منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد انتخاب نام تجاری مناسب دراختیارتان قرار می دهیم که می توانید از آن برای کسب و کار خود استفاده کنید. بدون نام تجاری نمی توانید تجارت داشته باشید! جمله ای به نظر ساده اما فرآیندی دشوار. فرآیند انتخاب نام تجاری یک فرآیند بسیار مهم بوده و نیاز به آنالیز و بررسی فراوان دارد.

نام تجاری مناسب برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد. پروسه انتخاب نام تجاری کاملی که هم گیرا باشد و هم اطلاعات تجارت شما را بیان کند به هیچ وجه آسان نیست. بیشتر مشاغلی که در گذشته شکست خورده اند به دلیل انتخاب نام تجاری نامناسب است. اسم پیشنهادی برای وب سایت، بهترین اسم برای کسب و کار، نام های مناسب فروشگاه های اینترنتی، نحوه انتخاب اسم شرکت، انتخاب یک نام مناسب برای استارت آپ ها و چگونگی انتخاب یک نام مناسب برای مغازه از موارد مهمی است، که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

پس توصیه می کنیم مقاله نحوه انتخاب نام تجاری مناسب برای کسب و کار را از دست ندهید. چرا که بدون نام تجاری نمی توانید تجارت داشته باشید! جمله ای به نظر ساده اما فرآیندی دشوار. بنابراین فرآیند انتخاب نام تجاری یک فرآیند بسیار مهم بوده و نیاز به آنالیز و بررسی فراوان دارد.

چرا انتخاب نام تجاری مهم است؟

انتخاب نام تجاری خوب اگر موفقیت آمیز باشد می تواند شما را از سایر رقبا متمایز کند. مشتریان نام تجاری را با ارزشی که برای آن ها فراهم می کند، مرتبط می دانند. قبل از آغاز انتخاب نام تجاری مناسب، باید ایده های روشنی از ساختار تجاری کسب و کار خود داشته باشید. یکی دیگر از مواردی که باید هنگام نام گذاری کسب و کار خود به آن توجه کنید، تکراری نبودن آن است.

نحوه انتخاب بهترین نام تجاری برای کسب و کار

برای انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار لازم است دقت کنید که هدف اصلی را بیان کند، به راحتی به خاطره ها سپرده شود، منحصر به فرد باشد و خدمات ارائه شده را بیان کند. در این قسمت می خواهیم چند نکته کلیدی برای انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار را برای شما بیان کنیم:

  • در عین توصیفی بودن خیلی کلی و مبهم نباشد.

    برای انتخاب نام کسب وکار خود از اسم های پر ایهام استفاده نکنید. اسم های مبهم نه تنها کسل کننده هستند بلکه از ذهن به سرعت فرار می کنند. به طور مثال خدمات نقاشی مرکزی یک نام کاملا مبهم است که به روشنی منظور خود را به مخاطب نمی رساند. نقاشی برای مخاطب می تواند دو منظور متفاوت را در پی داشته باشد و سوال پیش بیاید که منظور نقاشی ساختمان است یا اثری هنری.
    بهتر است انتخاب اسم برای گروه های هنری، به نوعی توصیف کننده نوع هنر و یا اسمی از یک شخص برجسته همان هنر باشد. مانند آموزشگاه نقاشی پیکاسو، طراحان  جوان، خاطره سازان نو اندیش و…

  • از کلمات مرتبط به روش خلاقانه استفاده کنید.

    استفاده از کلمات کلیدی در نام کسب و کار به یک روش منسوخ شده مبدل شده است. یک راه خوب برای ساخت نام های جذاب و به یاد ماندنی کسب و کار، استفاده از نسخه های جایگزین کلمات متداول است. به نوعی بازی با کلمات یک روش مهم برای جذب کردن مخاطب است.

  • نام تجاری ساده برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

    به یاد داشته باشید که نام تجاری شما باید برای مشتریانتان جذاب باشد. دلپذیر بودن، آشنا بودن و تلقین احساسات مثبت از ویژگی های مهم یک نام مناسب برای کسب و کار است. از دیگر خصوصیات مهم یک نام تجاری تلفط راحت آن برای مخاطبان است.

  • ار رقبا کپی برداری نکنید.

    از انتخاب نام های بسیار مشابه با رقبا به شدت پرهیز کنید. کپی برداری از رقبا به معنای فیک بودن و غیر اصیل بودن برند است و تصویر کسب و کار شما را در ذهن مشتریان خدشه دار می کند. اگر کمی به نام های استارت آپ های ایران نگاه کنید متوجه خواهید شد که هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند مانند آپارات، نماشا و میهن ویدئو اگرچه هر سه مکان های آپلود فیلم هستند ولی هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند.

  • از استفاده نام تجاری در برند جدا خودداری کنید.

    از استفاده نام خود در برند جدا خودداری کنید، مگر این که شخصی مطرح باشید. چرا که نام شما نشان دهنده هیچ تجارتی نیست و قطعا برای مشتریان بالقوه هیچ جذابیتی نخواهد داشت.

  • نامی را انتخاب کنید که مقیاس پذیر باشد.

    نامی را انتخاب کنید که قابلیت رشد آینده شما را نیز در بر بگیرد. به طور مثال اگر فروشنده کتاب باشید نام برند را فقط مختص به کتاب انتخاب نکنید چون ممکن است روزی به فروش لوازم تحریر در کنار کتاب نیز روی بیاورید. همچنین اگر خدمات شما بر اساس منطقه خاصی باشد می تواند رشد کرده و در شهرهای دیگر نیز شعبه پیدا کند، پس توصیه ما انتخاب نامی گسترده است.

  • اطمینان حاصل کنید که دامنه مرتبط با نام تجاری کسب و کار خود دارید.

اگر قصد حضور در فضای وب سایتی و مجازی را دارید حتما تحقیق کنید که نام دامنه شما توسط شرکت یا کسب و کاری دیگر انتخاب نشده باشد. نام دامنه علاوه بر تاثیر روی دید آنلاین می تواند بازاریابی را تحت تاثیر قرار بدهد. در انتخاب دامنه حتما خلاق باشید، مشاغل از دامنه های سطح بالا و مختلف استفاده می کنند تا آدرس های خود را در ذهن ها به یاد ماندنی تر بکنند.

اگر دامنه ای انتخاب کرده اید که قبلا انتخاب شده است می توانید از اصلاح کننده ها برای انتخاب آن ها استفاده کنید. به طور مثال برای انتخاب وب سایت نمایشگاه اتومبیل اگر نام Autogallery اشغال شده است، می توانید یک آنلاین شاپ به آن اضافه کنید. مانند Autogalleryonline یا Autogalleryshop.

انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار ممکن است برای کسانی که به تازگی قصد راه اندازی کسب و کار را دارند چالش برانگیز باشد، اما به هیچ وجه عذاب دهنده نیست. شما می توانید از دوستان، خانواده یا حتی مشتریان بالقوه نظر و ایده بگیرید. همیشه ایده های خوب در چند دیدگاه متفاوت نمایان می شود.

نام تجاری اولین قدم برای ساخت یک برند است. اگر این قدم به درستی برداشته شود می تواند انتظارات مشتریان را برآورده کرده و تجارت شما را به موفقیت برساند.

بهترین اسم برای کسب و کارها عبارتند از:

  • گروه هنری: گروه نقاشان پیکاسو، خالقان مجسمه، آموزشگاه موسیقی گوش نوازان، آموزشگاه طراحی دوخت مانکن، شاگردان کمال الملک.
  • تور گردشگری: تور ایران بینی، بهشت گردی، تور زیبا گردان، تور پرستوهای ایران.
  • کارهای هنری: قالی بافان زیبا رج، گل های همیشه شاداب، سوزن زنان خوش نقش.
  • نمایشگاه اتومبیل: نمایشگاه اتومبیل رعد، نمایشگاه اتومبیل تیز پا، نمایشگاه اتومبیل چهارچرخ
  • مرکز ماساژ: مرکز ماساژ شادابی زندگی، مرکز ماساژ نشاط آفرین، مرکز ماساژ طنین آرامش.

نام تجاری

نام تجاری مناسب برای فروشگاه های اینترنتی:

نام فروشگاه اینترنتی، یکی از مراحل راه اندازی سایت فروشگاهی است که در موفقیت کسب و کارتان به تاثیر نیست. در مرحله اول برای انتخاب اسم باید زمینه فروش خود را کاملا روشن کنید. البته ممکن است برخی از افراد فروشگاه اینترنتی را محدود به یک کالا راه اندازی کنند اما به مرور زمان محصولات دیگری را به آن بیافزایند. یکی از فروشگاه های مطرح اینترنتی در کشورما دیجی کالا است که تقریبا فروش تمامی محصولات را در خود جای داده است.

برای انتخاب نام مناسب بهتر است از اسم هایی جذاب استفاده کنید تا مخاطب تشویق به بازدید وب سایت شده و خرید از آن را آغاز نماید. نام مناسب برای کسب و کار اینترنتی نامی است که گیرایی لازم را برای جذب مخاطب داشته باشد.

اسم پیشنهادی برای وب سایت

انتخاب نام دامنه مناسب مانند انتخاب نام فرزند کاری سخت و نیاز به تحقیق دارد. برای انتخاب نام دامنه باید وسواس و دقت به خرج دهید و با در نظر گرفتن تمامی جوانب، اسم مناسب را برگزینید.

اسم پیشنهادی برای سایت های پزشکی:

معجزه سلامت:

  1. moajezesalamat.com
  2. mo-aj-eze-salamat.com
  3. moajezesalamatlive.com
  4. yourmoajezesalamat.com

 طبیب لایف:

  1. tabiblife.com
  2. tabiblife.org
  3. tab-ib-life.com

اسم پیشنهادی برای سایت های خبری:

خبرگزاری روشنا:

  1. roshna-news.com
  2. roshananews.com

معرفی ابزار و سایت هایی که برای پیدا کردن دامنه سایت کمک می کند!

شما می توانید اسم هایی را که برای سایت انتخاب می کنید در ابزارهای آنلاین مورد بررسی قرار دهید. این ابزار ها نام دامنه موجود و مناسب را به شما نشان می دهد. لیست بهترین سایت های اسم های پیشنهادی عبارتند از:

نحوه انتخاب اسم شرکت

نحوه انتخاب اسم شرکت ها، همانند نام کسب و کار و وب سایت ها شرایطی دارد، که شامل موارد ذیل می باشد.

  1. ریشه فارسی و معنا دار داشته باشد. مثلا به جای نام های غیر فارسی آپارتمان از کاشانه، به جای تکنولوژی فناوری و به جای کلینیک از درمانگاه استفاهده بشود.
  2. متمایز بوده و قبلا توسط شرکت های دیگری ثبت نشده باشد.
  3. حداقل سه سیلاب یا سه بخش مستقل را در بربگیرد.
  4. دارای حداقل یک کلمه خاص باشد.
  5. از اسامی دانشمندان، کاشفان و شعرا نباید استفاده بشود.
  6. کلماتی مانند انجمن، بنیاد، کانون، تشکل، بانک، بهزیستی، گمرک و کلماتی از این دست نیاز به مجوز ازمراجع ذی صلاح دارد.

ایده برای اسم شرکت:

انتخاب نمودن اسم برای شرکت فرآیندی وقت گیر اما مهم است. اسمی که برای شرکت انتخاب می شود به برندسازی و موقعیت شرکت کمک می کند اما باید قابلیت اخذ مجوزهای لازم را داشته باشد. اگر قصد ثبت یک شرکت تجاری را دارید باید، نام مناسب و درخور حیطه فعالیت تان را انتخاب کنید. اسم شرکت اولین نشانه موجودیت شرکت است. انتخاب نام های تجاری زیبا یکی از مباحث مهم و پراهمیت در ثبت شرکت است.

نمونه ای از اسامی زیبا برای انتخاب نام شرکت و برند سازی:

آبتین : نام پدر فریدون پادشاه پیشدادی

آتوسا : قدرت و توانمندی – دختر کورش وزن داریوش اول

آفر : آتش – ماه نهم سال شمسی

آرش: درخشان ، آفتاب ، جد بزرگ اشکانیان – پهلوان کمانگیر ایرانی در لشگرمنوچهر

آرتین: عاقل و زیرک,نام پهلوان ایران در زمان منوچهر پادشاه پیشدادی

آرتام:والی فریگه در زمان کوروش هخامنشی

آرتمن:نام برادر بزرگ تر خشایار شاه پسر داریوش شاه

آرشام : بسیار قوی – پدر بزرگ داریوش بزرگ هخامنشی

آرمان : آرزو – خواهش – امید

آرمین : آرام گرفتن – پسر کیقباد پادشاه پیشدادی

برانوش : مهندس رومی که پل شوشتر را در زمان شاپور ساسانی

بردیا : پسر کورش و برادر کمبوجیه

برزو : بلند قامت – پسر سهراب و نوه رستم دستان

برزویه : طبیب مشهور انوشیروان و مترجم کلیله ودمنه از هندی به پهلوی

برزین : بلند و تنومند – ازپهلوانان ایران – نام پسر گرشاسب

برمک : از وزیران ساسانی – نام اجداد و نگهبانان آتشکده بلخ

بزرگمهر : خورشید بزرگ – نام وزیر دانشمند انوشروان ساسانی

دلارام : مایه آرامش دل / معشوقه بهرام گور

انتخاب اسم مناسب برای شرکت هواپیمایی:

در این قسمت می خواهیم برای دوستانی که به دنبال ثبت شرکت هواپیمایی هستند، چند اسم را پیشنهاد کنیم:

  • آژانس هواپیمایی پرواز گشت سپاهان
  • آژانس هواپیمایی سیمرغ پارس پرواز
  • آژانس هواپیمایی نگین پرواز ایران
  • آژانس هواپیمایی پرواز آسمان آبی
  • آژانس هواپیمایی ترانه آسمان
  • آژانس هواپیمایی آسمان فیروزه ای

چگونه اسم برند بسازیم؟

یکی دیگر از دغدغه صاحبان مشاغل و کسب وکار برندسازی است. افرادی که تمایل به برندسازی دارند باید بدانند که برند از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است. پس اسم برند باید با دقت فراوان و تلاش و زمان کافی انتخاب بشود. وقتی برندسازی به نحوی درست شکل بگیرد سبب رشد و شکوفایی شرکت شده و این رشد مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

انتخاب یک نام مناسب برای استارت آپ

یافتن نام مناسب برای استارت آپ می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت فعالیت شما داشته باشد. یک اسم واضح و قدرتمند می تواند در بازاریابی و برندسازی بسیار موفق عمل کند. در این قسمت می خواهیم پیشنهادات مفیدی در زمینه انتخاب یک نام مناسب برای استارت آپ شما داشته باشیم.

  • از انتخاب نام های سخت هجی شونده پرهیز کنید

    اگر قصد شما از انتخاب نام گیج کردن مشتریان بالقوه نیست باید اسمی را انتخاب کنید که به راحتی تلفظ شده و نگارش سختی نداشته باشد.

  • اسمی باشد که رشد کسب و کار را محدود نکند.

    انتخاب نام های محدود می کند در کسب و کار اشکال ایجاد کند. به طور مثال اگر جف بزوس به جای آمازون نام فروش کتاب را انتخاب کرده بود، سایت خود را فقط به فروش کتاب محدود می کرد.

  • نامی انتخاب کنید که امکان انتقال معانی را داشته باشد.

    در حالت ایده آل می خواهید نامی برای استارت آپ خود برگزینید که معنادار و مثبت باشد.

  • درمورد نام انتخابی بازخورد بگیرید.

    نام را با برخی از اعضای خانواده، دوستان و همکاران معتمد به اشتراک بگذارید و اطمینان حاصل کنید که اسمی جذاب را انتخاب کرده اید.

  • اطمینان حاصل کنید که هنگام بلند بیان کردن اسم، خوب به نظر برسد.

    بعضی نام ها فقط برروی کاغذ جذاب هستند اما وقتی با صدای بلند گفته می شوند، خیلی بد به نظر می رسند.

  • شخصا از نام انتخاب شده راضی باشید.

    شما به عنوان صاحب استارت آپ باید به مدتی طولانی با این نام زندگی کنید بنابراین مطمئن شوید که از انتخاب نام راضی هستید و اعتقاد دارید برای مشتریان این نام طنین انداز خواهد شد.

می توان به طور مثال برخی از مشاغل استارت آپی را نام برد:

  • آپارات، وب سایت اشتراک ویدئو
  • خرده فروشی های اینترنتی، دیجی کالا، ترب، بامیلو
  • دیوار و شیپور، نیازمندی های آنلاین و اینترنتی
  • بازار، فروش اپلیکیشن

چگونه اسم مناسب برای مغازه انتخاب کنیم؟

انتخاب اسم با محتوا برای مغازه امری مهم است که می تواند منجر به شهرت بالای مغازه بشود. نام مغازه باید در عین زیبابودن، ساده و با معنا نیز باشد، زیرا انتخاب اسم با معنی باعث می شود که در ذهن مشتری همیشه باقی بماند. از دیگر شرایط مهم اسم انتخابی برای مغازه، تلفظ آسان آن است. انتخاب اسم مناسب و با کیفیت برای مغازه می تواند تاثیر چشمگیری در برند سازی داشته باشد.

جمع بندی:

همان طور که در مقاله مطالعه کردید انتخاب نام مناسب می تواند به دیده شدن و برند سازی کمک زیادی بکند. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد یکی از بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ در اصفهان است که کمک می کند نام مناسب برای وب سایت، نام مناسب برای کسب و کار اینترنتی، نام مناسب برای شرکت و نام مناسب برای مغازه خود انتخاب کنید. هدف این شرکت از انتخاب نام مناسب، برندسازی و دیده شدن کسب و کار اینترنتی شما است. پس اگر می خواهید با خیال راحت و با ایده جدید خود را در سطح وب مطرح سازید با کارشناسان ایکاد تماس بگیرید.