منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 11 دقیقه

در این مقاله می‌خواهیم به تعدادی از ویژگی‌های وب‌ سایت حرفه‌ای اشاره می‌کنیم. که هدف و کار شما چیست؟ اگر شما هدف خود و اینکه برای چه دارید وب‌سایت طراحی می‌کنید را نمی‌دانید، امکان ندارد بتوانید یک وب ‌سایت حرفه‌ای طراحی کنید با ایکاد همراه شوید تا بهترین گزینه را به شما و مناسب برای کسب‌وکارتان به شما معرفی کند.

انواع وب سایت خوب چه ویژگی هایی دارد؟ آیا وب سایت های حرفه ای دارای ویژگی های خاصی هستند؟ برای طراحی یک وب سایت خوب چه باید بکنیم؟ این سوال ها سوالاتی است که شاید هر روزه برای تعداد زیادی از افراد ایجاد شود. طراحی انواع وب سایت حرفه ای چگونه است و آیا باید اصولی را برای آن رعایت نمود؟ برای ساخت انواع وب سایت حرفه ای باید منابع مختلف را بررسی کرد تا موارد گفته شده را فرا گرفت و بتوانیم یک وب سایت حرفه ای بسازیم.

در این مقاله به تعدادی از ویژگی های وب سایت حرفه ای اشاره می کنیم. هدف و کار شما بسیار مهم است. این که شما بدانید برای چه دارید سایت طراحی می کنید نکته بسیار مهمی است. اگر شما هدف خود و اینکه برای چه دارید  وب سایت طراحی می کنید را نمیدانید، امکان ندارد بتوانید یک وب سایت حرفه ای طراحی کنید.

چرا وب سایت طراحی شد؟

برای ارائه اطلاعات به کاربران در هر زمینه کاری انواع وب سایت ها طراحی شدند. اکنون دیگر دنیای وب آزاد است و همه مردم و سازمان ها چه خصوصی و چه عمومی می توانند اطلاعات خود را به اشتراک گذارند. تعداد وب سایت ها از تعداد انگشتان ما بیشتر است. در حال حاضر شبکه جهانی وب در اختیار عموم مردم قرار دارد. در اینجا تعدادی از وب سایت ها را با هم بررسی می کنیم، بدلیل تعداد زیاد وب سایت ها نمیتوان تمامی آنها را مورد بررسی قرار داد.

انواع وب سایت ها

از انواع وب سایت ها می توان به وب سایتهای شخصی ، وب سایتهای اشتراک گذاری عکس، وب سایتهای نویسنده ها و ناشرها، وب سایت های شبکه های اجتماعی، وب سایتهای مخصوص موبایل، وبلاگ ها، وب سایتهای ارائه دهنده اطلاعات، بروشورها و کاتالوگهای آنلاین تجاری، وب سایت آموزشی، وب سایتهای دایرکتوری، وب سایت فروشگاهی، وب سایت شرکتی، وب سایت اختصاصی، وب سایت استارت آپی، وب سایت خبری، وب سایتهای تجاری اشاره کرد که در زیر به بعضی از موارد می پردازیم.

1-وب سایتهای شخصی

به غیر از اینترنت شما برای وب سایت به یک فضا نیاز دارید که ممکن است شرکت ارائه دهنده اینترنت این فضا را در اختیار شما قرار دهد.شما میتوانید درسایت شخصی عکس فرزندانتان را قرار دهید. این وب سایت ها برای افرادی که با هم در ارتباط هستند مانند مادربزرگ ها و پدربزرگها و یا نوجوانان و هر قشر دیگری از جامعه که می توانند با هم در ارتباط باشند. اما این وب سایت ها برای شرکت های کوچک پیشنهاد نمی شود.

2-وب سایتهای اشتراک گذاری عکس و تصاویر

انواع وب سایت ها این امکان را برای کاربران فراهم می کنند تا عکس های خود را به صورت رایگان، به اشتراک بگذارند، هر روز رو به افزایش اند. این وب سایت ها از طریق تبلیغاتی که بر روی وب سایت خود قرار می دهند، در آمد کسب می کنند. برای درست کردن اسلاید های دیجیتالی می توان از پرینتر ها و دوربین های دیجیتالی استفاده نمود به گونه ای که آنها را با نرم افزار سازگار کرده و سپس برای درست کردن اسلاید از آن استفاده می کنیم.

3-وب سایتهای فروشگاهی آنلاین

امروزه انواع وب سایت فروشگاهی بسیار باب شده است و مشتریان به این مدل خرید بسیار علاقه مند هستند. طراحی انواع وب سایت فروشگاهی در برند شدن محصولات و همچنین فروش بسیار موثر است. سایت فروشگاهی باید به گونه ای طراحی شود که حس اعتماد مشتری را جلب نماید و حس خرید را در مشتری بالا ببرد و مشتری را به مشتری دائمی تبدیل نماید. نکات قابل توجه در این سایت طراحی عناصر است. زیرا اولین مراجعه و اولین برخورد تاثیر زیادی برای جذب مشتری دارد و این امر در طراحی سایت نیز باید قابل توجه قرار گیرد.

4-وب سایتهای شرکت ها

امروزه شرکت های فعال برای برند سازی و معرفی محصولات و افزایش فروش خود اقدام به طراحی انواع وب سایت شرکتی نموده اند. هنگامی که شرکتی با طراحی انواع وب سایت شروع به معرفی محصولات خود می کند حتما بسیاری از کاربران با این محصولات آشنا می شوند و به مشتری ثابت تبدیل می گردند. شرکتی که به راحتی محصولات خود را معرفی می کند و با این کار اقدام به برند سازی می نماید و حتما فروش خود را بالا می برد. در نهایت مشتریانی وفادار خواهد داشت. در اصل دنیا بدون وجود اینترنت و حضور در آن به افزایش فروش منجر خواهد شد. در عصر امروز اینترنت اولین مکانی است که مشتری به دنبال شما می گردد. شرکتی که در دنیای اینترنت بسیار فعال است می تواند در عصر امروز موفقیت های زیادی کسب کند.

5-سایتهای آموزشی

آموزش آنلاین به سرعت در حال پیشرفت است. سایت های آموزشی برای افرادی که به یادگیری راحت علاقه دارند، بسیار مفید است. آموزش آنلاین مزایای زیادی دارد. مکان و زمان در اختیار شماست و رفت آمد در آن وجود ندارد و هزینه های اضافه رفت و آمد حذف می شود و در بسیاری از موارد کاربرد دارد. سایت های آموزشی می تواند به آموزش و پرورش کمک زیادی کند.

6-وب سایتهای نویسندگان و ناشران

در وب سایت نویسنده ها باید یک زندگی نامه از نویسنده وجود داشته باشد و همین طور توضیحی درباره کتاب ها و آثار آن نویسنده باشد تا کاربران کاملا آن نویسنده و آثارش را ببینند و همچنین باید لینک وبلاگ نویسنده، نقد ها و نظرات و انتشارات نویسنده نیز در دسترس باشد. این مدل وب سایت، ویب سایتی مناسب است که در آن با نظرات کاربران می توان آثار بعدی خود را به فروش رساند.

7-وب سایتهای شبکه های اجتماعی

جامعه ای از آدم ها که دوست دارند با یک دیگر در ارتباط باشند، از این وب سایت ها استفاده می کنند . وب سایت هایی مانند: گوگل پلاس و فیسبوک از این دسته اند.

8-وب سایتهای مخصوص موبایل

امروزه تقریبا هر فرد برای خود یک دستگاه تلفن همراه دارد. مثل : گوشی ها، تبلت و… اما مشکلی که وجود دارد اینست که بازدید بعضی از سایت ها بر روی این دستگاه ها مشکل است و بارگذاری نمی شود و یا زمان زیادی برای بار گذاری می برد. سایت ها با صفحه باریک تر پهنای باند کمتری را استفاده می کنند و بر روی موبایل به راحتی جواب می دهند. توصیه می شود اگر شما هم کسب و کار کوچکی دارید بهتر است سایت خود را طوری طراحی کنید که بر روی موبایل هم قابل اجرا باشد.

9-وب سایتهای وبلاگ نویسی

در حال حاضر همه افراد یک وبلاگ شخصی دارند. افرادی که وبلاگ دارند می توانند هر روز یا هفتگی یا هر زمان که بخواهد، وارد مدیریت بلاگ شده و در هر موردی که بخواهد یا حتی اتفاقات زندگی اش بنویسد. هر کس می تواند برای خود یک وبلاگ بسازد. می تواند فکر خود را منتشر کند تا هر کس در جهان به نت دسترسی دارد، بتواند آن را بخواند.

10-وب سایتهای خبری

ویکی پدیا بهترین سایت در این زمینه است. ویکی پدیا سایتی بی نظیر است بدلیل اینکه به کاربرانش اجازه داده تا با او همکاری کنند. شاید شما دوست ندارید چنین سایت خبری برای شرکت خود داشته باشید اما اگر در سایت شما اطلاعاتی به فروش برسد و یا اینکه مطالبی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گیرد شما هم جز همین دسته اید. می توانید فرض کنید شرکت شما طراحی فضای سبز انجام می دهد. شما با طراحی یک سایت خبری می توانید به معرفی انواع گیاهان و آموزش کاشت آنان بپردازید. با این کار هم به مردم سود رسانده اید و هم برای خدمات خود تبلیغ کرده اید. البته می توان فروش محصول و یا خدمات دیگر را به سایت اضافه نمود.

11-وب سایت های بروشور/ کاتالوگ آنلاین تجاری

با ساخت کاتالوگ آنلاین سایت خود را به سراسر جهان معرفی کنید. همه افراد به دنبال خدمات هستند. قبل از ورود اینترنت به زندگی افراد تبلیغات از طریق تلوزیون و تبلیغات چاپی انجام می گرفت. اما اکنون با وجود اینترنت میتوانیم به میلیون ها نفر در سراسر جهان دسترسی داشته باشیم. کافی است سایت خود را طراحی کنیم و از کاتالوگ محصولات در آن بهره بگیریم.

12-وب سایت های دایرکتوری

معروف ترین سایت دایرکتوری همان سایت 118 می باشد. قبل از آن افراد از دفترچه های تلفن آماده برای پیدا کردن خدمات و کسب و کارشان استفاده می کردند. اما امروزه سایت ها جای آن ها را گرفته اند. د ر بیشتر اوقات دایرکتوری ها به یک موضوع یا منطقه تعلق دارند. از این رو موتورهای جستجو را می توان جز دایرکتوری ها محسوب کرد اما چون دیتابیسشان خیلی بزرگ است می توان شرکت مورد نظر را در آنها جستجو کرد.

13-وب سایت های تجاری

حتما نباید سایت بزرگی داشته باشید تا محصولتان را به فروش برسانید. میلیون ها وب سایت تجاری و یا فروشگاهی هستند که برای وب سایت کسب و کارهای کوچک طراحی شده اند. همان طور که یک جنس کوچک در مغازه به فروش می رسد به صورت آنلاین و تجاری هم می تواند به فروش برسد. سایت آمازون یکی از سایت های تجاری بسیار بزرگ است. اما نیازی نیست که سایت شما به این اندازه بزرگ باشد. برای هر کسب و کاری می توان سایت فروشگاهی داشت.

14- وب سایت استارت آپی

بیشتر کسانی که یک کسب و کار جدید راه اندازی می کنند از لفظ استارت آپ استفاده می کنند. اگر استارت آپ را شروع یک کسب و کار بدانیم وقتی شخصی شروع به تولید یک محصول جدید می کند میزان موفقیت استارت آپ این شخص به تعداد کسانی که این محصول را انتخاب می کنند بستگی دارد. این موضوع فقط جنبه دیده شدن دارد و اغلب کسانی که شروع کسب و کار خود را با استارت آپ انجام می دهند در حقیقت به دنبال دیده شدن هستند.

ویژگی وب سایت حرفه ای

داشتن یک طرح و نقشه خوب برای طراحی وب سایت خیلی مهم است. یک وب سایت حرفه ای به گونه ای طراحی می شود که کاربر پس از ورود به آن به راحتی متوجه عملکرد وب سایت گردد. در واقع داشتن یک طرح و نقشه عالی برای وب سایت موجب کار بر پسند بودن آن می شود و بهتریت امتیازات را در سئو می گیرد. در واقع بهتر است محتویات سایتمان را جلوی چشم کاربر قرار دهیم مثل منوی یک آشپز. این گونه کاربران با ورود می تواند سریع وارد اصل مطلب شوند. باید بدانید که یک سایت حرفه ای به خوبی بهینه سازی می شود و به روز می گردد. یک سایت حرفه ای فقط نوشتار نیست بلکه ویدیو، عکس و…. نیز هست.

وبژگی های انواع وب سایت

1-ظاهر وب سایت

ظاهر انواع وب سایت اولین چیزی است که توجه یک کاربر را به خود جذب می کند. ظاهر وب سایت باید حس خوبی به کاربر بدهد تا کاربر آن را انتخاب نماید. اگر ظاهر وب سایت مناسب نباشد کاربران به محض ورود از آن خارج می شوند و یا مدت زمان زیادی در آن نمی مانند. اگر چنین اتفاقی برای یک سایت بیفتد باعث افت وب سایت در موتورها ی جستجو می گردد. بهترین حالت برای ظاهر یک وب سایت ریسپانسیو می باشد. به شکل صحیحی از ظاهر وب سایت ریسپانسیو می گویند. با طراحی وب سایت به این گونه باعث جلب کاربران زیادی می شوید و رتبه سایت شما در موتورهای جستجو بالا می رود.

بخش دیگری درظاهر وب سایت وجود دارد که به نام تجربه کاری. هر کاربر حسی از صفحه وب سایت شما دریافت می کند که به این حس تجربه کاری می گویند. این حس از تصاویر و عکس ها و آیکن ها و نحوهی چیدمان به کاربر منتقل می شود. اگر می خواهید بهترین وب سایت را برای کاربران طراحی کنید به این دو مطلب که بیان شد کاملا توجه کنید و عمل نمایید.

2-نمایش اطلاعات مهم مربوط به کسب و کار در قسمت های مهم وب سایت

سعی کنید اطلاعات مهم انواع وب سایت را در قسمت های مهم وب سایت به نمایش بگذارید چون کاربر خدماتن و محصولات شما را میخواهد و این موارد باید در صفحه اصلی سایت قرار بگیرند. این اطلاعانت برای کاربران بسیار مهم است و شما نباید با قرار دادن لینک و یا گزینه هایی مثل در باره ما کاربران را برای گرفتن این اطلاعات به صفحات دیگر بفرستید. بلکه در همان صفحه اول باید آن را به کاربر نمایش دهید. مثلا در وب سایت رستوران کاربر به دنبال منو و آدرس و ساعات کاری آن می گردد و بخش های دیگر برای آن زیاد حائز اهمیت نیست.

3-محتوا

هدف ایجاد یک وب سایت در اصل راهنمایی کاربر برای رسیدن به اطلاعات مد نظرش است. تولید محتوا برای سایت باید مفید، خلاقانه و جذاب باشد. اگر محتوای سایت های دیگر کپی شود باعث ایجاد رتبه منفی در موتورهای جستجوی گوگل می گردد و همین طور باعث ایجاد کاربران ناراضی می شود. حتما به این نکته توجه داشته باشید که وب سایت را به صورت منظم و در فاصله ی زمانی مشخصی به روز کنید . این کار در موفقیت وب سایت به شما کمک زیادی می کند.

4-سرعت لود اطلاعات بسیار مهم است

بار گزاری مطالب برای کاربران بسیار حائز اهمیت است و کار آمد بودن وب سایت و بارگزاری آن در کمتر از 5 ثانیه یکی از فاکتورهای مهم کاربران است. اگر بارگزاری بیش از اندازه طول بکشد تعداد کاربران وب سایت کاهش می یابد هر چند ظاهر وب سایت و مطالب آن جالب باشد دیگر برای کاربر مهم نیست.

5-آبتایم یعنی بدون محدودیت زمانی

در کل در تمام ساعات شبانه روز نمی توان با کاربر در ارتباط باشیم. اما وب سایت این کار را انجام می دهد و این یکی از دلایل به وجود آمدن وب سایت ها است. وب سایت محدودیت زمانی و مکانی برای ارتباط با کاربر را ندارد. آبتایم زمانی یعنی وب سایت شما در هر زمان بر روی اینترنت قابل دست رس باشد. وب سایت شما باید صد در صد آبتایم باشد در غیر این صورت یک لحظه آبتایم نبودن برابر از دست دادن چندین مشتری است.

6-در طرا حی سایت اطلاعات تماس با ما را در دسترس و جلوی چشم کاربر بگذارید

اطلاعات تماس باید در دست رس کاربر قرار داشته باشد و کاربر نباید به دنبال اطلاعات تماس در وب سایت شما بگردد. تلفن تماس باید همیشه در دست رس باشد و اگر میدانید در بعضی از مواقع تلفن شما در دست رس نیست ایمیل خود را قرار دهید. در واقع اطلاعات تماس راه های تماس با وب سایت شماست و بسیار مهم است که اطلاعات درست و کامل باشد.

7-در طراحی وب سایت از لینک دهی مشخص استفاده کنید

از اسم های مشخص برای وب سایت خود استفاده کنید. این باعث می شود سایت شما حرفه ای به نظر آید و حس خوبی را در کاربر ایجاد نماید. لینک استفاده شده در سایت شما باید کاملا واضح باشد که برای کدام صفحه است و برای چه کاری می باشد.

8-امنیت یکی از ویژگی های مهم وب سایت حرفه ای می باشد.

در کسب و کارهای مهم رعایت نکات ایمنی برای طراحی وب سایت بسیار مهم است. اگر می خواهید اعتماد کاربران خود را بالا ببرید و وب سایت حرفه ای داشته باشید می توانید یک گواهی امنیت از ssl روی وب سایت خود قرار دهید. امنیت یک وب سایت بسیار مهم است . اگر امنیت وب سایت شما مناسب نباشد ولی همه فاکتورهای مورد نیاز سایت را دارا باشد، هیچ فایده ای ندارد چون زحمات شما بدون امنیت به هدر رفته است. بنابراین باید حتما فاکتور امنیت را مد نظر بگیرید . این گونه امنیت کاربران را نیز حفظ می کنید و کاربران نیز مطمئن می شوند که اطلاعاتشان در امنیت قرار گرفته است .

9-استفاده از امکان نشر مطالب و خدمات وب سایت شما در شبکه های اجتماعی

در بازاریابی اینترنتی کسب و کار شما رسانه های اجتماعی نقش بزرگی را ایفا می کند. شما باید به در طراحی سایت خود به کابر این امکان را بدهید که بتواند صفحه یا عکس مورد علاقه خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

10-امکان نمایش وب سایت شما در موبایل یکی از مهم ترین ویژگی های وب سایت محسوب می شود.

توجه به این نکته که وب سایت طوری طراحی شود که در ابعاد نمایشگرها ی مختلف قابل تطبیق باشد خیلی اهمیت دارد. برای اینکه همه کاربران بتوانند از وب سایت شما استفاده کنند باید طراحی شما به گونه ای انجام شود که در ابعاد نمایشگر های مختلف قابل تطبیق باشد.

11-صفحه سوالات متداول را در وب سایت حرفه ای خود طراحی کنید.

در یک سایت حرفه ای برای جمع آوری سوالات کاربران و مشتریان و پاسخ دادن به آنها صفحه سوالات متداول طراحی می شود تا کاربران و مشتریان بتوانند آنچه را که ذهن آنها را مشغول می کند و در بعضی مواقع دچار استرس می شوند را مطرح کنند و پاسخ آن را دریافت کنند.

12.برای وب سایت حرفه ای خود یک میزبان حرفه ای باشید.

دقت زیادی برای پاسخ گویی به سوالات و در دسترس بودن همیشگی داشته باشید تا بتوانید میزبان خوبی باشید. کاربران همیشه به دنبال یک سرویس دهنده با کیفیت و حرفه ای هستند.

سئو

منظور از سئو سایت چیست؟ در واقع بهینه سازی یک وب سایت برای موتور های جستجو سئو نام دارد. برای بهبود سئو یک سایت موارد زیادی هستند که می توان آنها را اعمال کرد. بهینه سازی یک سایت مطمئنا یک سرمایه گذاری کم هزینه و بسیار پر باز خورد است. تمام مواردی که در بالا مطرح شد در سئوسایت می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. نکته ای که در اینجا قابل ذکر است کلمه کلیدی سایت شماست. اگر کلمه کلیدی انتخابی شما در صفحه اول موتورهای جستجو قرار گیرد وب سایت شما حتما موفق خواهد شد.

هاستینگ مناسب

قسمتی را که اطلاعات وب سایت بر روی آن قرار می گیرد هاستینگ فضایی می گویند. با انتخاب یک هاستینگ خوب امنیت و سرعت لود و آبتایم مناسب سایت خود را تضمین کنید و سپس وب سایت خود را راه اندازی نمایید. برای اینکه پشتیبانی مناسب برای میزبانی سایت خود داشته باشید می توانید از یک هاستینگ خوب استفاده کنید. یک هاستینگ خوب می تواند علاوه بر کارهای ذکر شده به رفع مشکلات مربوط به سرور و پشتیبانی سایت شما نیز بپردازد.

نبایدهای طراحی وب سایت حرفه ای

برای طراحی انواع وب سایت حرفه ای از این خصوصیات استفاده نکنید، در طراحی وب سایت سعی کنید از تصویر و فیلم و موسیقی زیاد استفاده ننماید زیرا باعث کم شدن سرعت و زیاد شدن مدت بارگذاری صفحه می شود.

حالا کدام وب برای شما بهتر است؟

اینکه کدام مدل از انواع وب سایت ها را باید استفاده کنید، بستگی به کار شما دارد. اگر می خواهید به معرفی کسب و کار خود به صورت محدود بپردازید و فقط می خواهید یک وب سایت ساده داشته باشید می توانید از وب سایت کاتالوگ استاتیک استفاده کنید. اما باید بدانید ایجاد هر گونه تغییرات در مطالب و محتوای شما نیازمن تغییر در کد منبع است و حتما باید توسط یک برنامه نویس انجام گیرد.

خیلی از کسب و کارها با یک وب سایت ساده شروع می کنند ولی حتما در ادامه نیازمند ویرایش محتوای سایت به خاطر افزودن مطالب جدید می شوند. بنابراین بهتر است حتی اگر به یک وب سایت ساده هم نیاز دارید از سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید. البته معمولا سازمان ها و یا شرکت ها از تمام امکانات مدیریت محتوا استفاده نمی کنند. اما هر زمان نیازمند قابلیت های اضافی و یا افزودن امکانات جدید باشند این امکان به راحتی برایشان وجود دارد.