منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 8 دقیقه

با پیشرفت تکنولوژی مشتری ها رفتارها و توقعاتشان تغییر پیدا کرده و ترجیح می دهند قبل از خرید اطلاعاتی در مورد برند که در نظر دارند دریافت کنند، از این رو شبکه های اجتماعی برای معرفی محصول و خدمت می تواند به فروش و بازاریابی شما کمک فراوانی کرده و سهم بازارتان را برای کسب و کار شما حفظ کند.

Social Media Avertising یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی  از روش های امروزی به منظور معرفی کردن کسب و کار در بستر دیجیتال و فضای مجازی است. این دست از تبلیغات با استفاده از روش ها و تکنیک های گوناگون، مانند ایجاد کمپین ها، استفاده از افراد تاثیر گذار یا اینفلوئنسرها و… برروی پلتفرم های مختلف، مشتری جذب می کند.

انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تعرفه تبلیغات در شبکه های اجتماعی، نحوه تبلیغات در شبکه های اجتماعی، مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی و نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی از موارد مهمی است، که در این مقاله مورد بررسی قرار داده ایم. طبق گزارشات سازمان اینترنت جهانی (IWS) حدود 56 میلیون و 700 هزار نفر از مردم کشور ایران کاربر اینترنت هستند. به همین دلیل تبلیغ در شبکه های اجتماعی فرصت خوبی برای دیده شدن و برند سازی است. پس قبل از شروع هرگونه تبلیغات، مطالعه این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید.

تبلیغات چیست؟

قبل از ورود به بحث تبلیغات در شبکه های اجتماعی، بهتر است کمی درباره کلمه تبلیغات صحبت کنیم. به طور کلی و جامع می توان گفت که تبلیغ به معنای آگاهی و اطلاع رسانی، یعنی ارسال پیام است. در حقیقت ما برای برندی که داریم تبلیغ می کنیم، تا آن را از موضوعی مطلع کرده و پیام خود را به مخاطب برسانیم. تبلیغات از زمان های دور تا به امروز همواره در حال جریان بوده است و فقط شکل آن ها تغییر پیدا کرده است. به طور مثال تبلیغات در دنیای امروز است که بیشتر شمای اینترنت به خود گرفته است. ارزان بودن، فراگیر بودن، ثبات و پایایی و هوشمندانه بودن از مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی است.

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی:

شبکه های اجتماعی صدایی برای شنیده شدن و تصویری برای دیده شدن کسب و کارها است. همچنین به مدیران کسب و کارها کمک می کند تا با مشتریان بالقوه و بالفعل خود ارتباط برقرار کنند. اشتراک گذاری آسان پیام ها با مشتریان و شخصی سازی برند از دیگر نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی است. شبکه های اجتماعی با مطلع کردن دیگران از کالاها و خدمات شما، به کسانی که غیر از این روش راهی برای آشنایی ندارند رابطه برقرار می کند. در فروش و بازاریابی باید به شبکه های اجتماعی به دید یک ابزار ارتباطی نگاه کنید، ابزاری که کمک می کند تا برند شما برای علاقمندان قابل دسترس باشد.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی:

تبلیغات در شبکه های اجتماعی یکی از بهترین و تاثیر گذارترین روش تبلیغات و فروش است. به طور مختصر تبلیغات در شبکه های اجتماعی به هر نوع تبلیغی گفته می شود که در بستر شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. یکی از برترین انواع تبلیغات هم، تبلیغاتی است که شما به خود پلتفرم ها سفارش می دهید، مانند تبلیغات در گزینه های زیر در شبکه های اجتماعی می باشد:

  1.  فیس بوک
  2. اینستاگرام
  3.  توییتر
  4. لینکدین و….

این شبکه های اجتماعی با دریافت اطلاعات از مخاطبان و بر اساس سلیقه و علایق آن ها، تبلیغات را  به نمایش در می آورند. اما متاسفانه خبر بد برای ساکنین کشور ایران وجود تحریم ها است، که ما را از این نوع تبلیغات محروم کرده است و باید به دیگر روش های تبلیغ در شبکه های اجتماعی تکیه کنیم. فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، اسنپ چت از بهترین پلتفرم ها برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. به خاطر داشته باشید که نیاز نیست شما در تمامی این شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید. کافیست که شما بیشترین حضور مخاطبان خود را شناسایی کنید و بر همان شبکه تمرکز کنید.

انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی:

تبلیغ در شبکه های اجتماعی چگونه امکان پذیر است؟ چرا باید در شبکه های اجتماعی تبلیغ کرد؟ چگونه می توان در شبکه های اجتماعی تبلیغ کرد؟ این قبیل سوالات معمولا زیاد ذهن صاحبان مشاغل را درگیر کرده است. هر کاربر اینترنت حدود 2 ساعت و نیم از وقت خود را صرف شبکه های اجتماعی می کنند. پس شناخت انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی کمک می کند تا بهترین روش تبلیغ را متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید.

1-تبلیغات در اینستاگرام:

یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران، اینستاگرام است. نرخ تعامل در اینستاگرام به نسبت فیس بوک و توییتر تقریبا 400 برابر است. کمپین های تبلیغاتی، تبلیغ در پست ها، هشتگ گذاری، تبلیغ در استوری، تبلیغ با همکاری افراد تاثیرگذار، برگزاری مسابقات و… نمونه ای از تبلیغات در اینستاگرام است.

به منظور دسترسی به اینستاگرام می توانید از طریق آدرس Instagram.com اقدام کنید.

2-تبلیغات در فیس بوک:

اگر چه نسبت به گذشته از فیس بوک کمتر در ایران استقبال می شود، اما هنوز جز پر طرفدارترین شبکه های اجتماعی در سطح جهان است. به همین دلیل اگر به دنبال ایجاد یک کسب و کار اینترنتی در سطح بین المللی هستید، در استفاده از تبلیغات در فیس بوک کوتاهی نکنید. با ساخت یک صفحه بیزینسی در فیس بوک و با کمک Facebook Ads Manager برای تبلیغات خود هدف تعیین کنید. مخاطبان هدف، بودجه تبلیغات، عکس، ویدئو و محتوای خود را در نظر بگیرید و شاهد به نمایش در آمدن تبلیغات خود باشید.

ورود به فیس بوک از طریق آدرس facebook.com امکان پذیر است.

نحوه تبلیغات در فیس بوک :

روش دیگر تبلیغات در فیس بوک کلیک مخاطب بر روی تبلیغ و انتقال به یک صفحه فرم است که کاربر در آن پست الکترونیکی و شماره همراه خود را وارد می کند. اطلاعات این فرم کمک می کند تا تبلیغ کننده با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. با شناخت مخاطبان، روش ایمیل مارکتینگ یا دیجیتال مارکتینگ بهترین پاسخ دهی را خواهند داشت.

در اینستاگرام نحوه نمایش تبلیغات غالبا به صورت بصری و در پست های معمولی انجام می گیرد. چه تبلیغ تصویری چه به صورت فیلم در قالب استاندارد اینستاگرام نمایش داده می شود و با کلیک برروی لینک ها اتفاقات مختلفی از قبیل ورود به یک وب سایت یا شروع نصب یک اپلیکیشن و… رقم خواهد خورد. تبلیغ در لینکدین و توییتر از تصاویر با متن به شکل در هم آمیخته استفاده می شود. در لینکدین و توییتر همانند فیس بوک و اینستاگرام ممکن است با کلیک اتفاقات مختلفی بروز کند.  معمولا تبلیغاتی که در شبکه های اجتماعی به نمایش در می آیند، بازخورد بیشتری در مقایسه با دیگر روش های تبلیغاتی دریافت می کنند.

3-تبلیغات در لینکدین

لینکدین یک بستر مناسب برای معرفی فرصت های شغلی برای جویندگان کار و کارمندهای متخصص برای کارفرمایان است. لینکدین یک فضای خیلی عالی برای تبلیغات کسب و کارها است. با ساخت پروفایل در لینکدین می توانید با افراد قدرتمند صنعت خود بدون خرج یک ریال ارتباط برقرار کنید. کمپین های اسپانسری در لینکدین نیز وجود دارد که کاربران ایرانی برای استفاده از آن با محدودیت مواجه هستند.

نحوه ورود به لینکدین با linkedin.com امکان پذیر است.

4-تبلیغات در توییتر

توییتر یکی از بسترهای عالی تبلیغات و وایرال شدن در مدت کوتاه برای کسب وکار ها است. از توییتر می توانید برای افزایش کلیک وب سایت، معرفی برند، فالوور، تعامل توییت و نصب اپلیکیشن استفاده کنید.

تبلیغ در توییتر بسیار به فیس بوک شباهت دارد. با این تفاوت که توییتر برای انتخاب مخاطب هدف راه های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد.

یکی از ویژگی های توییتر این است که کمک می کند تا کمپین های تبلیغاتی فقط برای یک سری از کاربران خاص نمایش داده شود، به طور مثال برای کاربرانی که گوشی آیفون 11 را استفاده می کنند.

ورود به توییتر از طریق آدرس twitter.com امکان پذیر است.

نحوه تبلیغات در شبکه های اجتماعی:

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که تبلیغات در شبکه های اجتماعی به چه شکلی دیده می شوند. در این مورد نیاز است تا یک توضیح بسیار مفصلی داده بشود، چرا که نحوه تبلیغات در شبکه های اجتماعی متقاوت است و هر شبکه ساختار نمایشی خاص خود را دارد. به صورت حدودی می توان گفت که بیشترین و متنوع ترین نمایش تبلیغات در فیس بوک وجود دارد. معمولی ترین تبلیغ در فیس بوک به صورت پست است که دارای متن و تصویر بوده و مخاطبان با کلیک برروی آن به یک وب سایت یا یک صفحه از فیس بوک یا همان صفحه پست ارجاع داده می شوند.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی:

از آن جایی که می دانیم با توجه به افزایش روز افزون گوشی های هوشمند حضور افراد نیز در شبکه های اجتماعی و یا همان سوشال مدیاها افزایش پیدا کرده است، پس صاحبان کسب و کار باید از این فرصت استفاده کرده و از تبلیغات در شبکه های اجتماعی به نفع خود و کسب و کارشان استفاده کنند.

با پیشرفت تلنولوژی مشتری ها رفتارها و توقعاتشان تغییر پیدا کرده و ترجیح می دهند قبل از خرید اطلاعاتی در مورد برند و نوع محصولی که در نظر دارند دریافت کنند، از این رو شبکه های اجتماعی برای معرفی محصول و خدمت می تواند به فروش و بازاریابی شما کمک فراوانی کرده و سهم بازارتان را برای کسب و کار شما حفظ کند. تبلیغات در شبکه های اجتماعی می تواند مزایای بسیار زیادی را برای صاحبان کسب وکار ها به همراه داشته باشد، که در این قسمت به توضیح برخی از این مزیت ها می پردازیم:

1- دسترسی بیشتر به مخاطبان هدف:

تبلیغات در شبکه های اجتماعی برعکس تبلیغات سنتی امکان هدف گیری صحیح مخاطبان را به همراه دارد. وقتی شما تبلیغات خود را به صورت بیلبورد در سطح شهر به نمایش در می آورید، هر فردی را از هر گروه سنی، جنسیتی و قشری را مخاطب قرار داده اید. اما تبلیغات در شبکه های اجتماعی مخاطبان هدفمندتری را به دیدن تبلیغاتتان تشویق می کند. تبلیغ در شبکه های اجتماعی به گزینه ای محبوب برای بسیاری از سازمان ها در سطح دنیا تبدیل شده است. این موضوع به دلیل سهولت استفاده از شبکه های اجتماعی به منظور فروش و ارائه خدمات به مشتریان است. نتایج فوری و همیشه در دسترس شبکه های اجتماعی، به کسب وکار ها اجازه می دهد تا نتایج تاثیر گذاری و اثر بخشی را به سرعت ارزیابی کنند.

2- کاهش هزینه در بازاریابی:

بازاریابی شبکه های اجتماعی در مقایسه با بازاریابی های سنتی به هزینه کمتری نیاز دارد. داشتن اینترنت و گوشی همراه به شرکت ها کمک کرده تا هزینه های بازاریابی خود را به طور چشمگیری به حداقل برسانند. با پیشرفت مشاغل، روش های سنتی بازاریابی به تدریج از بین می روند. استفاده از شبکه های اجتماعی به بازاریابی کارآمد و کم هزینه کمک شایانی می کند.

3- افزایش آگاهی برند:

شبکه های اجتماعی یکی از راه های به صرفه کردن روش های بازاریابی دیجیتال است، که در نهایت منجر به افزایش آگاهی کسب وکار می شود. اجرای استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی آگاهی از برند شما را تا حدود زیادی افزایش می دهد.

اولین قدم برای آگاهی برند، فعال بودن شما در شبکه های اجتماعی است. تلاش کنید در شبکه های اجتماعی محتوا تولید کرده و منتشر کنید. اگر ارتباط با مخاطبین به درستی انجام بگیرد، اعتبار شما بالا رفته و تا میزان زیاد به برندسازی کمک کرده اید. شناخت بیشتر افراد از خدمات و محصولات و اشتراک گذاری برند توسط مخاطبان با دوستان و آشنایان از دیگر مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی است.

 4- وفاداری مشتریان به برند

هر برند برای تثبیت جایگاه خود در صحنه رقابت نیاز به مشتریان وفادار دارد. ورود مشتریان جدید یک شادی دو چندان برای برند است ولی بدون حضور مشتری وفادار نرخ تبدیل به صفر متمایل می شود. تبلیغات در شبکه های اجتماعی فضایی ایجاد می کند که در آن مشتریان می توانند احساسات، نظرات و علایق خود را آزادانه به اشتراک بگذارند. توجه به نظرات مشتریان، سطح رضایت مصرف کنندگان را به صورت تصاعدی بالا می برد، در کنار آن ها وفاداری به برند را به همراه خواهد داشت.

5- بهبود نرخ تبدیل

سه میلیارد از کل جمعیت جهان از استفاده کنندگان ثابت شبکه های اجتماعی هستند. رسانه های اجتماعی و تبلیغات دو مقوله ای کاملا متفاوت هستند که در کنار هم به هدف قرار دادن مشتریان بالقوه کمک می کند. افزایش آگاهی از برند که با تبلیغات همراه است مجر به افزایش بازدید از وب سایت شده و نرخ تبدیل را افزایش می دهد. یک برند با داشتن برنامه تبلیغاتی خوب می تواند فروش و سود بی نظیری داشته باشد.

تعرفه تبلیغات در شبکه های اجتماعی

یکی از سوالات رایج کاربران تعرفه تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. پیش از هرچیزی بهتر است بدانید که به طور معمولی تعرفه تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار کمتر از تبلیغات سنتی است. به طور مثال شما با هزینه تبلیغات در تلویزیون  می توانید ده ها تبلیغات در شبکه های اجتماعی داشته باشید. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد با در نظر گرفتن نوع کسب وکار شما مناسب ترین تعرفه تبلیغات در شبکه های اجتماعی را برای شما در نظر می گیرد، تا علاوه بر سود آوری بیشتر، هزینه کمتری نیز بپردازید.

از جمله خدمات شرکت دیجتال مارکتینگ ایکاد:

  • طراحی مسابقات و نظر سنجی ها.
  • بروز رسانی هفتگی تمامی پست ها.
  • ایجاد کمپین های تبلیغاتی گوناگون.
  • مدیریت همه تبلیغات در شبکه های اجتماعی.
  • انتخاب مناسب ترین پلتفرم برای ارائه تبلیغات.
  • تولید محتوا به صورت متنی برای همه ی شبکه های اجتماعی.
  • طراحی وب سایت و شبکه های اجتماعی.
  • طراحی و تولید تیزرهای تبلیغاتی و پست های تصویری.
  • مشاوره موثر در زمینه نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی.

جمع بندی

تاثیر تبلیغات در شبکه های اجتماعی را دیده شدن برند خود هرگز نادیده نگیرید.

خوشبختانه شما می توانید از تعرفه تبلیغات در شبکه های اجتماعی با تحمیل هزینه ای کم به سود بی نهایت برسید. تبلیغات در شبکه های اجتماعی، آشنایی با تبلیغات در شبکه های اجتماعی و آگاهی از مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی، به سرعت باعث افزایش فروش محصولات و خدمات شما خواهد شد.  شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد، بهترین مشاور کسب و کار در اصفهان است که به برند شما هویت می دهد.