای افزایش بازدهی اقتصادی فروشگاه اینترنتی شما داشتن خدمات مشاوره بازاریابی اینترنتی است. مشاوران بازاریابی اینترنتی با آنالیز کسب وکار شما و شناخت بازار هدف بهترین روش را برای بازاریابی اینترنتی ارائه می دهند.

فواید مشاوره بازاریابی اینترنتی

عوامل موفقیت در زمینه مشاوره بازاریابی اینترنتی

مشاوره بازاریابی اینترنتی باید از حیاتی بودن ابزار اینترنت در کسب و کار شما آگاهی داشته باشد. مهم ترین ویژگی که باید در مشاوره بازاریابی اینترنتی در نظر گرفته شود تحلیل و بررسی بصورت مستمر و هدفمند است، مشاوره باید از آخرین تغییرات در بازاریابی اینترنتی و حوزه رقابت کسب و کار شما اگاهی کامل داشته باشد. به همین وسیله است که می توان استراتژی ها را در صورت لزوم تغییر داد.

مشاوره بازاریابی اینترنتی برای چه کسانی نیاز است؟

قطعا تمامی کسب و کار ها برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود نیاز به مشاوره بازاریابی اینترنتی دارند. اما زمان آن بستگی به مقصود صاحبان مشاغل برای انجام یکی از کارهای زیر است:

  • علاقه به افزایش مشتریان
  • تدوین هدف های جدید برای فعالیت در فضای مجازی
  • تدوین و تعیین برنامه ریزی جدید برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت
  • بهبود بخشیدن به رابطه با مشتریان
  • نیاز به ابزار تحلیل پیشبرد اهداف
  • آگاهی پیدا کردن از رقبا و میزان رقابت

مدیریت فروشگاه اینترنتی

باتوجه به گسترش اینترنت، خرید اینترنتی رشد قابل توجهی پیدا کرده است. بعد از از راه اندازی فروشگاه اینترنتی و جذب مشتری مدیریت فروشگاه اینترنتی است که با در نظر گرفتن نکات ریز و درشت می تواند به موفقیت فروشگاه کمک کند.

نکات طلایی برای مدیریت فروشگاه اینترنتی

  • پیشنهاد و انتقاد توسط مشتری

وجود نظرات مشتریان، بهترین وسیله برای ایجاد اعتماد و اطمینان برای خرید محصولات است. یقینا تبیلغات مشتریان هستند. تحقیقات نشان داده است که مشتریان به نظراتی که در فضای مجازی می بینند بها می دهند. پس اجازه بدهید بصورت آزادانه و سریع احساسات خود را نسبت به خریدی که داشته اند و سرویس هایی که دریافت کرده اند بیان کنند. به علاوه، نظرات مشتریان به اعتبار بخشیدن به فروشگاه اینترنتی شما کمک زیادی می کنند. آمارها نشان می دهد 60 درصد مشتریان به خرید از فروشگاه هایی که قدرت نظر دادن داشته باشند، تمایل بیشتری دارند.

  • استفاده از عکس های با کیفیت بالا

هیچ کس حاضر به خرید جنسی که ندیده است ندارد، پس اگر می خواهید مخاطبانتان تبدیل به مشتری بشوند باید عکس هایی با کیفیت بالا و با زوایایی مختلف که از دوربین هایی حرفه ای گرفته شده در اختیار آن ها بگذارید. با مدیریت صحیح تصاویر استفاده شده در اصل به مدیریت فروشگاه اینترنتی خود کمک کرده اید.

  • پرداخت آسان

آخرین مرحله خرید صفحه پرداخت است. اگر فروشگاه اینترنتی شما، وب سایت است باید از درگاه های بانکی استفاده کنید برای اینکار باید نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت نمایید با نمایش دادن نشان های اعتماد، مشتری به پرداخت وجه به فروشگاه شما اعتماد می کند. روش های پرداخت متعددی در اختیار خریدار قرار دهید (آنلاین، پرداخت در محل، پرداخت بانکی و…). مشتری را مجبور به عضویت در فروشگاه و وب سایت نکنید. (دریافت آدرس پستی و تلفن کافی است!) نکته مهم امکان تماس با ما را حتما در فروشگاه اینترنتی خود لحاظ کنید تا مشتری آرامش خاطر بیشتری داشته باشد.

  • سنگین نبودن سایت

امروزه سرعت اینترنت افزایش داشته است اما شما با مدیریت فروشگاه خود تلاش کنید سایت سنگینی نداشته باشید. سایتتان را سبک بسازید تا به سرعت بارگذاری شود. امار ها نشان می دهد که یک چهارم مردم وقتی سایت در چهار ثانیه اول باز نشود آن را ترک می کنند. با داشتن صفحه های سبک و تصاویر با حجم کم می توانید مشتریان خود را به گشت و گذار در فروشگاه اینترنتی خود تشویق کنید.

  • شکیل و زیبا بودن فروشگاه

تحقیقات نشان داده است که تقریبا نیمی از مشتریان نظرات خود را راجع به یک فروشگاه اینترنتی بر اساس ظاهر و طراحی آن بیان می کنند. مشتریان در همان ثانیه های اول تصمیم به موندن یا ترک فروشگاه شما می کنند. پس تلاش کنید با طراحی زیبا و چشم نواز مانع ترک مشتریان شوید. دقت کنید که محصول باید در طراحی شما در اولویت قرار داشته باشد و عکس های متعددی از محصولتان در وب سایت یا پیج شما دیده شود.

  • محصولات مرتبط

یکی از بهترین راه های در آمد استفاده از روش محصول مرتبط است. در پست مربوط به فروش هر محصول لوازم جانبی یا کمکی که مشتری تمایل به خرید آن را دارد، معرفی کنید. مانند گوشی همراه می توانید در کنار آن محافظ، قاب و کارت حافظه را معرفی کنید. لوازم کمکی و جانبی محصولات را بصورت کامل معرفی و عرضه کنید چه بسا مشتریانی که بخاطر تکمیل نبودن لوازم، از شما خرید نکنند.

  • معرفی جامع محصول

عاملی که می تواند باعث ایجاد شک و تردید در خرید مشتریان شود، عدم اطلاعات کافی از محصول است. برای رفع ابهامات محصولات، تمام مشخصات آن ها را بصورت جامع بیان کنید و اگر ممکن است برای بررسی محصول خود فیلم بسازید. برروی نقاط قوت محصول خود تاکید داشته باشید و از کلمات ساده و جملات کوتاه برای معرفی محصول خود استفاده کنید. ویژگی های محصول خود را در قالب جدول مقایسه و نمایش دهید.

  • پشتیبانی قوی از مشتری

برای حفظ رضایت مشتری می توانید فضایی به نام پرسش و پاسخ آنلاین ایجاد کنید. چراکه در خرید آنلاین ممکن است مشکلاتی از قبیل اشکال در پرداخت و نرسیدن محصول پیش بیاید. شما با ایجاد بستر پرسش و پاسخ به مشتریان خود اطمینان داده و تماس آن ها با شما به امنیت روانی مشتریان کمک می کند.

جمع بندی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی این روزها خیلی بیش از پیش به دنیای کسب و کار اینترنتی ورود کرده اند. اصلی ترین گام برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی داشتن وب سایت و پیج اینستاگرامی است که با مشاوره راه اندازی و مشاوره بازاریابی باید آن را بصورت صحیح مدیریت کرد. مدیریت فروشگاه اینترنتی با استفاده از نظرات مشتریان، معرفی جامع محصولات و سبک کردن سایت و چشم انداز نمودن آن می تواند در راستای موفقیت فروشگاه اینترنتی گام بزرگی بردارد.

از تبلیغات فروشگاه اینترنتی خود در شبکه های اجتماعی غافل نشوید چرا که مردم زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. یکی از اهداف مهم شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد کمک به صاحبین مشاغل برای ایجاد و راه اندازی فروشگاه های اینترنتی است. تیم متخصص حرفه ای ایکاد به فکر ساخت بهترین فروشگاه های آنلاین برای شما مشتریان عزیز است.