منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

هر کسب و کار کوچکی نمی تواند به موفقیت و نتیجه دلخواه خود برسد. چگونه می توانیم یک استارت آپ راه بیندازیم و آن را به سود دهی برسانیم. در این مقاله ما تلاش داریم ابتدا یک تعریف کلی و جامع از استارت آپ ارائه بدهیم و سپس مراحل راه اندازی استارت آپ را بطور جامع مورد تحلیل قرار بدهیم.

آمارها نشان می دهد که حدود پانصد هزار کسب و کار کوچک در کشور وجود دارد. داشتن ایده های منحصر به فرد، طراحی های حرفه ای و منعطف، حرکت به سمت استقلال و سرمایه گذاری باعث شده تا کسب و کارهای کوچک و یا استارت آپ ها با نرخ بالایی در سطح کشور رشد پیدا کنند. اما نکته ی قابل توجه این است که هر کسب و کار کوچکی نمی تواند به موفقیت و نتیجه دلخواه خود برسد. پس لازم است با دقت نسبت به راه اندازی استارت آپ و طی کردن مراحل و اصول راه اندازی استارت آپ اقدام نمود تا پایه موفقیت با استحکام بنا شود.

اما سوالی که اکنون پیش می آید این است که چگونه می توانیم یک استارت آپ راه بیندازیم و آن را به سود دهی برسانیم. در این مقاله ما تلاش داریم تا ابتدا یک تعریف کلی و جامع از استارت آپ ارائه بدهیم و سپس مراحل راه اندازی استارت آپ را بطور جامع مورد تحلیل قرار بدهیم. پس تا انتهای مقاله با ایکاد همراه باشید.

راه اندازی استارت آپ چیست؟

اگرچه هنوز تعریف کلی و جامعی از استارتاپ ها در دسترس نیست، اما عموما به کسب و کارهای جدیدی که در آن یک گروه بر یک ایده جدید اجرایی نشده و یا دیده نشده تمرکز می کنند و باعث رشد سریع آن می شوند، استارت آپ گفته می شود. بطور کلی بین استارتاپ ها و دیگر کسب و کارها تفاوت هایی وجود دارد که یکی از اصلی ترین تفاوت ما بین آن ها سرعت رشد و خلاقیت بالای آن ها است.

تفاوت استارت آپ و کارآفرینی:

شاید شما با نگاه اجمالی به این متن تصور نمایید که استارت آپ همان کارآفرینی است. اما کارآفرینی یکی فرآیند مشخص با یک کسب و کار مشخص است که فقط نیاز به گروه جدید و مکان جدیدی دارد تا بتوان آن را آغاز کرد. ولی استارت آپ ها یک مدل کسب و کار جدید و نوپا است که علاوه بر مکان، زمان و گروه کاری اجزای آن از قبیل محصولات، توزیع، فعالیت ها و مشتریان هدف آن با دیگر کارها متفاوت است. صاحبان استارت آپ ها در آغاز با ابهام و ریسک بالای کاری روبرو هستند، اما در صورت موفقیت همین استارت آپ پر ریسک ثروت زیادی را برای آن ها به همراه دارد.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت کارآفرینان اجزاء مدل کسب و کار خود را می شناسند و نمونه کار مشابه آن زیاد دیده می شود. ولی استارت آپ یک کار پر ریسک و ناشناخته است، که حتی بازارهای هدف در حد فرضیه و حدس و گمان است.

مراحل راه اندازی استارت آپ ها:

مرحله اول. ایده کسب و کار خود را انتخاب و مورد تحقیق و بررسی قرار دهید.

در صورتی که شما یک ایده کسب و کار برای خود در نظر گرفته اید، باید ابتدا ماهیت آن را بررسی نموده و میزان موفقیت آن را مورد تحلیل قرار دهید. اما اگر هنوز ایده ای در نظر نگرفته اید می توانید با بررسی کمبودهای جامعه ایده خود را پیدا کنید. یک کسب و کار کوچک در صورتی می تواند موفق عمل کند که بتواند نیازی را تامین و یا یک مشکلی را حل نماید، پس در ابتدا باید نیازهای بازار را شناسایی کرده و در مورد گروه های هدف آن تحقیق نمایید.

پس یکی از شروط لازم برای ورود به بازار کسب و کار، پاسخگویی به سوالات زیر است:

  • چه کسانی به آن نیاز دارند؟
  • آیا رقیب دیگری وجود دارد که هم اکنون محصولاتی مشابه ارائه می دهد؟
  • رقابت چگونه است؟
  • کسب و کار یا استارت آپ شما چگونه در بازار معرفی و جا افتاده خواهد شد؟

مرحله دوم. طرح کسب و کار داشته باشید.

برنامه ریزی مناسب می تواند یک ایده استارت آپ را به یک حقیقت تبدیل کند. طرح کسب و کار به برنامه ای گفته می شود که کسب و کار را از راه اندازی تا رشد هدایت می کند، این برنامه باید برای همه کسب و کارها منحصر به فرد و جدید باشد. اگر به دنبال حامی مالی و یا سرمایه گذار از طرف موسسات مالی هستید، باید یک طرح کسب و کار سنتی تدوین نمایید. طرح کسب و کار سنتی کامل و طولانی مدت بوده و بخش هایی دارد که حامیان و بانک ها برای تایید ایده و سرمایه گذاری آن را ملاک عمل خود قرار می دهند.

اگر که به دنبال حمایت مالی نیستید و فقط بخواهید مسیر رسیدن به اهداف خود را بررسی نمایید نوشتن یک طرح کسب و کار ساده می تواند به شما کمک نماید. در واقع می توانید طرح کسب و کار خود را پشت یک دستمال کاغذی بنویسید و آن در طول زمان ارتقا بدهید. وجود طرح استارت آپی به هر شکل بهتر از نبود آن است.

مرحله سوم. برای مسائل مالی خود برنامه ریزی کنید.

در اکثر مواقع کسب و کارهای کوچک به سرمایه زیادی نیاز ندارند، اما برای شروع باید یک سرمایه گذاری اولیه اختصاص داده شود تا  مطابق با آن میزان توانایی پوشش های هزینه ای را تا قبل از دسترسی به در آمد و سود دهی مورد تحلیل قرار بگیرد. هزینه های اولیه راه اندازی استارتاپ شامل دریافت مجوزها، گواهی نامه ها، تجهیزات، هزینه های حقوقی کارکنان، افتتاحیه، اجاره ملک و … می باشد که پیش بینی صحیح این هزینه به پیش برد 12 ماه کاری کسب و کارتان کمک می کند. اجاره، خدمات آب و برق، تبلیغات، بازاریابی، تولید، ابزارهای مورد نیاز، حقوق کارمندان و دستمزد خود مقدار سرمایه اولیه است که شما به آن حتما نیاز دارید.

با تخمین سرمایه اولیه باید راه های مختلفی را برای تامین مالی خود انتخاب نمایید مانند:

اگر چه بهترین گزینه برای تامین مالی استارت آپ ها می تواند ترکیبی از تمامی گزینه های بالا باشد. اما می توانید با بوت استرپ یعنی با حداقل سرمایه (سرمایه فقط برای انجام کارهای ضروری) کار خود را شروع نمایید.

منظور از شتاب دهنده استارت آپ چه کسانی است؟

شتاب دهنده ها، شرکت یا افرادی هستند که وظیفه حمایت از یک کسب و کار جدید و نوپا را به عهده می کیرند و به آن ها در فرآیند آموزش، تولید و فروش کمک می کنند. معمولا شتاب دهنده ها به عنوان یک گروه سرمایه گذار شراکتی شناخته می شوند که تنها می توانند تا 49 درصد سهام را به اختصاص خود در بیاورند.

مرحله چهارم. ساختار سازمانی کسب و کار خود را مشخص نمایید.

کسب و کار شما می تواند به صورت یک شرکت کاملا خصوصی، یک شرکت تضامنی و یا یک شهرکت با مسئولیت های محدود (LLC) و یا سهامی باشد. انتخاب ساختار سازمانی استارتاپ شما، خیلی از عواملی از قبیل نام برند کسب و کار، میزان مسئولیت و نحوه تامین مالیات را تحت تاثیر قرار می دهد.

شما می توانید ابتدا یک ساختار اولیه برای استارتاپ خود انتخاب نمایید و زمانی که کسب و کار رشد کرد و گسترده شد، ساختار را تغییر دهید.

مرحله پنجم. نام برند را انتخاب کرده و آن را ثبت نمایید.

نام برند استارت آپ، بر همه جوانب کسب و کار تاثیر می گذارد، بنابراین باید یک نام مناسب و خوب انتخاب بشود که بتواند تمام پیام های بالقوه خود را به مخاطب برساند. زمان انتخاب نام برند حتما دقت کنید که در حال حاضر توسط شرکت دیگری انتخاب نشده باشد. بخاطر داشته باشید که نام دامین سایت شما باید از حتما از نام برند انتخاب بشود.

مرحله ششم. مجوزهای مرتبط با استارتاپ خود را دریافت نمایید.

خواه ناخواه بروکراسی اداری و کاغذ بازی یکی از مراحل راه اندازی استارتاپ ها است. تنوع گوناگونی در زمینه مجوزهای کسب و کارهای کوچک وجود دارد که شما باید باتوجه به نوع استارت آپ انتخابی خود مجوزهای لازم را دریافت نمایید.

مرحله هفتم. سیستم حسابداری خود را مشخص کنید.

یکی از ارکان اساسی سیستم های کسب و کارهای کوچک، سیستم حسابداری است. سیستم حسابداری برای مدیریت سرمایه لازم بوده و نرخ ها و قیمت ها را تنظیم می کند. حسابداری، سیستم های حسابداری می تواند توسط خود شما و یا یک حسابدار ماهر انجام بپذیرد. اگر خود تصمیم به حسابداری گرفته اید می توانید بودجه حقوق حسابدار را از هزینه های اولیه حذف نمایید.

مرحله هشتم. محل استارت آپ خود را تعیین کنید.

شما باید درباره مکان، تجهیزات و تنظیمات کسب و کار اندیشیده باشید و مطابق با نوع کسب و کار خود بهترین مکان را انتخاب نمایید. مکان استارت آپ می تواند یک دفتر، اتاق یک خانه و یا یک فضای مشترک باشد پس مهم است که بدانید می خواهید محل مورد نظر خود را خریداری کنید یا بصورت مستاجر در آن مستقر بشوید.

مرحله نهم. گروه کارکنان خود را انتخاب و آماده کنید.

اگر برای کسب و کار خود نیاز به استخدام دارید باید اطمینان حاصل کنید که زمان کافی برای پر کردن این مشاغل دارید تا بتوانید افراد را بر اساس تجارب و اطلاعات علمی در جای صحیحی بکار بگمارید. اما اگر شرکت شما بصورت پیمان کاری و یا برون سپاری بیشتر فعالیت دارد نیاز به یک وکیل دارید تا کارهای مرتبط را انجام بدهد.

در نتیجه اگر بصورت تکی و یا انفرادی استارت آپی راه انداخته اید و به کارمند یا پیمانکاری نیازی ندارید، اما در نهایت به یک گروه حامی نیاز دارید تا بتوانند به عنوان یک مشاوره به شما کمک کرده و راه درست را از بیراه به شما نشان بدهند.

مرحله دهم. استارت آپ خود را پیشرفته کنید.

زمانی که کسب و کار شما اجرایی شد، باید نسبت به جذب مشتریان و مصرف کنندگان اقدام نمایید. شما باید با یک پیشنهاد فروش وسوسه انگیز و اختصاصی (USP) و یک طرح بازاریابی اساسی، اصول اولیه را آغاز کنید. سپس با بررسی دیگر ایده های استارتاپی مشابه خود بهترین راه تبلیغ و بازاریابی را انتخاب نمایید تا بتوانید موثرتر در بازار وارد بشوید.

اگر تمامی مراحل ضروری آغاز یک کسب و کار را انجام دادید باید بدانید که بخش اعظمی از کار را انجام داده اید و بخاطر داشته باشید که موفقیت در یک دوره کوتاه مدت رخ نمی دهد اما با داشتن یک برنامه موفق، شانس موفقیت خود را چندین برابر می کنید.

مرحله یازدهم. نحوه عملکرد مصرف کنندگان یا کاربران خود را بررسی کنید.

شما به عنوان یک کارآفرین مدرن باید بتوانید نحوه عملکرد کاربران و مشتریان خود را مورد بررسی قرار دهید تا درک کنید که آیا از محصول و خدمات شما استفاده لازم را برده اند یا خیر. با انجام این مرحله شما عیب محصول خود را به سرعت درک کرده و درجهت بهبود و ارتقا آن قدم بر می دارید.

راه اندازی استارت آپ

 با رعایت اصول راه اندازی استارت آپ رییس خود باشید!!!

شما می توانید با ایده ای جدید و منحصر به فرد، استارت آپ خود را شروع کرده و رییس خود باشید. راه اندازی استارت آپ آغازین نقطه موفقیت است که بدون رعایت اصول راه اندازی استارت آپ نمی تواند به مقصد برسد. توجه به نکات و رعایت اصول برای عدم شکست بسیار ضروری است، پس حضور یک تیم حرفه ای و ماهر برای طی کردن این مسیر به موفقیت و پیروزی شما کمک شایانی می کند. ممکن است خیلی از ماها به فکر راه اندازی یک استارت آپی باشیم که بسیار مورد نیاز مردم بوده اما بعد از راه اندازی و رشد به نتیجه دلخواه نمی رسیم چراکه راه درست و اصول راه اندازی استارت آپ را به درستی بلد نیستیم.

شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد با کمک متخصصان و مشاوران خودبه شما کمک می کند تا بصورت اصولی در چشم مصرف کنندگان و کاربران دیده بشوید.

چگونه می توانیم یک استارت آپ موفق راه بیندازیم؟

اگر بخواهیم استارت آپ را به یک جوانه گیاه مثال بزنیم، باید تلاش کنیم تا این جوانه مراحل اولیه رشد را با سلامتی کامل به پایان برساند. پس استارت آپ ها یک جوانه هستند که عوامل زیادی می تواند روند موفقیت این نهال جوان را تحت تاثیر قرار بدهند.

عوامل اصلی موفقیت راه اندازی استارت آپ ها شامل موارد زیر می باشید:

  • رهبری تیم:

با توجه به تعاریفی که از استارت آپ تاکنون بیان کرده ایم متوجه می شویم که استارت آپ به گروه هم فکر و تبعیت خرد جمعی وابستگی زیادی دارد. پس انتخاب یه رهبر مناسب می تواند با تصمیم گیری های صحیح خود باعث رشد و راه اندازی یک کسب و کار جدید بشود. چرا که رهبر یک تیم، هم می تواند شرایط موفقیت گروه را با اتخاذ تصمیمات بموقع فراهم آورد و هم می تواند روند تصمیم گیری را در یک گروه به مخاطره بیاندازد.

  • گروه و تیم:

همیشه به یاد داشته باشید که استارت آپ در نهان خود به عنوان تیمی که به دنبال رویاها و آرزوهای خود هستند تعریف می شود. مانند تیم های ورزشی که همگی به سمت یک هدف و به منظور پیروزی با هم هماهنگ و هم سان می شوند. اگرچه احتمال خطا و اشتباه توسط تمامی افراد جامعه وجود دارد، اما پشتیبانی و همراهی اعضای تیم می تواند خطاها را هم پوشانی کرده و موفقیت خود ررا تضمین نمایند.

  • تدوین استراتژی رشد:

در ابتدای مراحل راه اندازی استارت آپ به تدوین یک طرح و نقشه راه اشاره نمودیم که می تواند راه و مسیر درست را به اعضا نشان دهد. سرعت بخشیدن به مراحل کار و یا کاهش سرعت به عنوان یک استراتژی در نظر گرفته می شود که اعضای تیم باید بتوانند در زمان بروز چالش ها بهترین تصمیم را در جهت سرعت دهی به کار خود اتخاذ نمایند. به یاد داشته باشید که در روند رشد کسب و کار خود هیچ وقت سرعتی بیش از حد بالا و یا سرعتی بیش از حد کند نداشته باشید تا اعضای تیم بتوانند با نقشه و طرح از قبل تدوین شده به مسیر حرکتی خود ادامه بدهند.

  • محصول استارت آپ:

شاید شما همیشه به عنوان یک ایده پرداز به سراغ محصولی بروید که همیشه آرزوی آن را داشته اید. اما این بدین معنا نیست که دیگران نیز این ایده و محصول را دوست داشته باشند. پس بعد از ایده پردازی، حتما به مطالعه جامعه و تدوین نقشه راه بپردازید تا عکس العمل جامعه را نسبت به این محصول درک نمایید.

  • بازاریابی و مارکتینگ:

این حقیقت را همیشه به خاطر داشته باشید که محصولی با برند ناشناخته کمتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرد. حتی خود شما هم هنگام خرید به دنبال محصولاتی معروف و شناخته شده هستید. پس به ما حق بدهید تا بازاریابی و مارکتینگ را به عنوان یکی از عوامل موفقیت در استارت آپ به شما معرفی نماییم و توصیه کنیم که تمامی تلاش خود را در زمینه مطرح کردن نام برند خود بکار ببرید. استفاده از بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ یکی از روش های نوین معرفی برند است که می تواند تاثیر بسزایی در دیده شدن نام برند شما داشته باشد.

چند نمونه از راه اندازی استارت آپ های موفق در ایران

طبق آمارهای بین المللی و جهانی سه استارت آپ موفق ایرانی عبارتند از:

  • دیجی کالا:

دیجی کالا، یک سایت فروشگاهی است که توسط برادران محمدی در ایران راه اندازی شد. این فروشگاه آنلاین در زمینه فروش محصولات گوناگونی فعالیت دارد و به عنوان یکی از نمونه های موفق استارت آپ ایرانی فعالیت خود را با فروش محصولات کوچک آغاز کرده است و در عصر حاضر به یکی از بزرگ ترین و موفق ترین کسب و کارهای ایرانی تبدیل شده است.

  • آپارات:

یکی از سایت های اشتراک گذاری فیلم ویدئویی در ایران، آپارات است. آپارات به عنوان اولین سرویس فعال در حوزه ویدئویی فعالیت خود را از سال 1389 و توسط شرکت فناوران ایده پرداز صبا آغاز کرده است و در حال حاضر به یکی از بهترین شرکت های اینترنتی فعال تبدیل شده است.

  • تخفیفان:

یکی از استارت آپ های منحصر به فرد و خاص در ایران، تخفیفان است. در وب سایت تخفیفان، خدمات و کالاهای مختلفی معرفی می شوند که تخفیف برخی از آن ها تا 90% نیز می رسد.

جمع بندی

ما تلاش کردیم تا در این مقاله نحوه و مراحل راه اندازی استارت آپ را برای شما بیان نماییم و به سوال شما در زمینه این موضوع که چگونه می توانیم یک استارت آپ راه بیندازیم؟ پاسخ صحیح و جامعی بدهیم. حال اگر شما قصد راه اندازی استارت آپ دارید، بهتر است علاوه بر تحقیقات جامع و کامل، با افراد متخصص مشورت نمایید تا زمان و سرمایه خود را به هدر ندهید. پس هرگز از راه اندازی استارت آپ خود نترسید و با استفاده از بهترین مشاوران به کسب و کار نوپای خود وارد شوید و با انجام اصول راه اندازی استارت آپ راه و مسیر موفقیت را پیش بگیرید. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد یکی از متخصصان در عرصه دیده شدن نام برند شما است، پس هم اکنون می توانید با برقراری تماس با مشاوران ایکاد سرعت مسیر موفقیت خود را بالا ببرید.