منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 11 دقیقه

در کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین ممکن است با نارضایتی کاربران وب سایت مواجه شوید. در کنار تمام فعالیت ها و استراتژی های جذب مشتری و فروش بیشتر محصولات، باید رضایت کاربران را جلب کنید. عوامل زیادی باعث نارضایتی کاربران وب سایت می شود که باید صاحبان کسب و کارها به آن ها توجه […]

در کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین ممکن است با نارضایتی کاربران وب سایت مواجه شوید. در کنار تمام فعالیت ها و استراتژی های جذب مشتری و فروش بیشتر محصولات، باید رضایت کاربران را جلب کنید. عوامل زیادی باعث نارضایتی کاربران وب سایت می شود که باید صاحبان کسب و کارها به آن ها توجه داشته باشند. با استفاده از بازخورد های مناسب کاربران; می توانید ایرادات وب سایت کسب و کار خود را برطرف کنید و برای ماندگاری کاربران در وب سایت; می توانید از مطالب جدید و جذاب استفاده کنید و به تجربه کاربری آن ها اهمیت دهید.

برای اینکه کاربران و مخاطبان در وب سایت شما بمانند و رضایت داشته باشند، باید با آن ها در تعامل و در ارتباط باشید. وب سایت کسب و کارهای اینترنتی؛ از تجاری گرفته تا خدماتی؛ با وجود کاربران و مشتریان پویا است و اگر از سمت کاربران نارضایتی پیش آید؛ به کسب و کارها آسیب وارد می شود. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مرکز مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره سئو سایت در اصفهان و مشاوره سرمایه گذاری در اصفهان است؛ به بررسی عوامل نارضایتی کاربران وب سایت و بر طرف کردن این نارضایتی ها می پردازیم.

 

عوامل تاثیرگذار بر روی نارضایتی مشتریان از وب سایت

اگر کاربران از خدمات و محصولات وب سایتی استفاده کنند و دارای کاستی باشد و انتظارات مورد نظر مشتری را برآورده نکند، به آن نارضایتی مشتریان می گویند. نارضایتی کاربران از وب سایت دارای عوامل مختلفی است که در ادامه شما را با این عوامل آشنا می کنیم.

 

ناخوانا بودن فونت ها در نارضایتی کاربران وب سایت:

در طراحی وب سایت; علاوه بر زیبایی ظاهری، رنگ و تصاویر; باید به فونت مورد استفاده در وب سایت توجه ویژه ای شود. سایز فونت، رنگ فونت و نوع فونت؛ باید به گونه ای انتخاب و در وب سایت به کار برده شود؛ که برای کاربران و مشتریان؛ جذاب و به راحتی قابل خواندن باشد. هنگام استفاده از فونت باید اصولی را راعایت کنید تا کاربران تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

 

اصول استفاده از فونت زیبا و مناسب:

  • رنگ پس زمینه وب سایت و رنگ فونت و متن ها، باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.
  • به کار بردن فونت نستعلیق و گرافیکی برای هر متنی مناسب نیست و باید دقت شود.
  • جهت جداسازی تیترها و نکات مهم از متن اصلی، باید با سایز بزرگ تر نمایش داده شوند.

 

نارضایتی کاربران وب سایت به دلیل محتوای ضعیف:

بعد از طراحی وب سایت برای کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین؛ برای بالا بردن اعتبار وب سایت و افزایش ترافیک بازدید از وب سایت؛ باید از محتوای متنی مفید یا محتواهای ویدئویی استفاده شود. محتواهایی که برای وب سایت تولید می شوند باید در رابطه با موضوع وب سایت باشند، همچنین تکراری نباشند و نیاز کاربران و مخاطبان را برطرف کنند. اگر محتوای تولید شده برای وب سایت ضعیف باشد و نیاز کاربران و مشتریان را پاسخگو نباشد، باعث نارضایتی کاربران وب سایت و ترک وب سایت توسط آن ها می شود. متن و محتوای تولیدی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • اگر وب سایت کسب و کار خدماتی دارید، باید توضیحات کاملی در رابطه با خدمات و نمونه کارهای خود بدهید.
  • اگر وب سایت فروشگاه اینترنتی و آنلاین دارید، باید در رابطه با مشخصات فنی و ظاهری محصول توضیحات کامل بدهید.
  • اگر وب سایت آموزشی دارید، باید در رابطه با موارد آموزشی توضیح روان و ساده ای بدهید.

 

نارضایتی کاربران وب سایت به دلیل ظاهر قدیمی وب سایت:

برای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی و برندسازی باید در طراحی وب سایت خود به ظاهر آن اهمیت دهید. باید صفحات وب سایت شما به یکدیگر مرتبط، دارای رنگ های مکمل و با فونت های وب سایت همخوانی داشته باشند. هر چقدر طراحی وب سایت شما حرفه ای تر باشد، کاربران تمایل و رضایت بیشتری دارند که در وب سایت بمانند و از خدمات و محصولات استفاده کنند.

 

تاثیر نارضایتی کاربران وب سایت

 

عدم استفاده از فلش پلیر:

در وب سایت ها برای نمایش تصاویر متحرک و نمایش محتواهای ویدئویی از ابزار فلش پلیر استفاده می شود. به دلیل سرعت پایین بارگذاری این ابزار و کند شدن وب سایت و همچنین پیشرفت تکنولوژی استفاده از آن در وب سایت های مختلف خدماتی یا کسب و کارهای اینترنتی ممنوع است. اگر در وب سایت خود از ابزار فلش پلیر استفاده می کنید، باعث نارضایتی کاربران وب سایت می شود و سریع خارج می شوند.

 

استفاده زیاد از تبلیغات دلیل نارضایتی کاربران وب سایت:

یکی از راه های جلب نظر کاربران و مشتریان جهت استفاده از خدمات و خرید محصولات وب سایت های کسب و کار، استفاده از تبلیغات است. وب سایت های بزرگ برای فروش بیشتر و کسب درآمد بالا از تبلیغات استفاده می کنند. استفاده از تبلیغات در وب سایت ها باید معقول و با موضوع و محصولات وب سایت در ارتباط باشد. استفاده بیش از حد از تبلیغات و نامرتبط با وب سایت؛ باعث خستگی و نارضایتی کاربران وب سایت می شود؛ در نتیجه وب سایت شما را ترک می کنند.

 

عدم استفاده از لینک سازی داخلی:

یکی از عواملی که در ماندگار شدن کاربران و مشتریان در وب سایت تاثیرگذار است، استفاده از لینک سازی داخلی است. در حالت عادی اگر کاربران وارد وب سایت شوند و بخواهند سریع وب سایت را ترک کنند; نرخ پرش افزایش پیدا می کند و رتبه وب سایت شما; در گوگل کاهش پیدا می کند. علاوه بر اینکه سئو وب سایت شما باید مناسب و بهینه باشد؛ باید از لینک سازی داخلی استفاده کنید؛ تا کاربران به صفحات دیگرِ وب سایت شما انتقال داده شوند و مدت زمان بیشتری؛ در وب سایت بمانند.

 

عدم ریسپانسیو بودن وب سایت:

یکی از فاکتورهای مهم در طراحی وب سایت، نمایش وب سایت در سایزهای مختلف و ریسپانسیو بودن وب سایت است. اگر وب سایت شما ریسپانسیو باشد کاربران می توانند با هر سیستمی مانند لپ تاپ، موبایل و تبلت از سایت شما به راحتی بازدید کنند. اگر در طراحی وب سایت خود این گزینه را اضافه نکنید؛ کاربرانی که با گوشی موبایل وارد وب سایت شما می شوند؛ نمی توانند کل صفحه را ببینند؛ هم باعث نارضایتی کاربران وب سایت می شود و هم سایت شما را ترک می کنند. می توانید برای طراحی وب سایت کسب و کار اینترنتی و آنلاین خود از متخصصین و مشاوران مجرب دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در حوزه مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان و مشاوره استارتاپ در اصفهان فعالیت می کند؛ کمک بگیرید.

 

پایین بودن سرعت بارگذاری سایت دلیل نارضایتی کاربران وب سایت:

برای اینکه کاربران تجربه کاربری خوبی داشته باشند، باید سرعت بارگذاری وب سایت کسب و کار شما بالا باشد. همچنین در تلاش باشید مواردی که باعث کندی سرعت وب سایت می شود را برطرف کنید. عوامل زیادی باعث کندی سرعت وب سایت می شود که شامل موارد زیر است:

  • حجم بالای تصاویر استفاده شده در وب سایت
  • نامناسب بودن سرور
  • به کار بردن قالب های گرافیکی سنگین
  • استفاده از کدهای بدون کاربر و اضافی

 

نامناسب بودن دسته بندی محصولات عامل نارضایتی کاربران وب سایت:

بسته به اینکه در وب سایت فروشگاه ایننرنتی خود چه محصولاتی را ارائه می کنید و چه میزان تنوع در محصولات دارید، بهتر است آن ها را دسته بندی کنید. دسته بندی محصولات به کاربران و مشتریان کمک می کند تا راحت تر محصول مورد نظر را پیدا کنند. اگر مشتریان نتوانند محصول مورد نظر را خود را به راحتی پیدا کنند و وب سایت کسب و کار شما شلوغ و بدون دسته بندی باشد، به راحتی وب سایت شما را ترک می کنند.

 

عدم استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی در وب سایت:

برای اینکه مشتری بعد از ورود به وسایت و بازدید از محصولات خرید کند، باید نسبت به وب سایت شما اعتماد داشته باشد. گرفتن نماد اعتماد برای وب سایت کسب و کار خود باعث جلب اعتماد مشتری و تشویق آن به خرید می شود.

 

نداشتن تعامل اجتماعی دلیل نارضایتی کاربران وب سایت:

برای اینکه از نارضایتی کاربران وب سایت جلوگیری شود بهتر است از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب و غیره استفاده کنید. داشتن حساب کاربری در شبکه های اجتماعی; باعث ارتباط بیشتر با مشتریان; رشد و توسعه کسب و کارتان و تبلیغ محصولات شما می شود. برای جلب نظر مشتریان و تبدیل آن ها به خریداران واقعی، می توانید محتواهای جذاب و مفید تولید کنید و به اشتراک بگذارید.

 

استفاده از پخش آهنگ در وب سایت بدون درخواست کاربران:

یکی از عوامل نارضایتی کاربران وب سایت پخش موسیقی در بدو ورود به وب سایت مورد نظر است. پخش موسیقی باعث عدم تمرکز کاربران می شود و در نتیجه وب سایت را بلافاصله ترک می کنند. برای جلب رضایت مشتریان و داشتن تمرکز و آرامش، پخش موسیقی در وب سایت را حذف کنید.

 

خارج کردن کالاهای ناموجود از دید کاربر:

یکی دیگر از عواملی که باعث نارضایتی کاربران وب سایت می شود، دیدن برچسب ناموجود کالا در وب سایت است. به عنوان صاحبان کسب و کار بهتر است وقتی موجودی محصولی صفر می شود؛ از دید کاربر پنهان شود؛ تا اینکه عبارت ناموجود یا عدم موجودی نمایش داده شود. وقتی این عبارت بر روی وب سایت کسب و کار شما باشد؛ به لحاظ بار منفی کلمه؛ موجب دل سردی مشتری می شود و وب سایت را ترک می کند.
نارضایتی کاربران و مشتریان، بر روی فروش و میزان درآمد کسب و کارها تاثیر می گذارد. ثبت نظرات منفی توسط مشتریان باعث می شود کاربران دیگر، با خواندن نظرات نسبت به برند شما بی اعتماد شوند و در نتیجه خرید نمی کنند و شما مشتری های خود را ازدست می دهید.

 

چگونه نارضایتی مشتریان را برطرف کنیم؟

بریای اینکه بتوانید نارضایتی کاربران و مشتریان را بر طرف کنید، باید با صبر و حوصله وقت بگذارید و از تکنیک هایی استفاده کنید تا رضایت مشتری جلب شود. در ادامه مطلب از دیجیتال مارکتینگ ایکاد، شما را با تکنیک های برطرف کردن نارضایتی مشتریان آشنا می کنیم.

 

نارضایتی کاربران وب سایت و کاهش آمار بازدید

 

اطمینان دادن به مشتری:

اولین کاری که در مقابل نارضایتی کاربران وب سایت باید انجام دهید این است که اطمینان داده شود به مشتری; که به حرف های آن گوش داده می شود و در اسرع وقت و تا جایی که امکان دارد; به آن رسیدگی می شود. رضایت داشتن کاربران از وب سایت کسب و کار شما باعث انتقال نظرات مثبت آن ها به اطرافیان و به نوعی باعث تبلیغ برند و کسب و کار شما می شود.

 

به توضیحات منفی در وب سایت پاسخ دهید:

در وب سایت های کسب و کار؛ نادیده گرفتن بازخورد های منفی؛ باعث می شود کاربران و مشتریان کاملا متوجه این موضوع شوند و به دلیل نادیده گرفته شدن؛ برخورد تندتری داشته باشند. پاسخ دادن به توضیحات منفی از سمت شما، به کاربران نشان می دهد که برای شما جلب رضایت مشتری اهمیت دارد به کاربران و مشتریان خود اهمیت می دهید و در نتیجه نارضایتی کاربران وب سایت برطرف می شود.

 

در نارضایتی مشتریان وب سایت با آن ها حرفه ای برخورد کنید:

مشتری ناراضی استرس دارد؛ سعی کنید علاوه بر خونسرد بودن؛ انتقادپذیر باشید و از یک راه حل مسالمت آمیز؛ برای رسیدن به نتیجه استفاده کنید. متهم کردن مشتری و چرب زبانی راه حل حرفه ای و خوبی نیست.

 

عذرخواهی از مشتری:

در خدمات وب سایت کسب و کارها عذرخواهی کوچک از مشتری، تاثیر بسیار زیادی بر مشتری و مخاطب دارد. عذرخواهی شما از مشتری نشان دهنده احترام شما به احساسات مشتری و همدلی کردن با او است. عذرخواهی شما در برابر نارضایتی کاربران وب سایت نشان دهنده این است که خطای وب سایت خود را می پذیرید و برای برطرف کردن ایراد و بهتر شدن کارها تلاش می کنید.

 

برقراری ارتباط با مشتری در نارضایتی کاربران وب سایت:

عصبانیت مشتری یا کاربر به دلیل نامناسب بودن خدمات و یا محصولی دریافتی است و از شخص شما ناراحت و عصبانی نیست و نسب به عملکرد شرکت و کسب و کار مربوطه شکایت دارد. سعی کنید با مشتری ارتباط برقرار کنید و به نوعی از مشتری حمایت و جانبداری کنید، تا از میزان عصبانیت و ناراحتی او کاسته شود. با این کار به مشتری این حس انتقال داده می شود که شما وظیفه کمک کردن به او را دارید و همچنین باعث اعتماد مشتری به برند شما می شود.

 

پیشنهاد راه حل و اقدام و پیگیری جهت جلب رضایت مشتری:

پیشنهاد دادن راه حل از سمت شما همیشه باب میل مشتری نیست؛ اما تلاش کنید در برابر پیام منفی که به مشتری می دهید؛ بلافاصله پیام مثبت هم به او بدهید؛ تا مشتری آرام شود. بعد از توافق با کاربر و مشتری ناراضی مهم است اقدامات لازم را انجام دهید و پیگیر کار مشتری شوید. اطلاعاتی را که لازم دارید از مشتری بگیرید و بعد از حل شدن مشکل با مشتری در ارتباط باشید، تا رضایت مشتری جلب شود. حتی گاهی می توانید تا جایی که دست شما باز است برای آن ها تخفیف یا هدیه در نظر بگیرید. علاوه بر برطرف شدن نارضایتی کاربران وب سایت آن ها را نسب به وب سایت کسب و کار خود و برند خود وفادار می کنید.

در حالت کلی برای برطرف کردن نارضایتی مشتریان باید سعی کنید با مشتری بحث نکنید. در برابر صحبت ها و نارضایتی مشتریان بیشتر شنونده باشید و برای اینکه بتوانید نارضایتی مشتریان را مدیریت کنید، نظرات آن ها در رابطه با خدمات و محصولات خود بدانید. برای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین خود و برطرف کردن نارضایتی کاربران وب سایت سعی کنید خدمات خوبی را به آن ها ارائه دهید و اگر لازم است وب سایت کسب و کار خود را باز طراحی کنید تا به موفقیت برسید.

 

باز طراحی وب سایت

در کسب و کارها و فروشگاه های اینترنتی و آنلاین، طراحی ظاهری وب سایت در اصل همان ویترین فروشگاه اینترنتی است. هنگامی که مخاطبان و کاربران وارد وب سایت می شوند; اولین چیزی که باعث می شود حس خوبی داشته باشند; ظاهر وب سایت شما است. وقتی ظاهر وب سایت کسب و کار شما بدون ایراد و اصولی باشد؛ موارد دیگر مانند دسته بندی محصولات، فونت استفاده شده، محتوای تولید شده و غیره؛ اهمیت پیدا می کنند.
اگر مخاطبان و کاربران زیادی از وب سایت فروشگاه اینترنتی شما بازدید می کنند اما فروش خوبی ندارید و با نارضایتی کاربران وب سایت مواجه هستید، نیاز به باز طراحی وب سایت دارید.

باز طراحی وب سایت کسب و کار شامل سه گام است که در گام اول باید علت های باز طراحی وب سایت مشخص شود زیرا باز طراحی وب سایت روی هویت برند، سئو وب سایت و نیاز مشتری تاثیر می گذارد. در گام دوم باز طراحی و نارضایتی کاربران وب سایت؛ باید مشکلات طراحی سایت بررسی شود؛ تا در باز طراحی اصلاح شوند. در گام دوم باید ارتباط بین صفحات وب سایت کسب و کار خود، کیفیت تصاویر استفاده شده در وب سایت و مناسب بودن فونت وب سایت را بررسی کنید. در گام سوم باز طراحی وب سایت، باید برنامه ریزی کنید و استارت طراحی جدید وب سایت را بزنید. تغییرات در صفحه اصلی وب سایت بسیار مهم است و در جلب رضایت کاربران و مشتریان و بر طرف کردن نارضایتی کاربران وب سایت تاثیر زیادی دارد.

بخش های دیگر وب سایت شامل سایز، رنگ و نوع فونت، رنگ وب سایت و طراحی تصاویر و لوگو تاثیر زیادی در نتیجه باز طراحی شما دارد.

 

علت های باز طراحی وب سایت:

در ادامه قصد داریم شما را با دلایل و علت های نیاز به باز طراحی آشنا کنیم.

  • اعتبار و اهداف شما به مخاطب وب سایت منتقل نمی شود.
  • کاربران در وب سایت شما سردرگم هستند، که باعث نارضایتی کاربران وب سایت هم می شود.
  • در طراحی وب سایت کسب و کار خود، از استاندارد های به روز استفاده نکردید.
  • صفحه وب سایت شما به طور کامل بر روی موبایل بارگذاری نمی شود.
  • نرخ تبدیل مشتری وب سایت پایین است.

 

باز طراحی وب سایت و ایجاد تغییرات در وب سایت فعلی زمان بر و ممکن است رتبه شما را در گوگل جا به جا کند. هزینه باز طراحی وب سایت بالا است؛ اما برای گرفتن نتیجه دلخواه و انجام آن و تحلیل مشکلات؛ بهتر است از شرکت طراحی معتبر کمک بگیرید. شما می توانید از مشاوران و متخصصین مجرب آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در حوزه مشاوره استارتاپ در اصفهان؛ مشاوره تبلیغات در اصفهان و مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان فعالیت می کند و دارای سابقه درخشان در طراحی وب سایت در اصفهان است؛ کمک بگیرید. باز طراحی وب سایت زمانبر و مهم است و باید با اصول و تکنیک های آن آشنا باشید تا بتوانید به نتیجه مطلوب که برطرف کردن نارضایتی کاربران وب سایت است، برسید.

 

جمع بندی

عوامل زیادی باعث نارضایتی کاربران وب سایت می شود. اما نکته مهم این است که کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین؛ برای جلب رضایت مشتری و برطرف کردن نارضایتی؛ باید مدیریت کنند و به صورت حرفه ای با مشتری ارتباط برقرار کنند و نسبت به مشکل پیش آمده؛ اقدامات لازم را انجام دهند.

برای اینکه بتوانید با مشتری ناراضی برخورد درست و مناسبی داشته باشید؛ باید فرصت دهید تا مشتری خودش را خالی کند؛ با مدیریت هماهنگ شوید و ایشان را در جریان مشکل پیش آمده قرار دهید تا اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین سعی کنید با مشتری بحث نکنید و بیشتر شنونده باشید، تا نارضایتی مشتری برطرف شود. برای موفقیت در فروشگاه اینترنتی و نداشتن مشتری ناراضی، به طراحی وب سایت کسب و کار خود اهمیت دهید. آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ برای رشد و توسعه کسب و کار شما و متمایز بودن کسب و کارتان؛ در پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ مجموعه ای از فعالیت ها را در نظر گرفته است؛ که می توانید برای بهتر دیده شدن خدمات و محصولات خود؛ از آن بهره مند شوید.