منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 11 دقیقه

برای اینکه مشتریان بعد از ورود به وب سایت مربوط به کسب و کار شما در وب سایت بمانند و نسبت به خرید از شما وفادار باشند; لازم است با علایق و نیاز های آن ها آشنا و اطلاعات لازم را داشته باشید. بازاریابی اجتماعی و استفاده از داده ها و اطلاعات اجتماعی به جذب مشتری وفادار کمک می کنند.

یکی از راهکارهای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین، جذب مشتری وفادار است. با استفاده از شبکه های اجتماعی; جهت تبلیغ کسب و کار خود; می توانید مشتری و نیاز های آن را شناسایی کنید و در نتیجه تبدیل به مشتری وفادار شما شود. برای اینکه مشتریان بعد از ورود به وب سایت مربوط به کسب و کار شما در وب سایت بمانند و نسبت به خرید از شما وفادار باشند; لازم است با علایق و نیاز های آن ها آشنا و اطلاعات لازم را داشته باشید. بازاریابی اجتماعی و استفاده از داده ها و اطلاعات اجتماعی به جذب مشتری وفادار کمک می کنند.

در کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین به دلیل خرید غیر حضوری، جلب اعتماد مشتریان مهم است. اگر بتوانید اعتماد مشتریان را جلب کنید؛ علاوه بر وفادار ماندن به خرید از وب سایت شما؛ دیگران را هم تشویق به دیدن وب سایت و محصولات شما و خرید می کنند. برای موفقیت در کسب و کار، داشتن مشتری وفادار و فروش بیشتر؛ باید از تکنیک های بازاریابی و استراتژی های منحصر به فرد استفاده کنید؛ تا به نتیجه دلخواه برسید. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مرکز مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره استارتاپ در اصفهان و مشاوره شبکه های اجتماعی در اصفهان است؛ به بررسی روش های جذب مشتریان وفادار می پردازیم.

 

راه های جذب مشتری وفادار در وب سایت

مشتری که همیشه و در هر شرایطی از فروشگاه و وب سایت کسب و کار شما خریداری می کند را، مشتری وفادار می گویند. مشتریان وفادار به چهار سطح یا دسته تقسیم می شوند:

 

دسته اول مشتریان:

دسته اول; مشتریانی هستند که به دلیل شناخت محصول مورد نظر یا برند مورد علاقه; از شما خرید می کنند. این دسته از مشتریان به دلیل اینکه اگر برند یا محصول بهتری را ببینند و خرید از شما را متوقف می کنند، پایین ترین حد و سطح وفاداری را به وب سایت کسب و کار شما دارند. اگر برند و محصول شما با گذشت زمان هم مثل روز اول مورد تایید مشتری باشد، از شما خرید می کند. این دسته از مشتریان با توجه به سطح شناختی که دارند وفادار هستند و نسبت به خرید خود حس رضایت دارند.

 

دسته دوم مشتریان:

دسته دوم مشتریانی هستند که با وب سایت کسب و کار شما و برندتان ارتباط عاطفی برقرار کردند و هنگام خرید از وب سایت شما هم رضایت کافی دارند و هم احساس شادی می کنند. دوست داشتن برند و خرید از فروشگاه اینترنتی شما؛ برای این دسته از مشتریان؛ به دلیل ارتباط و برخورد خوب با آن ها؛ ارائه محصولات و خدمات به صورت خاص و جذاب و توجه به نیاز های مشتریان؛ است. ارتباط عاطفی مشتری با برند و محصولات شما، آن ها را تبدیل به مشتری وفادار می کند. سطح وفاداری این مشتریان از دسته اول بیشتر است.

 

دسته سوم مشتریان:

دسته سوم مشتریانی هستند که در هر شرایطی شما را به دیگران پیشنهاد می دهند و تنها از شما خرید می کنند و میزان علاقه و تعهدی که به شما دارند، وفاداری آن ها را به شما ثابت می کند.

 

دسته چهارم مشتریان:

مشتریانی هستند که اگر محصولات و خدمات یا برند شما مشکل یا کاستی داشته باشد، همچنان ترجیح می دهند از شما خرید کنند. مشتریان در این دسته برندتان را بخشی از خود می بینند و مشتری وفادار هستند. برای اینکه مشتریان وفادار بمانند؛ کافی است نیاز های آن ها را بدانید و با بر طرف کردن نیاز ها و درک بیشتر؛ حس رضایت را در آن ها ایجاد کنید. برای اینکه بتوانید نیاز مشتریان را شناسایی کنید روش هایی وجود دارد که شما را با این روش ها آشنا می کنیم.

 

روش های شناسایی مشتریان:

یکی از روش های شناسایی مشتریان ارتباط مستقیم یا استفاده از گروه کانونی است. در این روش گروهی 5 تا 10 نفره به نمایندگی از مشتریان دور هم جمع می شوند و نظرسنجی انجام می شود. ارتباط مستقیم یکی از روش های خوب با هدف گفتگوی صادقانه با مشتریان است. روش دیگر گوش دادن به صحبت ها و نظرات مشتریان در شبکه های اجتماعی و تبدیل آن ها به فرصت برای جذب مشتری وفادار است. در حالت کلی می توانیم بگوئیم 80 در صد مردم قبل از خرید، به شبکه های اجتماعی مراجعه و توصیه ها و نظرات را می خوانند.

برندها; می توانند با کمک شبکه های اجتماعی; نیاز مشتریان را درک کنند و محصول مورد نظر را به آن ها ارائه دهند. علاوه بر جذب مشتری و رضایت آن ها، باعث می شود نسبت به وب سایت شما وفادار بمانند. دقت بر روی کلمات کلیدی در سرچ مشتریان و تولید محتوای ارزشمند در رابطه با محصولات و بیان ویژگی های آن ها هم، به شناسایی نیاز مشتریان کمک می کند.

برای اینکه در فروش اینترنتی و آنلاین کسب و کار خود موفق باشید؛ لازم است تکنیک هایی را به کار ببرید و همچنین با استفاده از نکات اصولی و تحلیل اطلاعات شبکه های اجتماعی؛ می توانید مشتری وفادار داشته باشید.

 

نکات مهم جهت جذب مشتری وفادار:

برای اینکه بتوانید در وب سایت کسب و کار اینترنتی و آنلاین خود جذب مشتری داشته باشید و مشتریان نسبت به وب سایت فروشگاه اینترنتی و محصولات شما وفادار بمانند، لازم است نکاتی را رعایت کنید. در ادامه مطلب از دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در حوزه مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان و مشاوره تبلیغات در اصفهان فعالیت می کند؛ به بررسی این نکات می پردازیم.

 

نظارت بر فعالیت برند های دیگر و الگو برداری:

در بازاریابی و فروش آنلاین؛ کسب و کار های زیادی بدون محدودیت زمانی و مکانی در حال رقابت هستند؛ که با نظارت و الگو برداری از کسب و کار های موفق؛ می توانید با سلیقه مشتری آشنا و با کمک تبلیغات؛ آن ها را ترغیب به دیدن محصولات و با جلب رضایت؛ آن ها را جذب و حفظ کنید.

 

استفاده از کمپین تبلیغاتی جهت جذب مشتری وفادار:

راه اندازی و برگذاری کمپین تبلیغاتی به جذب مشتری کمک می کند. مهم است در کمپین نظرات مخاطبان را لحاظ کنید و در بحث بازاریابی دیجیتال برای مخاطبان پاداش هایی در نظر بگیرید. برگزاری کمپین ها؛ بررسی و تحلیل داده ها و اطلاعات را ساده تر می کند و علاوه بر تشویق مخاطبان؛ تاثیر زیادی بر روی برند سازی کسب و کار شما دارد. نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که برگذاری کمپین ها باید تداوم داشته باشد؛ تا علاوه بر تجریه و تحلیل نتایج و ماندگاری برندتان؛ در ذهن مخاطب هم تثبیت شود. هزینه کردن کسب و کارها برای برگذاری کمپین ها؛ علاوه بر تاثیرگذاری فراوان بر مخاطب؛ باعث افزایش فروش و جذب مشتری وفادار می شود.

 

پاسخ دهی سریع به مخاطبین جهت جذب مشتری وفادار:

عامل موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین و ماندگاری برند، مشتری است؛ که با بررسی دیدگاه ها و نظرات مخاطبین و پاسخ دهی سریع به سوالات آن ها؛ می توانید رضایت آن ها را جلب کنید و در کوتاه ترین زمان؛ از طریق شبکه های اجتماعی و بازاریابی اینترنتی؛ برندتان را به موفقیت برسانید. یکی از بهترین، کم هزینه ترین و ساده ترین راه های شناخت نیاز مشتریان و ترغیب آن ها به خرید، تجزیه و تحلیل اطاعات و داده ها در دیجیتال مارکتینگ است.

مشتری وفادار وب سایت

برای اینکه بتوانید مشتری وفادار در وب سایت کسب و کار خود جذب کنید، لازم است اقداماتی را انجام دهید تا وفاداری مشتریان به کسب و کار و برند شما بیشتر شود.

 

اقدامات مهم برای ایجاد وفاداری مشتری:

برای اینکه مشتریان وفادار به برند شما باشند و همیشه برای خرید محصولات و استفاده از خدمات؛ به وب سایت کسب و کار شما مراجعه کنند؛ می توانید چند اقدام انجام دهید؛ که در ادامه شما را با این اقدامات آشنا می کنیم.

 

ارائه یک دلیل برای وفادار ماندن مشتری:

برای اینکه مشتریان نسبت به وب سایت فروشگاهی شما وفادار بمانند باید دلیلی برای این کار وجود داشته باشد. به عنوان صاحبان کسب و کار باید دلیلی مانند ارائه تخفیفات، دادن هدیه، قیمت مناسب، ارسال رایگان و غیره به مشتریان ارائه دهید تا نسبت به وب سایت کسب و کار شما وفادار بمانند.

 

استفاده از نظر مخاطبین:

وقتی نظر مخاطبین را در رابطه با محصول یا خدمات ارائه شده می پرسید؛ به راحتی می توانید وضعیت کسب و کار را خود را تحلیل کنید؛ همچنین مشتری احساس می کند که به خواسته و نظرات و میزان رضایتش؛ توجه ویژه ای شده است. تعامل با مشتری باعث القاء حس نزدیکی و صمیمیت به برند شما می شود و تاثیر زیادی در تبدیل مخاطب به مشتری وفادار دارد.

 

ایجاد راههای ارتباطی با مشتریان:

اگر کسب و کارهای اینترنتی بتوانند با مشتریان ارتباط پیوسته داشته باشند، آن ها را به مشتری وفادار تبدیل می کنند. استفاده از راه های ارتباطی ایمیل، پیامک و وب سایت کمک می کنند تا مشتریان در جریان اتفاقات و تغییرات کسب و کار و برند شما باشند.

 

محصولات و خدمات با کیفیت ارائه شود:

برای اینکه مشتریان به وب سایت کسب و کار شما وفادار بمانند، لازم است محصولات و خدمات با کیفیت ارائه دهید. هنگامی که کیفیت محصولات مورد تایید مشتریان باشد، آن ها را تشویق و ترغیب به خرید مجدد می کند.

 

راه های جذب مشتری وفادار اینترنتی

یکی از فاکتور های موفقیت برندها و کسب و کارهای اینترنتی وجود مشتری است. برای اینکه مشتری جذب فروشگاه اینترنتی و آنلاین شما شود و نسبت به برند شما وفادار بماند، می توانید از راهکارهایی استفاده کنید که در ادامه شما را با آن ها آشنا می کنیم.

 

استفاده از تبلیغات جهت جذب مشتری وفادار:

یکی از بهترین راهکارهای جذب مشتری و بالا بردن فروش، استفاه از انواع روش های تبلیغات است. اینکه از چه تبلیغاتی برای برند و محصولات فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید، به مخاطبان و مشتریان اصلی و هدف شما بستگی دارد. تبلیغاتی که انتخاب می کنید باید خلاقانه و محیط مناسبی برای معرفی و تبلیغ خدمات و محصولات شما باشد. استفاده مناسب از تبلیغات و صرف هزینه برای این کار، به جذب مشتری و ماندگار شدن آن در وب سایت کمک می کند.

 

داشتن سئوی قوی در وب سایت کسب و کار:

در بازاریابی دیجیتال، بهینه سازی یا سئو یکی از ابزار های کاربردی است که باعث افزایش رتبه وب سایت شما می شود. تولید محتوای مفید و ارزشمند، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و سئوی قوی کمک می کند آمار بازدید از وب سایت شما بالا برود و در نزد موتور های جستجوگر گوگل اعتبار بیشتری داشته باشید. افزایش بازدید از وب سایت به جذب مشتری وفادار کمک می کند.

 

طراحی وب سایت تجاری خاص و زیبا در جذب مشتری وفادار:

برای ارتباط بهتر با مشتریان؛ قبل از هر کاری برای کسب و کار اینترنتی خود؛ یک وب سایت تجاری طراحی کنید؛ که قابلیت استفاده بر روی گوشی همراه را داشته باشد. سعی کنید با فونت ها، تصاویر، رنگ، مطالب مرتبط و هماهنگ با برندتان؛ مجموعه جذابی را ایجاد کنید؛ تا مخاطبان جذب وب سایت شما شوند؛ در وب سایت شما بمانند؛ از محصولات شما خرید کنند؛ و تبدیل به مشتری وفادار شوند. اگر در زمینه طراحی وب سایت نیاز به تیم متخصص دارید؛ می توانید به تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در حوزه مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ مشاوره سئو در اصفهان و مشاوره بازارایابی دیجیتال در اصفهان فعالیت می کند؛ مراجعه کنید و از مشاوران این تیم حرفه ای کمک بگیرید.

 

استفاده از استراتژی ایمیل و شبکه های اجتماعی:

یکی از روش هایی که به جذب مشتری وفادار کمک می کند و دسترسی به مشتری آنلاین را آسان تر می کند، استفاده از استرتژی بازاریابی با ایمیل است. سعی کنید برای وب سایت کسب و کار اینترنتی و آنلاین خو؛د بازاریابی ایمیل را شروع کنید و با ایجاد لیست مشترکین جدید و تولید محتوای مفید و با ارزش؛ مشترکین را ترغیب به خواندن کنید. در درجه اول بازاریابی ایمیل و در درجه دوم رسانه های اجتماعی; بالاترین بازدهی بازگشت سرمایه را در دیجیتال مارکتینگ دارند و با جذب و جلب اعتماد مشتری; آن ها را تبدیل به مشتری وفادار می کنند.

اهمیت مشتری وفادار

 

وب سایت کسب و کارتان سرعت بارگذاری خوبی داشته باشد:

در جذب مشتری اینترنتی و فادار ماندنش به وب سایت، سرعت بارگذاری سایت تاثیر زیادی دارد. اگر عملکرد پلاگین های وب سایت شما، فایل ها و ساختار صفحه شما؛ از لحاظ فتی بهینه باشد؛ در نتیجه سرعت بارگذاری صفحات شما بالا می رود و مخاطبان و مشتریان؛ هنگام بازید از وب سایت و صفحات آن؛ خسته و کسل نمی شوند و خیلی راحت می توانند خرید خود را انجام دهند.

 

جهت جذب مشتری از آفرها استفاده کنید:

برای جذب مشتری جدید و ترغیب و تشویق آن ها به دیدن محصولات و خرید، از تخفیف استفاده کنید. هر چقدر تنوع تخفیفات و آفرهای شما بیشتر باشد، مشتریان بهتر و بیشتر خرید می کنند.

 

زمان پاسخگویی به مشتریان را بهبود دهید:

مشتریانی که خرید اینترنتی و آنلاین انجام می دهند انتظار دارن خیلی سریع جواب آن ها داده شود و زمان انتظار کوتاه باشد. در فروشگاه های اینترنتی باید سرعت پاسخ دهی بالا باشد. وقتی در کوتاه ترین زمان در کانال های مختلف با سطح کیفیت عالی به مشتریان پاسخ می دهید، رضایت آن ها جلب می شود و تبدیل به مشتری وفادار می شوند.

 

سازماندهی و استفاده از داده های مشتریان:

در کسب و کار و فروشگاه اینترنتی؛ علاوه بر انگیزه بالای کار تیمی؛ باید سازمان دهی مناسبی داشته باشد و به تمام موارد از پیگیری سفارشات و تماس های مشتریان؛ تا پاسخ های ذخیره شده سوالات تکراری و احتمالی مشتریان؛ توجه شود. همچنین در فروش به صورت اینترنتی و آنلاین می توانید اطلاعات و داده های مربوط به مشتریان را جمع آوری کنید و بر اساس این داده ها بازاریابی موفق تری انجام دهید و مطابق با نیاز مشتریان محصولات را شارژ کنید.

داشتن اطلاعات در مورد مکان و سن مشتری، به شما کمک می کند که ارزیابی درستی از خواسته و سلیقه مشتریان داشته باشید و آن ها را جذب وب سایت کسب و کار خود کنید. تحلیل درست اطلاعات و داده های مشتریان وب سایت و ارائه محصولات و خدمات مناسب با سلیقه و نیاز مخاطبان، کمک می کند تا مشتری وفادار وب سایت بماند و برند شما را به دیگران پیشنهاد دهد.

 

اهمیت وفاداری مشتریان

در استارتاپ های و کسب و کارهای اینترنتی وفاداری مشتریان مهم است. هر چقدر مشتریان نسبت به وب سایت کسب و کار وفادار باشند، موفقیت یک کسب و کار صد در صد است. مشتری وفادار دارای خصوصیات و ویژگی هایی است که شما را با آن ها آشنا می کنیم.

 

ویژگی های مشتری وفادار:

مشتری وفادار ویژگی هایی دارد که شامل موارد زیر است.

  • مشتری وفادار، تصمیم به استفاده از محصولات دیگر برندهای مشابه را ندارد و تنها از شما خرید می کند.
  • محصولات و خدمات شما از نظر آن ها دارای ارزش بالایی است.
  • در صورت وجود مشکل برای برطرف شدن آن کمک می کنند و به شما اعتماد دارند.
  • مشتری وفادار ترجیح می دهد خدمات و محصولات جدید شما را تست کند.
  • بالا رفتن قیمت محصولات از سمت شما را به راحتی قبول می کند.

کسب و کار های اینترنتی و آنلاین جهت بالا بردن وفاداری مشتریان; تلاش می کنند که مشتری برندشان را به دیگر مخاطبان; معرفی کند و همچنین مشتری; خرید از وب سایت را ادامه دهد. در نتیجه وفاداری مشتری به وب سایت کسب و کار اهمیت زیادی دارد.

 

دلایل اهمیت وفاداری مشتریان:

در ادامه شما را با دلایل اهمیت وفاداری مشتریان آشنا می کنیم.

  • به طور میانگین مشتری وفادار نسبت به مشتری جدید، هزینه بیشتری برای خرید از محصولات وب سایت می کند.
  • دلیل اهمیت وفاداری مشتریان این است که مشتریانی وفادار نسبت به مشتری جدید نرخ تبدیل بالاتری دارند.
  • وقتی مشتری به وب سایت و برند وفادار است، باعث افزایش میزان سود کسب و کار می شود.
  • علاوه بر تداوم خرید مشتری وفادار نسبت به مشتری جدید، حفظ مشتری قدیمی برای کسب و کار ها ارزان تر است.

 

مراحل وفاداری مشتری به کسب و کار ها:

وفاداری مشتری به کسب و کار های آنلاین دارای مراحل مختلفی است این مراحل شامل:

  • آشنایی مشتریان با خدمات و محصولات شرکت
  • انجام تحقیقات توسط مشتری از طریق مابع مختلف جهت خرید محصولات
  • خرید محصولات توسط مشتری و استفاده از محصولات یا خدمات
  • تکرار خرید توسط مشتری به دلیل رضایت از محصول یا خدمات
  • معرفی خدمات یا محصولات توسط مشتری وفادار به دیگر دوستان و آشنایان

 

معیار های اندازه گیری وفاداری مشتری:

با کمک چندین معیار می توان میزان وفاداری مشتریان به وب سایت انواع مختلف کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی را اندازه گیری کرد، در ادامه به بررسی این معیار ها می پردازیم.

 

استفاده از امتیاز خالص ترویج کننده:

این ابزار در تجارت الکترونیک؛ میزان درک محصولات توسط مشتریان را؛ از طریق نظر سنجی کوتاه؛ انجام می دهد که مشتری محصولات شما را ترویج می کند، خنثی است یا نظر منفی دارد.

 

استفاده از ارزش طول عمر:

به کل هزینه ای که مشتری از اولین خرید تا آخرین خرید خود کرده است، ارزش طول عمر می گویند و مقدار آن از طریق چند روش قابل محاسبه است و گزینه مناسبی برای اندازه گیری میزان وفاداری مشتری است.

 

مقدار ریزش یا چرخش مشتری وفادار:

هر چه قدر میزان تغییر جهت و چرخش به سمت رقیبان توسط مشتریان کمتر باشد، میزان وفاداری آن ها بیشتر و تجارت عالی پیش می رود. اگر مشتریان ریزش یا چرخش داشته باشند; از درآمد کسب و کار کاسته می شود; باید با کمک استراتژی های مناسب آن را جبران کنید.

در حالت کلی برای اینکه مشتری وفادار در وب سایت کسب و کار خود داشته باشید، می توانید راهکارهایی را به کار ببرید. دادن پاداش به مشتریان، بهینه سازی تجربه مشتری، دادن هدیه در ازای خرید، طبقه بندی مشتریان بر اساس سن، مکان، علاقه مندی ها و شغل و توجه به بازخورد مشتریان راهکارهایی هستند که به وفادار ماندن مشتری کمک می کنند.

 

جمع بندی

مشتری وفادار؛ با داشتن حس خوب و رضایت از ارائه خدمات و محصولات؛ وب سایت شما را به دیگران هم معرفی می کند و این علاوه بر افزایش ترافیک بازدید وب سایت شما؛ باعث افزایش میزان درآمد و سود شما می شود. سعی کنید برای داشتن وب سایت کسب و کار حرفه ای با ساختار مناسب و همچنین رسیدن به موفقیت؛ از تیم مخصص دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال مارکتینگ و مشاوره شبکه های اجتماعی در اصفهان است؛ کمک بگیرید. شما می توانید از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ جهت رشد و توسعه کسب و کار خود و متمایز ساختن کسب و کار خود از دیگران؛ بهره ببرید.