منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 11 دقیقه

گواهی SSL یک پروتکل استاندارد برای ارتباط امن بین وب سایت و کاربر است. اطلاعات ارسالی بین وب سایت و کاربران با کمک اتصال SSL که به صورت کد است; انجام می شود و از اطلاعات در حال تبادل محافظت می کند. استفاده از گواهینامه SSL مزایا و کاربرد زیادی دارد، همچنین دارای انواع مختلفی است.

گواهی SSL برای امنیت وب سایت های کسب و کار اینترنتی و آنلاین واجب است. بعد از طراحی و راه اندازی وب سایت فروشگاه اینترنتی باید امنیت آن تامین شود. گواهی SSL یک پروتکل استاندارد برای ارتباط امن بین وب سایت و کاربر است.

اطلاعات ارسالی بین وب سایت و کاربران; با کمک اتصال SSL که به صورت کد است; از اطلاعات در حال تبادل محافظت می کند. استفاده از گواهینامه SSL مزایا و کاربرد زیادی دارد و همچنین دارای انواع مختلفی است.

نکته مهم در رابطه با گواهی SSL این است که چون بر پایه رمزنگاری است; هنگام تبادل اطلاعات بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده; امنیت آن دو طرفه است. این یک مزیت خوب است که می توان برای داده ها و اطلاعات حساس مانند کارت های بانکی از آن استفاده نمود. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مرکز مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره استارتاپ در اصفهان و مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان است؛ به بررسی انواع و مزایای گواهینامه SSL می پردازیم.

 

گواهی SSL چیست؟

به پروتکل اینترنتی جهت تامین امنیت؛ که مبتنی بر رمزگذاری است و از اطلاعات و داده ها؛ هنگام تبادل بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده محافظت می کند را؛ گواهی SSL یا اس اس ال می گویند.

این گواهی از تغییر اطلاعات و هک شدن هنگام انتقال جلوگیری می کند و مهم است کسب و کارهای اینترنتی، خدماتی و تجاری برای تامین امنیت و جلوگیری از هک شدن و دزدیده شدن اطلاعات از گواهی SSL استفاده کنند. اگر وب سایتی گواهینامه اس اس ال نداشته باشد هکر ها به راحتی می توانند پیام های آن وب سایت و اطلاعات را بخوانند. در کسب و کارهای اینترنتی که خرید از طریق وب سایت صورت می گیرد، مهم است که جهت تامین امنیت وب سایت از گواهی SSL استفاده کنند. به خصوص وب سایت هایی که پرداخت آنلاین دارند و کاربران و مشتریان باید اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنند، مهم است امنیت وب سایت بالا باشد.

 

اطلاعات گواهی SSL شامل:

گواهی اس اس ال دارای اطلاعاتی است که شما را با این اطلاعات آشنا می کنیم.

  • توسط چه سازمانی گواهی صادر شده است.
  • تاریخ صدور گواهی SSL
  • اسم دامنه ای که گواهینامه برای آن صادر شده است.
  • برای کدام سازمان ارگان یا شخص صادر شده است.
  • تاریخ صدور و تاریخ انقضای گواهینامه SSL
  • کلید عمومی

در وب سایت ها با کمک کلید عمومی گواهی اس اس ال رمزنگاری امن انجام می شود. سرور وب سایت دارای کلید خصوصی است; که قابل مشاهده نیست و اطلاعات رمزگذاری شده توسط کلید عمومی را رمز گشایی می کند. در این حالت اطلاعات و داده های بدون مشکل و هک شدن به مقصد می رسند.

 

ویژگی های پروتکل امنیتی گواهی SSL:

پروتکل امنیتی گواهی اس اس ال دارای ویژگی هایی است که کسب و کارهای اینترنتی جهت استفاده باید با این ویژگی ها آشنا باشند.

  • این گواهینامه با تمام مرورگر های اصلی سازگار است.
  • حداکثر امنیت را برای وب سایت شما تامین و تضمین می کند.
  • سایت کاربران را به صورت محرمانه رمزنگاری می کند.
  • از سرور های نامحدود محافظت می کند.
  • بر روی کلیه دامین ها قابل ارائه است.
  • بر روی گوشی های همراه سازگار است.
  • در وب سایت ها قفل امنیتی نمایش داده می شود.
  • دارای نمایش نوار سبز رنگ است.

 

مزایای استفاده از گواهی SSL چیست؟

در بستر اینترنت تبادل اطلاعات شامل ارسال و دریافت آن ها به صورت آنلاین پروسه مهمی است. در کسب و کارهای اینترنتی یا خدماتی که دارای وب سایت هستند; امنیت وب سایت بر عهده مالک کسب و کار است. اگر در وب سایت اطلاعات شخصی کاربران ذخیره می شود مهم است که از رمزنگاری استفاده شود و امنیت وب سایت بالا برود.

استفاده از گواهی SSL یکی از راهکار های مهم در تامین امنیت وب سایت ها است. برای اینکه بتوانید امنیت وب سایت خود را تامین کنید و از پروتکل امن SSL استفاده کنید؛ می توانید از مشاوران و متخصصین دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان؛ مشاور سئو در اصفهان و مشاوره شبکه های اجتماعی در اصفهان است؛ کمک بگیرید. در ادامه شما را با مزایای گواهی SSL و کاربرد های آن آشنا می کنیم.

اهمیت گواهی SSL

گواهی SSL هویت را تایید می کند:

در امنیت وب سایت باید تایید هویت و اعتبار انجام شود. به دلیل فضای موجود در اینترنت که امکان فریب افراد وجود دارد مهم است که اعتبار وب سایت ها تایید شود. استفاده از گواهی SSL در وب سایت، اعتبار و هویت آن ها را تایید می کند. بسته به اینکه در وب سایت از چه نوع گواهی اس اس ال استفاده شده است؛ در فرایند اعتبار سنجی که شخص ثالثی انجام می دهد یا CA؛ هویت و اعتبار تایید می شود. انجام احراز هویت وب سایت کمک می کند تا کسی نتواند از هویت و سایت شما سوء استفاده کند. در نتیجه از کلاهبرداری و سرقت جلوگیری می شود. استفاده از گواهینامه SSL به کاربران و مشتریان کمک می کند تا به وب سایت واقعی کسب و کارها مراجعه کنند و باعث شهرت کسب و کار ها می شوند.

 

از اطلاعات وب سایت محافظت می کند:

یکی از مزایای مهم گواهینامه SSL محافظت از اطلاعات است. با استفاده از این گواهینامه و نصب آن تمام بیت های داده ها و اطلاعات رمزنگاری می شوند. استفاده از گواهی اس اس ال کمک می کند تا داده ها و اطلاعات در طول مسیر رمز گشایی نشوند و از حملات هکر ها به داده ها جلوگیری می کند.

 

برای استاندارد های PCI/DDS شرایط مناسبی فراهم می کند:

در وب سایت هایی که پرداخت آنلاین دارند از استاندارد های PCI/DDS استفاده می شود. استاندارد های PCI دارای 12 اصل اساسی هستند؛ که برای پرداخت های آنلاین؛ باید این 12 اصل با استاندارد ها سازگار باشند. گواهی SSL یکی از این 12 اصل است که باید با استاندارد ها سازگار باشد.

 

دریافت رتبه بهتر در موتور های جستجو:

یکی از عوامل تاثیر گذار در دریافت رتبه بهتر از گوگل، سئو وب سایت و امنیت آن است. وب سایت هایی که دارای پروتکل امن SSL هستند از موتور های گوگل; امتیاز بالاتری دریافت می کنند.

 

بالا بردن میزان اعتماد مشتریان:

وب سایت هایی که مجهز به SSL هستند؛ به دلیل استفاده از رمز نگاری و حفاظت از اطلاعات و داده های ارسالی؛ باعث جلب اعتماد مشتریان می شوند. وقتی اعتماد مشتری جلب می شود و هویت وب سایت شما قابل تایید است; باعث می شود کاربران مجدد به وب سایت شما مراجعه کنند و از خدمات شما استفاده کنند.

 

جهت دریافت نماد اعتماد دوستاره نیاز به SSL است:

نماد اعتماد فاکتوری برای تایید اعتبار کسب و کارهای اینترنتی است. برای اینکه صاحبان کسب و کارها بتوانند نماد اعتماد دو ستاره را بگیرند; باید وب سایت آن ها مجهز به گواهی اس اس ال باشد.

علاوه بر موارد گفته شده گواهی SSL دارای مزایای دیگری است که به صورت خلاصه آن ها را نام می بریم.

  • استفاده از گواهی اس اس ال باعث می شود وب سایت شما حرفه ای تر باشد.
  • به دلیل جلب اعتماد مشتریان، میزان فروش بالا می رود.
  • فروش بالا به جذب مشتریان و کاربران جدید کمک می کند.
  • به عنوان تبلیغ مثبت برای وب سایت ها استفاده می شود.
  • در ارتباط بین سرور و کاربر رمزنگاری قوی صورت می گیرد.

در فروشگاه آنلاین؛ با مجهز بودن وب سایت به گواهی SSL؛ امکان تهیه نماد الکترونیکی وجود دارد. در کنار مزایا و کاربرد های گواهینامه SSL بر روی وب سایت استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی، معایبی هم دارد.

 

معایب گواهی SSL:

در ادامه شما را با معایب گواهی اس اس ال آشنا می کنیم.

  • در ایران به دلیل تحریم و بالا بودن دلار، هزینه SSL بالا است.
  • استفاده از گواهی اس اس ال باعث کندی سرعت وب سایت به میزان کم می شود.
  • نصب گواهینامه SSL سخت است.

 

انواع گواهینامه SSL

پروتکل SSL در وب سایت ها با توجه به نوع احراز هویت دارای انواع محتلفی است، که در ادامه شما را با انواع آن آشنا می کنیم.

 

گواهینامه احراز هویت دامنه یا DV:

در این گواهینامه دامنه وب سایت احراز هویت می شود و به کاربران اطمینان می دهد که اطلاعات وارد شده آن ها در نزد شما محرمانه باقی می ماند. با دادن نام دامنه به یکی از نمایندگی های مربوطه، این گواهینامه برای وب سایت شما صادر می شود. همچنین کلید خصوصی و عمومی در اختیار صاحب کسب و کار قرار دارد و مزیت این گواهی SSL این است که به صورت آنی تحویل داده می شود.

 

گواهینامه اعتبار سنجی ویژه یا EV:

بهترین و کارآمد ترین گواهی اس اس ال است و امکان ثبت نماد اعتماد بین المللی برای وب سایت شما وجود دارد. جهت دریافت این گواهینامه باید مدارک خود را به نمایندگی یا شرکت مربوطه ارسال کنید. همچنین نسبت به بقیه گواهی ها هزینه بالاتری دارد و زمان تایید آن; بیشتر طول می کشد. بعد از ثبت و تایید توسط نمایندگی نوار سبز رنگ یا نماد قفل بر روی وب سایت شما نمایش داده می شود. موسسات معتبر و بانک ها از گواهینامه اعتبار سنجی ویژه استفاده می کنند. این گواهی SSL این امکان را می دهد که در کنار نماد قفل، نام موسسه را ببینید و همچنین می توانید با کمک گزینه جزئیات بیشتر اطلاعات لازم را به دست آورید.

 

گواهینامه اعتبار سنجی سازمان یا OV:

در این گواهینامه بعد از تایید سازمان گواهی SSL را دریافت می کنید. تفاوتی که با گواهینامه احراز هویت دامنه دارد این است که باید به صورت حقوقی کسب و کار اینترنتی خود را احراز هویت کنید. اگر موسسات و شرکت ها از گواهی اعتبار سنجی سازمان استفاده می کنند با کلیک بر روی قفل سبز رنگ می توانید اطلاعات مربوط به حوزه کاری و مربوط به شرکت را به دست آورید. برای صدور این گواهینامه; بعد از ارسال مدارک، تایید آن ها و ترجمه کردن مدارک تایید شده; 10 روز زمان می برد و هزینه بیشتری باید پرداخت کنید.

 

گواهینامه چند دامنه ای:

به روش گواهینامه اعتبار سنجی سازمانی مدارک خود را جهت تایید ارسال می کنید با این تفاوت که هنگام وارد کردن دامنه، چند دامنه را نام می برید که همگی متعلق به شرکت شما هستند. این روش کمک می کند تا تمام دامنه ها با یک گواهی SSL کار کنند. استفاده از گواهینامه چند دامنه ای برای کسب و کارها و سازمان هایی که به صورت همزمان از چند سایت استفاده می کنند مناسب است.

 

تفاوت گواهینامه های DV و OV و EV:

از لحاظ امنیت فنی و رمزنگاری هر سه نوع گواهینامه در یک سطح هستند. گواهینامه DV جهت سفارش محدودیتی ندارد اما دو گواهینامه دیگر تنها به اشخاص حقوقی داده می شوند. برای سفارش گواهینامه DV تنها یک ایمیل نیاز است اما برای گواهینامه های OV و EV باید مدارک و اسناد هویتی و قانونی شرکت کامل ارسال شود. از لحاط اعتبار گواهی EV ابتدا بالاترین اعتبار بعد از آن گواهی OV و در آخر گواهی DV قرار دارد. هر چه میزان اعتبار گواهینامه بالا تر باشد زمان صدور آن طولانی تر و هزینه آن بیشتر است. گواهینامه EV در آدرس بار به رنگ سبز است و نشان دهنده اعتبار بالای شرکت یا سازمان است.

 

دلایل اصلی گوگل جهت فعال سازی HTTPS در وب سایت ها چیست؟

یکی از عوامل تاثیر گذار در بالا بردن رتبه وب سایت نزد موتور های جتسجوگر گوگل; استفاده از گواهی SSL است. تامین امنیت وب سایت در کسب و کارهای اینترنتی و موسسات معتبر اهمیت زیادی دارد. برای جلب اعتماد کاربران و مشتریان و بالا بردن رتبه وب سایت باید از گواهینامه SSL استفاده شود. در ادامه مطلب از شرکت دیجیتال مار کتینگ ایکاد؛ که مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره سرمایه گذاری در اصفهان است؛ شما را با دلایل استفاده از امنیت بالا و گواهی اس اس ال آشنا می کنیم.

کاربرد گواهی SSL

جهت یکپارچگی اطلاعات و داده ها:

وقتی گواهی SSL بر روی وب سایت فعال باشد، مشخص می کند که آیا در طول مسیر داده ها و اطلاعات دستکاری شدند یا سالم به مقصد رسیدند. فعال بودن گواهی کمک می کند که وب سایت از سرقت اطلاعات در امان باشد.

 

تایید هویت وب سایت:

یکی از دلایل مهم گوگل جهت استفاده از امنیت بالا و داشتن گواهی SSL این است که هویت وب سایت، کسب و کارها و شرکت ها تایید شود. تایید هویت وب سایت ها باعث جلب اعتماد مشتریان و افزایش بازدید ترافیک وب سایت و بالا رفتن فروش و سود می شود.

 

رمزنگاری در وب سایت:

وب سایت هایی که دارای گواهینامه SSL هستند و از HTTP به HTTPS تبدیل شدند؛ برای گوگل اهمیت بیشتری دارند؛ در نتیجه هنگام جستجوی گوگل؛ وب سایت هایی که دارای امنیت بالا هستند را؛ جهت نمایش اولویت قرار می دهد. در مرورگر کروم، گوگل به مخاطبان و کاربران که وارد وب سایت با امنیت پایین شدند اخطار می دهد.

به آن ها توصیه می کند که امنیت این وب سایت پایین است و آن را ترک کنید. این عمل باعث کاهش ترافیک وب سایت با امنیت پایین می شود. در کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی؛ که وب سایت ها مبنی بر تجارت الکترونیک هستند؛ لازم است برای افزایش آمار بازدید از وب سایت و گرفتن رتبه بهتر توسط گوگل؛ از گواهی SSL استفاده کنند.

 

ارائه کنندگان گواهی SSL:

ساختار گواهینامه SSL بر اساس رمزنگاری است و تبادل اطلاعات و داده ها به صورت کد انجام می شود. شرکت های امنیتی زیادی وجود دارد که به ارائه خدمات امنیتی و صدور گواهینامه SSL می پردازند. شرکت هایی که ارائه خدمات می دهند؛ علاوه بر به روز رسانی رمز نگاری ها؛ باید امنیت وب سایت شما را تامین و از اطلاعات شما؛ محافظت کنند. در ادامه شما را یا شرکت های ارائه دهنده گواهی SSL آشنا می کنیم.

 

شرکت Digicert:

یک شرکت آمریکایی است و در زمینه امنیت دیجیتال و تکنولوژی فعالیت می کند. قابلیت ارائه تمام گواهینامه های SSL را دارد و با پرداخت هزینه بیشتر خدمات WildCard ارائه می دهد.

 

شرکت Geo Trust:

این شرکت نیاز های مشاغل کوچک و کسب و کارهای بزرگ را بر طرف می کند و مجموعه ای از گواهی های اس اس ال ارزان قیمت ارائه می کند. متاسفانه برای ایران قابل دسترس نیست.

 

شرکت Certum:

یکی از شرکت های قدیمی و معتبر ارائه دهنده گواهی SSL شرکت Certum است. این شرکت در لهستان فعالیت می کند و به بیشتر کشور ها خدمات ارائه می دهد. برای استفاده از گواهینامه های این شرکت می توانید به ایران سرور که که همکار این شرکت است مراجعه کنید. خدمات با WildCard ارائه داده می شود.

 

روش های دریافت گواهی SSL چگونه است؟

روش دریافت و فعال سازی گواهی SSL به دو صورت گواهینامه SSL خریداری یا گواهینامه SSL رایگان تهیه شود. نکته مهم در گواهی اس اس ال این است که دارای زمان مشخص است و بعد از اتمام زمان باید تمدید شود. گواهینامه های SSL به دو صورت ارائه می شوند:

  • به صورت رایگان و سه ماهه ارائه می شود و تمدید آن رایگان است.
  • جهت دریافت گواهی هزینه دریاف می شود و تمدید آن سالیانه است.

 

چطور متوجه شویم یک وب سایت از گواهی نامه SSL استفاده می کند؟

نکته مهم در تمام وب سایت ها تامین امنیت وب سایت است. برای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی و جلب اعتماد مشتریان جهت خرید محصولات یا استفاده از خدمات، باید وب سایت مربوط به کسب و کار شما دارای امنیت بالا باشد. استفاده از گواهی SSL به انتقال امن داده ها و اطلاعات بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده کمک می کند. برای اینکه مطمئن شوید که وب سایتی دارای گواهی اس اس ال است یا خیر می توانید موارد زیر را بررسی کنید.

در حالت عادی وب سایت ها با http شروع می شوند اگر وب سایت مورد نظر در آدرس URL با https شروع شود یعنی دارای گواهینامه SSL است. فراموش نکنید وب سایتی که از گواهینامه معتبر اس اس ال استفاده می کند و زمان آن منقضی نشده است، در کنار عبارت https دارای قفل سبز رنگ است. اگر رنگ قفل زرد یا قرمز بود آن وب سایت امن نیست ممکن است گواهی اس اس ال درست نصب و پیکر بندی نشده باشد و یا اینکه آن وب سایت مجهز به گواهی اس اس ال نیست.

 

نحوه نصب گواهی SSL:

دو راه برای نصب گواهینامه SSL وجود دارد. فراموش نکنید که نحوه نصب آن راحت نیست؛ و باید از افراد متخصص؛ مانند تیم دیجتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره دیجیتال مارکتنیگ در اصفهان است؛ کمک بگیرید. نصب گواهینامه در دایرکت ادمین و نصب گواهینامه در سی پنل، دو روش نصب گواهی اس اس ال هستند.

 

جمع بندی

استفاده از گواهی SSL علاوه بر بهبود سئو وب سایت، بر روی افزایش امنیت وب سایت هم تاثیر گذار است. در وب سایت های مربوط به موسسات معتبر و کسب و کارهایی که پرداخت اینترنتی و آنلاین دارند، استفاده از گواهینامه SSL ضروری است. هر چقدر امنیت وب سایت شما بالاتر باشد؛ کاربران جهت استفاده از خدمات و خرید محصولات؛ اطمینان بیشتری می کنند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ با حضور مشاوران و متخصصین مجرب؛ در حوزه مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان؛ مشاوره کسب و کار در اصفهان و مشاوره شبکه های اجتماعی در اصفهان؛ فعالیت می کند. دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ برای رشد و پیشرفت کسب و کار شما؛ متمایز بودن کسب و کار شما و همچنین نام برند شما؛ در پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ مجموعه ای از فعالیت ها را در نظر گرفته است؛ که می توانید برای موفقیت بیشتر از خدمات این پکیج بهره مند شوید.