منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

سئو تکنیکال به فرایند اطمینان از مطابقت وب سایت با آخرین نیازهای فنی موتورهای جستجو گفته می شود. در صورتی که اهمیت سئو تکنیکال را نادیده بگیرید، یک ایراد فنی کوچک ممکن است باعث شود محتواهای ارزشمند شما هیچ رتبه ای کسب نکنند یا مانع دیده شدن سایت شما توسط موتور جستجو شود. در ادامه به بررسی سئو تکنیکال می‌پردازیم.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) همچنان بخشی اساسی از هر استراتژی بازاریابی دیجیتال است. SEO یک تکیه گاه قابل اعتماد است و برای قرار گرفتن وب سایت در رتبه بندی گوگل ضروری است. هنگام طراحی یک استراتژی جامع SEO ، اکثر بازاریاب های دیجیتال وقت خود را صرف چندین نکته اصلی در سئو می کنند. انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای رسیدن به هدف گام مهمی است. ادغام این موارد در محتوای با کیفیت بالا ممکن است هدف بعدی شما باشد. قدم بعدی ایجاد بک لینک است که برای سئو نیز حیاتی است. تمامی این موارد استراتژی هایی برای بهبود نتایج جستجو هستند. با این حال، سئو تکنیکال برای ایجاد SEO قوی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تمرکز بر معماری وب سایت شما و اطمینان از اینکه موتور جستجوی گوگل می تواند به درستی وب سایت شما را جستجو کند، کمک زیادی به افزایش رتبه بندی وب سایت شما می کند. در این مقاله از وب سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد به بررسی اهمیت سئو تکنیکال می پردازیم با ما همراه باشید.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال فرایندی است که در طی آن ما سایت مان را در همه موارد فنی مورد نظر گوگل بهینه کرده ایم. بنابراین آماده ارائه خدمات به کاربران و کسب رتبه در نتایج جستجو هستیم. عناصر مهم در سئو تکنیکال شامل خزید (crawling)، نمایه سازی (indexing، رندر (rendering) و معماری وب سایت (architecture) است.

سئو تکنیکال به فرایند بهینه سازی وب سایت برای خزیدن و نمایه سازی وب سایت اشاره دارد. با استفاده از سئو تکنیکال، بدون هیچ مشکلی می توانید به موتورهای جستجو دسترسی، خزیدن، تفسیر و نمایه سازی وب سایت خود را ارائه دهید.

به این خاطر این عمل سئو تکنیکال نامیده می شود که هیچ ارتباطی با محتوای واقعی وب سایت و یا ارتقا وب سایت ندارد. هدف اصلی سئو فنی بهینه سازی زیرساخت های یک وب سایت است. برای بهره مندی از خدمات دیجیتال مارکتینگ در اصفهان مانند مدیریت شبکه های اجتماعی در اصفهان و سئو سایت در اصفهان می توانید از خدمات شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد بهره ببرید.

اهمیت سئو تکنیکال چیست؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا باید سئو تکنیکال انجام دهیم ؟ در ادامه به بررسی اهمیت سئو تکنیکال می پردازیم.

برای بهینه سازی سئو سایت هیچ پلاگینی وجود ندارد که بتواند سئو تکنیکال را ارتقا دهد. بنابراین شما باید مجموعه ای از فعالیت ها را برای ارتقا و بهبود سئو انجام دهید. لازم است بدانید سئو تکنیکال همان چیزی است که به موتورهای جستجوگر مانند گوگل اجازه می دهد تا بدانند شما وب سایتی با ارزش بالا دارید. ین مسئله دارای اهمیت بسیاری است، زیرا موجب می شود موتورهای جستجو وب سایت شما را در نتایج جستجو در جایگاه بهتری نسبت به سایر رقبا قرار دهد. سئو فنی روشی برای اطمینان از این مسئله است که نتایج بهتری در رتبه بندی گوگل نسبت به کلمات کلیدی انتخاب شده در وب سایت تان پیدا کنید.

هنگامی که گوگل صفحات را رتبه بندی می کند، وب سایت های کند، ریسپانسیو نشده، وب سایت هایی که ناوبری درستی نداشته باشند و برای کاربران گیج کننده باشند را در نظر نمی گیرد و بنابراین کاربران را به سمت وب سایت های دیگر هدایت می کند. بنابراین اگر وب سایت شما به سرعت بارگیری می شود، هیچ لینک خرابی ندارد و از امنیت بالایی برخوردار است، خزنده های Google به آن در رتبه بندی جستجو در نتایج با رتبه برتر قرار می دهند.

ایجاد یک بنیان فنی قوی برای وب سایت شما تا حد زیادی رضایت و لذت کاربران را به همراه خواهد داشت. خزنده های موتور جستجو به این مسئله توجه دارند و وب سایت شما را نسبت به سایر وب سایت هایی که تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می دهند در رتبه های بهتر قرار می دهد.

سئوتکنیکال شامل چه مواردی می شود؟

اکنون که مشخص شد SEO فنی چیست ، باید به دنبال روش های بررسی آن باشید. سئو فنی قطعاً موضوعی است که باید جدی بگیرید. بنابراین، برخی از کارهایی که می توانید برای افزایش سئو تکنیکال وب سایت خود خود انجام دهید چیست؟ شما می توانید از لیست زیر برای انجام بازرسی فنی SEO خود استفاده کنید.

  • مشخص کردن دامنه
  • بهینه سازی Robots.txt
  • بهینه سازی ساختار URL
  • پیمایش و ساختار سایت
  • پیاده سازی داده ساختار یافته
  • URL های متعارف
  • بهینه سازی خطای 404
  • بهینه سازی نقشه سایت XML
  • SSL و HTTPS
  • سرعت وب سایت
  • استفاده از تگ alt در عکس ها
  • بهینه سازی پیوندهای داخلی
  • ریسپانسیو بودن وب سایت
  • بازبینی مطالب تکراری

مشخص کردن دامنه ترجیحی

هنگام راه اندازی وب سایت، باید دامنه مورد نظر خود را مشخص کنید. با این کار شما به موتورهای جستجو نشان می دهید که از دامنه مورد نظر خود برای استفاده در طول عمر وب سایت استفاده می کنید.

شما می توانید نام وب سایت را با یا بدون www در نظر بگیرید. اگرچه این برای کاربران خوب است، اما برای موتورهای جستجو گیج کننده است زیرا آنها دو حالت را دو وب سایت متفاوت و جداگانه تلقی می کنند.

بنابراین هنگامی که شما در وب سایت فعالیت می کنید ممکن است با مشکلات نمایه سازی، مشکلات محتوای تکراری و از دست دادن رتبه وب سایت مواجه شوید. برای حل این مشکل، باید دامنه مورد نظر خود را تنظیم کنید و موتورهای جستجو را در مورد انتخاب خود آگاه کنید. شما در نظر دارید از وب سایتی با www یا بدون www استفاده کنید؟

شاید سوال این باشد که انتخاب نام دامنه www یا بدون www بهتر است؟ جواب بسیار ساده است، انتخاب یک قالب نسبت به فرم دیگر هیچ مزیتی در سئو نخواهد داشت، این موضوع یک اولویت شخصی در انتخاب دامنه است. به طور کلی می توان گفت استفاده از www در دامنه وب سایت طبیعی تر است.

بهینه سازی Robots.txt

Robots.txt یک فایل متنی است که در دایرکتوری ریشه وب سایت شما قرار می گیرد و به موتورهای جستجو دستور می دهد که در کدام صفحات وب سایت شما اجازه خزیدن و دسترسی دارند و کدام صفحات و موارد وب سایت را می توانند به فهرست خود اضافه کنند.

سئو تکنیکال

بهینه سازی ساختار URL

یکی دیگر از مواردی که باید در سئو تکنیکال در نظر گرفت، بهینه سازی ساختار URL است. برای انجام این کار می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • استفاده از نویسه های کوچک
  • استفاده از – برای جدا کردن کلمات در URL
  • کوتاه کردن URL
  • خودداری از استفاده از حروف یا کلمات غیرضروری
  • استفاده از کلمات کلیدی در URL
  • بهینه سازی URL در هنگام انتشار محتوای جدید

پیمایش و ساختار وب سایت

ساختار وب سایت یک فاکتور مهم دیگر برای بهینه سازی سئو تکنیکال است. زمانی که کاربران مدت بیشتری در یک وب سایت حضور داشته باشند و سریع تر به محتوا و ساختار وب سایت آشنایی پیدا می کنند و متوجه می شوند در کدام قسمت به آنچه مد نظر شان است دسترسی پیدا خواهند کرد، در این شرایط موتورهای جستجو می توانند وب سایت را راحت تر درک و فهرست بندی کنند. ناوبری و ساختار سایت یکی از مواردی است که باید در بهینه سازی سایت توسط مدیریت وب سایت در نظر گرفته شود.

یک ساختار کاملاً مشخص به مدیران وب سایت کمک می کند تا محتوای مهم یک وب سایت را به گوگل نشان دهند ، چیزی که در رتبه بندی بالاتروب سایت ها اهمیت دارد.

نشانه گذاری ساختار یافته و سئو

داده های ساختاری در چند سال گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. Google در نتایج جستجو از داده های ساختار یافته استفاده می کند. داده های ساختاری کدی است که می توانید به صفحات وب سایت خود اضافه کنید که برای خزنده های موتور جستجو قابل مشاهده است و به آنها کمک می کند تا متن محتوای شما را درک کنند. این راهی برای توصیف داده های شما به موتورهای جستجو به زبانی است که آنها می توانند درک کنند. داده های ساختاریافته، بخشی از سئو تکنیکال است زیرا برای درست شدن آن باید کدی را به وب سایت خود اضافه کنید.

URL متعارف

یک روش ساده است که می توانید به گوگل اعلام کنید هنگام نمایه سازی وب سایت شما کدام نسخه از یک صفحه را در نظر بگیرد. این مفهوم مشابه دامنه ترجیحی است که در آن یک صفحه از طریق URL های مختلف قابل دسترسی است. وقتی صفحاتی با محتوای مشابه دارید، می توانید از rel = “canonical” برای اهداف صفحه بندی و جلوگیری از مشکلات تکراری محتوای هنگام افزودن محتوا به وب سایت خود استفاده کنید.

بهینه سازی صفحه 404

وقتی URL در وب سایت شما وجود نداشته باشد، خطای 404 به کاربران نمایش داده می شود. شاید صفحه مورد نظرحذف شده باشد، URL تغییر کرده یا URL توسط کاربران را در مرورگر اشتباه تایپ شده باشد. می توانید در وردپرس به بررسی خطای 404 بپردازید یا از افزونه هایی استفاده کنید که بتوانند مشکل را بر طرف کنند.

اهمیت سئو تکنیکال
یک صفحه 404 بهینه شده باید:

  • منوهای ساختار و ناوبری وب سایت خود را در آن حفظ کنید.
  • به بازدیدکنندگان با زبان دوستانه بگویید که صفحه ای که به دنبال آن هستند دیگر در دسترس نیست.
  • گزینه های دیگری به آنها بدهید و سایر صفحات مرتبط به مطلبی که به دنبال آن بوده اند را پیشنهاد دهید.
  • بازگشت به صفحه قبلی، صفحه اصلی یا سایر صفحات مهم را در اختیار کاربر قرار دهید.

بهینه سازی نقشه سایت XML

یکی از مهمترین عناصر سئو تکنیکال، بهینه سازی نقشه سایت XML است. XML Sitemap یک فایل XML است که تمام صفحات و پست های موجود در وب سایت شما را لیست می کند. علاوه بر عنوان شامل تاریخ انتشار و آخرین تاریخ به روز شده است. موتورهای جستجو می توانند هنگام جستجوی وب سایت، از نقشه سایت XML به عنوان راهنمای آنها استفاده کنند.

سئو تکنیکال

نقشه های سایت اساساً لیست صفحات وب سایت شما هستند. این صفحات برای وب سایت حیاتی هستند زیرا به موتورهای جستجو اجازه می دهند وب سایت شما را پیدا کنند و فهرست بندی کنند. پس از آماده شدن نقشه سایت ، آن را به Google Search Console و Bing Webmaster Tools ارسال کنید.

انجام این کار باعث می شود موتورهای جستجو راحت تر بتوانند وب سایت شما را جستجو کند.
برای بهینه سازی نقشه سایت XML فقط صفحاتی را که برای وب سایت شما مهم هستند در نقشه سایت خود قرار دهید. در بیشتر موارد، این صفحات شامل، پست ها و دسته بندی های وب سایت شما هستند.

استفاده از گواهی SSL

یک گواهی SSL را در وب سایت خود قرار دهید. گواهینامه های SSL (لایه سوکت های امن) امنیت بیشتری را برای بازدید کنندگان از وب سایت شما ایجاد می کنند. این از داده ها محافظت می کند، حریم خصوصی را افزایش می دهد، هویت ها را تأیید می کند و اعتماد مشتری را بهبود می بخشد. بنابراین ، با خرید گواهینامه SSL ، نه تنها رتبه سئو وب سایت خود را بهبود می بخشید، بلکه امنیت بیشتری را به وب سایت خود اضافه خواهید کرد. HTTPS یک سیگنال رتبه بندی شناخته شده و یک روش اضافی برای ایجاد اعتماد کاربران شما است.

وقتی SSL را روی سرور خود نصب کنید، می توانید با استفاده از https و نه http به وب سایت خود دسترسی پیدا کنید. این نشان می دهد که هرگونه اطلاعات منتقل شده بین وب سایت و سرور شما (مانند نام های کاربری ، رمزهای عبور ، داده های شخصی و غیره) رمزگذاری شده و امن است.

قرار دادن کلیدواژه های اصلی خود را در متن Alt عکس

گوگل نمی تواند آنچه در تصویر است را ببیند. بلکه از فراداده مانند نام فایل تصویر و متن alt تصویر (متن جایگزین) برای تعیین آنچه در تصویر است استفاده می کند. متن Alt در کد HTML برای توصیف ظاهر و عملکرد تصویر در یک صفحه استفاده می شود. به طور معمول، بهترین روش برای متن alt این است که با استفاده کافی از کلمات کلیدی اصلی که هدف قرار داده اید ، آن را توصیفی نگه دارید. در عین حال ، مطمئن شوید که آن را با کلمات کلیدی پر نمی کنید.

سئوی تصویر علاوه بر افزودن متن alt چیزهای دیگری دارد. بهینه سازی تصویر می تواند منجر به بهبود عملکرد سایت شما در موتورهای جستجو شود.

سرعت وب سایت

سرعت وب سایت نیز یکی از عوامل مهم برای سئو تکنیکال است. گوگل همیشه توصیه کرده است که در بررسی سئو سایت به اهمیت سئو ب سایت اشاره می کند. استفاده از سه ابزار google page speed insights ، ابزار Pingdom و google mobile speed tool می تواند به شما در بررسی سرعت وب سایت کمک کند.
آنچه می توانید برای بارگذاری سریع وب سایت خود انجام دهید موارد زیر است:

  • سرور خود را برای استفاده از سیستم عامل 64 بیتی ارتقا دهید.
  • به PHP 7.2 ارتقا دهید -> این امر در مقایسه با PHP 5.2 در سرعت پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.
  • اندازه تصاویر خود را بهینه کنید. ابزارهایی برای کمک به شما در انجام این کار بدون از دست دادن کیفیت وجود دارد.
  • استفاده از افزونه ها را به حداقل برسانید.
  • وردپرس و همه افزونه ها را به جدیدترین نسخه ارتقا دهید.
  • فایلهای CSS و JS خود را بهینه کنید.
  • استفاده از یک افزونه caching برای ارائه صفحات cached به کاربران.
  • از بارگذاری جاوا اسکریپت همزمان استفاده کنید.

بازبینی مطالب تکراری

به محتوای تکراری وب سایت خود نگاهی بیندازید. همان طور که اکثر افراد در بازاریابی دیجیتال می دانند، محتوای تکراری برای سئو منع بزرگی است. گرچه مجازات گوگل برای محتوای تکراری وجود ندارد اما گوگل چند نسخه از اطلاعات مشابه را دوست ندارد. آنها هدف کمی برای کاربر دارند و گوگل تلاش می کند تا درک کند که کدام صفحه را در SERP قرار دهد – در نهایت به این معنی است که احتمالاً یکی از صفحات رقیب شماست.

ریسپانسیو کردن صفحات

اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما برای دستگاه های تلفن همراه; بهینه شده است. این مسئله یکی از موارد مهم در سئو تکنیکال است; زیرا اکنون کاربران بیشتری در حال مرور اینترنت در تلفن های هوشمند خود هستند. بنابراین گوگل و دیگر موتورهای جستجو; وب سایت هایی را که تجربه مرور عالی موبایل را ارائه می دهند; در اولویت قرار می دهند.
داشتن یک وب سایت مناسب برای موبایل امروزه امری ضروری است. به احتمال زیاد; اکثر کاربران شما در موبایل هستند و اگر وب سایت سریع و مناسب موبایل نداشته باشید; رتبه بندی وب سایت شما آسیب می بیند.

وب سایت تلفن همراه شما باید همان محتوای سایت اصلی شما را داشته باشد. هر محتوایی که در دسک تاپ دارید; باید در تلفن همراه نیز موجود باشد. وب سایت تلفن همراه شما باید; در کمتر از 6 ثانیه بارگیری شود.

داشتن نرخ تبدیل کمتر در تلفن همراه طبیعی است; اما این بدان معنی نیست که نباید سعی کنید وب سایت تلفن همراه خود را ; تا آنجا که ممکن است بهینه کنید. بهتر است از استفاده از منو های بازشو در تلفن همراه خودداری کنید.

بهینه سازی پیوندهای داخلی

پیوند داخلی یک پیوند لینک است که به صفحه دیگری در همان وب سایت; اشاره دارد. اگرچه پیوندهای داخلی ممکن است همانند پیوندهای خارجی; در رتبه بندی جستجو تأثیر نداشته باشند، اما همچنان نقش مهمی; در کمک به موتورهای جستجو برای درک سلسله مراتب اطلاعات وب سایت شما; و ایجاد معماری سایت مناسب سئو دارند.

بنابراین ساده ترین راه برای بهینه سازی پیوندهای داخلی سایت شما; چیست؟ استفاده از کلمات کلیدی توصیفی; در متن لنگر استفاده کنید که معنایی از کلمات کلیدی را که صفحه منبع; سعی در هدف قرار دادن آن دارد ، ارائه دهد.

جمع بندی

سئو تکنیکال به طور خودکار شما را به رتبه های برتر در جستجوی Google یا Bing; نمی رساند. نادیده گرفتن سئو تکنیکال باعث می شود; شما از رسیدن به نتایج برتر گوگل باز بمانید. اگر قصد درارید به اهداف خود در کسب وکار دیجیتال خود; برسید، بنابراین بهتر است سئو تکنیکال را جدی بگیرید. وب سایت خود را کنترل کرده و برخی از; پیشنهادات ذکر شده در بالا را اجرا کنید. در نهایت; این عوامل کمک زیادی به تقویت سئو تکنیکال وب سایت شما می کنند.

در این مقاله به اصول بهینه سازی سئو تکنیکال اشاره شد. هر بازاریاب دیجیتالی که ارزش سئو را بداند، این اصول اساسی را برای هر وب سایتی که مدیریت کند، به کار می گیرد. آنچه مهم است این است که شما می توانید عمیق تر در سئو تکنیکال استفاده کنید. با استفاده از این تکنیک ها می توانید پیشرفت های مناسبی در وب سایت خود ایجاد کنید. این مراحل یک شروع عالی برای هر بازاریاب دیجیتال است که می خواهد مطمئن شود وب سایت آنها برای موتورهای جستجو کارایی دارد.

برای تحقق اهداف بازاریابی دیجیتال خود بهتر است مدیریت وب سایت خود را به صورت تخصصی پیگیری کنید. برای این کار می توانید از مشاوره کسب و کار در اصفهان آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد و پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد استفاده کنید.