منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

پلاگین ‌ها جزیی از نرم‌افزارها به‌حساب می‌آیند که ویژگی خاصی را به برنامه اضافه می‌کنند. زمانی که برنامه‌ای از پلاگین ها حمایت می‌کند به این معناست که قابلیت سفارش سازی دارد. یکی از وظایف پلاگین ها ایجاد هماهنگی بیشتر بین برنامه‌های کاربردی سایت و مرورگرهاست. اغلب افکت‌های خاصی که بر روی وب‌سایت‌ها وجود دارد توسط پلاگین ها ایجاد می ‌شود.

سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS یک سیستم نرم افزاری برای مدیریت محتوای زیر نظر وب می باشد که با استفاده از آن می توانید محتوای سایت خود را مدیریت کنید و بدون داشتن علم برنامه نویسی بتوانید سایت بسازید. با CMS می توانید بدون نیاز به تغییر کدها به سایت خود محتوا اضافه کنید. برای ساخت یک وب سایت سیستم مدیریت محتوای زیادی وجود دارند ولی بعضی از آن ها از مابقی برتری دارند مانند وردپرس. با ایکاد همراه باشید تا در ادامه با وردپرس، سئو وردپرس، پلاگین و بهترین افزونه ها آشنا شوید.

وردپرس چیست؟

درسال 2003 مایک لیت و مت مولنویگ ابزاری برای وبلاگ نویسی ایجاد کردند. آنها درصدد ایجاد یک بستر وبلاگ نویسی بهتری بودند، که ویژگی های قوی تری داشته باشد و بصورت مداوم قابلیت توسعه داشته باشد در نتیجه آنها وردپرس را ساختند. وردپرس ابتدا ابزاری برای وبلاگ نویسی بود که به سرعت به یک سیستم مدیریت محتوای گسترده تبدیل شد. این CMS یک بستر عالی برای وب سایت ها است که از وبلاگ نویسی تا تجارت الکترونیکی را در بر می گیرد. وردپرس شامل انواع قالب ها و پوسته ها می باشد که رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا می توانید، بدون داشتن هیچ پیش زمینه ای از برنامه نویسی، سایت خود را ایجاد کنید. وردپرس بسیار انعطاف پذیر است و یک راه حل عالی برای وب سایت های کوچک و بزرگ است.

ویژگی ها و قابلیت های وردپرس:

  • امنیت زیاد
  • واکنش گرا بودن
  • سازگاری با زبان فارسی
  • قابلیت بک آپ گرفتن
  • داشتن تنوع در قالب
  • بروز رسانی های متعدد جهت برطرف کردن مشکلات امنیتی
  • نصب آسان
  • منوهای سفارشی
  • کاربری آسان
  • سازگار با تلفن همراه

وب سایت وردپرس چیست؟

هر وب سایتی که از وردپرس به عنوان CMS خود استفاده کند به آن وب سایت وردپرس می گویند. وردپرس، پس زمینه وب سایت (کاربر برای ایجاد تغییرات و یا اضافه کردن محتوای جدید) و قسمت نمایشی یا جلویی (قسمت قابل مشاهده توسط بازدیدکنندگان) را پشتیبانی می کند و به آن قدرت می دهد.

وردپرس پلاگین

پلاگین چیست؟

پلاگین (plug-in) یا افزونه از ترکیب plug و in تشکیل شده است. Plug به معنای پریز برق است، به همین دلیل است که در طراحی آیکون هایی که برای پلاگین ساخته می شود از شکل پریز برق استفاده می کنند. شکل پریز برق به موضوع وجود زیر ساخت اشاره دارد که پریز به تنهایی و بدون اتصال به برق کاربردی ندارد. پلاگین هم به زیر ساخت ها متصل می شود و بطور جداگانه کاربردی ندارد. پلاگین ها جزیی از نرم افزارها به حساب می آیند که ویژگی خاصی را به برنامه اضافه می کنند. زمانی که برنامه ای از پلاگین حمایت می کند به این معناست که قابلیت سفارش سازی دارد. یکی از وظایف پلاگین ها ایجاد هماهنگی بیشتر بین برنامه های کاربردی سایت و مرورگرهاست. اغلب افکت های خاصی که بر روی وب سایت ها وجود دارد توسط پلاگین ها ایجاد می شود.

علت ایجاد پلاگین ها:

پلاگین به علت های زیادی بوجود آمده اند که در اینجا به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  • از ویژگی های جدیدی که بوجود می آید پشتیانی می کند.
  • حجم اپلیکیشن ها را کم می کند.
  • برای برنامه نویسان فرصت توسعه و گسترش نرم افزار را به عنوان فرد سوم ایجاد می کند.

لازم بودن نصب افزونه در سایت وردپرسی

داشتن برخی از افزونه ها در سایت وردپرسی برای رسیدن به موفقیت لازم است. شما برای بالا بردن بازدید وب سایتتان نیاز به امکانات خاص و ویژه ای دارید که این امر توسط افزونه ها محقق می شود. البته دقت کنید افزونه ای که استفاده می کنید با قالب استفاده شده در سایت سازگار باشد و یا افزونه در سایت شما کاربرد داشته باشد عدم سازگاری می تواند وب سایت را سنگین کرده و برای آن مشکل ایجاد کند . پس لازم است شما به عنوان صاحب سایت با افزونه ها آشنایی داشته باشید و با آگاهی صحیح آن ها را در وب سایت خود به کار ببرید.

ساختار افزونه ها

افزونه یا پلاگین های وردپرسی فایل هایی هستند که بصورت زیپ و php بارگیری می شوند که  با نصب آن ها می توانید از امکانات ویژه آنها در وب سایت خود بهره ببرید.

افزونه سئو وردپرس

برای انجام دادن سئو افزونه های مخصوصی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان Yoast Seo را نام برد. پلاگین Yoast Seo بیشترین نصب را در سایت های ورد پرسی دارد. حدود 80 درصد امکانات این افزونه بصورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. البته افزونه های دیگر هم هستند که می توان به یکی از آن ها یعنی All in SEO Pack اشاره نمود.

بهترین افزونه های وردپرس

در قسمت اول نسبت به توضیح وردپرس پرداختیم حال بیایید به افزونه های موجود شیرجه بزنیم. بهترین پلاگین های وردپرس و محبوب ترین های آن ها کدام هستند و چه کسانی آن ها را مورد استفاده قرار می دهند و علت محبوبیت آن ها چیست؟

  • افزونهYoast SEO :

این افزونه درسال 2008 راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون حدود 252،117،026 بارگیری شده است. از محبوب ترین افزونه های سئو می توان به این افزونه اشاره نمود که بیش از پنج میلیون نصب فعال داشته است. از عوامل محبوبیت این افزونه می توان به رایگان بودن قسمت زیادی از آن اشاره نمود. به بیان دیگر شما می توانید به راحتی از Yoast SEO و به طور رایگان لذت ببرید.

این افزونه به 44 زبان موجود است و همین امر باعث می شود بهینه سازی موتور جستجوهای محلی آسان شود.

قابلیت های افزونه Yoast Seo:

  • این افزونه در تمام مراحل با شما همراه است و از شما پشتیبانی می کند.
  • زبان فارسی را پشتیبانی می کند و بکارگیری آن آسان است.
  • در تمامی قسمت ها دارای راهنما است.
  • برای بهبود وضعیت سئو آن را کامل مورد تجزیه وتحلیل قرار می دهد.
  • قابلیت بررسی خوانایی متن را دارد.

به همین دلیل است که این افزونه از بهترین افزونه برای بهبود سایت وردپرسی شما است.

  • افزونه All In One SEO Pack:

این افزونه یکی از محبوب ترین افزونه ها به حساب می آید که حدود سه میلیون نصب فعال داشته است به نوعی می توان گفت دومین پلاگین محبوب در بین افزونه های سئو وردپرس بعد از Yoast seo است. این افزونه در بهینه سازی پست و صفحات وب سایت شما کمک شایانی می کند. از قابلیت های این افزونه می توان به ساخت نقشه سایت  XML اشاره نمود. همچنین این افزونه قابلیت پشتیبانی AMP، صفحات پرشتاب موبایلی را دارد که در سئو موبایل می تواند نقش مهمی داشته باشد. این افزونه می تواند بصورت خودکار گوگل و بینگ را از تغییرات جدید مطلع کند و می تواند موردی عالی برای تازه کاران باشد زیرا نیاز به تنطیمات اضافه ای ندارد.

  • افزونه ساخت صفحات گرافیکی یاPage Builder Elementor:

این افزونه سازنده صفحات حرفه ای و گرافیکی وردپرس است که امروزه بیش از 5 میلیون کاربر آن را مورد استفاده قرار می دهند. یکی از عوامل محبوبیت این افزونه این است که نیاز به برنامه نویسی را از بین می برد. این افزونه در سطح جهان موجود است و به 56 زبان ترجمه شده است.  وب سایت های ساخته شده بااین افزونه پس از استقرار به راحتی قابل نگهداری و به روز رسانی هستند و این یک مزیت بزرگ برای کاربران غیرفنی است زیرا نیاز به مهارت برنامه نویسی ندارد.

  • افزونه امنیتی یا Jetpack:

Jetpack یک افزونه امنیتی برای وردپرس است که توسط شرکت پشتیبان ساخته و نگهداری می شود این افزونه به 42 زبان موجود است این افزونه علاوه بر امنیت، ابزارهای بازاریابی و عملکردی را نیز برای سایت های وردپرس فراهم می کند. با استفاده از این افزونه کاربران می توانند از پرونده ها و تصاویر نامحدود، آمار سایت، تائید سایت و موارد دیگر رایگان بهره ببرند.

  • ساخت فروشگاه اینترنتی با Woocommerce:

هرکس خواهان یک وب سایت تجارت الکترونیکی وردپرسی است باید از woocommerce استفاده کند. این افزونه تجارت الکترونیکی را آسان و مقرون به صرفه می کند. این افزونه به 64 زبان موجود است. این افزونه بصورت رایگان لیست طولانی از افزونه هایی ارائه می کند که فروشگاه آنلاین شما تجربه سریعتر و بهتری داشته باشد.

  • افزونهAkismet Anti-Spam:

اولین افزونه ای که برای وردپرس ساخته شده است افزونه akismet است. این برنامه محبوب ترین ابزار ضد اسپم وردپرس است و به 70 زبان در سراسر جهان موجود است. این افزونه مانع قرار گرفتن نظرات و کامنت های آلوده توسط ربات های اینترنتی می شود و با این کار امنیت وب سایت را ثابت نگه می دارد.

  • افزونه ویرایشگر متن TinyMCE Advance:

این افزونه امکاناتی نظیر رنگ فونت، اندازه فونت و… اضافه می کند. در واقع از بهترین و پرکاربرد ترین افزونه وردپرسی است که بهتر است درهمان ابتدا آن را نصب کنید.

  • حفظ امنیت با Wordfence Security:

برای صاحبان وب سایت ها امنیت سایت حرف اول را می زند که باید به آن توجه ویژه ای بشود. این افزونه یکی دیگر از افزونه های امنیتی است که اگر این افزونه ها را نادیده بگیرید سایت خود را دیر یا زود از دست می دهید. از بهترین پلاگین ها در حوزه امنیت می توان به این افزونه اشاره نمود.

  • افزونه پشتیبان یا Updraft Plus WordPress Backup Plugin:

همیشه در وب سایت های خود به افزونه ای برای تهیه نسخه پشتیبان و بک آپ گیری نیاز دارید. یکی از بهترین پلاگین ها که در این زمینه استفاده می شود Updraft Plus WordPress Backup Plugin است. این افزونه علاوه بر عملیات بک آپ گیری عملیات بازگردانی را هم انجام می دهد.

  • افزونه wp rocket:

مشکلی که بعد از مدتی در سایت های وردپرسی ایجاد می شود زیاد شدن کدنوشته های استفاده شده در سایت است که باعث کندی سرعت سایت می شود. این افزونه سرعت بارگذاری صفحه سایت را بصورت چشمگیری افزایش می دهد و سایت را بهینه تر می کند. از این افزونه می توانیم به عنوان مهم ترین افزونه های کاربردی نام برد که کاربران زیادی آن را مورد استفاده قرار می دهند.

  • افزونه Reirection:

گاهی بعضی از صفحات وب سایت دچار مشکلات می شوند و یا صاحبان سایت دیگر به آن صفحه نیاز ندارند به همین دلیل باید آدرس آن تصحیح شود زیرا این صفحه در موتورهای جستجو ثبت شده است و قابلیت حذف ندارد. برای هدایت این صفحات نیاز به افزونه هایی داریم  که لینک های مربوطه را بصورت دستی و یا خودکار به صفحه مورد نظر هدایت کنند.

  • افزونه Everest Form:

این افزونه برای ساخت صفحات تماس با ما کمک می کند.

  • افزونه Google analytics:

این افزونه می تواند عملکرد بازدیدکنندگان سایت و اینکه بیشتر چه چیزی را دنبال کرده اند را مورد بررسی قرار دهد.

سئو وردپرس چیست؟

سئو  وردپرس چیست؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سئو یک استراتژی است که توسط صاحبان وب سایت ها برای رسیدن به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو و گرفتن ترافیک بیشتر تدوین می شود. به عبارتی می توان گفت سئو یکی از ابزارهای بهتر دیده شدن هر وب سایت است، که نیاز به تلاش دارد پس به نوعی می توان گفت سئو یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است.

تکنیک های بهینه سازی سایت:

تکنیک های سئو به سه صورت مطرح می شوند سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری. روش هایی که بدون گول زدن گوگل افزایش ترافیک سایت را به همراه دارد به کلاه سفید، روش هایی که با تقلب و فریب باعث افزایش ورودی می شود را کلاه سیاه می گویند. سئو کلاه خاکستری بر خلاف تصور شما چیزی ما بین سیاه و سفید نیست بلکه روش هایی است که اگر گوگل متوجه شود سایت را جریمه می کند مانند کلاه سیاه ولی اگر بصورت حرفه ای و درست استفاده شوند برای افزایش رتبه بسیار موثر هستند مانند بکارگیری کلمات کلیدی فقط در عنوان و یا کامنت گذاری در سایت خود و دیگران و دادن بک لینک به سایت خود.

مراحل سئو وردپرس:

  • بررسی وضعیت ایندکس گوگل

ایندکس به معنی خوانده شدن مطالب توسط موتورهای جستجو است. وردپرس از ایندکس شدن یا خوانده شدن مطلب توسط موتور جستجو جلوگیری می کند. پس باید آن را از بخش تنظیمات وردپرس غیرفعال نماییم.

  • نوشتن پست های سئو شده

با اهمیت ترین قسمت هر وب سایت مطالب و محتواهای آن است پس می توان گفت محتوا حاکم بر سایت است. اگر تمامی اصول سئو را رعایت کرده باشید ولی مقالات سایت کیفیت بالایی نداشته باشند هیچ اثری ندارد زیرا تولید محتوای اصولی از معیارهای سئو با کیفیت است.

نکاتی که برای نوشتن مطلب در سایت باید بکار برد:

  • کلید واژه کانونی مناسب انتخاب شود.
  • کلید واژه نوشته شده در عنوان در لینک و توضیحات مطالب بکار برود.
  • لینک داخلی و خارجی در نوشته ها موجود باشد.
  • مخاطب نوشته ها بازدیدکنندگان هستند نه موتورهای جستجو.
  • لینک های خارجی به سایت های معتبر و مرتبط با مقاله باشند.
  • از تصاویر خاص و مرتبط برای مطلب استفاده بشود.
  • پاراگراف های نوشته شده طولانی نباشند.
  • کلید واژه کانونی در پارپراف اول موجود باشد.
  • تراکم کلید واژه کانونی زیر 0.1 درصد یا 3 عدد در متن نباشد.
  • به هیچ وجه کپی برداری صورت نگرفته باشد.
  • از کلمات کلیدی در تگ های تیترهای داخل مطلب استفاده شده باشد.
  • متا دیسکریپشن شامل همه کلیدواژه ها باشد و جمله کامل و تمام شده باشد.
  • بهینه سازی سرعت وب سایت

سرعت آپلود صفحه وب سایت شما جز نکات کلیدی بهینه سازی سایت است. به همان میزان که به رعایت نکات سئو و اصول محتوا توجه می کنید به همان میزان باید بر افزایش سرعت بارگذاری سایت خود تمرکز کنید تا صفحه سایت شما در معرض دید بازدیدکنندگان زیادی قرار بگیرد. بررسی ها نشان می دهد اگر سایت تا زیر 4 ثانیه آپلود نشود تعدادی از بازدیدکنندگان سایت را ترک می کنند.

  • انتخاب افزونه سئو برای بهینه سازی مطالب

بهترین افزونه های سئو وردپرس برای بهینه سازی مطالب از نظر عملکرد و محبوبیت yoast seo و all in one seo pack  هستند. وجود افزونه سئو برای بهینه سازی سایت مطالب امری حیاتی و وجودشان اجباری است. اگر از افزونه yoast seo  استفاده می کنید سبز رنگ شدن چراغ های قسمت سئو و خوانایی نشان دهنده مطلب درست سئو شده است.

  • افزایش امنیت وردپرس

برای جلب اعتماد موتورهای جستجوگر باید سایت شما امنیت بالایی داشته باشد تا هکرها و ربات های آلوده نتوانند به آن نفوذ کنند. اگر شما تمامی اصول و قواعد سئو را رعایت کرده باشید اما در تامین امنیت وردپرس کوتاهی کرده باشید با افت رتبه در گوگل مواجه می شوید. برای تامین امنیت می توانید از افزونه های مربوطه استفاده کنید.

  • بهینه سازی تصاویر

تمامی تصاویری که درسایت بکار می روند باید بهینه سازی بشوند، بهینه سازی کردن تصاویر اهمیت بالایی دارد. تصاویر بکار رفته در قالب وردپرس باید دارای طول width و عرض  heightو متن جایگزین تصویر یا تگ alt باشند و اسم آنها از title یا عنوان باشد.

  • دریافت گواهینامه Ssl در وردپرس

گوگل به تازگی فعال کردن گواهینامه ssl را یکی از فاکتورهای سئو اعلام کرده است. اگر سایتی گواهینامه ssl را دریافت نماید پروتکل سایت از http به https تغییر می کند و قفل کنار آدرس به رنگ سبز در می آید. این علامت نشان دهنده ایمن بودن سایت است و تمامی سایت ها باید آن را فعال کنند.

جمع بندی

یکی از بهترین راه های افزایش بازدیدکنندگان سایت، سئو کردن سایت و افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو است. شما به عنوان صاحب سایت می توانید با داشتن یک سایت وردپرسی سئو سایت خود را ارتقا دهید و جایگاه خود را در گوگل بالا ببرید. از بهترین سیستم های مدیریت محتوا می توان سیستم مدیریت وردپرس را نام برد زیرا اکثر قالب های آن بصورت اصولی و استاندارد طراحی شده اند. در اینصورت شما می توانید با استفاده از پلاگین های مفید بخش زیادی از کارهای بهینه سازی سئو را بدون داشتن تخصص در برنامه نویسی انجام بدهید. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد اصفهان می تواند در زمینه وردپرس و پلاگین سئو در وردپرس کمک کرده و وب سایت را به رتبه بالایی از موتورهای جستجو برساند. پس ایکاد را دنبال کنید تا بتوانید جایگاه خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید و آن را تثبیت کنید.