منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

انتخاب URL مناسب برای سئو کمک می کند تا مطالب و محتوای تولیدی در وب سایت شما سریع تر توسط گوگل ایندکس شوند. هر چه URL خوانا و کوتاه و با نوع کار یا حرفه شما متناسب باشد، توسط مخاطبان و کاربران بیشتری مورد قبول قرار می گیرد.

داشتن یک URL مناسب برای سئو علاوه بر اینکه بر روی وب سایت تاثیر مثبتی دارد، باعث می شود از لحاظ بصری زیباتر هم باشد. انتخاب URL مناسب برای سئو کمک می کند تا مطالب و محتوای تولیدی در وب سایت شما سریع تر توسط گوگل ایندکس شوند. هر چه URL خوانا و کوتاه و با نوع کار یا حرفه شما متناسب باشد، توسط مخاطبان و کاربران بیشتری مورد قبول قرار می گیرد. در واقع به آدرس مطالب، فایل و آدرس وب سایت URLگفته می شود. URL دارای قسمت ها و اجزای مختلفی است که در ادامه شما را با آن ها آشنا می کنیم. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ مشاوره سئو سایت در اصفهان و مشاوره استارتاپ در اصفهان فعالیت می کند؛ شما را با نکات انتخاب URL مناسب برای سئو آشنا می کنیم.

URL چیست؟

به هر آدرس مشخص برای فایل یا صفحه وب سایت در اینترنت URL گفته می شود. در واقع آدرسی است که برای دانلود تصاویر، برنامه های نرم افزاری و انواع مختلف فایل ها که بر روی یک سرور میزبانی می شوند، از آن استفاده می کنیم. با توجه به تعریف های ارائه شده به آدرس وب سایت URL می گویند. راهی مناسب که کاربران می توانند به راحتی از وب سایت شما بازدید کنند. با توجه به اینکه بیشتر وب سایت ها برای کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین طراحی می شوند; علاوه بر ساختار استاندارد; باید URL مناسب برای سئو و صفحات وب سایت داشته باشید.

دلایل اهمیت URL مناسب برای سئو و وب سایت:

در ادامه قصد داریم شما را با دلایل اهمیت URL و ساختار آن آشنا کنیم، که شامل موارد زیر است:

  • هنگامی که URL شما دارای ساختار بصری باشد، کاربران آسان تر می توانند در وب سایت فروشگاهی شما به محصول مورد نظر دسترسی داشته باشند.
  • برای تعیین محتوای یک صفحه توسط گوگل و ربات های آن عامل اصلی آدرس اینترنتی است که از بخش های مهم یک وب سایت است. دانستن اینکه هر صفحه از وب سایت شما در رابطه با چیست; کمک می کند تا گوگل بر اساس نتیجه سرچ کاربران; آن ها را درنتایج جستجو نشان دهد.
  • از طریق URL خزنده های موتور جستجو می توانند ارتباط معنایی بین صفحات را تشخیص دهند. بودن کلمه کلیدی در URL یک صفحه از وب سایت کمک می کند تا گوگل محتوای درون صفحه و ارتباط آن با محتوای سرچ شده را تشخیص دهد.

با اهمیت URL مناسب برای سئو و افزایش بازدید از وب سایت ها آشنا شدید. نمایش صفحات در نتایج جستجوی گوگل و افزایش بازدید از صفحات وب سایت بر روی سئوی وب سایت کسب و کار شما تاثیر مثبت دارد.

بخش های اصلی یک ساختار URL مناسب برای سئو:

آدرس اینترنتی یا URL مناسب برای سئو از قسمت ها و بخش های مختلفی تشکیل شده است. در ادامه مطلب از وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره سرمایه گذاری در اصفهان است؛ شما را با قسمت های مهم URL آشنا می کنیم.

پروتکل:

قسمت یا بخشی که به مرورگر می گوید چگونه با سرور و وب سایت ارتباط برقرار کند، تا اطلاعات بازیابی و ارسال شوند را پروتکل می گویند. پروتکلی که اکثر وب سایت ها استفاده می کنند http است که در وب سایت ها جهت تامین امنیت این پروتکل به شکل https است. هنگامی که وب سایت کسب و کار اینترنتی و آنلاین؛ علاوه بر URL مناسب برای سئو دارای امنیت باشد؛ کاربران بیشتر اعتماد می کنند و نرخ بازدید از وب سایت بالا می رود.

نام دامنه:

شناسه خاص برای یک وب سایت نام دامنه است. نام دامنه باید مختصر، کوتاه و جذاب باشد. انتخاب نام دامنه ویژگی هایی دارد که شامل موارد زیر است:

  • جهت داشتن URL مناسب برای سئو باید نام دامنه قابلیت برندسازی داشته، متمایز از سایر رقبا و به نوعی منحصر به فرد باشد.
  • در دامنه از کلمات کلیدی استفاده شود و اگر در ابتدای نام دامنه کلمه کلیدی درج شود، در نتایج جستجوی موتور تاثیر بسیار خوبی بر روی رتبه وب سایت شما دارد.
  • طول نام دامنه بین 6 تا 17 کاراکتر باشد و مختصر بودن آن کمک می کند تا کاربران راحت تر به ذهن بسپارند.
  • به نحوی نام دامنه را انتخاب کنید که که اگر در آینده کسب و کار خود را گسترش دادید، متناسب با تجارت شما در آینده باشد.

بعد از انتخاب دامنه؛ هر آدرس اینترنتی نیاز به یک پسوند دارد؛ که بیشتر وب سایت ها از پسوند com استفاده می کنند و رایج و پرکاربرد است. البته می توانید از دیگر پسوندهای موجود هم استفاده کنید.

پورت و مسیر:

به درگاه فنی که جهت دسترسی به منابع، روی وب سرویس استفاده می شود را پورت می گویند. اگر وب سرور از پورت های استاندارد در پروتکل 80 http استفاده کند این قسمت از آدرس اینترنتی یا URL حذف می شود. مسیر در ساختار URL بعد از پسوند دامنه و پورت قرار می گیرد و می توان به هر صفحه از وب سایت که دارای آدرس خاص است، دسترسی داشت.

پارامتر و لنگر:

از دیگر اجزای تشکیل دهنده URL مناسب برای سئو می توانیم به پارامتر اشاره کنیم، که فهرستی از مقادیر جفت جفتی و کلیدها است که توسط نماد & از یکدیگر جدا شدند. در هر وب سایت سرور قواعد خاصی برای پارامترها دارد. به جداسازی داخل منبع لنگر گفته می شود; که به مرورگر دستور می دهد; تا در نقطه ای که محتوا نشانه گذاری شده است را; نشان دهد.

چگونه URL مناسب سئو را بسازیم؟

از معیارهای مهم و اساسی سئو استفاده از URL مناسب برای سئو است. برای اینکه آدرس اینترنتی یا URL برای سئو مناسب باشد، لازم است مواردی را رعایت کنید، که شامل موارد زیر است:

اهمیت URL مناسب برای سئو

حذف کلمات و حروف بی معنی یا اضافه:

در آدرس اینترنتی یا URL از حروف اضافه مانند (و یا از) خودداری کنید. همچنین از علائمی مانند ؟، ! و غیره استفاده نکنید.

انتخاب URL کوتاه و استفاده از کلمه کلیدی:

برای اینکه URL مناسب برای سئو بسازید؛ سعی کنید علاوه بر کوتاه بودن؛ متناسب با موضوع محتوای تولیدی؛ از کلمه کلیدی در آدرس اینترنتی استفاده کنید؛ که تاثیر خوب و مثبتی بر روی سئوی وب سایت شما دارد.

آدرس URL قابل فهم باشد:

برای اینکه آدرس اینترنتی مناسب سئو بسازید؛ لازم است از URL با خوانایی زیاد استفاده کنید؛ تا مخاطبان و کاربران بهتر با وب سایت شما ارتباط برقرار کنند.
علاوه بر موارد گفته شده نکاتی که در ساخت آدرس اینترنتی مناسب برای سئو تاثیرگذار هستند شامل موارد زیر است:

  • در محتوای تولیدی از کلمات کلیدی زیاد استفاده نکنید.
  • از خط فاصله جهت جدا کردن کلمات استفاده کنید.
  • در آدرس وب سایت به کوچک و بزرگ بودن حروف توجه داشته باشید.
  • تعداد ریدایرکت ها به دو یا کمتر از دو مورد محدود کنید.
  • تصحیح آدرس های متعدد برای یک محتوا

جمع بندی

برای داشتن URL مناسب برای سئو سعی کنید از نکاتی که در بالا گفته شد، استفاده کنید. ساخت و ایجاد URL بهینه تاثیر زیادی برای موتورهای جستجوی گوگل دارد. توجه داشته باشید که اگر دارای یک وب سایت هستید هر تغییر در URL علاوه بر تاثیر منفی بر روی سئوی وب سایت شما باعث کاهش رتبه وب سایت شما هم می شود. می توانید جهت مشاوره از کارشناسان و متخصصین مجرب دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه سئو وب سایت در اصفهان؛ مشاوره طراحی سایت در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان فعالیت می کنند؛ کمک بگیرید.