منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 9 دقیقه

اگر در صفحات جستجو موتور‌های جستجوگر گیر کرده‌اید و نمی توانید مشتریان وفادار خود را پیدا کنید و گسترش دهید. باید بدانید که از مفاهیم واصول اولیه سئو جا مانده اید. در این مقاله هدف ما بیان، مفاهیم اولیه سئو و اصول سئو و راه های پیدا کردن کلمات کلیدی است. پس تا پایان مقاله همراه وب سایت ایکاد باشید.

بهینه سازی موتور جستجو (سئو) سنگ بنای تجارت مدرن است. اگر صاحب وب سایت فروشگاهی هستید، اما در صفحات جستجو موتورهای جستجوگر گیر کرده اید و نمی توانید مشتریان وفادار خود را پیدا کنید و گسترش دهید. باید بدانید که از مفاهیم واصول اولیه سئو جا مانده اید. در این مقاله هدف ما بیان، مفاهیم و اصول اولیه سئو و راه های پیدا کردن کلمات کلیدی است. پس تا پایان مقاله همراه وب سایت ایکاد باشید.

منظور از مفاهیم و اصول اولیه سئو چیست؟

اگر تمایل به یادگیری بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) دارید، تنها با تمرین و اجرا و آشنایی با مفاهیم آن است که می توانید به نتایج دلخواه خود برسید. دنیای مفاهیم و اصول اولیه سئو پیچیده و مرتب در حال تغییر است، اما به راحتی می توانید مفاهیم را درک کرده و با کمی دانش سئو در سایت خود تحول بزرگی ایجاد کنید. مفاهیم و اصول اولیه سئو اجزای جدایی ناپذیر از هم هستند که در کنارهم معنا پیدا می کنند. پس لازم است با مفاهیم و اصول اولیه سئو آن در راستای باهم آشنا شده و آن ها را بکار ببرید.

  • مفاهیم اولیه سئو:

    طبق آماری که توسط شرکت های پیمایشی انجام شده است، 93% کل ترافیک از یک موتور جستجو (Google) تامین می شود. 75% از کاربران به صفحات بعدی جستجو نمی روند و دنبال مطالب خود در صفحات اول هستند. بیش از 60% بازاریابان اذعان دارند که بهبود سئو و افزایش ترافیک اولویت اول بازاریابی آن هاست. اولین رتبه در نتایج موتورهای جستجو 34% بیشتر از بقیه سرعت کلیک دارد.

    با در نظر گرفتن تمام این آمارها، مسئه این نیست که شما استراتژی مناسب برای سئو داشته باشید. بلکه باید بتوانید با مفاهیم و اصول اولیه سئو آشناشده و مطابق با اصول سئو، آن را به بهترین نحو پیاده سازی و اجرا کنید. قابل ذکر است که اصول و مفاهیم اولیه سئو در راستای هم هستند. پس لازم است در ابتدا با اصول سئو آشناشوید:

  • مبانی مفاهیم و اصول اولیه سئو:

    همه ما تاکنون سلسله مراتب مازلو را شنیده ایم. این نظریه روانشناسی اساسی ترین نیازها بر نیازهای پیشرفته تر مقدم می داند. این تئوری نشان دهنده این است که انسان بدون اطمینان از داشتن نیازهای اساسی سراغ نیازهای دیگر خود نمی رود. بنیانگذار سئو، رند فیشکین، یک هرم مشابه هرم مازلو جهت توضیح نحوه عملکرد سئو تدوین کرده است. این هرم به هرم سلسله مراتب نیازهای سئو معروف شده است.

مطابق هرم سلسه مراتب سئو باید هفت مرحله را برای رسیدن به سئو موفق دنبال کنیم:

  • طبقه اول: سئو چیست و چرا مهم است؟

    مطابق این طبقه باید، بیاموزید که سئو چیست، چرا مهم است و همه مفاهیم و اصول اولیه سئو را از کسی بلد است آموزش ببینید. شما با شناخت اهمیت سئو است که می توانید در آن موفق عمل کنید. اگر با سئو بصورت کاملا سرسری برخورد شود علاوه بر اینکه منجر به پیروزی نمی شود بلکه مقدمات شکست را رقم می زند.

  • طبقه دوم: نحوه کار با موتورهای جستجو، خزیدن، نمایه سازی و رتبه بندی.

    باید تلاش کنید در موتورهای جستجو نمایش داده شوید. این طبقه نشان می دهد که خزنده های موتورهای جستجو وارد وب سایت شده تا آن را بررسی کنند.

  • طبقه سوم: تحقیقات کلیدواژه.

    در این طبقه باید درک کنید مخاطبان شما دنبال چه چیزی هستند. موتورهای جستجو به وب سایت هایی امتیاز می دهند که مطابق با نیازها و خواسته های مخاطبان تصمیم به تولید محتوا می کنند.

  • طبقه چهارم: سئو سایت

    برای پیشبرد پیام های سایت تلاش کنید. طراحی سایت، تجربه کاربران، زیباسازی و طراحی اطلاعات، تمام روش هایی است که می توانید با آن مطالب خود را نشر دهید. تا حداکثر دید را به مخاطبان خود هدیه بدهید.

  • طبقه پنجم: سئو فنی

    دانش فنی پایه، به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو کمک می کند. همچنین به وب سایت اعتبار می دهد. تدوین قسمت های پاسخگویی، متا دیسکریپشن ها به موتور جستجو القا می کند که موضوع وب سایت شما درباره چیست.

  • طبقه ششم: پیوندها

    پس از آشنایی با همه چیز لازم است که با جلب توجه و ایجاد پیوند از سایت ها و مطالب دیگر اثرات خود را گسترش بدهید. این طبقه به نوعی به گسترش وب سایت در صفحات دیگر اشاره دارد. لازم است هر وب سایتی در هر صفحه خود از 2 الی 4 لینک خارجی و داخلی استفاده نماید.

  • طبقه هفتم: اندازه گیری و اجرای سئو

    بخش اساسی استراتژی جستجوگرها دانستن این موضوع است که چه چیزی هست و چه چیزی نیست. پس مسیر خود را با رویکرد مخاطبان تنظیم کنید. در این قسمت می توانید با رعایت تمامی موارد فوق نسبت به سئو سایت خود اقدام نمایید.

مفاهیم و اصول اولیه سئو

انواع سئو در مفاهیم و اصول اولیه سئو:

سئو از نظر کاربرد به سه دسته تقسیم بندی می شود:

  1. داخلی: سئو داخلی (On-page)، به بهینه سازی داخلی سایت که منجر به معرفی سایت و ارتقا رتبه در موتورهای جستجو می شود، گفته می شود.
  2. خارجی: سئو خارجی(Off- page)، به مجموعه اقداماتی که خارج از محیط سایت، منجر به بهبود رتبه سایت می شود، گفته می شود.
  3. تکنیکال: به فرآیند آماده ساختن سایت برای درک درست موتورجستجو از محتوا و رابطه میان صفحات را سئو تکنیکال یا فنی می گویند.

در ادامه به اختصار به توضیح هریکی از این سئو ها می پردازیم:

1-سئو داخلی:

همان گونه که بیان شد در مفاهیم و اصول اولیه سئو، سئو داخلی به معنای رعایت پارامترهاییست که در ارائه محتوای بهینه به موتورهای جستجو کمک می کند. از اقدامات سئو داخلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انتخاب عنوان مناسب:

    انتخاب عنوان مناسب برای محتوای تولید شده حکم یک فراخوان یا دعوت نامه را دارد که مردم را به وب سایت دعوت می کند. همچنین به خوانندگان کمک می کند تا بفهمند پشت در چه مطالبی نشسته است. عنوان باید قانع کننده باشد تا بتواند علاقه کاربر را برای مطالعه مطلب برانگیخته کند. اگر درمورد بازدهی عنوان انتخابی خود مطمئن نبودید می توانید از ابزارهای آنلاینی مانند CoSchedule Headline Analyzer استفاده نمایید. این برنامه ساختار کلی، دستور زبان و خوانایی عنوان شمارا تجزیه و تحلیل کرده و در نهایت به آن یک نمره ای اختصاص می دهد.

  • شناسایی کلمات کلیدی:

    اگر سئو مجری تجارت آنلاین باشد، کلمات کلیدی از عناصر حیاتی آن هستند. برای اینکه بتوانید تاثیر زیادی در الگوریتم های موتورهای جستجو داشته باشید، باید در هر صفحه وب سایت بصورت استراتژیک از کلمات کلیدی استفاده شده باشد. به همین دلیل برای هرصفحه نیاز به یک سری کلمات کلیدی خاص دارید. در اینجا متداول ترین راه های یافتن کلمات کلیدی برای شما بیان شده است:

    • Brainstorming: این روش استفاده از قدرت ذهن است. یعنی تمام کلمات کلیدی که مرتبط با موضوع به ذهنتان خطور می کند را بنویسید.
    • کلمات کلیدی برنامه ریز یا google adwords keyword planner: مسئولان این وب سایت تلاش کرده اند برای رسیدن مخاطب به اهدافش مناسب ترین کلمات کلیدی را در اختیار وی قرار دهند.
    •  KWfinder: یکی دیگر از وب سایت هایی که در زمینه شناسایی کلمات کلیدی ایجاد شده است، وب سایت KWfinder است.
  • وب سایت های پرسش و پاسخ: سایت هایی مانند QUora هرروز هزاران سوال دریافت می کنند. که با مراجعه به آن می توان با سوالات متداول آشنا شده و صفحات پاسخ آن را بررسی نمود.
  • لینک سازی:

    یکی از مهم ترین فعالیت ها در مفاهیم و اصول اولیه سئو، لینک بیلدینگ یا لینک سازی است. موتورهای جستجوگر از دو راه از لینک ها استفاده می کنند: یک، برای پیدا کردن صفحات و وب سایت های جدید. دو، تصمیم گیری برای رتبه بندی سایت. زمانی که موتورهای جستجو لینک ها را بررسی می کنند تصمیم می گیرند که صفحه لینک شده کیفیت لازم را برای رتبه بندی دارد یا خیر. در ضمن هرچه تعداد لینک های استفاده شده بیشتر باشد از نظر موتور جستجو وب سایت معتبرتر محسوب می شود. به دو روش می توان در صفحات وب از لینک ها استفاده کرد:

    • لینک سازی داخلی:

      لینک سازی داخلی یعنی صفحه ای از وب سایت را به صفحه ای دیگر متصل کرد. اکثر وب سایت ها دارای صفحاتی هستند که به آن صفحات مرجع یا اصلی گفته می شود. در این قسمت منوها و دیگر صفحات وب سایت به آن پیوست می شود. لینک سازی داخلی علاوه بر این که شانس لینک گرفتن محتواهای قدیمی را افزایش می دهد به بهبود رتبه سایت کمک شایانی می کند.

    • لینک سازی خارجی:

      لینک سازی خارجی یا بک لینک ها، یعنی صفحه وب سایت را به صفحه ای از وب سایت دیگری متصل نمایید. بک لینک های می توانند به افزایش بازدید وب سایت منجر شوند. هرچه میزان بک لینک انتخابی در صفحه ای پربازدید به نمایش در بیاید باعث افزایش نرخ کلیک وب سایت شما می شود.

  • برچسب ها:

    یکی دیگر از عناصر مهم مفاهیم و اصول اولیه سئو، برچسب ها هستند که باید به آن توجه نمود. زیرا الگوریتم های موتورهای جستجو برای شناسایی موضوع و قرار گرفتن آن در پست های مشابه، عناوین را تجزیه و تحلیل می کنند. عنوان باید به برچسب ها مشابهت داشته باشد تا گوگل بتواند ارتباط آن ها را شناسایی کند. پس قرار گرفتن هر مطلب زیر برچسب های مناسب برای سئو یک امر ضروری به حساب می آید.

  • توضیحات متا یا متا دیسکریپشن:

    اگرچه توضیحات متا تاثیری در دنیای سئو ندارند اما سایر ویژگی های آن می تواند به عنوان یک عامل بهینه ساز قدرتمند عمل نماید. یک کاربر معمولی قبل از اینکه صفحه وب را باز کند به دوچیز دقت می کند: 1- عنوان، 2- متا توضیحات. مورد دوم همیشه در نتایج جستجو زیر عنوان نمایش داده می شود. بنابراین یک عامل تقویت کننده سئو به حساب می آید. این امر مخاطب را تشویق می کند تا روی لینک کلیک کرده و محتوای شما را بررسی کنند.

  • انتشار محتوای قدرتمند:

    شما می توانید هر ترفند مربوط به مفاهیم و اصول اولیه سئو را در جهان بیاموزید و بکار ببرید. اما هیچکدام به اندازه محتوای قدرتمند به افزایش ترافیک سایت کمک نمی کند.  از مطالب چند رسانه ای استفاده کنید تا تاثیر آن بر مخاطب زیاد شود. استفاده از محتواهای ویدئویی به کاربران امکان می دهد تا درباره محصولات و خدمات اطلاعات ملموس تری کسب کنند.

  • بررسی سئو:

    اگر خواهان حفظ سطح بهره وری سایت در دراز مدت هستید، لازم است بصورت منظم سئو سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. هرچند وقت یکبار کل وب سایت را آنالیز کرده و نقاط ضعفی که باعث کندی در نتیجه گیری می شوند را پیدا کنید.

    • مراحل بررسی سئو:
      • عناوین و توضیحات متا را بررسی کنید.
      • کلمات کلیدی هرپست را تجزیه و تحلیل کنید.
      • ساختار لینک ها را آنالیز کنید.
      • تگ Alt های تصاویر را بررسی کنید.

      تمامی این مراحل به شما کمک می کند تا ارزش سئو سایت خود را درک کنید. شناخت نقایص و کاستی ها باعث می شود تا بتوانید با قدرت بیشتری در میدان رقابت باقی بمانید.

2- سئو خارجی:

در مفاهیم و اصول اولیه سئو منظور از سئو خارجی، معتبر بودن سایت در اینترنت و فضای مجازی است که برروی رتبه سایت تاثیر گذار است. سئو خارجی به نحوی توصیف دیگر وب سایت ها از سایت شما است. سئو خارجی خیلی تحت تاثیر محتوا نیست به همین دلیل از نظر نتیجه گیری زمان بر است.

از اقدامات سئو خارجی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رپورتاژ آگهی:

    رپورتاژ آگهی به شکلی از آگهی گفته می شود که در قالب یک گزارش نمایش داده می شود. بازدیدکنندگان تصور می کنند که یک متن بی طرفانه دارند می بینند. در حالی که آنچه می خوانند تلاشی سازمان یافته برای جذب آن ها به یک خدمت یا محصول است. رپورتاژ آگهی در سئو یعنی یک مطلب در یک سایت دیگر نمایش داده می شود و چندیین لینک هدایت کننده به سمت وب سایت شما دارد. رپورتاژ آگهی با دریافت بک لینک ها به سئو خارجی کمک می کند.

  • لینک سازی و بازاریابی در شبکه های اجتماعی:

    در عصر کنونی شبکه های اجتماعی جز لاینفک زندگی مردم شده است. توئیتر، لینکدین، فیس بوک و گوگل پلاس از شبکه های اجتماعی هستند که بیشترین تاثیر را بر سئو خارجی دارند. اگر خواهان افزایش رتبه در گوگل هستید، در این شبکه ها عضو شده و فعالیت کنید.

  • گذاشتن نظر و کامنت در سایت های دیگر:

    بهترین راهی که یک بازاریابی محتوا می تواند انجام دهد، این است که در وب سایت های دیگر نظر گذاشته و لینک اصلی سایت را در آن قرار دهد.

3- سئو تکنیکال:

تحقیقات نشان داده، اگر صفحه وبی بیشتر از 4 ثانیه طول بکشد تا بارگذاری شود، مخاطبان صفحه را ترک می کنند. موتورهای جستجو به این موارد حساس هستند. برای موفق شدن در سئو تکنیکال باید با استانداردهای موتورهای جستجو آشنا شده و در طراحی سایت آن ها را بکار ببرید. استانداردهای سئو تکنیکال از نظر موتورهای جستجو شامل موارد ذیل می باشد:

  • بهینه سازی سرعت سایت:

    سرعت صفحات یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای ارتقا وب سایت است. پس می توان گفت سرعت بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر سئو تاثیر ویژه ای می گذارد. حالا تصور کنید که مخاطب بر عبارت مورد نظر به گوگل مراجعه کرده و سه رتبه اول را در سه تب جدید باز می کند، هرکدام زودتر باز شود شانس دیده شدن بیشتری دارد.

  • امنیت و گواهینامهSSl:

    یکی دیگر از ارکان مهم برای رتبه بندی گوگل گواهینامه SSL است. این گواهینامه به بالا بردن امنیت وب سایت کمک می کند. و آدرس وب سایت را از http به https تغییر می دهد.

  • نمایش سایت در موبایل (AMP):

    با توجه به افزایش کاربران موبایل، لازم است وب سایت های جوری طراحی بشوند که در گوشی همراه هم بصورت کامپیوتری نشان داده شود.

  • ساختار صحیح لینک ها:

    ویژگی پیوست ها در رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیر سزایی دارد. پس تلاش کنید از لینک هایی برای محتواهای خود استفاده کنید که، کوتاه باشند، حتما از کلمات کلیدی استفاده شده باشند و فقط قسمتی از عنوان را نباشد و یک تعریف از محتوا باشد.

جمع بندی

مفاهیم و اصول اولیه سئو از مهم ترین استراتژی ها در تجارت آنلاین به حساب می آِید. که مجموعه کاملی از مفاهیم و اصول اولیه سئو را شامل شده و باعث می شود وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو قابل مشاهده و جذاب باشد. اجرای این اصول اساسی کمک می کند تا ترافیک وب سایت را افزایش داده و شانس فروش بیشتر شود.

سئو خارجی، داخلی و تکنیکال به الگوریتم های گوگل کمک می کند تا رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو ارتقا پیدا کند. همواره شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد در تلاش است تا گامی درجهت کمک به شما بردارد. شما می توانید با اعتماد به این شرکت و درک مفاهیم و اصول اولیه سئو رتبه خود را در گوگل به طور ویژه ای ارتقا دهید. پس با ما همراه باشید.