منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 9 دقیقه

استراتژی دیجیتال مارکتینگ به روشی اطلاق می‌شود که با کمک آن می‌توانید بدون تحمیل هزینه، تغییراتی در حضور آنلاین خود ایجاد کنید. با کمک استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌توان مدل‌ها، الگوها و چهارچوب کاری را مشخص و برای به سرانجام رساندن آن‌ها به نحو احسنت برنامه‌ریزی کرد. برای اطلاعات بیشتر درزمینهٔ استراتژی‌ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ با این مقاله همراه شوید.

تاحالا شده است بعد از مدتی که بازاریابی اینترنتی خود را راه اندازی کرده اید، متوجه شوید آن طور که باید به سود نرسیده اید و نتوانسته اید به آنچه می خواستید برسید. شاید یکی از عوامل عدم موفقیت شما در بازاریابی، به دلیل تدوین استراتژی نامناسب باشد. تدوین و انتخاب یک استراتژی خوب، می تواند کسب و کار اینترنتی شما را به بالاترین بازدهی برساند. با ما همراه باشید تا در این مقاله با اهمیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ و پارامترهای انتخاب بهترین استراتژی آشنا شوید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ به روشی اطلاق می شود که با کمک آن می توانید بدون تحمیل هزینه، تغییراتی در حضور آنلاین خود ایجاد کنید و برندتان را به کاربران بهتر نشان دهید. با کمک استراتژی دیجیتال مارکتینگ می توان مدل ها، الگوها و چهارچوب کاری را مشخص و برای به سرانجام رساندن آن ها به نحو احسنت برنامه ریزی کرد.

چرا تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

دیجیتال مارکتینگ متولد شده تکنولوژی مارکتینگ است؛ نسل جدیدی، که از فناوری های بروز در جهت ارتقا و رشد تغذیه می کند. دیجیتال مارکتینگ همگام و هم قدم با تحولات تکنولوژی است پس باید بروی این تغییر و تحولات آغوش باز کرد. با کمک استراتژی ما آینده را نزدیک می بینیم، پس نمایی دور از آنچه نزدیک است به دست می آوریم. برای عقب نماندن از بازاریابی دیجیتال باید همواره بروز باشید و استراتژی ها را هم بر اساس بازاریابی مدرن تدوین نمایید. این موضوع اهمیت دیجیتال مارکتینگ را نشان می دهد.

کاربرد استراتژی دیجیتال مارکتینگ:

استراتژی، راه اینکه چگونه و چطور صدای خود را به مشتریان برسانیم و خدمات خود را به بصورت صحیح و کامل معرفی کنیم و از آنها در آمد کسب کنیم را به ما نشان می دهد.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ:

بر اساس گزارشی که smartinsight  انجام داده است، حدود نیمی از برندها برای دیجیتال مارکتینگ خود استراتژی ندارند. در حالی که 17 درصد دیگر آن ها به سمت تدوین استراتژی رفته اند اما فعالیت های خود را بصورت یکپارچه آغاز نکرده اند. در نظر داشته باشید اگر برنامه ای استراتژیک برای دیجیتال مارکتینگ نداشته باشید، نمی توانید توقع پیشرفت هم داشته باشید. طی کردن مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ بصورت صحیح می تواند در موفقیت بصورت چشمگیری تاثیر گذار باشد.

مراحل تدوین استراتژی:

1-اهداف خود را مشخص کنید.

شما به عنوان یک بازاریاب باید بدانید هدف شما از انجام دیجیتال مارکتینگ چیست و می خواهید در چشم انداز تعیین کرده به چه چیزهایی برسید.

ویژگی های هدف گذاری مناسب:
  • هوشمندانه باشند.
  • خاص کسب و کار شما باشند.
  • قابل اندازه گیری باشند.
  • در دسترس باشند.
  • مرتبط باشند.
  • در یک بازه زمانی تعریف شده باشند.
  • گذشته کسب و کارتان را آنالیز کنید.

شما با بررسی روندی که طی کرده اید و نتایجی که به دست آورده اید می توانید که برنامه استراتژی مفیدی تدوین کنید. اگر در گذشته شکست خورده اید می توانید از عواملی که باعث شکست شما شده اند درس گرفته و در انجام و یا نحوه اجرا آن تجدید نظر نمایید.

  • مخاطبان خود را فراموش نکنید.

تدوین استراتژی نباید شما را از مخاطبان غافل کند. زمانی که در حال برنامه ریزی برای اجرای بازاریابی جدید هستید باید همراه راه ارتباطی خود را با مخاطبان حفظ کنید و با آن ها تعامل داشته باشید. همچنین در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید پرسونای مخاطب را در نظر بگیرید تا بتوانید با خواسته ها و نیازهای آن ها پاسخ مناسب دهید.

  • شناخت رقبا:

اگر به درستی رقبا و عملکرد آن ها را بشناسید می توانید در دنیای رقابتی دیجیتالی همواره یک قدم از آنها جلوتر باشید.

  • بودجه را در نظر بگیرید.

منبع در آمدی شما می تواند از سه طریق صورت بگیرد: بودجه از قبل در نظر گرفته شده، کانال های فروشگاهی شما و تیم فروش. شما باید مطابق با این موارد نسبت به تدوین استراتژی اقدام نمایید. چه بودجه ای برای فروشگاه اینترنتی در نظر بگیرید و یا اقدام به استخدام جدید، مواردی هستند که نیاز به برنامه ریزی و تعیین بودجه دارند.

  • برنامه ریزی:

تعریف اهداف و آنالیز مخاطبان و گذشته کسب و کارتان به شکل گیری یک برنامه مسنجم برای پیاده سازی استراتژی کمک می کند. برنامه ریزی می تواند افق زمانی داشته باشد یعنی بصورت هفتگی، ماهیانه، سالیانه باشد. مهم ترین ویژگی در تعیین برنامه، سرعت تغییرات است. یعنی در بلند مدت نمی توانید برنامه ریزی کاملی داشته باشید. به عبارت دیگر برنامه ریزی بلند مدت خوب است به شرطی که مدت زمان زیادی در نظر نگرفته شده باشد.

  • ایجاد و نوشتن برنامه:

شما با توجه به تجزیه و تحلیلی که انجام داده اید تلاش می کنید یک برنامه مسنجم را بنویسید. اما نمی توانید مطمئن باشید که مخاطبان شما چه رفتاری خواهند کرد. پس باید بطور مستمر رفتار آن ها را بررسی نمایید و حتی قسمت هایی از برنامه را اگر لازم بود تجدید نظر کنید.

  • سنجش و اجرا:

در این مرحل برنامه های در نظر گرفته شده اجرا می شوند. هر چقدر برنامه ریزی با جزییات بیشتری انجام شده باشد، نحوه اجرا آن صحیح تر و کامل تر خواهد بود و اتفاقات غیرقابل پیش بینی کمتر روی می دهد. از بررسی آمار خود بصورت لحظه ای هرگز غافل نشوید تا در صورت متوجه شدن اشکالی آن را سریعا برطرف نمایید.

انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ

انواع استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ:

استراتژی هایی که برای دیجیتال مارکتینگ استفاده می شوند به دو دسته رایگان و غیر رایگان تقسیم بندی می شوند؛ که در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان فعالیت می کند؛ می خواهیم آن ها را بصورت گسترده توضیح دهیم.

ابزار استراتژی های رایگان:

استراتژی هایی وجود دارند که بصورت رایگان باعث افزایش ترافیک وب سایت فروشگاهی شما می شود. و می تواند به میزان قابل توجهی بازدید کنندگان وب سایت شما را افزایش دهد.

انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ رایگان:

  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO):

اگر دوست دارید همواره در صفحه سرچ یا اول موتور جستجو حضور داشته باشید، نیاز مند یک سئو عالی هستید. پس برای ارائه محصولات و خدمات تلاش کنید که سئو های قوی تولید کنید تا مخاطبان زیادی به صفحه وب سایت مراجعه کنند و با محصولات فروشگاهیتان آشنایی پیدا کنند. هرچه وب سایت شما بیشتر در معرض عموم قرار بگیرد، تعداد بازدیدکنندگان بیشتری را جذب و تبدیل به مشتری می کند. پس می توان با این استراتژی بصورت رایگان خود را مطرح نمود.

  • بهینه سازی صفحه اپلیکیشن در فروشگاه ها (ASO):

بهینه سازی اپلیکیشن یا ASO کلیه فعالیت هایی گفته می شود که با هدف ارتقا رتبه در برنامه هایی مانند آپ استور و یا گوگل پلی همراه است. شما می توانید با بکار بردن کلید واژه مناسبی که کاربر جستجو می کند اپلکیشن خود را به نمایش بگذارید. تحقیقات نشان داده است که بیشتر مردم تمایل دارند اپلکیشن های جدید را در APP STORE پیدا کنند و همین مورد باعث افزایش اپلیکیشن ها در این برنامه شده است به همین دلیل باید از راه های مختلف از بازاریابی اپلیکیشن یا ASO استفاده نمایید.

عوامل مهم ASO در APP Store و گوگل پلی:
  • اسم برنامه
  • ترجمه و زبان مناسب با مناطق جغرافی های مختلف
  • نشان دادن امتیاز ها و نظرات استفاده کنندگان
  • نشان دادن تعداد نصب های فعال
  • کلمه های کلیدی مناسب
  • وجود عکس از صفحه های اپلیکیشن
  • آیکون های جذاب
  • استفاده از عکس های گرافیکی جذاب در بالای محصول
  • قرار دادن ویدئویی به صورت کلی و زمان کم از برنامه کاربردی.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ غیر رایگان:

برای استفاده از این استراتژی دیجیتال مارکتینگ  همانطور که از نامش مشخص است باید هزینه پرداخت کنید. این استراتژی نیاز به برنامه ریزی، طراحی و اجرای کاملا دقیق دارد که راه مناسبی برای افزایش ترافیک به حساب می آید.

انواع استراتژی غیر رایگان دیجیتال مارکتینگ:

  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) :

یکی از راه های تاثیر گذار در ارتقا و رشد کسب وکار، SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو است. بازاریابی موتورهای جستجو تبلیغات شما را در صفحه جستجو نمایش می دهد. استفاده از کلید واژه های مرتبط و انجام سئو های قبلی کمک می کند تا شما جایگاه بالایی را به دست آورید. آیا تاکنون در صفحات اول گوگل گزینه هایی دیدید که در کنار آن هاAd  وجود دارد؟ باید بگوییم این جستجوها با همین بازاریابی تبلیغ شما را در صفحات سرپ به اول می آورند. محبوب ترین ابزار برای SEM، Google adWord’S است.

تفاوت SEO و SEM:

با توجه به اینکه هدف هردو یکی است. ولی در بازاریابی موتورهای جستجو پیج شما بطور موقت در رتبه بالا قرار دارد و به ازای کلیکی که خریداری شده نمایش داده می شود. همچنین بارز ترین تفاوت آن ها را می توان در سرعت بالای SEM در نتیجه گیری بیان کرد.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی(SMM) :

استفاده از شبکه های اجتماعی برای آشنایی و معرفی محصولات و خدمات و افزایش ترافیک وب سایت بسیار مفید است. برای کسب موفقیت در رسانه های اجتماعی می توان بهینه سازی را از دو روش انجام داد:

1- لینک وب سایت فروشگاهی خود را به محتوا پیوست دهید.

2- بصورت آنلاین محصول را بررسی کنید وکاربران را ترغیب کنید که به وب سایت فروشگاه جهت خرید مراجعه کنند.

  • ویدئو مارکتینگ:

استفاده از ویدئو های جذاب می تواند برای رشد کسب وکار شما کمک کند. برای تولید ویدئو شما باید بودجه و زمان آن را مد نظر قرار دهید. و از افراد خلاق برای تولید ویدئوها استفاده کنید.

ویژگی ویدئوها:
  • خلاقانه باشند.
  • داستان آن پیوسته باشد.
  • نحوه بیان روان و جذابی داشته باشد.
  • ترجیحا کوتاه باشد.

بعد از انتشار ویدئو ها، نتایج آن را بصورت مداوم پیگیری کنید تا نحوه تاثیرگذاری آن را بر مخاطبان بسنجید. یک ویدئوی مناسب می تواند احتمال خرید را نزدیک به بصورت چشمگیری افزایش دهد. همچنین می تواند نرخ کلیک و میزان ترافیک ورودی به وب سایت را بصورت قابل توجهی ارتقا بدهد.

  • بنرهای تبلیغاتی:

بارها برای همه ما پیش امده که در ابتدای ورود به وب سایتی یک صفحه مستطیل شکلی تبلیغاتی ظاهر شود. یا اطراف وب سایت وجود داشته باشند. به این نوع از تبلیغات که با کلیک روی آن ما را به وب سایت فروشگاهی منتقل می کند، بنرهای تبلیغاتی می گویند.

  • تبلیغات داخل اپلکیشن:

In App Ads تبلیغاتی هستند که شرکت های تبلیغاتی با صاحبان اپلیکیشن های پرطرفدار قرار داد می بندند. نحوه تبلیغ به اینصورت است که تبلیغ را در اپلیکیشن ها بصورت فیلم یا بنرهای تبلیغاتی به نمایش در می آورند.

  • مدیریت و تحلیل شبکه های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام در عصر کنونی جزئی از زندگی روزمره ما شده اند. ما از طریق همین شبکه های اجتماعی اخبار را دنبال می کنیم و با دوستانمان بصورت متنی یا تصویری گفتگو می کنیم. پس با استفاده از این شبکه ها می توان برندهای تجاری خود را ذهن کاربران جای دهیم.

  • ایمیل مارکتینگ:

ایمیل مارکتینگ، یکی از ابزارهایی است که نرخ بازگشت خوبی دارد. شما می توانید با شناخت جامعه هدف خود پیام های تبلیغاتی را برای آن ها بصورت ایمیل ارسال کنید. البته باید دقت کرد ایمیل های نامرتبط با مخاطب و تعداد زیاد می تواند ایجاد مزاحمت کند، پس در ارسال ایمیل ها زبده و کارآمد عمل نمایید.

  • انتشار رپورتاژ آگهی:

تولید و انتشار محتوایی جذاب در سایر رسانه ها را رپورتاژ آگهی می گویند. شما می توانید محتوای خود را در سایت های پربازدید به نمایش بگذارید و با دادن لینک بازدیدکنندگان را به سمت فروشگاه آنلاین خود جذب نمایید. رپورتاژ یکی از بهترین راه های ایجاد برندینگ و تبلیغاتی اینترنتی است.

  • مدیریت کردن صفحات شبکه های اجتماعی و آنالیز آن ها:

شما به عنوان یک بازاریاب یا کسی که تبلیغ را انجام می دهد ممکن است در چند شبکه اجتماعی صفحه و یا کانال داشته باشید. پس با حضور فعالانه باید با کاربران تعامل و ارتباط ایجاد کنید. همچنین باید بتوانید رفتار مخاطبان را تحلیل نمایید.

  • موبایل مارکتینگ:

موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی به هرگونه فعالیتی که توسط تلفن های همراه صورت می گیرد اطلاق می شود. با توجه به اینکه میزان استفاده کنندگان گوشی های همراه همواره در حال افزایش است، پس می تواند حوزه عظیمی از بازاریابی را به خود اختصاص دهد. از موبایل مارکتینگ ها می توان به QR کدها و بازاریابی پیامکی اشاره کرد.

ویژگی یک استراتژی دیجیتالی مناسب:

  • اهداف بازاریابی مشخصی دارد.
  • شبکه های توزیع مناسبی را انتخاب می نماید.
  • محتوای آن برنامه ریزی شده است.
  • از تبلیغات تاثیرگذار استفاده شده است.
  • موفقیت آن مورد سنجش قرار می یگرد.

پارامترهای انتخاب استراتژی دیجیتال مارکتینگ:

بعد از آشنایی با انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید مطابق با اهداف و شرایط موجود که در ادامه بیان می کنیم نسبت به انتخاب استراتژی متناسب با کسب و کار خود اقدام نمایید. استراتژی متناسب می تواند در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ شما تاثیر خوب بگذارد و همچنین عکس آن هم می تواند شکل بگیرد. پس با در نظر گرفتن پارامترهای ذیل نسبت به انتخاب استراتژی اقدام نمایید.

  • نوع و محل عرضه محصولات : اگر  فقط آنلاین خدمات خود را ارائه می دهید. باید روی seo سرمایه گذاری بکنید.
  • اهداف کسب و کار : اگر هدف شما فروش است باید بصورت تبلیغاتی عمل کنید. ولی برای وب سایت هایی که فقط جنبه آگاهی دارند نیاز به تحمیل هزینه نیست.
  • اپلیکیشن دارند یا خیر : برای استفاده از Aso باید بدانید فقط برای اپلیکیشن ها کاربرد دارند.
  • تحلیل محل حضور مخاطبان:  بعضی از خدمات ممکن است فقط از طریق وب سایتی فروش برود پس نیاز نیست که هزینه ای برای شبکه های اجتماعی به خود تحمیل کنید.
  • در نظر گرفتن بودجه : بودجه خود را برای انجام استراتژی دیجیتال مارکتینگ در نظر بگیرید بعضی از این استراتژی ها نیاز به پرداخت هزینه های زیادی دارد. پس مطابق با جیب خود هزینه کنید تا شکست نخورید.

شاخص کلیدی عملکرد (KPI):

در عصر رقابتی امروز، عامل متمایز شدن کسب و کار ها استفاده از شاخص عملکرد کلیدی و توجه به آن است. شاخص عملکرد کلیدی یا Key Performance Indicator که به اختصار به آن KPI گفته می شود “اندازه گیری میزان کارکرد درست”را بیان می کند. برا اساس این تعریف می توانیم اهداف استراتژیک یک برند یا خدمات را بسنجیم. شاخص عملکرد کلیدی را می توانیم برای همه صنایع و خدمات و در همه سطوح در نظر بگیریم. برای کسب و کار خود KPI های مناسب در نظر بگیرید.

نحوه تعریف KPI مناسب:

  • نتیجه مطلوب و مناسب شما چیست؟
  • دلیل اهمیت این نتیجه.
  • نحوه اندازه گیری مسیر رسیدن به هدف.
  • نحوه تاثیر گذاری بر نتیجه.
  • چه اشخاصی را مسئول رسیدن به نتیجه در نظر می گیرید؟
  • چه اتفاقاتی منجر به رسیدن به اهدافتان شده است؟
  • زمانی را برای بررسی مسیر رسیدن به اهداف اختصاص دهید.

برای انتخاب هر شاخص کلیدی باید با استراتژی دیجیتال مارکتینگ برند و اهداف آن آشنایی کامل داشته باشید تا بدانید چه برنامه برای رسیدن به اهداف خود دارند.

آنالیز و تحلیل داده ها استراتژی:

بعد از اجرای هر نوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ لازم است که میزان بازدهی آن را بررسی کنید. با آنالیز صحیح می توانید در جهت بهبود استراتژی قدم بردارید.

دو ابزار مورد نیاز برای تحلیل اطلاعات:

  • گوگل آنالتیکس:

یکی از ابزارهای پرکاربرد برای اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ، گوگل آنالتیکس است. این ابزار، مجموعه زیادی از رفتار مخاطبان وب سایت شما را گزارش کرده و آن ها را تحلیل می کند. همچنین مسیر طی شده توسط بازدیدکنندگان وب سایت شما توسط این ابزار نمایش داده می شود.

  • متریکس:

متریکس یک ابزار دیجیتال مارکتینگ ایرانی است که به عنوان یک ابزار آنالیزگر نقش سوم، نتایج بازاریابی ها را در کانال ها و شبکه های اجتماعی بصورت روشن به بازاریابان نشان می دهد.

جمع بندی:

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مانند ریلی است که قطار خدمات و برند را مطابق با مسیر تعیین شده به اهداف مد نظر می رساند. ضمنا نوعی آینده نگری محسوب می شود که با برنامه ریزی صحیح چگونگی انجام آن را به ما نشان می دهد. اکنون ما در عمل متوجه شدیم که تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ به چه درد کسب و کار ما می خورد. هرگز فراموش نکنید که برای تحقق بخشیدن به اهدافتان حتما شاخص های عمکلرد کلیدی را در نظر بگیرید و بطور مستمر آن ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید.