منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

ما در این مقاله تلاش کردیم تا علاوه بر پاسخ به سوالات بالا، عوامل کاهش سرعت وب سایت وردپرسی، چرایی اهمیت سرعت وب سایت، روش های افزایش سرعت وب سایت وردپرس و همین طور راه های عملی برای ارتقا و بهبود سرعت وب سایت را برای شما توضیح بدهیم، پس تا انتهای مقاله همراه وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد باشید.

آیا کندی و سرعت وردپرس و سایت فروشگاهی شما باعث شده تا رتبه بالای خود را در موتورهای جستجو از دست بدهید و به دنبال راهی برای افزایش سرعت سایت وردپرسی خود باشید؟ به نظر شما روش های افزایش سرعت وردپرس چیست؟ و یا بهترین افزونه افزایش سرعت وب سایت وردپرس چیست؟ افزایش سرعت وردپرس کمک می کند تا کاربر و بازدید کننده تجربه بهتری از بازدید سایت داشته باشند و در نهایت به افزایش تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربر منجر بشود. روش های افزایش سرعت وردپرس نه تنها یکی از عوامل حفظ و جذب بازدید کننده است بلکه می تواند به سئو وب سایت کمک شایانی بکند.

به همین دلیل ما در این مقاله تلاش کردیم تا علاوه بر پاسخ به سوالات بالا، عوامل کاهش سرعت وب سایت ورد پرسی، چرایی اهمیت سرعت وب سایت و همین طور راه های عملی برای ارتقا و بهبود سرعت وب سایت را برای شما توضیح بدهیم، پس تا انتهای مقاله همراه وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد باشید.

چرا سرعت وب سایت های وردپرسی اهمیت دارد؟

طبق نتایج بدست آمده توسط محققان، مشخص شده است، که زمان تمرکز و توجه افراد از سال 2000 تا 2016 از میزان 12 ثانیه به 7 ثانیه کاهش پیدا کرده است. این موضوع به نظر شما چه اخطاری به صاحبان وب سایت ها می دهد؟ بله، در واقع فرصت قانع کردن بازدیدکنندگان برای عدم ترک وب سایت کاهش پیدا کرده است. یک سایت کند و به شدت آهسته می تواند شرایط ترک کاربران خود را فراهم آورد.

طبق مطالعاتی که شرکت های گوگل، آمازون و دیگر وب سایت های مطرح انجام داده اند، روشن شده است که یک ثانیه تاخیر در لود شدن و بارگذاری صفحات حدود 0.7 درصد کاهش نرخ تبدیل، 11% کاهش صفحات بازدید و 16% کاهش رضایت کاربران را به همراه دارد.

مهم تر از تمامی موارد ذکر شده گوگل و دیگر موتورهای جستجو سرعت وب سایت را یکی از عوامل مهم در رتبه بندی سایت در الگوریتم های خود قرار داده اند که در نتیجه وب سایت های کند رتبه های پایین تری پیدا می کنند. در نتیجه نزول به پایین صفحات و یا رفتن به صفحات بعدی جستجو نتیجه ای به جز کاهش بازدید و ترافیک وب سایت را به همراه ندارد. اگر شما به عنوان صاحبین وب سایت ها، به دنبال افزایش ترافیک، بازدیدکننده و درآمد زیاد از وب سایت خود هستید، باید افزایش سرعت وب سایت وردپرس خود را در اولویت کارهای خود قرار بدهید.

عوامل کاهش سرعت وب سایت وردپرسی:

گزارش تست سرعت وب سایت احتمالا چندین پیشنهاد برای ارتقا آن در اختیار شما قرار می دهد. اما با این همه اکثر این پیشنهادات نیاز به دانش فنی دارند که اغلب مبتدی ها از آن دانش بی بهره اند. اما درک و آگاهی از عوامل کاهش سرعت وب سایت کمک می کند تا گام های بزرگی در جهت ارتقا و بهبود سرعت وب سایت و تصمیم گیری های صحیح آینده برداریم.

عمومی ترین دلایل بروز کاهش سرعت وب سایت وردپرسی شامل موارد زیر هستند:

  • هاست: اگر هاست وب سایت در وضعیت مناسبی نباشد و یا به شکل صحیحی دسته بندی و پیکر بندی نشده باشد، می تواند موجب کاهش سرعت بارگذاری در صفحات بشود.
  • طبقه بندی و یا پیکربندی وردپرس: اگر وب سایت وردپرسی شما فاقد سیستم کش باشد، فشار زیادی بر وب سایت وارد می کند و درنتیجه با سایت بسیار کند در مواقع پیک ترافیک روبرو می شوید.
  • حجم صفحات: عدم بهینه سازی و یا سئو تصاویر و فشرده کردن آن ها حجم صفحات را افزایش می دهد.
  • پلاگین و افزونه های مضر و بد: اگر افزونه ای با کدنویسی بسیار بد و ضعیف در وب سایت نصب شده باشد، احتمالا سرعت وب سایت کاهش پیدا می کند.
  • اسکریپت خارجی: تبلیغات حجیم، فونت های استفاده شده و دیگر منابع خارجی تاثیر منفی بسیار شدیدی بر سرعت وب سایت و عملکرد آن می گذارند.

حالا که عوامل تاثیر گذار بر سرعت سایت را برای شما معرفی کردیم، بهتر است به سراغ روش های افزایش سرعت وب سایت وردپرس بپردازیم.

چگونه می توانیم سرعت وب سایت وردپرسی را افزایش بدهیم؟

با شناخت عوامل کاهنده سرعت وب سایت وردپرسی می توان بهترین راه های مقابله با این فاکتورها را اتخاذ کرد، تا علاوه بر افزایش سرعت، سئو خود را افزایش بدهید و در بین رتبه های اولیه موتورهای جستجو به نمایش در بیایید.

  • تاثیر هاست مناسب بر سرعت وب سایت:

هاست وب سایت وردپرسی، یکی از مهم ترین نقش ها را در سرعت وب سایت ایفا می کند. یک هاست با کیفیت مناسب می تواند ارتقا عملکرد و کارآیی وب سایت را به همراه داشته باشد. منابع سرور در وب سایت های اشتراکی ما بین چندین سایت در صورتی که یکی از شرکا دارای ترافیک زیادی باشد، سرعت وب سایت شما را کاهش می دهد. البته هاست های اشتراکی با کیفتی نیز وجود دارند که باعث حفظ کارایی وب سایت می شوند. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد با انتخاب بهترین و باکیفیت ترین هاست ها تلاش می کند تا شرکت شما همواره و در هر شرایطی بالاترین سرعت را داشته باشید.

  • افزایش سرعت وردپرس بدون کد نویسی (استفاده از افزونه های مناسب):

ما با این مسئله آشنا هستیم که کدنویسی یکی از عوامل پراسترس برای افراد مبتدی است، به ویژه برای کسانی که زیاد اهل فناوری و تکنولوژی نیستند. اما نگران نباشید و بدانید که ایکاد همواره همراه شماست و شما را تنها نخواهد گذاشت، ما با کمک به بسیاری از صاحبان وب سایت ها توانسته ایم سرعت سایت آن ها را ارتقا ببخشیم. ما در ادامه به شما نشان می دهیم که چگونه و تنها با چند کلیک سرعت سایت خود را افزایش بدهید.

  1. نصب بهترین افزونه افزایش سرعت وب سایت وردپرس:

صفحات وردپرسی دینامیک هستند، یعنی که این صفحات با هر بازدید پردازش شده و با توجه به اطلاعات در خواستی، اجزاء کنارهم قرار می گیرند. این فرآیند زمانی که با افزایش حجم ترافیک روبرو هستیم باید با سرعت بیشتری انجام پذیرد، که اگر افزونه مناسبی وجود نداشته باشد کندی وب سایت را به دنبال دارد.

حالا ما می خواهیم به بازدیدکنندگان پیشنهاد کنیم تا یک افزونه مدیریت کش نصب نمایند تا فایل های اصلی را برای کاربران وب سایت خود با سرعت دو الی پنج برابری بارگذاری کنند. این افزونه به جای پردازش کامل یک صفحه در هر بازدید، افزونه مدیریت کش نسخه ذخیره شده ی از قبل پردازش شده ای را نمایش می دهد. افزونه های مدیریت کش فراوانی در مخازن وردپرس وجود دارند، اما افزونه WP Super Cache از بهترین افزونه هایی است که به راحتی نصب شده و شما را به اهدافتان نزدیک می کند.

از دیگر افزونه های موثر بر افزایش سرعت وردپرس و همچنین بهترین افزونه افزایش سرعت وردپرس عبارتند از :

  • افزونه Deactive Plugins Per Pag
  • افزونه WP Rocket
  • افزونه W3 Total Cache
  • افزونه Sucuri Firewall
  • افزونه Perfmatters
  • افزونه WP Fastest Cache
  • افزونه Cache Enabler
  1. سئو تصاویر برای افزایش سرعت وب سایت وردپرس:

تصاویر به زنده تر شدن محتوای سایت کمک کرده و کاربران را تشویق می کند تا تعامل بیشتری با سایت داشته باشند. مطالعات نشان داده است که وجود تصاویر موجب افزایش 80 درصدی میزان خوانایی مطالب توسط کاربران می شود. اما وجود تصاویر سئو نشده می تواند به جای کمک کردن به محتوا، به آن ها آسیب نیز وارد کند. در واقع تصاویر بهینه نشده یکی از مشکلات بسیار شایع و موثر بر سرعت سایت ها است.

پس بهتر است قبل از آپلود عکس در سایت آن ها را توسط نرم افزار ویرایش عکس بهینه سازی نمایید. چرا که عکس ها ممکن است در فرمت اصلی خود حجم بسیار بالایی داشته باشند اما با فشرده سازی می توانید حجم آن ها را تا 20% کاهش بدهید.

  1. قابلیت افزونه Lazy Load برای تصاویر:

این قابلیت به این معناست که دیگر تصاویر مطلب با اسکرول کردن کاربران به نمایش در بیاید. این کار کمک می کند تا دیگر تصاویر سایت هنگام کلیک های اولیه بارگذاری نشده و سرعت وب سایت بالا برود. یکی از بهترین افزونه های این کار BJ Lazy Load  است که کار با این افزونه بسیار راحت است.

  • روش های عملی برای بهینه سازی سرعت وردپرس :

بعد از نصب افزونه مدیریت کش و بهینه سازی تصاویر، نوبت به این می رسد که چگونه بهترین عملکرد وب سایت را به دست بیاوریم، اگر چه این تکنیک هایی که در ادامه بیان می شوند خیلی تخصصی نیستند و نیاز به کدنویسی ندارد اما می توانند مشکلات احتمالی که منجر به کند شدن وب سایت شده اند را رفع کنند.

  • سایت وردپرس خود را بروز نگه دارید.

با توجه به اپن سورس بودن سیستم مدیریت محتوای وردپرس، خود به شکل نظام مندی بروز می شود. در هر به روز رسانی خصوصیات جدیدی به آن افزوده می شود و مشکلات قبلی و باگ های نسخه قبل مرتفع می شود. به عنوان صاحب وب سایت، مسئولیت به روز رسانی وردپرس، افزونه ها و پوسته ها را خود به عهده بگیرید.

اگر بروز رسانی وب سایت را تعویق بیاندازید باید منتظر کندی سرعت و کاهش امنیت وب سایت باشید.

  • از خلاصه مطالب در صفحات اصلی و بایگانی ها استفاده کنید.

وردپرس به صورت پیش نویس و پیش فرض تمام محتوای یک مطلب را در بایگانی و یا صفحه اصلی نمایش می دهد، که این مسئله موجب کندی بارگذاری صفحه اصلی، دسته بندی ها و برچسب ها می شود. از اشکالات این موضوع نمایش کامل مطلب برای کاربرانی است که علاقه ای به بازدید صفحه مطالب نداشته اند و آن ها را از سایت فراری می دهد. بدین منظور لازم است که خلاصه مطالب را در زیر عنوان مربوطه قرار بدهید.

افزایش سرعت وردپرس

  • نظرات را در چندین صفحه تقسیم کنید.

وجود نظرات زیاد در سایت نشان گر ترافیک بالای آن وب سایت و میزان مشارکت کاربران است. اما تاثیر منفی آن این است که باعث کندی بارگذاری صفحات می شود. پس بهتر است با استفاده از تنظیمات داخلی کامنت ها در چندین صفحه تقسیم کنید.

  • از شبکه های توزیع محتوا (CDN) استفاده کنید.

مکان جغرافیایی و فاصله فیزیکی از هاست بر سرعت وب سایت تاثیر گذار است. به طور مثال وب سایت های ایرانی برای کاربران ایرانی سرعت بالایی دارد ولی برای دیگر کاربرانی که در آمریکا و اروپا قرار دارند سرعت پایین تری دارد. استفاده از یک شبکه توزیع محتوا کمک می کند تا سرعت وب سایت برای کاربران واقع در مکان های متفاوت افزایش پیدا کند.

  • مستقیم ویدئوها را در وردپرس آپلود نکنید.

میزبانی از ویدئوها به پهنای باند زیادی نیاز دارد که هزینه های گزافی را به شما تحمیل می کند. حتی اگر اشتراک میزبانی وب سایت شما نامحدود هم باشد، اما با مصرف زیاد پهنای باید جریمه شده و هاست شما با تعلیق روبرو می شود. شما می توانید ویدئوهای خود را در دیگر وب سایت های ویدئویی آپلود کرده و فقط کدهای مربوط به آن را در داخل محتوای خود قرار بدهید.

  • از پوسته های بهینه شده استفاده کنید.

برای انتخاب پوسته وب سایت وردپرسی توجه به بهینه بودن سرعت بارگذاری آن بسیار با اهمیت و مهم است. چه بسا پوسته های زیبایی که با کدنویسی های ضعیف موجب کندی بارگذاری وب سایت می شوند. توصیه می شود به جای استفاده از پوسته های انیمیشنی و پیچیده از یک پوسته ساده با پلاگین های با کیفیت استفاده کنید.

  • از افزونه اسلاید سریع استفاده کنید.

اسلایدرها از بخش های مهم وب سایت هستند که منجر به کند شدن سرعت بارگذاری صفحات نیز می شوند. حتی اگر عکسهای اسلاید شده نیز بهینه باشد اما بازهم کدنویسی ضعیف موجب هدر رفت وقت بازدیدکنندگان می شود. بررسی ها نشان داده است که پلاگین Soliloquy یکی از بهترین پلاگین ها در نمایش تصاویر اسلایده شده است.

  • از افزونه گالری سریع استفاده کنید.

اگر شما صاحب یک وب سایت عکسای هستید و یا نمونه کارهای زیادی در وب سایت آپلود می کنید بهتر است از یک افزونه گالری عکس استفاده نمایید تا تصاویر برای کاربران با سرعت بیشتر و با کیفیت بالاتری به نمایش در بیایند. استفاده از افزونه Envira Gallery یکی از بهترین افزونه ها در زمینه گالری عکس در وب سایت وردپرس است.

  • اسکریپت ها را به فوتر سایت انتقال بدهید.

اسکریپت ها قادر هستند تا قابلیت های جذابی را به وب سایت اضافه نمایند اما استفاده از آن ها هزینه هایی را نیز در بردارد که یکی از این هزینه ها کند شدن وب سایت است. وردپرس به صورت گیش فرض اسکریپت ها را ابتدا بارگذاری دانلود می کند در صورتی که این کار لزومی ندارد. با تاخیر در بارگذاری اسکریپت ها و انتقال آن ها به انتهای صفحه می تواند، حس بهتری به کاربر القا نماید. این کار را نیز می توانید با افزونه Scripts To Footer انجام بدهید.

تنظیمات پیشرفته وردپرس برای افزایش حداکثری سرعت وب سایت وردپرس:

با استفاده از نکاتی که تاکنون بیان کردیم، قطعا سرعت وردپرس شما به طور چشم گیری افزایش پیدا کرده است. اما باید به خاطر داشته باشید که کاهش هر صدم ثانیه سرعت وب سایت، می تواند در طولانی مدت تاثیرات قابل توجهی برجای بگذارد. اگر هنوز به دنبال حداکثر کردن سرعت وب سایت خود هستید، توصیه می کنم که ادامه مطالب بیان شده را از دست ندهید. روش هایی که در ادامه مطرح می شوند، کمی تخصصی و فنی تر بوده و بعضی از آن ها ویرایش وب سایت و درک مقدماتی از زبان PHP را می طلبند.

بهتر است قبل از هر تغییر در وب سایت خود یک نسخه پشتیبان یا Back Up از آن تهیه نمایید.

  1. پست های بلند را در چندین صفحه تقسیم کنید.

اکثر بازدیدکنندگان، پست های بلند و جامع تر را به دیگر پست ها ترجیح می دهند. همچنین پست مادر یا جامع رتبه های بالاتری در موتورهای جستجو به خود اختصاص می دهند. اما پست های بسیار طولانی و با تصاویر زیاد می تواند در زمان بارگذاری صفحه وب سایت تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل توصیه می شود پست های این چنینی را به چند صفحه تقسیم نمایید. یکی از ویژگی های وردپرس قابلیت تقسیم صفحات آن است، برای انجام این کار کافی است که تگ <–nextpage–!> را در قسمتی از محتوایی که می خواهید به صفحه بعد برود قرار بدهید.

این کار می تواند چندین بار در یک صفحه تکرار بشود تا پست های مرجع به چند صفحه تقسیم بشوند.

  1. درخواست های HTTP خارجی را کاهش دهید.

اکثر قالب های وردپرسی فایل هایی را از دیگر وب سایت ها دانلود می کند، که این فایل می تواند اسکریپت، استایل شیت و یا تصاویری از منابع خارجی مانند گوکل و فیس بوک باشد. استفاده محدود از این دانلود ها مشکلی ایجاد نمی کند، اما بعضی از این فایل های جوری تعبیه شده اند که سریع بارگذاری شوند به همین دلیل به کاهش سرعت وردپرس منجر می شوند. شما می توانید با غیرفعال کردن اسکریپت ها و استایل ها و یا ادغام آن ها به کاهش درخواست های سایت های صادر کننده فایل ها، اقدام نمایید.

  1. نسخه PHP را ارتقا دهید.

ارتقا وب سایت به جدیدترین نسخه PHP می تواند بسیار کسل کننده باشد اما ارزشی که به همراه دارد بسیار زیاد است. اسکریپت ها در نسخه های جدید PHP می توانند تا 30% زودتر اجرا شده و بر سرعت سایت تاثیر خارق العاده ای بگذارند. پس این نکته را در نظر بگیرید که با استفاده از php می توانید تاثیر قابل توجه را بر روی سرعت لود وب سایت خود ببینید؛ پس همیشه به نسخه php نصب شده بر روی هاست خود دقت کنید و مورد نظر قرار دهید.

جمع بندی

هدف ما از تدوین و جمع آوری این مقاله، یادآوری این موضوع بود که اگر سرعت وردپرس یا همان سرعت وب سایت شما بالا نباشد، قطعا کاربران زیادی را از دست خواهید داد، که همین امر آینده کسب و کار اینترنتی شما را تحت شعاع قرار می دهد. به خاطر داشته باشید که چیزی بدتر از یک وب سایت کم سرعت نمی تواند به صاحبان وب سایت ضربه وارد کند. سرعت بالای وب سایت یا سرعت وردپرس علاوه بر اینکه به جذب مخاطبان کمک می کند، مشتریان کار اینترنتی شما را تا حدود زیادی افزایش می دهد.

قطعا خیلی بی رحمانه است اگر بدانید که زمان بارگذاری صفحه وب سایت شما، اگر از سه ثانیه بیشتر شود کاربران سایت را ترک خواهند کرد. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد با بهترین روش های افزایش سرعت وردپرس به ارتقا و بهبود وب سایت شما کمک می کند. ایکاد با متخصصین حرفه ای خود همواره به دنبال خدمات رسانی مشتریان خود است.