منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

طراحی‌وب، به فرآیند برنامه‌ریزی، مفهوم‌سازی و تنظیم محتوای موردنظر در بستر اینترنت گفته می‌شود. انواع طراحی‌وب فقط محدود به سایت نمی شود و شامل موارد دیگری از قبیل برنامه های تلفن همراه نیز است. اما در این مقاله هدف ما بیان طراحی وب سایت، بهترین روش طراحی سایت و مراحل طراحی سایت است. پس تا پایان مقاله همراه ایکاد باشید.

به فرآیند برنامه ریزی، مفهوم سازی و تنظیم محتوای موردنظر در بستر اینترنت روش های طراحی سایت گفته می شود. همچنین طراحی وب مدرن، فراتر از نحوه نگاه (زیبایی شناسی) و نحوه کار (عملکرد) است. به یاد داشته باشید که انواع طراحی وب فقط محدود به سایت نمی شود و شامل موارد دیگری از قبیل برنامه های تلفن همراه نیز است. اما در این مقاله هدف ما بیان روش های طراحی سایت، بهترین روش طراحی وب سایت و مراحل طراحی وب سایت است. پس تا پایان مقاله همراه ایکاد باشید.

طراحی وب سایت چیست و چرا اهمیت دارد؟

طراحی وب به طور دقیق به تلاشی اشاره دارد که به ایجاد یک وب سایت (فروشگاهی، خدماتی یا آگاهی) منجر می شود. که این تعریف ارائه شده می توانید چندین بخش از جمله: چیدمان صفحه وب، تولید محتوا و طراحی گرافیکی را در بربگیرد. اصطلاحات طراحی وب و توسعه دهنده وب بصورت متناوب مورد استفاده قرار می گیرد. اما روش های طراحی سایت از نظر فنی زیر مجموعه ای از دسته گسترده تر توسعه وب است.

طراح وب کیست؟

یک طراح وب خوب یا web designer کسی است که باید هم مهارت های گرافیکی خلاقانه و هم مهارت های فنی داشته باشد. آن ها باید تصور کنند که یک سایت باید چگونه به نظر برسد و نحوه عملکرد آن چگونه باشد. اصطلاح طراح وب و توسعه دهنده وب گاهی اشتباه مورد استفاده قرار می گرد. اما یک توسعه دهنده وب کسی است که باید با زبان های برنامه نویسی کار کند تا بتواند سطح بالاتری از تعامل را در یک وب سایت ایجاد کند.

زبان های طراحی وب سایت:

پایه و اساس کار یک طراح وب CSS و XHTML است. درک و آگاهی مناسب از این دو مهارت، ضرورت موفقیت در زمینه روش های طراحی سایت است. CSS و XHTML حداقل دانشی است که طراحان سایت ها باید به آن تسلط داشته باشند. البته نمی توان این دو را به طور قطع زبان های برنامه نویسی به نامیم. زیرا تمامی ویژگی های زبان های برنامه نویسی را ندارند. بلکه این دومورد زبان های نشانه گذاری هستند.

یک طراح سایت باید بتواند در هر قسمت  طراحی وب سایت، وظایف مختلفی ایفا کند. بطور کلی در روش های طراحی سایت و ایجاد یک سایت به دو گروه برای طراحی Back-End بخش کدها و Front-End نیاز است. متخصص Back-End شخصی است که مسئول نوشتن کدهای ساختار اصلی سایت است. این کدها از دید مخاطبان مخفی است ولی پایه و اساس راه اندازی سایت است. یک طراح سایتی که وظیفه Back-End را برعهده دارد باید به زبان های برنامه نویسی ASP، Python و PHP مسلط باشند.

طراح Front-End کارهایی را که برای بهتر شدن جلوه های دیداری نیاز است را انجام می دهد. در اصل تمام چیزهایی که در یک وب سایت به نمایش در می آید از وظایف همین طراح است. برای طراحی ظاهری سایت هم به کدنویسی نیاز است.

عناصر روش های طراحی سایت:

هنگام طراحی وب سایت ابتدا لازم است نگاه و عملکرد سایت را در نظر بگیریم. تا بتوانیم عوامل موثر بر طراحی را پیدا کنیم. عناصر طراحی سایت از همین عوامل موثر هستند که با شناخت کامل و درست آن ها می توانیم به نحو احسنت در طراحی سایت بکار ببریم. ادغام عناصر در روش های طراحی سایت علاوه بر اینکه بر زیبایی سایت تاثیر می گذارد، به حداکثر رساندن عملکرد سایت نیز کمک خواهد کرد.

  • عناصر بصری:

در این قسمت می خواهیم یک مرور اجمالی از عناصری که باید در طراحی در نظر بگیرید بکنیم. منظور از عناصر بصری عناصری هستند، که باید به چشم بازدید کننده جذاب به نظر برسد. که می توانیم به موارد ذیل اشاره نماییم:

  • نسخه کتبی:

اصولا ظاهر وب سایت و کلمات به هم پیوسته هستند و این دو مورد را هرگز نباید جدا از هم تلقی کرد. داشتن طراحان و نویسندگان محتوا در کنار یکدیگر می تواند یک طراحی قدرتمند ایجاد کند.

  • قلم ها:

فونت هنگام طراحی وب سایت حتما به فونت های انتخابی دقت کنید تا علاوه بر خوانایی بالا به جذب خواننده کمک نماید.

  • رنگ ها:

رنگ ها یکی از عناصر مهم طراحی سایت هستند. هنگام انتخاب رنگ برای سایت، لازم است رنگ ها را با نام تجاری و پیام انتقالی خود، مطابقت دهید.

  • چیدمان:

اگرچه در مورد چیدمان هیچ قانون خاصی وجود ندارد. اما قطعا اصولی دارد که باید از آن پیروی شود. نحوه تصمیم گیری برای تنظیم چیدمان و محتوا، تاثیر چشمگیری در ظاهر سایت خواهد گذاشت.

  • اشکال:

استفاده از عناصر گرافیکی در طراحی وب سایت طی چند سال گذشته واقعا از بین رفته است. ترکیب رنگ ها و اشکال زیبا می تواند برای دست یابی توجه مخاطبان موفق عمل کند.

  • فاصله:

چیزی که اکنون طراحان وب مدرن مد نظر دارند، مفهوم فضای سفید است. بطورکلی، داشتن فضای زیاد بهتر از وجود فضای شلوغ و درهم، برهم است.

  • تصاویر و شمایل:

طرح های شگفت انگیز فقط در چند ثانیه اطلاعات زیادی را منتقل می کنند. یکی از راه های تحقق این امر برای ایجاد تصاویر، استفاده از تصاویر و نمادهای قدرتمند Google است.

  • فیلم:

فیلم ها در حال حاضر روند افزایشی استفاده را در بین طراحان وب سایت گرفته است. درصورت استفاده صحیح از فیلم ها، می توانند بازدیدکنندگان زیادی را به وب سایت آورده تا چیزی را تجربه کنند که در تصاویر و متن قابل گنجایش نیست. نکته ای که حتما باید برای استفاده از فیلم به آن توجه کرد این است که هرگز نباید با محتوا رقابت کند و باید درجهت هم قرار داشته باشند.

  • عناصر عملکردی:

به عناصری که بر عملکرد سایت تاثیر می گذارد عناصر عملکردی گفته می شود. از عناصر عملکردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جهت یابی:

ناوبری یکی از مولفه های اصلی است که تعیین می کند وب سایت در واقع کار می کند یا خیر. شما می توانید بسته به نوع مخاطبانتان ناوبری را انتخاب نمایید. ناوبری کمک می کند که بازدیدکنندگان اولین بار، به بخش های خاص وب سایت هدایت شده و آن را کشف کنند.

  • سرعت:

هیچ کس وب سایت های کند را دوست ندارد. صرف نظر از اینکه وب سایت چقدر طرح زیبایی دارد، اگر در مدت زمان معقول بارگیری نشود مخاطبان خود را ازدست می دهد.

  • تعامل کاربر:

بازدیدکنندگان سایت بسته به نوع وب سایت چندین روش (پیمایش، کلیک، تایپ) برای تعامل انتخاب می کنند. بهترین طرح همیشه بهترین تعاملات را ایجاد می کند و احساس کنترل کامل را به کاربران القا می کند. در ایجا چند مثال از این تعاملات را آورده ایم:

  • هرگز صدا را بصورت خودکار پخش نکنید.
  • متن های قابل کلیک مثل اقدام به خرید را زیرنویس وب سایت قرار دهید
  • فرم های سازگار با موبایل ایجاد کنید.
  • از پاپ آپ ها خودداری کنید.
  • از جابه جایی خودداری کنید.

طراحی سایت سازگاری

انواع روش های طراحی  سایت:

اگر تاکنون به دنبال مقالات روش های طراحی سایت بوده اید و مطالعه کرده اید، متوجه شده اید اکثر این مقالات فقط در مورد یک دسته از  سبک ها  و روش های طراحی سایت (ثابت، استاتیک، داینامیک و…) صحبت می کنند. اما در جهان کنونی امروز، که گوشی های همراه حرف اول را می زنند، تنها راه صحیحی که برای طراحی یک وب سایت وجود دارد، ساخت وب سایت های پاسخگو و سازگار با موبایل است. که در ابتدا طراحی سایت بر اساس سازگاری با موبایل را بیان کرده و سپس به سراغ تعاریف وب سایت های پویا و استاتیک می رویم.

  • وب سایت های سازگار:

طراحی وب سازگار از دو یا چند نسخه وب سایت استفاده می کنند تا برای اندازه های مختلف به نمایش در بیاید. وب سایت های سازگار می توانند بر اساس چگونگی تشخیص سایت به دو دسته اصلی تقسیم شوند:

  • براساس نوع دستگاه تطبیق پیدا می کنند.

هنگامی که بازدیدکننده به یک وب سایت متصل می شود، http فیلدی به نام عامل کاربر، سرور را از نوع دستگاه مورد استفاده مخاطب مطلع می کند. در اصل این بدان معناست که سایت می فهمد چه نسخه ای را برای نمایش (دسک تاپ یا موبایل) در اختیار بازدید کننده قرار دهد.

  • براساس عرض مرورگر تطبیق پیدا می کنند.

ابن نوع از طراحی سایت علاوه بر انعطاف پذیری بیشتری که دارد، هنگام تغییر اندازه مرورگرها هم پاسخگو خواهد بود. با توجه به این موضوع که وب سایت های سازگار با دستگاه اگر کسی با نسخه دسک تاپ عرض مرورگر را تغییر دهد محدودیت های خاصی در ظاهر سایت پیش نمی آورد. اما در تطبیق با عرض مرورگر همچین اتفاقاتی رخ نمی دهد. ساختار وب سایت، نقش مهمی را در تجربه کاربر و سئو ایفا می کند. پس بهتر است با تمامی مرورگرها سازگار باشد.

  • وب سایت های پاسخگو:

وب سایت های پاسخگو ترکیبی از شبکه های انعطاف پذیر (براساس درصد) یا نقاط بازشو ( استفاده از پرس و جوهای رسانه) برای ایجاد نمای سفارشی به هر اندازه استفاده می کنند. وب سایت های پاسخگو در هر شرایطی و به طور مداوم منعطف است.

تفاوت وب سایت سازگار و پاسخگو:

ممکن است اینجا سوال پیش بیاید هدف هردو از طرح وب سایت ها یکی است ولی تفاوت آن ها در چیست؟

مطابق الگوریتم جدید گوگل اگر وب سایتی با موبایل سازگاری نداشته باشد جریمه شده و رتبه آن کم می شود. جایگاه نمایش وب در دوره کنونی به قدری برای صاحبان وب سایت ها مهم شده است که این مسئله باعث شده همگی به فکر سازگار کردن وب سایت هایشان با موبایل باشند. در وب سایت های پاسخگو باید با تمام مرورگرهای وب مطابقت داشته باشد و در صورت تغییر اندازه دستگاه های مورد استفاده پیکسل و رزولوشن آن تحت تاثیر قرار نگیرد. هردو از این روش برای مطابقت تصاویر با دستگاه ها بوجود آمده است. اما گوگل طراحی وب سایت پاسخگو را بیشتر توصیه کرده است و آن را محبوب تر از سازگار می داند.

بطور کلی می توان گفت وب سایت های پاسخگو، سیال (مایع) هستند و می توانند در هر اندازه ای به نمایش در بیایند. بر عکس سایت های سازگار که ثابت هستند و فقط بر اساس نقاط شکست تعریف شده نسبت به ارائه مناسب ترین طرح شکل می گیرند. اما بصورت اجمالی می توان از تفاوت این دو طراحی که به برتری سایت پاسخگو اشاره دارد، می پردازیم:

توجه: وب سایت های سازگار می توانند پاسخگو هم باشند، به عنوان مثال گالری تصاویر ساخته شده می تواند پاسخگو باشد. درحالی که سایر قسمت های وب سایت سازگار است.

منظور از وب سایت های پویا و استاتیک چیست؟

تاکنون برای شما پیش آمده است، که به چند شرکت دیجیتال مارکتینگ برای طراحی سایت مراجعه کرده باشید و با تنوع قیمت رو برو شده باشید. و برای این همه تنوع قیمت دچار سردرگمی شده باشید. در این قسمت می خواهیم علت تنوع قیمت ها را برای شما بیان کنیم. از آن جایی که در کشور ما رشد شرکت های دیجیتال مارکتینگ رو به افزایش است هر کدام از این شرکت ها راه های مختص به خود را برای روش های طراحی سایت دارند. پس هرکدام با توجه به روش های خود خواهان قیمت های متنوعی هستند. دو روش مختلف برای طراحی سایت ها وجود دارد:

  • طراحی سایت استاتیک (ثابت):

این نوع از وب سایت ها معمولا حالت Show دارند و برای معرفی شرکت ها، شخصیت ها و یا فعالیت های خاصی بکار می روند. وب سایت های استاتیک ثابت هستند و به راحتی تغییر نمی کنند. اگرچه این وب سایت ها زمان کمتری برای طراحی نیاز دارند. اما هر تغییری در این سایت ها نیازمند وجود متخصص طراحی است و هرشخصی قادر به بروز رسانی این سایت ها نخواهد بود. به همین دلیل هزینه کمتری می برند.

  • طراحی سایت داینامیک (پویا):

با روی کار آمدن سیستم های مدیریت محتوا، سایت های پویا شکل گرفتند. این وب سایت ها بر پایه نیازهای مشتریان شکل گرفتند و برعکس سایت های استاتیک به راحتی توسط ادمین ها قابل تغییر هستند.  لازم به یادآوری است که این وب سایت ها نیاز به علم بالایی دارند و شرکت های طراحی حرفه ای مانند ایکاد با سایر شرکت های بزرگ دیگر بر سر بهترین طراحی در حال رقابت هستند. اگر این نوع وب سایت ها توسط یک شرکت حرفه ای مثل ایکاد طراحی شود قطعا بی نقص بوده و قیمت طراحی سایت نسب به سایت ساخته شده بسیار مناسب است.

ابزار روش های طراحی سایت:

بعد از آشنایی با انواع روش های طراحی سایت، لازم است به ابزارهای مورد نیاز برای طراحی وب سایت بپردازیم. دو روش اصلی برای طراحی وب سایت وجود دارد: استفاده از برنامه رومیزی یا استفاده از سازنده وب سایت. ابزار مورد انتخاب شما برای طراحی وب سایت، به اندازه تیم، بودجه، نوع سایت و نیاز های فنی آن بستگی دارد.

برنامه های دسک تاپ یا رومیزی:

از محبوب ترین ابزارهای رومیزی برای طراحی وب سایت، می توان از Photoshop و Sketch نام برد. این فرآیند طراحی به طراحان ماهری نیاز دارد تا طرحی را تهیه کنند و آن طرح را به کمک برنامه نویسان به کد تبدیل نمایند. متاسفانه این فرآیند با توجه به منابع متعدد و مهارت خاص و پیچیده می تواند بسیار گران قیمت و وقت گیر باشد.

سازندگان وب سایت:

سازندگان وب سایت هایی مانند وردپرس قالب هایی را درنظر گرفته اند. که می توان با دادن کدهای موردنظر و سفارش سازی اقدام به طراحی سایت کرد. این ابزار نسبت به ابزار قبلی کم هزینه تر است و سریعتر به نتیجه می رسد. اما اگر به دنبال روش های طراحی سایت با وردپرس در اصفهان هستید، شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد می تواند به عنوان یک شرکت طراحی وب سایت حرفه ای کنار شما باشد و دغدغه طراحی سایت را از ذهن شما رهایی دهد.

روش های طراحی سایت

مراحل روش های طراحی سایت:

روش های طراحی سایت شامل 4 مرحله است که در ادامه هرکدام را بصورت تفضیلی، توضیح خواهیم داد:

  • طراحی وایر فریم:

در نخستین مرحله از روش های طراحی سایت لازم است که چهارچوب عملکردی سایت مشخص شود. یعنی باید ابتدا یک نما و نقشه کلی از هدف سایت در نظر گرفت. پس لازم است نیازهای مشتریان و نوع سایت که فروشگاهی است یا اطلاع رسانی مورد بررسی قرار بگیرد. وایر فریم در واقع به معنای ایجاد یک نقشه کلی از لایه های سایت و مشخص کردن جایگاه و المان های عناصر سایت است.

  • طراحی گرافیکی سایت:

بعد از این که نقشه سایت و محل قرارگیری المان های سایت مشخص شد، نوبت به طراحی گرافیکی سایت می رسد. منظور از طراحی گرافیکی سایت، استفاده از نرم افزارهای ویژه طراحی سایت و جلوه دادن به نقشه سایت است.

  • برنامه نویسی:

در مرحله برنامه نویسی با توجه به نیازهای مشتریان و مدل سایت می توان راه های مختلفی را برای بخش مدیریت سایت انجام داد. برای این کار می توان از سیستم مدیریت محتوا (WordPress) یا طراحی سایت اختصاصی که از صفر کدنویسی می شود استفاده کرد. تصمیم گیری برای این بخش بیشتر به هزینه و نیاز مشتری برمی گردد. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد می تواند در زمینه روش های طراحی سایت اختصاصی اصفهان بسیار فعالانه عمل کند و شما به عنوان مشتری می توانید با سپردن طراحی سایت خود به این شرکت، از نتیجه لذت ببرید.

  • راه اندازی سایت:

بعد از طی کردن سه مرحله قبلی می رسیم به مرحله آخر یعنی راه اندازی سایت. در مرحله آخر بعد از تهیه یک هاست و انتخاب دامنه مناسب، سایت پیکر بندی شده و در اختیار عموم قرار می گیرد. بخاطر داشته باشید که سایت یک بستر جهانی است که در فضای اینترنتی قابل دسترس عموم خواهد بود. پس اگر به دنبال بهترین ها هستید لازم است طراحی سایت خود را به شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد بسپارید.

دقت به ریسپانسیو و واکنش گرا بودن در طراحی سایت:

اگر تاکنون مطالب سئو را مطالعه کرده باشید متوجه شده اید که در آخرین تغییرات گوگل علاوه بر اهمیت به ظاهر سایت به سرعت دسترسی سایت توسط گوشی های همراه نیز امتیاز ویژه ای می دهد. طبق تحقیقات مشخص شده است که نیمی از کاربرانی که در حال گشتن در موتورهای جستجو هستند از طریق تلفن های همراه وارد شده اند. بنابراین سایت باید سرعت بالایی در نسخه موبایل داشته باشد.

روش های طراحی قالب سایت:

راه اندازی و ایجاد یک وب سایت نیاز به علم و تجربه در زمینه روش های طراحی سایت و سئو دارد. پس حتما توصیه می شود برای گذراندن پروسه ساخت از کمک شرکت های متخصص در زمینه تحلیل سایت مانند شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد استفاده نمایید. اگر چه شما می توانید برای استفاده از قالب های مختلف سایت خود از سایت هایی که قالب رایگان در اختیار عموم می گذارند استفاده نمایید. اما استفاده از قالب اختصاصی، وب سایت شما را متمایز کرده و چیزی را به نمایش می گذارد که توسط کس دیگری هرگز استفاده نشده است.

جمع بندی

اگر به دنبال بهترین روش هایطراحی سایت برای خود هستید به دنبال بهترین شرکت های طراحی حرفه ای در سطح شهر یا کشور خود باشید. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد یکی از شرکت هایی است که با داشتن تیم حرفه ای در زمینه برنامه نویسی و طراحی به شما کمک می کند تا با خیال راحت سفارش ساخت سایت حرفه ای خود را به او بسپارید. پس فراموش نکنید یک سایت حرفه ای به یک طراح حرفه ای و کارآمد نیاز دارد تا با بررسی همه جوانب و دریافت قیمت طراحی سایت مناسب به ارتقا رتبه در موتورهای جستجو و جذب مخاطب کمک کند.