منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 9 دقیقه

اگر از لینک‌ها در وب‌سایت استفاده نشود، در نتایج موتور جستجو وب‌سایت نمایش داده نمی‌شود. مهم نیست محتوای شما چقدر شگفت‌انگیز باشد، اگر مردم نتوانند آن را پیدا کنند. در این مقاله هدف ما معرفی لینک، لینک سازی و نحوه ساخت لینک داخلی و خارجی است، تا با اصول لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی در وردپرس آشنا شوید.

آیا می دانستید موتورهای جستجو برای رتبه بندی وب سایت ها، تعداد لینک ها را مورد بررسی قرار می دهند. اگر از لینک ها در وب سایت استفاده نشود، در نتایج موتور جستجو وب سایت شما نمایش داده نمی شود. پس مهم نیست محتوای شما چقدر شگفت انگیز باشد، اگر مردم نتوانند آن را پیدا کنند. در این مقاله هدف ما معرفی لینک، لینک سازی و نحوه ساخت لینک داخلی و خارجی است. با ایکاد همراه باشد تا با اصول لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی در وردپرس آشناشوید.

لینک سازی چیست؟

به عبارت ساده می توان گفت، لینک یا پیوند، ارتباطی میان دو صفحه وب سایت است. با یک لینک سازی می توانید افراد را به یک صفحه، پست، یا یک تصویر دیگر ارجاع دهید. پیوندها به موتورهای جستجو نیز کمک می کنند. ربات های موتورهای جستجو لینک ها را برای گشتن صفحات اینترنت دنبال می کنند، که به خزنده ها معروف هستند. برای پیدا شدن وب سایت خود برای بار اول لازم است از یک وب سایتی قبلا در آن خزیده شده وارد شود. اطمینان از ایجاد اولین لینک سازی، یکی از کارهایی است که باید هنگام راه اندازی سایت به آن توجه شود.

منظور از لینک های داخلی و خارجی چیست؟

پیوند بین دو صفحه مرتبط در یک وب سایت را، لینک داخلی می گویند. در لینک های داخلی مطالبی که از نظر محتوا با هم مکمل هستند، می توانند به هم ارجاع شوند. اما لینک های خارجی به رابطه بین دو صفحه از دو وب سایت متفاوت اشاره دارد. لینک های برگشتی یا بک لینک ها از موارد تاثیر گذار در امتیاز دهی موتورهای جستجو است. از نظر موتورهای جستجو اگر مقاله ای بک لینک های زیادی داشته باشد، یک مرجع عالی به حساب می آید.

برای استفاده از بک لینک ها باید از سایت معتبر استفاده نمود. شاید پروسه بک لینک های با کیفیت زمان بر باشد، اما از نظر نتیجه دهی بسیار موثر واقع می شود.

ساختمان لینک چیست و چرا اهمیت دارد؟

لینک سازی فرآیند دست یابی به سایت های معتبر و افزودن آدرس سایت خود به محتوای آن هاست. اگر وب سایت ما را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر مقالات به صفحات دیگر پیوند شده اند. ساختمان لینک ها پیچیده هستند. لینک ها برای سئو نقش مهمی ایفا می کنند. پس نباید از لینک دادن ها در محتواها غافل شد.

یکی از مواردی که اهمیت لینک ها را نشان می دهد، اندازه گیری میزان لینک ها توسط موتورهای جستجو است. براساس همین پیوندهای بین صفحات موتورهای جستجو تعیین می کنند، که کدام وب سایت بهترین است. پس اگر خواهان رسیدن به رتبه های بالا در موتورهای جستجو هستید همواره باید از لینک ها استفاده نمایید.

توجه داشته باشید کیفیت لینک سازی اهمیت دارند. همه لینک ها ارزش یکسانی از نظر موتورهای جستجو ندارند. حتی ممکن است بعضی از آن ها تاثیر منفی نیز بگذارند.

کیفیت لینک سازی:

تاکنون چند بار در متن از امتیاز دهی موتورهای جست و جو به بک لینک ها صحبت کرده ایم. یکی از علت های تکرار این مکررات بیان اهمیت آن از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو است. موتورهای جستجو، همواره نحوه ارتباط وب سایت ها را با یکدیگر مورد بررسی قرار می دهند. اگرچه دست یابی به لینک های با کیفیت خیلی سخت به نظر می رسد اما ناممکن نیست. یک لینک از یک وب سایت معتبر، بسیار تاثیر گذارتر از لینک های زیاد از یک وب سایت کوچک است.

چه کارهایی را برای بک لینک هرگز نباید انجام داد؟

برای رسیدن به نتایج خوب، هیچ راه میانبری وجود ندارد. اگر تاکنون مقالات لینک دهی را مطالعه کرده باشید، متوجه بعضی از پیشنهادات ناپخته ای شده اید. در اینجا برخی از پیشنهادات را بیان کرده و علت عدم استفاده از آن ها را خواهیم گفت.

  • لینک دادن در نظرات دیگر وب سایت ها.

    اگر در سایت و مطلب غیر مرتبطی لینک خود را در نظرات قرار دهید. ممکن است پیام شما اسپم شده و در نظر موتور جستجو ربات به حساب بیایید. و دیگر نتوانید در دیگر وب سایت ها نظر بگذارید. تنها زمانی می شود از بک لینک در نظرات استفاده کرد، که با مطلب منتشر شده مرتبط باشد.

  • لینک به صفحات خود از طریق انجمن ها.

    همان اصل که در مورد بخش نظرات مدنظر است، در اینجا نیز اعمال می شود. گرچه یک راه سریع برای بازگشت لینک ها، انجمن ها و نظرات است اما کیفیت بالایی در بازگشت لینک ندارند.

  • ارسال وب سایت به دایرکتوری ها.

    در گذشته افراد با استفاده از دایرکتوری هایی که گردآوری می کردند، سایت های جالبی پیدا می کردند. دایرکتوری ها به لطف موتورهای جستجو تقریبا اهمیت خود را از دست داده اند. بنابراین این رویکرد دیگر منسوخ شده است.

  • خرید لینک.

    بعضی از صاحبان وب سایت ها برای افزودن لینک های سایت های دیگر پول دریافت می کنند. به همین دلیل ایجاد لینک ها به شهرت بدی رسیده اند. خرید بک لینک به طور کلی ایده بدی به حساب می آید. بهتر است برای لینک سازی و بک لینک ها بازی طولانی و صبور بودن را در یاد بگیرید.

استراتژی دریافت بهترین بک لینک ها در وب سایت:

به عنوان پیشرو، هیچ یک از این عملکردها به شما کمک نمی کند تا به سرعت لینک بگیرید. مگر تا زمانی که بستر مناسبی برای بک لینک ها در وب سایت خود ایجاد کنید. کاری که ما امیدواریم انجام دهیم این است که با یادگیری سریع تر به آن نقطه برسید.

  • تدوین یک استراتژی موفق، برای لینک سازی موفق.

همه ما تا اینجا به رویکرد جامع لینک ها و لینک سازی اعتقاد پیدا کردیم. پس باید وب سایتی ایجاد کنیم که افراد خواهان لینک دادن به آن باشند. به نظر بسیار ساده می رسد که با ایجاد کیفیت محتوای بالا افراد را تشویق به اشتراک گذاری بکنیم. اما چگونه می توانیم همین کار به نظر ساده، کیفیت بالای محتوا را انجام دهیم:

    • اولین و مهم تر از همه این است که پرسونای مخاطب خود را دریابید. با پاسخ به سوالات:

      چه کسی سعی در دستیابی به محتوای شما دارد؟

      آن ها دنبال چه اطلاعاتی از این محتواها هستند؟

      اگر توانستید برای این سوالات پاسخ مناسب پیدا کنید، توانسته اید مخاطب خود را به درستی بشناسید.

    • دومین مرحله بعد از شناخت مخاطبان، شناخت مکان حضور مخاطبان است.

      هنگامی که صفحاتی با محتوای با کیفیت ایجاد کردید. لازم است بدانید مخاطبان خود بیشتر چه سایت هایی را برای پاسخگویی به سوالات خود انتخاب می کنند. نقطه شروغ فعالیت خود را برای لینک سازی از این سایت ها شروع کنید. بازدیدکنندگان در صورتی که با لینک به وب سایت شما آمده و پاسخ های خود را دریافت کنند.

  • استراتژی دریافت بک لینک:

    • محتوای باکیفیت ایجاد کنید.
    • فرصت دریافت مهمان را از وب سایت های معتبر پیدا کنید.

      گذشته از محتوای عالی، دومین راه مناسب برای گرفتن بک لینک ها، پیدا کردن فرصت های دریافت مهمان است. برای شروع لازم است در ابتدا سایت هایی را پیدا کنید که پذیرش لینک را بپذیرند. برای پیدا کردن سایت های مرتبط لازم است کلمات کلیدی وب سایت خود را سرچ کنید. این امر به شما امکان می دهد تا لیستی از سایت هایی را که می توانید، هدف گذاری کنید پیدا نمایید.

    • از رسانه های اجتماعی استفاده کنید.

      اگر محتوا اصیل و به خوبی ساختار یافته باشد، می توانید از رسانه های اجتماعی به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنید. فیس بوک و توئیتر یک راه عالی برای در معرض قرار دادن مقالات است. در کشور خودمان وجود برنامه هایی مانند ویرگول همین نقش را به خوبی ایفا می کنند. شما می توانید با اشتراک گذاشتن محتواهایی با کیفیت بالا مخاطبین جدیدی جذب نمایید.

لینک سازی

همه چیزهایی که درباره لینک های داخلی لازم است بدانید.

ایجاد لینک های داخلی جز جدایی ناپذیر سئو موفق است. در صنعت جستجوگرها، هنگامی که اصطلاح لینک و لینک سازی را می شنوید، فکر می کنید فقط درباره بک لینک ها صحبت می کنند. از گذشته تاکنون بک لینک ها سیگنال های محکم و یک نیروی محرک در موتورهای جستجو به حساب می آمدند. اما نوع دیگری از لینک ها وجود دارد که وجود آن برای سئو لازم است و آن لینک های داخلی است. لینک سازی داخلی به پیوندهای بین صفحات یک وب سایت اشاره دارد.

همانگونه که بیان شد، لینک دادن امتیاز ویژه ای برای موتورهای جستجو دارد. حال تصور کنید با ایجاد لینک های داخلی به صفحات مرتبط امتیاز می دهید. پس به نحوی می توان گفت کسب امتیاز در لینک های داخلی بیشتر از لینک های خارجی است. فقط به مانند لینک های خارجی پیوند منطقی بین لینک های داخلی هم برای خزنده ها بسیار مهم است. پیوندهای داخلی به بازدیدکنندگان کمک می کند تا در سایت شما حرکت کند. با پیوندهای داخلی مناسب علاوه بر اینکه از SEO سود می برید، به ارائه UX کامل و نگه داشتن بازدیدکنندگان کمک زیادی می کند.

تعداد مناسب لینک های داخلی

همانطور که گفتیم لینک دادن به نوعی انتقال امتیاز است. اگر در لینک های داخلی افراط کنیم و بطور مثال از صفحه 1 دائم به 2 لینک داده شود از اعتبار صفحه 1 کاسته ایم. پس فقط مجاز هستید از صفحه 1 حداکثر 4 لینک به صفحات مختلف بدهید.

استراتژی لینک های داخلی چیست؟

برای تنظیم استراتژی لینک داخلی، موارد متعددی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. چگونگی تدوین و انجام استراتژی دقیقا به سایت و اهداف آن بستگی دارد. اما مراحل زیر که قاعده خوب برای نوشتن یک استراتژی ایده آل است.

  • ساختار ایده آل برای سایت خود تعیین کنید.

    ما همیشه به صاحبان وب سایت ها توصیه می کنیم وب سایت خود را مانند یک هرم تصور کنند. در بالای هرم صفحه اصلی و در زیر آن ها بخش ها و دسته بندی ها قرار دارد. در صورتی کار را به خوبی انجام داده اید که فهرست، ساختار وب سایت شما را منعکس کند.

  • محتوای مرجع یا مهم خود را مشخص کنید

    شما باید تعیین کنید که مهم ترین محتوای شما چیست. به طور کلی می توان گفت مهم ترین محتوا، محتوایی است که هسته اصلی کار شما را مشخص می کند. محتوای مرجع محتوایی است که شما می خواهید موضوع و یا محصول مورد تخصص خود را مورد جستجو قرار دهید. از آنجایی که می خواهید مقاله مرجع خود را به GOOGLE معرفی کنید، لازم است که از مقاله های مختلف به آن لینک دهید.

  • لینک های ناوبری اضافه کنید.

    علاوه بر اینکه بین صفحات مرتبط لینک سازی ایجاد می کنید، لازم است به صفحه اصلی نیز لینک بدهید.

  • افزودن پیوندهایی به پست های محبوب یا اخیر.

    آخرین گزینه برای ذکر کردن، ایجاد لینک داخلی به محبوب ترین ها یا جدیدترین پست ها است. ترجیحا این لینک ها را در پاورقی یا کنار وب سایت ایجاد کنید، تا در تمام صفحات نمایش داده شوند.

نکات ساده، برای ساخت لینک

تا اینجا گفتیم که ایجاد لینک و لینک سازی کار ساده ای نیست و نیاز به زمان دارد تا نتیجه بدهد. اما هنوز هم بسیاری از تکنیک های کلاه سفید وجود دارند. که می توانید امروز بدون تلاش زیاد و پرداخت هزینه ای ساخت لینک را شروع کنید.

  • بک لینک بخواهید.

    می توانید برای شروع، از دوستان، آشنایان و همکارانی که وب سایت مرتبط با وب سایت شما دارند. بخواهید لینک شما را به درون محتواهایشان پیوند بزنند.

  • ایجاد رابطه.

    برای یک لینک خوب لازم است روابط خوبی ایجاد کنید. فراموش نکنید که فرصت های زیادی برای جذب مخاطبان جدید وجود دارد. حضور فعالانه در انجمن های مرتبط با وب سایت. علاوه بر اینکه از نظرات سودمند آن ها استفاده می کنید از خود هم چهره فعالانه ای بجای می گذارید.

  • قدرت توصیف بدهید.

    ایجاد لینک یک سناریو برد- برد است. بسیاری از مشاغل این فرصت را می دهند که در مورد تجربه خود از استفاده از محصولاتشان را بیان کنید.  این یک روش بسیار عالی برای ایجاد اعتماد در مشتری است. از طرف دیگر یک فرصت شگفت انگیز برای بالا بردن بک لینک ها و ترافیک بالقوه به حساب می آید.

  • پیوندهای رایج رقبا را کشف کنید.

    اگر برروی رقبای خود تحقیق کنید، مطمئنا متوجه می شوید، که برخی از آنها لینک های مشترکی دارند که شما استفاده نمی کنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که این لینک ها را تجزیه و تحلیل کرده و سعی کنید آن هارا بدست آورید.

  • لینک های از دست رفته خود را بیابید.

    تاکنون برای شما پیش آمده روی لینکی کلیک کرده باشید ولی با خطای 404 روبرو شده باشید. به این لینک ها، لینک های مرده گفته می شود. این خطاها ممکن است در اثر تغییر آدرس صفحه یا قرار دادن آدرس اشتباه صورت گرفته باشد. با شناسایی این صفحات باید خطاهای آن را برطرف نمایید.

  • از لینک های جدید رقبای خود آگاه شوید.

    خیلی اوقات یک واکنش سریع می تواند تفاوت قابل توجهی ما بین موفقیت و شکست باشد. پس بسیار مهم است که همیشه رقبای خود را تحلیل کنید و از فعالیت های آن ها آگاهی داشته باشید.

  • اینفوگرافیک

    هرچه که نوشتار شما عالی باشد و لی برخی از افراد قدرت درک بصری بیشتری دارند. افراد بصورت های مختلف اطلاعات را درک می کنند پس پیام تجاری باید به هرشکلی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. بعضی از افراد ممکن است از تصاویر وب سایت استفاده کنند بدون آن که لینکی داشته باشد. پس لازم است برای تصاویر استفاده شده در وب سایت لینک قرار بدهید.

ابزاهای ساخت لینک:

در اینجا لیستی از تمام ابزارهایی که برای ایجاد  و لینک سازی آن در مقاله نیاز دارید برای شما آورده ایم:

  • ابزار شناسایی بک لینک های مشترک(CBLT)
  • نمایه بک لینک(BLP)
  • ابزار تحقیق(SERP)
  • ابزار خطاهای لینک ها(LA)

جمع بندی

هرچه سایت شما محبوب تر شود، گرفتن بک لینک های باکیفیت آسان تر می شود. با این حال باید بدانید. اگر می خواهید موفق شوید در وهله اول لازم است لینک سازی را شروع کنید. بدون لینک داشتن از سایت های معتبر ممکن است موتورهای جستجو فکر کنند که محتواهای شما ارزشی ندارند. ایجاد لینک به زمان، تلاش و استقامت نیاز دارد. پس در رسیدن به خواسته هایتان عجله نکنید. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد با هدف خدمات رسانی به مشتریان محتواهایی سئو شده با بهترین لینک سازی ، لینک های داخلی و خارجی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. شما می توانید با ارتباط با کارشناسان برای سوال های خود پاسخ هایی کامل دریافت کنید.