منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

مجموعه‌ای از اقدامات و استراتژی‌های مؤثر به ‌منظور کنترل یا کاهش بحران را مدیریت بحران می‌گویند. بزرگ‌ترین خطایی که ممکن است در مواقع بحران رخ بدهد، نادیده گرفتن یا کوچک در نظر گرفتن آن است. ساده ترین کار کاهش هزینه ها و بودجه هاست. ایکاد با بهره گیری از مشاوران متخصص می تواند در این زمینه شما را یاری کند.

بحران اتفاقی است که بصورت غافلگیر کننده روی می دهد و باعث می شود که برای شخص، گروه و جامعه شرایط خطرناکی بوجود بیاورد. معمولا این شرایط ناپایدار است و در یک بازه زمانی بوجود می آید و با مرور زمان از بین رفته و یا کم می شود. برای از بین بردن بحران نیازمند اقدامات مهم و سریع است که در غالب مدیریت بحران معنا پیدا می کند. از جمله این اقدامات می توان به افزایش روحیه عمومی به وسیله تبلیغات اشاره کرد.

مجموعه ای از اقدامات و استراتژی های موثر به منظور کنترل یا کاهش بحران را مدیریت بحران می گویند. بزرگ ترین خطایی که ممکن است در مواقع بحران رخ بدهد، نادیده گرفتن یا کوچک در نظر گرفتن آن است. اولین چیزی که ممکن است در ذهن صاحب برند یا خدمات برسد حذف یا کاهش بودجه تبلیغاتی است. اما آیا این بهترین کار است؟ خیر، ساده ترین کار کاهش هزینه ها و بودجه هاست.

راهکار و استراتژی تبلیغات در دوران بحران

در دوران بحران خریداران هم از نظر روحی و هم از نظر اقتصادی به شدت آسیب دیده هستند. در این دوران، پدیده ای به نام اضافه تولید بوجود می آید یعنی بازار از کالاهایی پر شده که مشتری قدرت خرید آن ها را ندارد، وقتی مشتری در بازار نباشد به دنبال آن تولید کالاها کاهش پیدا می کند. به همین دلیل است که مشتریان در دوران بحران عادات و رفتار خرید را تغییر می دهند لازم است که شرکت ها با رفتارهای جدید خریداران، اقدامات مناسبی انجام بدهند.

تبلیغات هوشمندانه

معمولا اولین کاری که شرکت ها برای تبلیغات انجام می دهند، تبلیغات ارزان و فروشگاهی است. اما در دوران بحران شرکت ها نیازبه تبلیغات هوشمند و تهاجمی دارند. در مواقع بحرانی وقتی شرکت های کوچک گوشه گیر و رقبا درگیر کاهش هزینه ها هستند میزان تبلیغات خود را برای کاهش هزینه ها کم می کنند، پس در این مواقع می توان با تبلیغ هوشمندانه پیروز شد.

ایجاد جایگاه در ذهن مشتریان

شرکت ها باید در دوران رکود به فکر ایجاد جایگاه بالا در ذهن مشتریان باشند و اینکار با ساخت برند می تواند انجام شود. این راهکار از برند جایگاهی می سازد که رقبا هرگز نمی توانند آن را پس بگیرند. شرکت ها باید برند را در دید قرار دهند تا ارزش پیدا کند، اگر برند از مخاطبین فاصله بگیرد به سمت فراموشی رفته و سهم خود را در بازار از دست خواهد داد.

جلب اعتماد

شرکت ها با جلب اعتماد، مشتری را باید مجاب به خرید از کالای خود بکنند، مردم با اعتماد به قیمت و اینکه در ازای وجهی که پرداخت می کنند انتظارات خود را از آن محصول دریافت کرده اند از مشتریان بالقوه محصول می شوند. قیمت می تواند به عنوان گزینه تبلیغاتی شرکت ها باشد چون مشتری درک می کند که پول بیهوده خرج کالا نمی کند و شرکت قصد گول زدن او را ندارد.

حفظ قیمت

حفظ قیمت با همان کیفیت موجود در بازار و یا افزایش کیفیت در صورت افزایش قیمت می تواند به بهبود عملکرد شرکت کمک کند. یکی از راه های پیشنهادی در این دوران خروج محصولات ضعیف از بازار است. از آنجا که مصرف کنندگان در این برهه تمایل به استفاده از کالاهای بادوام دارند، شرکت ها باید تمرکز خود را بر گسترش محصولات با دوام بگذارند. با توجه به کاهش قدرت خرید مشتری لازم است که شرکت ها تمرکز خود را بر تبلیغ بر روی کالاهای بادوام خود بگذارند، کیفیت کالا می تواند اعتماد مشتریان را به خود جلب می کند.

اطلاع رسانی

استفاده از بروشور و اقلام چاپی جهت اطلاع رسانی به مشتریان و برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان فروش برای آشنایی آنها با تغییر رفتار مشتریان می تواند سودمند باشد.

تشویق

تشویق مشتریان به خرید به طوریکه مشتری احساس کند منفعت خود را می تواند از کالا کسب کند یکی از راه های افزایش فروش است.

تشویق-مشتریان-به-خرید

تاثیر بیماری های واگیر دار در تبلیغات دوران بحران

شیوع بیماری های واگیر دار باعث ایجاد نگرانی در بین مردم می شود و بسیاری از مردم را مجبور به ترک محل زندگی خود می کند. ساکنان هم محل کار و فعالیت های کاری خود را متوقف می کنند. هجوم مردمی که شهر را ترک می کنند و به منطقه ای دیگر سرازیر می شوند باعث فشار به اقتصاد شهر مقصد می شوند و خطر شیوع بیماری را در آن منطقه افزایش می دهند. در چنین مواقعی بسیاری از مشاغل آسیب می بینند که برای گذراندن بحران باید استراتژی مناسبی برای تبلیغات خود تعیین کنند.

استراتژی تبلیغ در زمان وقوع بیماری واگیردار

زمانیکه یک بیماری بصورت پاندمیک بروز می کند، فعالیت های اقتصادی نمی توانند مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهند. پس با استفاده از تبلیغات هوشمندانه باید به کسب در آمد بپردازند. یکی از این راهکار ها استفاده از تبلیغات آنلاین و ایجاد کسب و کارهای اینترنتی است. می توان از شبکه های مجازی برای اینکار استفاده کرد و بصورت گسترده به تبلیغات پرداخت زیرا مردم از خانه های خود خارج نمی شوند و خرید های خود را از طریق فضای مجازی انجام می دهند.

افزایش روحیه عمومی

حساس سازی جامعه نسبت به عوامل مخاطره آمیز به منظور پیشگیری از بی تفاوت شدن مردم لازم است، اگر این حساس سازی با استرس و تهدید همراه باشد ممکن است افراد احساس کنند هیچ اقدام و عملی نمی توانند برای رهایی از مشکل پیدا کنند. تحقیقات نشان داده است که احساس ترس می تواند باعث ناتوانی و ایجاد بیماری و عوامل مخاطره آمیز دیگری بشود. مدیریت بحران اضطراب افراد جامعه به اندازه سلامت جسمی ان ها مهم است زیرا سلامت جسم و روح ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند.

عواملی که باعث افزایش روحیه عمومی می شود:

  • از بیان بیش از حد عوامل استرس زا در رسانه جمعی باید خودداری کرد.
  • گفتگوهای روانشناسی و آرامش بخش در برنامه های تلویزیونی.
  • ایجاد فضای پر انرژی و روحیه بخش.
  • وجود امنیت در سطح جامعه.
  • ایجاد اعتماد بین مردم و مسئولان جامعه.
  • ساخت برنامه های زنده و سرشار از طنز و شادی در سطح شهر.

در کل می توان گفت اگر عواملی که باعث ایجاد ترس و استرس در مردم می شود کاهش پیدا کند، مردم را راحت تر می توان به سمت عوامل انرژی بخش سوق داد، ترس عامل بازدارنده و بوجود آورنده احساس عدم امنیت در ذهن و رفتار مردم می شود. افزایش روحیه عمومی باعث بوجود آمدن یک جامعه سرشار از انرژی و اعتماد می شود.

دیده شدن

دیده شدن، نیازی است که در وجود همه آدم ها قرار دارد، نیازی روانشناختی که برای کانون توجه قرار گرفتن تلاش می کند و دیده نشدن درانسان ها مساوی است با فراموشی و تنهایی. قانون دیده شدن شامل برند ها نیاز می شود. باید صاحبان شرکت ها بدانند برای برند شدن باید در دید مشتریان نفوذ کنند. اگر شما صاحب برندی هستید باید کالای خود را در معرض توجه قرار بدهید تا دیده بشود در غیر اینصورت رو به فراموشی خواهد رفت. بدون دیده شدن برند توسط مردم،حتی بهترین شرکت ها با بالاترین کیفیت محصولات در رقابت در بازار شکست خواهند خورد. مسئله اصلی در دیده شدن، یافتن استراتژی برای تحقق آن بدون پرداخت هزینه گزاف و زمان زیاد است.

راه های دیده شدن

تایید شدن توسط یک منبع

در ابتدا تاییدیه برند خود را از یک منبع اینترنتی یا غیر اینترنتی از نظر کیفیت محصولات بگیرید، مثلا محصولات خود را به افراد معروف بدهید و امیدوار باشید که در صورت موردعلاقه بودن آن محصول، آن را در صفحات اجتماعی خود به اشتراک بگذارد.

حضور فعالانه در شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی بازاریابی کنید مسلما هیچ مانعی برای حضور برند شما در شبکه های اجتماعی وجود ندارد. بازاریابی در شبکه های اجتماعی هیچ هزینه ای در برندارد ولی برای دیده شدن برند باید ماه ها و یا حتی سالیان بطور مستمر از برند خود محتوا گذاری کنید ولی اگر تمایل به زود دیده شدن دارید می توانید با گذاشتن مسابقه زودتر به نتیجه برسید. بطور مثال از کاربرانی که از برند شما استفاده کرده اند بخواهید در صفحه های اجتماعی خود عکس محصولات شما را با تگ کردن شرکت شما برای بازدیدکنندگان خود به نمایش بگذارند و شما از بین آنها قرعه کشی کرده و جوایز نفیسی به اینکار اختصاص بدهید.

ایجاد محتوای فراگیر

یکی از راه های بسیار جالب برای بهتر دیده شدن برند ایجاد یک محتوای فراگیر (ویروسی) است. این نوع از محتوا به دلیل خلاقیت بالایی که در آن بکار رفته با سرعت زیاد در بین بازدیدکنندگان شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود و در مدت زمان کوتاهی مشاهده کنندگان زیادی پیدا می کند. برای همچین محتوایی باید آن را کاملا کاربردی و هیجان انگیز و کاملا متفاوت و با زمان کوتاهی تولید کرد تا کاربران به اشتراک گذاشتن آن تمایل داشته باشند.

همکاری، همکار

یک روش دیگر برای دیده شدن، این است که با شخص تاثیر گذار در زمینه کاری خود همکاری بکنید و نظر او را نسبت به برند خود جلب کنید. اینکار می تواند در اجرای پروژه های کاری مشترک بسیار موثر عمل کند.

سئو

یک راهکار بلند مدتی که برای دیده شدن وجود دارد استفاده از سئوی محلی است. تحقق این امر می تواند سبب افزایش اعتبار و جذب ترافیک بیشتر سایت بشود. اما عیب بزرگی که دارد بخصوص برای کسب وکارهای تازه تاسیس زمان بر بودن آن است.

به چالش کشیدن

یک روش جالب برای دیده شدن به چالش کشیدن کاربران است، در این روش می توان با تولید محتوایی که می تواند جنجال آفرین باشد و اختلاف سلیقه زیادی در آن وجود دارد یک بحثی را بین کاربران خود ایجاد کنید البته در اجرای این روش باید بسیار محتاطانه عمل کرد زیرا ممکن است محبوبیت برند خود را از دست بدهید.

این روش های ذکر شده خود به تنهایی نمی توانند باعث موفقیت بشوند، بعضی از آن ها در ابتدای توسعه برند شما و برخی دیگر در بلند مدت استفاده می شوند.

تبلیغات در بحران و افزایش روحیه عمومی

تبلیغ در زمان بحران در استان اصفهان

تبلیغات در هر شهری باید متناسب با نیازهای آن شهر و نوع کسب و کارها صورت پذیرد. تبلیغات هر شهر باید در خود آن شهر انجام بشود تا مشتریان راحت تر بتوانند به آن دسترسی پیدا بکنند. وب سایت های زیادی وجود دارد که در این زمینه ها مشغول به فعالیت هستند و افراد تبلیغ کننده می توانند به راحتی به آن سایت مراجعه کرده و تبلیغات خود را بصورت وسیعی انجام بدهند.

حوزه تبلیغات اصفهان

حوزه تبلیغات اصفهان با توجه به فرهنگ و علایق مردم اصفهان مشخص می شود و توجه به همین حوزه است که نشان می دهد در کدام نوع از تبلیغ می توان موفق تر عمل کرد و در نظر مردم جلب توجه بیشتری می کند. در شهر اصفهان مواردی است که تبلیغ می تواند تاثیرگذاری بیشتری بر مشتری داشته باشد و هم هزینه تبلیغات برای شرکت ها مناسب است که در ادامه به آن اشاره می شود.

تبلیغات محبوب در حوزه تبلیغات اصفهان

وقوع بیماری واگیردار نحوه تبلیغات همه شهرها را تحت تاثیر قرار داده است. پس نیاز است که هر شهر متناسب با شرایط بوجود آمده نسبت به تبلیغات اقدام نماید.

اینستاگرام

با جرات می توان گفت از محبوب ترین مکان تبلیغ همه صاحبان شرکت ها و برندها در زمان بحران پیج های تبلیغاتی و معرفی محصولات خود در اینستاگرام است. اینستاگرام علاوه بر اینکه هزینه تبلیغات زیادی نمی خواهد می تواند جذب بالایی از مخاطبان را داشته باشد. به راحتی میتوان گفت تبلیغات در اینستاگرام نه تنها در حوزه تبلیغات اصفهان بلکه در همه جا محبوب ترین روش برای تبلیغ است. با جذب فالورهای بالا و شناخت مشتری های هدف و تبلیغات هوشمندانه در اینستاگرام می توان کاملا موفق عمل کرد.

بیلبوردها

یکی از موثرترین نوع بیلبوردها در اصفهان، بیلبورد عابرپیاده است که در معرض دید قرار دارد. هدف این نوع از بیلبوردها جلب توجه در رانندگان است. این نوع از تبلیغات برای ارگان ها و شرکت ها که عکس و متن زیادی دارند مناسب تر است. بیلبوردهای چرخشی برای تبلیغات محصولات با تنوع بسیار زیاد مناسب است که هریک از محصولات در وجوه آن به نمایش گذاشته بشود. بیلبوردهای مینی عمومیت بیشتری دارند ولی به دلیل کوچک بودن تنها در روشنایی دیده می شوند زیرا منبع نوری ندارند. بیلبوردهای دیواری یا پنل ها به دلیل در دسترس بودن آسیب پذیرتر هستند زیرا ممکن است به آن اعلامیه ای چسبانده شود که در اثر خدشه ای از بین برود اهداف این چنل ها عابرین پیاده هستند.

تبلیغ در فرودگاه

حوزه تبلیغات در اصفهان فقط به این موارد ختم نمی شود، یکی دیگر از مکان های محبوب تبلیغ در اصفهان، فرودگاه است. تبلیغ در فرودگاه یکی از روش های پر بازده در میان تبلیغات محیطی است. فرودگاه مکانی است که افراد بسیاری چه مسافر و چه همراه در آن حضور دارد. تبلیغ در فرودگاه یک روش خاص تبلیغاتی برای مخاطبان خاص خود است. افراد خاص با سطح درآمد و سطح کاری خاص خود در فرودگاه ها رفت وآمد دارند. با کمی تبلیغات هوشمندانه میتوان مخاطب را به خرید تشویق کرد. این روش تبلیغی تاثیر مهمی در برند سازی دارد. از طرفی میتوان به جرات گفت فرودگاه مکانی است که مدیران، تصمیم گیران و حتی صاحبان مشاغل به عنوان مخاطب درآن قرار دارند.

هویت برند (Brand Identity)

برداشت و درک مخاطب مشتری در نگاه اول از محصول به نوعی میتوان گفت جوهره وجودی یک سازمان است. سازمان با ایجاد یک محصول متمایز و با ویژگی های خاص، به دنبال تعیین هویت خود است. به نوعی می توان گفت هویت برند به مجموعه ای ویژگی هایی که یک سازمان در محصول خود می گنجاند تا پیام خود را به مشتری انتقال دهد این ویژگی می تواند شامل لگو، نام برند و شعار انتخابی برای برند خود باشد. در نهایت هویت برند به ایجاد یک رابطه عمیق عاطفی بین برند و مشتری می شود به نحوی که مشتری انقدر احساس وفاداری می کند که برند مورد علاقه اش را به همه محصولات دیگر ارجحیت می دهد.

هدف هویت برند

هدف اصلی هویت برند، پیام در تمام محصولات یک برند با هم سازگار باشد، حالا خواه این محصولات وسیله باشد یا فرد. محصولات باید بتوانند فرهنگ خاص سازمان را به مشتری نمایش دهد.

نمونه

اپل، یک نمونه بارز از هویت برند است، این برند که محبوبیت زیادی دارد به خوبی توانسته پیامش را در محصولاتش به نمایش بگذارد به نحوی که هرکس در دید اول می تواند پیام آن را درک کند.

عوامل کلیدی در طراحی هویت برند

لوگو

طراحی لوگو نقش سنگ بنا را در هویت برند دارد.

نکات کلیدی در طراحی لوگو

  • بطور واضح و روشن بیان کننده اهداف برند و ارزش های آن باشد.
  • از لحاظ ظاهری زیبا و گیرا باشد. از لوگوهای ساده و تمیز استفاده بشود.
  • لازم نیست حتما طبق مد پیش بروید بیشتر از طرح های کلاسیک استفاده کنید تا قدیمی نشوند.
  • با استانداردهای صنعت شما مطابقت داشته باشد.
  • تاثیر دراز مدت داشته باشد.

وب سایت

وب سایت یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار است مخصوصا اگر دارای فروشگاه های مجازی و آنلاین هستید و یا کلا اقدامات مشتری از سایت صورت می پذیرد. هر مشتری قبل از خرید حتما از وب سایت شما بازدید خواهد کرد پس حتما تلاش کنید طراحی وب سایت به نحوی باشد که وب سایت بیش از اندازه شلوغ یا خالی نباشد و مطالب به سرعت در اختیار مشتری قرار بگیرد.

نوع بسته بندی

اگر دارای محصولاتی هستید که نیاز به بسته بندی دارد حتما باید با استراتژی پیش بروید. حالا فرقی ندارد این بسته بندی یک بسنه چیپس باشد یا نظر سنجی که از طریق ایمیل برای مشتری خود میفرستید. طراحی در همه چیز لازم است. بسته بندی های شکیل و زیبا یکی از فرصت های جذب مشتری است.

در نهایت می توان گفت، اگر میخواهید برندتان نشان دهنده خصوصیات مثبت باشد باید آن را اصولی بسازید تا تمام ویژگی هایی که میخواهید با آن در چشم مشتری دیده بشوید.

جمع بندی

شیوع بیماری واگیر دار همه مشاغل را دچار مشکل کرده است. شما می توانید با تدوین استراتژی مناسب به برند شدن خود در حوزه تبلیغات اصفهان کمک کنید. همچنین باید در این دوران هم به کاهش هزینه های خود توجه کنید و هم بتوانید با تبلیغات هوشمندانه از رقبای خود که در این دوران منزوی شده اند پیشی بگیرید تا بتوانید موقعیت خود را تثبیت کنید. دوران بحران هیچوقت پایدار نیست پس می توان با برنامه ریزی مناسب و پیدا کردن جایگاه بالا در ذهن مشتریان  هم در دوران بحران و هم بعد از آن پیروز میدان بود.

همچنین باید بدانید احترام به درک و شعور مشتریان می تواند از آنها مشتری وفاداری بسازد که برند را با عمق وجود دوست داشته باشند و محصولاتش را به همه محصولات دیگر ترجیح بدهد. پیروزی و گذر از سختی ها با داشتن استراتژی مناسب میسر خواهد بود. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد کمک می کند تا برند شما به بهترین روش در زمان های بحران دیده شود.