منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 11 دقیقه

وقوع خطا 404 هنگامی که روی سئو سایت تاثیر منفی بگذارد از اهمیت بالایی برخوردار هستند. هنگامی که کاربر با خطای 404 مواجه می‌شود سایت شما را ترک می‌کند زیرا این خطا نشان می دهد که اطلاعات موردنظر در صفحه پیدا نمی‌شود. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد درباره خطای 404 و تاثیر آن روی سئو صحبت می‌کنیم.

اکثر اوقات وقتی کاربر به وب سایتی مراجعه می کند که یک صفحه وب خاص در آن وب سایت وجود ندارد این خطای 404 نمایش داده می شود. در عمل چیزی که اتفاق می افتد این است که شما از یک وب سایت می خواهید محتوایی را نمایش دهد، وب سایت نمی تواند صفحه را که شما درخواست داده اید، برای نمایش پیدا کند، بنابراین به جای نمایش وب سایت، خطایی به شما ارائه می دهد. در هر وب سایت امکان رخ دادن این خطا وجود دارد و ارائه این خطا ساده ترین راه برای اعلام به کاربر است که چنین صفحه ای وجود ندارد.

خطای 404 چیست؟

خطای 404 رایج ترین خطایی HTTP است که افراد در هنگام مراجعه به وب سایت ها با آن رو به رو می شوند. کاربران در هنگام مواجه شدن با خطای 404 به سرعت صفحه را ترک می کنند و یا صفحه را می بندند. البته این خطا برای یک مدیر وب سایت اهمیت بیشتری دارد زیرا امکان دارد موارد بیشتری در وب سایت در معرض خطر قرار گرفته باشند.

خطای 404

لینک هایی که به دلایل مختلف حذف شده اند اغلب برای مدت طولانی در وب سایت ها باقی می مانند زیرا اپراتورها تصوری از حذف یا انتقال محتوای پیوند ندارند و در صورتی که این اتفاق رخ دهد متوجه نمی شوند. به طور مثال می توانید برخی از وب سایت هایی را که دیگر در دسترس نیستند و یا در URL که قبلا مورد سرچ قرار می گرفتند، قرار ندارند را در موتورهای جستجو سرچ کنید. متوجه خواهید شد که برخی از این وب سایت ها هنوز در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شوند. یکی از سوالاتی که اغلب پرسیده می شود این است که خطای 404 چه تاثیری در سئو وب سایت دارد؟

خطای 404 چگونه ایجاد می شود؟

خطای 404 معمولا وقتی رخ می دهد که محتوای وب سایتی که به آن مراجعه شده است تغییر کرده باشد و یا به URL دیگری انتقال پیدا کرده باشد. دلایل متعددی برای رخ دادن خطای 404 وجود دارد. که این دلایل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • URL و یا محتوای داخلی صفحه مانند تصاویر و پرونده ها حذف شده باشد و یا بدون ایجاد پیوند مناسب منتقل شده باشند.
  • URL به اشتباه نوشته شده باشد که این خطا هنگامی ایجاد می شود که در طی فرآیند ایجاد و یا طراحی مجدد سایت آدرس URL اشتباه نوشته شده باشد و یا به اشتباه پیوندی درج شده باشد.
  • سروری که اکنون کار می کند مسئول وب سایت در حال اجرا نیست و یا اتصال سرور قطع شده است.
  • نام دامنه درخواستی که به آن مراجعه شده است توسط سیستم نام دامنه (DNS) به درستی به آدرس ip تبدیل نمی شود.
  • نام دامنه که در مرورگر تایپ شده است دیگر وجود ندارد.

سایر صفحاتی که به این آدرس پیوند شده بودند مانند وبلاگ و یا سایت های خبری و دیگر موارد مشابه، اکنون از حذف شدن و یا تغییر آدرس سایت مورد نظر مطلع نیستند به همین خاطر تمام پیوندهایی که در دیگر سایت ها به یک سایت که از دسترس خارج شده باشد به خطای 404 منجر می شود. بسیاری از اپراتورها به صورت دائمی و مرتب لینک های خارجی را در سایت خود بررسی نمی کنند که بتوانند در صورتی که لینک های خارجی مورد نظر غیر فعال شده ند آن ها را برطرف نمایند. به همین خاطر است یک پیوند فعال به راحتی می تواند به یک لینک مرده تبدیل شود.

تاثیر خطای 404 بر روی سئو سایت

خطای 404 همانطور که گفته شد از رایج ترین خطاهایی است که اتفاق می افتد. بروز این خطا می تواند به رتبه بندی و اعتبار یک وب سایت آسیب برساند. در موتورهای جستجویی، مانند Google و Bing، اگر وب سایتی خطای 404 زیادی داشته باشد، به عنوان یک نکته منفی تلقی می شود. هنگامی که خزنده های موتورهای جستجو تشخیص دهند در یک وب سایت بیشتر درخواست ها با کد خطای 404 رو به رو می شود، آن را به عنوان یک وب سایت که به درستی نگهداری نمی شود دسته بندی می کنند.

لینک های خراب و یا به اصطلاح لینک های مرده بر رتبه بندی وب سایت و همچنین سئو سایت تاثیر منفی می گذارند و اگر تعداد صفحات با خطای 404 در یک وب سایت زیاد باشد در موتور جستجوی گوگل رتبه بندی کاهش پیدا می کند و یا حتی ایندکس شدن وب سایت متوقف می شود. بنابراین خطای 404 به شدت روی سئو تاثیر منفی خواهد داشت و در نتیجه بازدید کنندگان وب سایت نیز به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کنند. علاوه براین دسترسی نداشتن کاربر به صفحات اصلی و یا صفحه فرود وب سایت اعتماد کاربر را از بین می برد و کاربر دیگر خود را به زحمت نمی اندازد تا از سایر صفحات وب سایت شما دیدن کند.

خطای 404 چگونه به سئو آسیب می رسانند؟

موضع رسمی گوگل درباره رخ دادن خطاهای 404 این است که امری طبیعی در اینترنت هستند. در واقع وقتی کاربر به صفحه ای هدایت می شود که در آن محتوایی وجود ندارد کد خطا 404 نمایش داده می شود. اگر کاربری با این کد خطا رو به رو شود متوجه می شود که صفحه خالی است و دکمه برگشت را می زند و به موتور جستجو باز می گردد. ابن کد به موتور جستجو اعلام می کند که این صفحه با کلمه کلیدی که مورد جستجو قرار گرفته است، ارزشی را ارائه نمی دهد. از این رو از لیست نتایج موتور جستجو حذف می شود.

نمایش کد خطا 404 از این رو که به کاربر اعلام می کند که صفحه خالی است و کاربر را با هدایت به بخش های دیگر سایت گمراه نمی کند مفید است. با وجود طبیعی بودن وجود کد 404 و مزایایی که دارد لینک های که به این صفحات داده شده است هدر می رود و بر سئو سایت شما به صورت غیر مستقیم تاثیر می گذارد.

مثالی از تاثیرگذاری خطای 404 بر سئو وب سایت

فرض کنید لینک هایی که در وب سایت شما وجود دارد به صفحات خراب یا صفحاتی که به صورت غیر مستقیم به صفحات دیگر ارجاع داده می شوند، اشاره می کنند. همانطور که می دانید ارزش لینک های داخلی و خارجی در سایت می تواند به سئوی وب سایت شما کمک کند. در صورتی که شما لینک های خراب و یا به اصطلاح لینک های مرده در وب سایت خود داشته باشید می تواند به سئو شما ضربه بزند. جستجو و هدایت شدن از طرف لینک ها باعث بهبود سئو سایت می شود خطا 404 می تواند علاوه بر سئو صفحاتی که خطا دارند به کل سایت نیز آسیب بزند. همین عامل باعث می شود تا سئو شما آسیب ببیند و رتبه بندی شما در موتورهای جستجو کاهش پیدا کند.

همانطور که گفته شد خطا 404 به صورت غیر مستقیم بر سئو سایت تاثیر می گذارد. تعداد صفحاتی که به صفحه مورد نظر شما لینک داده شده اند مشخص می کند ارزش صفحه چقدر است. در صورت مراجعه کاربر و مواجه شدن با محتوای خالی باعث می شوند تا چندین سایت به یک صفحه خالی لینک داده شوند. بنابراین رتبه سایت پایین می آید. قدرت لینک های خارجی نیز به صفحات داخلی آن منتقل نمی شود. به طور مثال خطا 404 ناخواسته می تواند ترافیک ارگانیک جستجوی شما را کاهش دهد.
در ادامه خطاهایی که می تواند آسیب بیشتری به سئو وب سایت بزند را بیان می کنیم:

خطاهای سایت زنده

فرض کنید یک صفحه به دلایل مختلف حذف شده باشد ولی لینک هایی مربوط به آن حذف نشده باشند. این امر موجب می شود علاوه بر تاثیر بر سئوی سایت بر روی تجربه کاربری سایت نیز تاثیر منفی بگذارد.

پیوندهای قدیمی

بسیاری از اپراتورها فرصت نمی کنند تا سایت را مورد بررسی قرار دهند و قادر یه بررسی لینک های خارجی و اصلاح آن ها یستند به همین علت است که یک لینک فعال به راحتی می تواند به یک لینک مرده یا غیر فعال تبدیل شود. این گونه خطاها باعث آسیب بیشتری به سئو خواهند شد. لینک های خارجی که نتیجه یک لینک از سایت دیگری هستند، وقتی به آن رجوع شود و دیگر صفحه ای وجود نداشته باشد باعث تاثیر بیشتری بر روی رتبه سئو می شوند و رتبه سایت را پایین می آورد.

خطاهای سیستمیک 404

اگر با تعداد زیادی از خطای 404 مواجه شده اید ممکن است دلیل آن وجود یک خطای سیستماتیک در جایی از سایت شما مانند نقشه سایت XML باشد.

غلط املایی در URL

هرکسی با اشتباه تایپی در یک URL یا کلیک روی لینک وب سایت که وجود ندارد، حتی در معتبرترین سایت موجود ممکن است دچار خطای 404 شود. اگرچه این خطاها معمولاً اتفاق می افتند و جز وقایع طبیعی در اینترنت است، مخصوصاً اگر خطای 404 کاربران را به صفحه ای مرتبط سوق ندهد، كه بتوانند با یك صفحه سفارشی 404 به قسمت دیگری از سایت بروند.

ابزارهای شناسایی خطای 404

برای اپراتورهای وب سایت و مدیریت وب سایت جلوگیری از ایجاد خطای 404 بسیار مهم است. همانطور که گفته شد این خطا تاثیر منفی بر سئو سایت دارد. ابزارهای زیادی به صورت رایگان در دسترس هستند که به شما کمک می کنند به راحتی لینک های خراب را پیدا کنید و آن ها را حل کنید. در ادامه سه مورد از بهترین این ابزارها را معرفی می کنیم.

برای اپراتورهای وب سایت جلوگیری از صفحات HTTP 404 مهم است. این مربوط به صفحات خطای 404 داخلی در وب سایت خود و همچنین صفحات خطای 404 داخلی در سایت های دیگر است. ابزارهای بی شماری رایگان در دسترس است که به شما کمک می کند تا به راحتی این پیوندهای خراب را پیدا کنید. سه مورد از بهترین و معروف ترین موارد عبارتند از:

Google Search Console

این ابزار قبلاً با نام “Google Webmaster Tools” شناخته می شد. با استفاده از این ابزار می توانید خطاهای یافت شده توسط خزنده گوگل را پیدا کنید. این خطاها در این ابزار نمایش داده می شود و می توانید آن ها را علامت گذاری کنید.

Dead Link Checker

یکی از ابزارهای ساده ای که می توانید برای رفع خطای 404 استفاده کنید ابزار Dead Check Checker است. این ابزار برای لینک های داخلی و خارجی کاربرد دارد. شما می توانید با استفاده از این برنامه وب سایتی که مد نظر دارید را به طور کامل بررسی کنید. کافی است در این برنامه URL سیت را وارد کنید تا بررسی آن شروع شود.این برنامه تمام خطاها را لیست می کند.

W3C Link Checker

این برنامه یک ابزار آنلاین از World Wide Web Consortium (W3C) است که به طور دقیق صفحات وب سایت را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهد. به همین علت; اگر قصد استفاده از این برنامه را دارید باید بدانید مدت زمانی که برای خطایابی توسط این سایت; صرف می شود نسبت به سایر برنامه ها بیشتر است. با وارد کردن ادرس URL; خطایابی به صورت خودکار صورت می گیرد.

نحوه رفع خطاهای 404

یکی از ساده ترین راه حل ها برای رفع خطاهای 404 که موثر واقع می شود; استفاده از هدایت 301 به صفحه مربوطه بعدی است. کد 301; در HTTP پاسخ دیگری است که از طرف مرورگر اعلام می شود; که محتوای مورد نظر وجود ندارد. استفاده از کد 301; موجب می شود تا به مسیر مرتبط دیگری هدایت شود و به سایت شما; جریان می دهد. این به این معناست که لینک جدید می تواند رتبه بندی مناسب URL قبلی را; در صورتی که مرتبط به درخواست کاربر باشد به دست آورد.

استفاده از این راه حل می تواند در مورد محتوای اطلاعاتی که به دلایلی تصمیم بر حذف آن گرفته اید، اعمال می شود. اگر صفحه دیگری وجود دارد که به کلمه کلیدی مورد جستجوی کاربر مرتبط است و منطقی است کاربران را به آنجا هدایت شوند، از یک هدایت 301 استفاده کنید تا آنها را به صفحه مورد نظر منتقل کنید.

رفع خطای 404 در سایت توسط کاربر

اگر به عنوان کاربر به وب سایتی مراجعه کرده باشید و با خطای 404 رو به رو شده باشید; می توانید چند روش زیر را اجرا کنید تا در صورتی که; مشکلی در برقراری ارتباط با سرور و یا مشکلات مانند; اشتباه وارد کردن آدرس وب سایت موجب بروز خطای 404 شده باشد آن را برطرف کنید.

خطای 404

بارگیری مجدد صفحه

این امکان وجود دارد که خطای 404; به دلایلی ساده به وجود آمده باشد. در صورتی که صفحه به درستی بارگذاری نشده باشد; ممکن است موجب بروز خطا شده باشد. رفع خطا در صورتی که به دلیل بارگذاری نادرست باشد; بسیار ساده است. شما می توانید با تازه کردن سایت (Refresh) یا فشردن دکمه F5 صفحه را مجددا بارگذاری کنید.

بررسی URL سایت مورد نظر

در صورتی که شما خودتان آدرس URL وب سایت را در مرورگرتان; تایپ کرده باشید و یا از طریق کلیک بر روی لینک آن; در یک وب سایت دیگر به آن هدایت شده باشید; این احتمال وجود دارد که URL سایت به درستی تایپ نشده باشد. ممکن است; شما و یا کسی که لینک مورد نظر را ایجاد کرده است; آدرس وب سایت را اشتباه تایپ کرده باشد. پس بهتر است آدرس سایت که به آن مراجعه کرده اید را; بررسی کنید. البته باید توجه کنید این روند در صورتی میسر می شود که; آدرس سایت از حروف خوانا تشکیل شده باشد و شامل اعداد و یا علامت نباشد.

استفاده از عملکرد جستجوی وب سایت

در صورتی که آنچه مورد نظرشما بوده است در لینک ورودی وب سایت پیدا نشد میتوانید از عملکرد جستجوی وب سایت استفاده کنید. بخش جستجوی وب سایت که بیشتر وب سایت ها ارائه می دهند می تواند کمک کند شما به بخش مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.

استفاده از موتور جستجو

اگر سایت مورد نظر وجود داشته باشد ممکن است برخی از بخش های آن جا به جا شده باشد بنابراین می توانید در موتور جستجوی خود با وارد کردن کلمات کلیدی و نام وب سایت صفحه مورد نظر را در نتایج موتور جستجو پیدا کنید.

پاک کردن حافظه پنهان و کوکی های مرورگر

اگر وب سایت و یا لینکی که می خواهید به آن دسترسی پیدا کنید; از طریق دستگاه دیگری قابل دسترس است امکان دارد مرورگر شما مشکل داشته باشد. بهتر است; حافظه پنهان مرورگر و کوکی های سایت را حذف کنید تا مشکل برطرف شود.

تماس با مسئول وب سایت

اگر هیچ کدام از روش های گفته شده موثر واقع نشد بهتر است با پشتیبانی وب سایت تماس حاصل کنید. اطلاعات تماس در بخش اصلی وب سایت ها قرار داده می شود. ممکن است صفحه مورد نظر شما به آدرس جدیدی منتقل شده باشد که اپراتور با رفع این مشکل شما را به صفحه مورد نظر هدایت می کند.

رفع خطای 404 در ورود به وردپرس

وردپرس یک CMS قدرتمند است که گاهی اوقات با ایجاد یک تغییر جزئی در آن; وب سایت شما غیرقابل دسترسی می گردد. در هر صورت یافتن علت خطا; در وردپرس آسان است. بهتر است برای رفع خطا 404; وب سایت خود را بررسی کنید. یکی از مشکلات در وردپرس خطا 404 است; که در ادامه راهکاری برای رفع ان بیان می کنیم.
برای حل خطا باید قسمت تنظیمات در وردپرس بروید و پس از آن گزینه Permalinks را; انتخاب کنید. و روی دکمه ذخیره اطلاعات بزنید. این کار باعث می شود تا لینک های ثابت به روز شوند.

خطای 404

چگونه تجربه کاربری را برای خطای 404 بهتر کنیم؟

  • استفاده از پیام سفارشی در خطا 404

بهتر است برای بیان اینکه برای دریافت صفحه مربوطه کاربر با خطا مواجه شده است از لحن دیگری استفاده کنیم. خطا 404 یک اصطلاح فنی است که افرادی که خارج از صنعت دیجیتال مارکتینگ و توسعه وب فعالیت دارند احتمال دارد که آن را درک نکند. بنابراین بهتر است از عباراتی مثل متاسفیم صفحه مورد نظر پیدا نشد استفاده کنیم.

  •  برای نمایش کد 404 می توانید از طرح قالب سایت خود; برای ارائه به کاربر استفاده کنید. اطلاعات تماس با اپراتور را نمایش دهید; تا بتواند در صورت نیاز با پشتیبانی تماس بگیرد.
  • می توانید پیوندهای مرتبط و یا محبوب در وب سایت خود را; در صفحه خطا 404 قرار دهید تا در صورت تمایل به سمت صفحات دیگر شما; هدایت شود. می توانید در صورتی وبلاگ دارید لینک هایی به پست های اخیر و یا ویژه داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله بررسی کردیم خطا 404 چه تاثیری می تواند بر سئو داشته باشد. وقتی پیوندی کاربران را به صفحه ای هدایت می کند که خطای 404 را نمایش دهد، موتور جستجوی گوگل متوجه می شود که این صفحه دیگر در دسترس نیست و در نهایت آن را از فهرست جستجوی مربوط به آن کلمه کلیدی حذف می کند، به این معنی که دیگر در نتایج جستجو ظاهر نمی شود.

صفحات خطای 404 واقعاً به سئو سایت شما آسیب نمی رسانند، اما اگر نتوانید آنها را برطرف کنید قطعاً موارد زیادی در رابطه با رتبه بندی وب سایت را از دست دهید. اگر بک لینک هایی خارجی و داخلی دارید که به صفحات وب سایت شما اشاره می کنند و 404 را برمی گردانند، سعی کنید این بک لینک ها را برطرف کرده و کد 301 را برای URL های خراب خود را به صفحه ای با کلمه کلیدی مرتبط به جستجوی مورد نظر هدایت کنید. اگر لینک هایی در سایت خود دارید که به صفحات که دیگر در دسترس نیستند، اشاره دارد، اطمینان حاصل کنید که در اسرع وقت آنها را برطرف کرده و تجربه کاربری UX را به حداکثر برسانید. در این راستا می توانید برای بازدهی بهتر سایت خود از خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد با کادر متخصص و مجرب بهره ببرید.