منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 12 دقیقه

دیجیتال مارکتینگ، واژه‌ی نسبتاً جوانی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه و محبوبیت واقع شده است. ما باید تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال را بدانیم. پس با ما همراه شوید تا به این نکات پی برده و روش‌های مناسب را در کسب و کارتان استفاده کرده و کسب و کارتان را برای رسیدن به هدف هدایت کنید.

جدال میان بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ موضوعی نسبتا طولانی و ادامه‌دار می باشد. این مسئله، سرانجام به این موضوع منتهی می‌گردد که کدام یک از شیوه‌های بازاریابی می‌تواند نیازهای کسب‌وکار شما را مرتفع سازد. با دانستن تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ و چگونگی کارایی آنها و شناخت تفاوت ها می توان بازار بهتری برای محصول یا خدمات خود پیدا کرد.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتال، واژه‌ی نسبتاً جوانی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه و محبوبیت واقع شده است. ما باید تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ را بدانیم پس با ماهمراه شوید تا به این نکات پی برده و روش های مناسب را در کسب و کارتان استفاده کرده و کسب و کارتان را برای رسیدن به هدف هدایت کنید. دیجیتال مارکتینگ شیوه ای از علم فروش محصولات و یا خدمات با استفاده از تکنولوژی ‌های دیجیتال، غالبا در اینترنت و همینطور تلفن همراه و دیگر واسطه های دیجیتال محسوب می شود. مارکتینگ در واقع ارتباط با مشتریان در مکان و زمان مناسب است.
از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ می توان موارد زیر را نام برد:

  1. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  2. ایمیل مارکتینگ
  3. تبلیغات کلیکی
  4. تبلیغات درون وب‌سایت‌ها
  5. اپلیکیشن‌های موبایل

بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای امروز، یک امر لازم به شمار می آید. امروزه مردم برای انجام کارهای خود از ساده‌ترین کارهای روزمره گرفته تا کارهای بانکی، از اینترنت و ابزارهای آنلاین بهره می برند. همین موضوع، اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال برای کسب‌ وکارها را آشکار می سازد.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال شامل کلکسیونی از همه ی ابزارها و فعالیت هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات از فناوری دیجیتال بهره می برند. این ابزارها شامل موارد زیادی می شوند، از جمله:

یک متخصص دیجیتال مارکتینگ می داند که تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ در چیست و هر یک از ابزارها و روش ها را برای رسیدن به کدام هدف باید مورد استفاده قرار گیرد.
از جمله این روش ها و تاکتیک های بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ می توان موارد زیر را نام برد:

در واقع شناسایی و پیشبرد فروش محصولات و برند از طریق یک یا چند رسانه الکترونیکی را بازاریابی دیجیتال می گویند. از مهم ترین خصوصیت دیجیتال مارکتینگ توانایی سنجش تاثیرگذاری و راندمان کمپین های تبلیغاتی و ارزان بودن آن است. و اینگونه است که بازاریابی دیجیتال سازگار با انواع مقیاس های کسب و کار از کوچک تا بزرگ می باشد. ظرفیت های دیجیتال مارکتینگ از یک جوان با سرمایه ی چند میلیونی تا یک کسب وکار چند صد میلیاردی را شامل می شود.

بازاریابی مدرن یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

برای شناخت تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ ابتدا باید هر کدام را به تنهایی بررسی کنیم. بازاریابی مدرن را در تعریفی ساده می توان اینگونه شرح داد؛ معرفی محصولات، خدمات و برند از طریق یک یا چند رسانه الکترونیکی یا بازاریابی از طریق ابزارها و رسانه های الکترونیک می باشد. بازاریابی دیجیتال شامل تمامی فعالیت های بازاریابی است، که از طریق رسانه های الکترونیکی یا اینترنت صورت می گیرد.
بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی مدرن بسیار وسیع تر و مبهم تر از بازاریابی سنتی و شیوه های مورد استفاده در آن است. بنابراین برای رسیدن به موفقیت و طی این مسیر پر فراز و نشیب، لازم است در تیم بازاریابی دیجیتالی خود از افراد حرفه‌ای، خلاق، متخصص و کارآمد استفاده کنید تا بتوانند طبق قواعد و تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ پیش رفته و راهکارهای خلاقانه و جدیدی برای به‌دست گرفتن نبض بازار و اقتصاد عرضه کنند.

بازاریابی دیجیتال از دو بخش یا فرآیند ایجاد گردیده است:

فشار: مجموعه ی عملکردی است که برای مصرف‌کننده دسترسی ایجاد می‌کند و بر او موثر است.
کشش: فرآیندی است که شما انجام می‌دهید تا هنگامی که مصرف‌کننده در پی شما است، شما را پیدا کند.

digital-marketing

از مهم ترین ابزارها و تکنیک های بازاریابی مدرن می توان موارد زیر را نام برد:

در بازاریابی دیجیتال دیگر کاربر یا مشتری غیر مربوطی به مبحث شما نیست و هر فردی که وارد وبسایت یا اپلیکیشن شده حتما در جستجوی آن بوده و یا از فرد دیگری به او توصیه شده آموخته؛ بنابراین باید بدانید که این اشخاص نیاز به هدایت خاصی دارند تا بتوانند نیاز خود را مرتفع سازند و بعد از آن به شما وابسته و متعهد می گردند.

اهداف بازاریابی مدرن:

اهداف بازاریابی مدرن را می توان اینگونه نام برد:

  1. جذب مشتری
  2. جلب اعتماد مشتری

امکان سنجش تاثیرگذاری یکی از بزرگترین خصوصیت و مزایای بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. در بازاریابی دیجیتال امکان اندازه گیری هر موردی را به آسانی خواهیم داشت و این امر مزیت بسیار بزرگی برای متخصصان دیجیتال مارکتینگ است. امروزه افراد زمان زیادی را در فضای دیجیتال سپری می کنند، لذا غفلت از این بازار یعنی از دست دادن تعداد زیادی مخاطب.

از علل اهمیت بازاریابی مدرن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره وری از پتانسیل موجود
  • فروش مستقیم
  • تعامل و نظارت بر رفتار مخاطبان
  • بازار هدفمند
  • قابلیت اندازه گیری و ارزیابی عملکرد شاخص های مختلف
  • افزایش رضایت و راحتی مشتریان
  • مقرون به صرف بودن و کاهش هزینه بازاریابی
  • افزایش اثربخشی کانال فروش

در بازاریابی مدرن استفاده از ابزاری که در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه شما را به هدف‌تان می‌رساند، بسیار حائز اهمیت است. با تدبیر و مدیریت صحیح جهت حضور در فضای دیجیتال، هزینه‌ی حضور در این فضا می‌تواند بسیار کمتر از هزینه تبلیغات محیطی و بیلبورد و … شود، اما در غیر اینصورت ممکن است کسب و کارها دچار هزینه های سنگینی شوند و فضای بیزینس تحت تاثیر قرار گیرد.

از برخی وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترندها: در نخستین گام مشاور دیجیتال مارکتینگ باید از موارد و موضوعاتی که در فضای بازاریابی دیجیتال ترند (Trend) می شوند، آگاهی داشته باشد.
  • نرخ تبدیل: نسبت تعداد افرادی که از وبسایت شما خرید کرده اند به کل مخاطبینی که از آن بازدید کردند را نرخ تبدیل فروش (CR) می گویند. تعیین نرخ تبدیل موجب مشخص شدن نقاط ضعف و ایرادات و قوت کار می شود.

برای شروع بازاریابی دیجیتال یا مدرن بهتر است از شیوه های زیر استفاده کنیم:

  • استفاده از محصولات ارزان قیمت تر خود برای شروع کار
  • پیشنهاد محصولات خاص خود
  • استفاده از شیوه های خلاقانه و غیرمعمول
  • تولید تیزرهای کم حجم ولی پرمحتوا و مفید
  • همراهی با شرکت های نوپا

پیشرفت روزافزون جوامع بشری و بروزرسانی و تازه شدن اطلاعات، صاحبان کسب و کار مجبور به استفاده از سریع ترین راه ممکن (اینترنت) برای تبادل اطلاعات و آگاهی بخشی نموده است. علم بازاریابی مدرن که دارای روش هایی برای جذب مخاطبان است بر پایه ی اینترنت بنا نهاده شده است. اگرچه گزینه های غیراینترنتی مانند پیامک را نیز می توان جز بازاریابی مدرن در نظر گرفت، البته گزینه ی کمرنگ تری نسبت به گزینه های اینترنتی می باشد.

بازاریابی سنتی

به هر نوع بازاریابی که آنلاین نباشد و برای اجرای آن به اینترنت نیازی نباشد بازاریابی سنتی گفته می شود. بازاریابی سنتی یکی از قدیمی‌ترین انواع بازاریابی محسوب می شود و یکی از کاربردی ترین و موفق ترین شیوه های بازاریابی به شمار می آید. بازاریا‌ب ها به دلیل اینکه این شیوه امتحان خود را پس داده است، به آن تمایل داشته و آن را ادامه می دهند.

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی یا بازاریابی آفلاین شامل تکنیک های ترفیعاتی مورد استفاده قبل از پیدایش اینترنت است، اگرچه این به معنی آن نیست که بازاریابی سنتی با پیدایش دیجیتال مارکتینگ، موقعیت خود را از دست داده باشد. زمانی که شما بخواهید در یک منطقه ی جغرافیایی خاص فعالیت کنید، بازاریابی سنتی از طریق بیلبوردها، چاپ تراکت و مجلات محلی مناسب خواهد بود که البته معمولا هزینه بر است.
در بازاریابی سنتی عموما از استراتژی های بازاریابی مثل فروش مستقیم، تبلیغات تلویزیونی رادیویی، پست، تبلیغات چاپی، موارد مرتبط باترفیعات چاپی مثل کاتالوگ و بروشور استفاده می شود. از مزایای روش های سنتی می توان به میزان بالا و نسبتا تضمین شده ی آن به دلیل استفاده از الگوریتم های نسبتا معین و ساده طی چند دهه اخیر اشاره کرد.

بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ

از شیوه های رایج بازاریابی سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نگرش بازاریاب ها در بازاریابی سنتی به گونه ای است که مخاطبان بتوانند به صورت آفلاین هم تبلیغ را ببینند و بشنوند، بدون آن که نیاز به اینترنت داشته باشند. آن ها مخاطبان و محل تبلیغ خود را به صورتی مشخص می نمایند که مخاطبین به صورت آفلاین نیز با تبلیغ سر وکار داشته باشند.

مشکلات بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی هنوز هم جز مهم‌ترین و کاربردی ترین روش‌های بازاریابی برای کسب وکارها محسوب می شود، اما تنها راه برای نمایش و معرفی محصولات و خدمات یک شرکت به شمار نمی آید. اگرچه که در طول سال ها روش های تیغات سنتی متنوع تر شده است، اما اصل موضوع تغییری ایجاد نگردیده است.
از مشکلات بازاریابی سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه بربودن فعالیت های بازاریابی
  • سخت تر بودن پیگیری نتایج
  • استخدام بازاریاب و فروشنده
  • اجبار در بکارگیری پیام های یک طرفه در بازاریابی سنتی

اگرچه بازاریابی سنتی می تواند بسیارتاثیرگذار باشد اما محدودیت های فوق الذکر می تواند از معایب آن به شمار آید. از مشکلات بازاریابی سنتی اتلاف زمان است، بدون آنکه بتوانیم سریع و آنی گزارش نتایج بازخورد مخاطبان را به دست آوریم.

روش های بازاریابی سنتی

اگرچه شیوه های بازاریابی قابلیت ساختن پایگاه مناسبی برای مشتریان بالقوه را دارند و حتی می تواند بسیار فعال تر از شیوه های دیگر عمل نمای، اما جایگزینی کامل دیجیتال مارکتینگ به جای روش های بازاریابی سنتی ممکن است خطرناک باشد.
از روش های بازاریابی سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از دفترچه راهنما و بروشورها
  • ارائه کوپن
  • تابلوهای تبلیغاتی
  • تبلیغ کننده با لباس مبدل
  • استفاده از کیسه های مخصوص

استفاده از تیم بازاریابی حرفه ای و مشاور دیجیتال مارکتینگ یکی از نیازهای اصلی در زمینه بازاریابی می باشد. برندهای کوچک به دلیل مسائل مالی ممکن است با مشکل مواجه شوند. استفاده از متخصصین دیجیتال مارکتینگ و تیم بازاریابی حرفه ای نیازمند بودجه ای کلان است. این امر در ابتدا شکست مشاغل کوچک را در رقابت با برندهای بزرگ تر نشان خواهد داد اما مدیریت صحیح در کسب و کارهای کوچک با راهکارهای کم هزینه تر نیز امکانپذیر است.

استفاده از تکنیک های حرفه ای برای افزایش توانایی اعضای شرکت یکی از این ایده های مناسب است. به این ترتیب بدون نیاز به همکاری یا استخدام متخصص حرفه ای امکان مدیریت بهینه بخش بازاریابی کسب و کارمان فراهم خواهد شد. این مورد صرفه جویی مالی بسیار بیشتری برای برندها به همراه خواهد داشت. با این حال ما دیگر به مشکل در زمینه مدیریت مالی کسب و کارمان مواجه نمی شویم.
برخی از این شیوه ها عبارتند از همکاری با رسانه های محلی، تبلیغات در مطبوعات چاپی، اعطای هدایای کوچک و کاربردی، کارت کسب و کار مسابقات و قرعه کشی رایگان. اثر بخشی بالای این روش ها در عین سادگی و حضور طولانی مدت در حوزه بازاریابی اثبات شده است.

مزایای بازاریابی سنتی

اگرچه امروزه در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم، اما دلایل خوبی برای استفاده از تکنیک های بازاریابی سنتی وجود دارد. از مزایای بازاریابی سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سادگی و ملموس بودن
  • دسترسی به مخاطبان محلی
  • ماندگاری تبلیغات سنتی

گاهی تنها راه رسیدن به گروه ویژه ای از مصرف کنندگان استفاده از روش های بازاریابی سنتی است. از موثرترین استراتژی های بازاریابی سنتی می توان به بازاریابی چهره به چهره اشاره کرد. عموما تلاش های بازاریابی سنتی به سختی قابل تقلید هستند و به نوعی خلاقانه محسوب می شوند و به همان اندازه نیز قابل اندازه گیری هستند. درک و دریافت پیام های تبلیغاتی برای اکثریت جامعه به دلیل مواجهه با انواع روش های بازاریابی سنتی آسان تر است. در جذب مخاطبان هدف بومی استفاده از روش‌های تبلیغاتی سنتی مانند آگهی در رادیوی محلی یا شبکه تلویزیون محلی یا ارسال تبلیغات چاپی مخصوص به هر محله می‌تواند موفق‌تر و بهتر باشد.
غالبا روش‌های بازاریابی سنتی مثل تبلیغات پرینت شده امکان نگهداری برای سال ها را داشته و این مسئله، به مخاطبان اجازه می‌دهد که این تبلیغات را تا هر زمان که نیاز داشتند، نگه دارند. در ادامه به تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال می پردازیم.

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ

نخستین و ملموس‌ترین تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ، قابلیت رصد و اندازه‌گیری نتایج بازاریابی می باشد. هدف در بازاریابی سنتی افزایش رضایت مشتری نیست بلکه سهمی از بازار است در حالی که در بازاریابی مدرن حفظ و وفادار نمودن مشتری است و به دلیل اشباع شدن بازارها و رقابت سخت میان رقبا، سازمان ها به دنبال افزایش سهم خود از سبد مشتریان فعلی می باشند.

از موارد دیگر تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ می توان موارد زیر را نام برد:

  1. نوع تعامل مشتریان با کسب و کار
  2. هزینه های بازاریابی
  3. قابلیت تارگت کردن مخاطبان هدف
  4. قابلیت کنترل و اصلاح تبلیغات پس از اجرای کمپین
  5. پیش نیازهای دسترسی تبلیغات
  6. دسترسی به مخاطبان

در بازاریابی سنتی تعداد مشتریان به دلیل حضور نسبتا کم می باشد، اما در بازاریابی دیجیتال با قرار دادن انواع تبلیغات در فضای مجازی و امکان معرفی محصول به سایر نقاط تعداد مشتریان بسیار زیاد است. قابلیت انتخاب مخاطب هدف براساس مکان، جنسیت، تحصیلات، شغل و … در پلتفرم های مختلف در دیحیتال مارکتینگ وجود دارد در حالیکه روش سنتی این قابلیت را ندارد. طبقه بندی اطلاعات در بازاریابی کاری بسیارسودمند است،رمزنگاری این اطلاعات در بازاریابی سنتی کاری سخت است ولی در بازاریابی مدرن این داده ها به خوبی تحلیل می گردند و با روش های هوشمندانه طبقه بندی می گردند.

از دیگر مواردی که بین تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ است می توان موارد زیر را نام برد:

  • اصلاح استراتژی
  • توسعه برند
  • در معرض دید بیشتر بودن
  • عدم مزاحمت
  • مشارکت بیشتر

در میان تمام شیوه های بازاریابی در جهان، هیچ چیز مانند یک مشتری راضی نمی‌تواند تاثیر گذار باشد. کاربران آنلاین دیگر هنگامی که با بازخوردها و کامنت‌های مثبت که به صورت آنلاین در وب سایت یا شبکه های اجتماعی یک بیزینس ثبت شده، مواجه شوند به خرید ترغیب می شوند. در بازاریابی مدرن، اطلاعات سریع تر در اختیار افراد قرار می گیرد و امکان دیده شدن آنلاین تبلیغات با توجه به رواج اشتراک گذاری ها در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و… افزایش می یابد و حتی تغییر پیام های بازاریابی در حین اجرا نیز امکانپذیر است. در حالی که در تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ، در رابطه با بازاریابی آفلاین چنین چیزی ممکن نیست. در بازاریابی دیجیتال محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد و همواره در دسترس بودن و فعالیت ۲۴ ساعته از دیگر مزایای آن به شمار می آید در صورتیکه در بازاریابی سنتی این کار امکانپذیر نیست.

از دیگر تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیام های یک طرفه و اغلب اجباری بازاریابی سنتی
  • وجود عکسها، فیلم ها و نظرات کاربران، بسیار مفید در بازاریابی مدرن
  • تنوع محتوای بیشتر در دیجیتال مارکتینگ

در دیجیتال مارکتینگ پیگیری کردن فعالیت ها امری بسیار ساده می باشد. نرم افزارهای بازاریابی ایمیلی قادر به شمارش تعداد نفراتی که یک پیام را مشاهده می کنند هستند و در رابطه با فروش های آنلاین تعداد تبلیغات نمایش داده شده که منجر به خرید شده اند را محاسبه کنند، اما در بازاریابی سنتی دنبال کردن و پیگیری چنین اطلاعاتی به مراتب کاری سخت تر می باشد.

اگرچه دیجیتال مارکتینگ کم هزینه و با راندمان بالا است اما زمان بر محسوب می شود محتوا باید به طور مستمر تولید، ویرایش و منتشر گردد، به نظرات پاسخ داده شود و باید همواره از سایت ها و صفحات به دلیل برخی سوء استفاده ها مواظبت شود اما در روش سنتی این مشکل وجود ندارد. در بازاریابی سنتی نمایش تمام محصولات به دلیل عدم وجود فضای کافی امکانپذیر نیست اما در فضای دیجیتال به دلیل گستردگی این کار به سهولت انجام می شود. با شناخت تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال می توانید در کسب و کارتان پیشرفت کنید.

از دیگر موارد تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ:

  • فروش در دیجیتال مارکتینگ ساده تر از شیوه سنتی
  • قرار گرفت سریع تر اطلاعات در اختیار کاربر در بازاریابی مدرن
  • متکی بودن به ارزیابی نتایج کمی (افزایش فروش) در بازاریابی سنتی
  • نظرسنجی مصرف کنندگان در شیوه سنتی به صورت فراوانی آن ها وگروه مشتریان گزارش داده می شود اما در بازاریابی مدرن نظر تک تک مشتریان قابل ارزیابی و توجه است.

بازاریابی به مجموع هر گونه تبلیغات برای کسب و کار یافتن مشتری های جدید می گویند. اگر تبلیغات در سطح اینترنت انجام شود و کسب و کار به جای روش های سنتی و قدیمی در اینترنت به مشتریان معرفی شود به آن بازاریابی مدرن یا دیجیتال مارکتینگ می گویند. تا این جا با تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ اشنا شدیم در ادامه موارد بیشتری از این تغاوت ها را بیان خواهیم کرد.

از فواید بازاریابی مدرن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم محدودیت تبلیغ به یک منطقه خاص و امکان ارائه آن به کاربران هر نقطه ای از دنیا
  • مقرون به صرفه تر بودن آن نسبت به روش سنتی
  • تعامل مستقیم با مخاطب
  • امکان استفاده از محتواهایی همچون صوت و فیلم
  • اطلاع از میزان بازدهی تبلیغات
  • قابلیت اشتراک گذاری آسان تبلیغات
  • امکان تغییر محتوا تا حد مجاز
  • بازخورد بیشتر به دلیل نمایش آن در فضای مورد علاقه مردم (اینترنت)
  • معرفی تبلیغات به مخاطبان هدف

جمع بندی

شاید بتوان گفت تبلیغات در اینترنت جایگزین مناسبی برای شیوه های سنتی و قدیمی محسوب شود. امروزه کسب و کارها از حالت ارائه دهنده خدمات به مشتریان، به حالت تسهیل‌کننده خدماتی که توسط خود مشتریان ایجاد شده، تغییر کرده اند و مرزهای بین صنعت و مشتریان مدام در حال تغییر می باشد. زمانی که جهان اطراف ما در حال دگرگونی می باشد، چاره‌ای جز تغییر دادن مدل فکری خود نخواهیم داشت. با دانستن تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ می توانید با شیوه ایی اصولی به کسب و کارتان رونق ببخشید. شرکت ها همواره باید به فکر آینده باشند و از به دام افتادن در تله گذشته اجتناب ورزند. به وجود آوردن متدهای جدید، ابزار نوین، طرز فکرهای تازه به همراه تعامل بیش از پیش شرکت با محیط پیرامون و شناسایی مشتریان امروزی به همراه رفتارشناسی آنها از موارد لازم برای بازاریابی مدرن دنیای کنونی به شمار می آید.

شناخت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ کمک می کند تا بهترین روش را برای ورود به بازار کسب و کار خود انتخاب کنید. یکی از اهداف شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ و انتخاب بهترین راه برای ورود کسب و کار شما می باشد.

کلمات کلیدی: (دیجیتال مارکتینگ – بازاریابی دیجیتال – بازاریابی سنتی – مشکلات بازاریابی سنتی – بازاریابی سنتی چیست؟ – بازاریابی مدرن یا بازاریابی دیجیتال چیست؟ – روش های بازاریابی سنتی – مزایای بازاریابی سنتی – تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ )