منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

مهم نیست که شما یک وب سایت را برای یک تجارت کوچک یا یک شرکت بزرگ مدیریت می‌کنید. هر سایتی ممکن است در معرض تهدیدی باشد که محتوای تکراری در رتبه بندی سئو ایجاد می‌کند. در این مقاله درباره محتوای تکراری، نحوه تأثیرگذاری آن بر روی سئو سایت یا نحوه مدیریت صحیح مسائل محتوای تکراری را توضیح خواهم می‌ دهیم.

برای موتورهای جستجو مانند گوگل محتوای تکراری در سایت اهمیت دارد. منظور از محتوای تکراری، محتوایی مشابه است که در چندین مکان (URL) در وب ظاهر می‌شود و در نتیجه موتورهای جستجو نمی‌دانند کدام URL را در نتایج جستجو نشان دهند.
این مسئله می‌تواند به رتبه بندی یک صفحه در وب صدمه بزند. این مشکل وقتی بدتر می‌شود که افراد شروع به پیوند به نسخه‌های مختلف موجود از محتوای مشابه می‌کنند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا درک کنید محتوای تکراری به چه محتوایی گفته می‌شود و برای اجتناب از ایجاد محتوای تکراری راه حل پیدا کنید.

آیا محتوای تکراری به سئو سایت شما آسیب می‌رساند؟

شما بارها شنیده اید که نباید محتوای تکراری در سایت خود داشته باشید، اما نمی‌دانید که چرا باید از بارگذاری محتوای تکراری در سایت اجتناب کنید. بسیاری از افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، مانند سئوکاران و یا بهینه سازهای موتورهای جستجو بدون هیچ توضیحی، اظهار می‌کنند که استفاده از محتوای تکراری در سایت مناسب نیست. به همین دلیل در این مقاله درباره محتوای تکراری و اینکه چه آسیبی به سئو سایت می‌رساند صحبت می‌کنیم.

محتوای تکراری چیست؟

اگر بخواهیم با یک مثال برای درک بهتر محتوای تکراری را بیان کنیم، محتوای تکراری را می‌توان به یک دوراهی که علائم جاده در دو جهت مختلف برای یک مقصد قرار دارند، تشبیه کرد: برای رسیدن به مقصد کدام جاده را انتخاب کنید؟

به عنوان یک خواننده، شما وقتی با دو وب‌سایت که دارای یک محتوا هستند مواجه می‌شوید، از این بابت که محتوایی را که برای آن آمده اید، پیدا کرده اید مشکلی نخواهید داشت، اما یک موتور جستجو باید صفحه ای را انتخاب کند که در نتایج جستجو نشان داده شود و به همین دلیل نمی‌خواهد همان مطالب را دو بار نشان دهد.

محتوای تکراری به محتوایی گفته می‌شود که در اینترنت در بیش از یک آدرس URL ظاهر شود. محتوا باید فقط در یک آدرس وب‌سایت منحصربه‌فرد (URL) تعریف شود، بنابراین، اگر همان محتوا در بیش از یک آدرس وب وجود داشته باشد، وبسایت شما دارای محتوای تکراری می‌شود.

محتوای تکراری در سایت

محتوای تکراری به بلوک‌های کاملا مشابه در دامنه‌های متفاوت یا در یک دامنه گفته می‌شود. در بیشتر موارد، محتوای تکراری به صورت عمدی ایجاد نمی‌شود و یا فریبنده نیست، به همین دلیل Google مجازاتی برای محتوای تکراری در نظر نمی‌گیرد، اما بر روی رتبه‌بندی سئو وب‌سایت شما تاثیر می‌گذارد. هنگامی که چندین قطعه از محتوا به طور قابل ملاحظه ای مشابه و یکسان باشد و در بیش از یک آدرس در اینترنت وجود داشته باشد، برای موتورهای جستجو دشوار است که تصمیم بگیرند کدام نسخه بیشتر مربوط به یک جستجوی خاص در مورد موضوع موردنظر است. می‌توان برای درک این مسئله مثال‌هایی را در نظر بگیریم:

مثال هایی برای محتوای تکراری در سایت

وب سایتی را در نظر بگیرید که دارای چندین صفحه فرود است که مکان‌های مختلف جغرافیایی را هدف قرار می‌دهد. ممکن است سازنده محتوا فکر کند استفاده از همه نسخه های مشابه از محتوای موردنظر که آماده کرده است کافی است و فقط با تغییر نام شهرهایی که هدف قرار داده اند می‌تواند محتوا را در تمام صفحات فرود خود استفاده کند. اگرچه مطمئناً این روش مناسب خواهد بود، اما سایت شما را با صفحاتی که اساساً از نظر محتوا یکسان هستند، شلوغ می‌کند.

مثالی دیگر که می‌توان در نظر گرفت این است که، اگر شرکتی چندین وب سایت داشته باشد، محتوای تکراری در سایت نیز می‌تواند وجود داشته باشد. شاید یک شرکت با استفاده از دو URL و میزبانی از سایت‌ها با محتوای یکسان قصد داشته باشد مخاطب بیشتری را برای خود جذب نماید، اما باید بدانید که این روش مناسبی نیست، زیرا اگر محتوای هر دو سایت یکسان باشد، این محتوای تکراری در سایت محسوب می‌شود.

انواع مختلف محتوای تکراری در سایت

دو نوع محتوای تکراری در سایت وجود دارد:

محتوای تکراری داخلی هنگامی به وجود میاید که یک دامنه از طریق چندین URL داخلی (در همان وب سایت) محتوای تکراری را ایجاد نماید.
محتوای تکراری خارجی، که به آن تکرارهای دامنه متقابل نیز گفته می‌شود، هنگامی اتفاق می‌افتد که دو یا چند دامنه مختلف دارای همان کپی صفحه باشند که توسط موتورهای جستجو در نتایج جستجو نشان داده شود.
محتوای تکراری از نوع داخلی و خارجی می‌تواند به‌صورت دقیق کپی از صفحه و یا تقریباً تکراری باشد.

چرا محتوای تکراری مهم است؟

برای اینکه بدانیم چرا محتوای تکراری برای سئو مهم است در ادامه در مورد این موضوع بحث می‌کنیم.

• برای موتورهای جستجو

محتوای تکراری می‌تواند سه مسئله اصلی را برای موتورهای جستجو داشته باشد:

موتورهای جستجو نمی‌دانند کدام نسخه (های) محتوا را به عنوان شاخص در نتایج جستجوی خود وارد کنند و یا حذف کنند.

موتورهای جستجو نمی‌دانند معیارهایی که لینک را به یک صفحه ارجاع دهند یا آن را بین نسخه های مختلف جدا کنند.

موتورهای جستجو نمی‌دانند کدام نسخه (ها) محتوا را برای نتایج جستجو رتبه‌بندی کنند.

• برای دارندگان سایت

وقتی محتوای تکراری در سایت وجود دارد، دارندگان سایت رتبه‌بندی سایت را در نتایج جستجو از دست می‌دهند. این مسئله اغلب از دو مشکل اصلی به وجود میاید:
برای ارائه بهترین تجربه جستجو برای کاربران، موتورهای جستجو به‌ندرت نسخه های مختلفی از یک محتوا را نمایش می‌دهند، بنابراین مجبور می‌شوند که انتخاب کنند کدام نسخه بهترین نتیجه است. این باعث کاهش بازدید هر یک از نسخه های تکراری می‌شود.

ارزش لینک‌ها را می‌توان بیشتر دانست زیرا سایت‌های دیگر نیز باید از بین نسخه های تکراری محتوا، یکی را انتخاب کنند. بجای اینکه همه پیوندهای ورودی به یک قسمت از محتوا ارجاع داده شود، آن‌ها به چندین قسمت لینک می‌دهند، و ارزش پیوند را در بین نسخه های مختلف از محتوا گسترش می‌دهند. ازآنجاکه پیوندهای ورودی یک عامل رتبه‌بندی محسوب می‌شوند، بنابراین می‌تواند بر قابلیت جستجو در یک محتوا تأثیر بگذارد.

محتوای تکراری

برخی از افراد و شرکت‌ها تعجب می‌کنند که چرا اصلاً محتوای تکراری در سایت مسئله‌ساز می‌شود، به‌خصوص اگر محتوای تکراری در سایت خودشان وجود داشته باشد. این مشکل ناشی از سرقت مطالب از منابع دیگر توسط افراد و استفاده از آن‌ها به‌عنوان منبعی برای خود در سایت است.
به این نکته دقت کنید که اگر شما برای ایجاد محتوای خود زمان و تلاش زیادی را صرف کرده اید، چه حسی خواهید داشت اگر این محتوا بدون اجازه شما و بدون مجازات از سمت گوگل، توسط رقبای شما به سرقت برود و استفاده شود؟

تاثیر محتوای تکراری بر سئوی سایت

همان‌طور که گفته شد، مشکل دیگری که برای محتوای تکراری در سایت وجود دارد، این است که موتور جستجو نمی‌داند کدام صفحه را رتبه بندی کند. اگر سایت شما دارای دو صفحه با محتوای یکسان است، کدام یک از این صفحات باید توسط گوگل برای جستجوگران ارائه شود؟ کدام یک بیشتر مرتبط به کار شما است؟
باید بدانید که، از دیدگاه گوگل، سایتی که دارای محتوای تکراری است آن‌چنان ارزشمند به نظر نمی‌رسد که در رتبه‌بندی نتایج برتر قرار گیرد. اگر در وب سایت خود محتوای تکراری دارید، گوگل از آن به عنوان یک سیگنال استفاده می‌کند.

گوگل محتوای یکسان (یا تقریباً یکسان) را نشانه این می‌داند که سایت شما در محتوای اصلی و مفید خود چیز زیادی برای ارائه به کاربران نخواهد داشت. محتوای تکراری در سایت شما بی‌ارزش به نظر می‌رسد، که می‌تواند به رتبه بندی شما در نتایج جستجو آسیب برساند. درنتیجه برای کسب و کار شما، این به معنای بازدید کمتر است از وب‌سایت شماست، که به معنای کاهش مراجعه به سایت و کاهش فروش شرکت شما است.

مجازات محتوای تکراری در سایت

این در حالی است که گوگل مجازاتی برای محتوای تکراری صادر نمی‌کند، اما محتوای تکراری در سایت را به عنوان عاملی برای رتبه بندی نکردن وب‌سایت در نظر می‌گیرد. به همین دلیل است که پاسخ به سوال که “آیا محتوای تکراری به سئو سایت آسیب می‌رساند؟” بله است، و به همین دلیل اگر لازم است محتوای تکراری در سایت خود را اصلاح کنید. محتوای تکراری در سایت منجر به رتبه بندی پایین‌تر می‌شود، که بر بازدید و درآمد سایت شما تأثیر می‌گذارد. پس می‌توان گفت نتایجی که از استفاده یک محتوای تکراری در سایت خواهید داشت به این ترتیب است:

  • رتبه بندی پایین تر در نتایج جستجو
  • کاهش بازدید از وب سایت، فروش کمتر و پیشی گرفتن رقبا
  • کاربران ناراضی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع بوده اند، مانند یک محصول و ویژگی های آن

اگر شما می‌خواهید از این سناریو اجتناب کنید، ضروری است تا با یک رویکرد فعالانه به تولید محتوا غنی بپردازید. اگر سایت شما دارای محتوای یکسان یا تقریباً یکسان باشد، شما می‌توانید یک وب سایت با محتوای اصلی جدید و غیر تکراری ایجاد کنید.

مشکلات محتوای تکراری داخلی

در اینجا چند دلیل آشکار دیگر وجود دارد که باعث می‌شود محتوای تکراری برای وبسایت شما مفید نباشد.

  •  عناصر صفحه

برای جلوگیری از تکرار مسائل مربوط به محتوا، باید اطمینان حاصل کنید که هر صفحه در سایت شما دارای موارد زیر باشد:

• عنوان منحصر به فرد در صفحه و توضیحات متا در کد HTML صفحه وجود داشته باشد.
• عناوینی با تگ (H1 ، H2 ، H3 و …) که با سایر صفحات وب سایت شما متفاوت باشد.

عنوان صفحه، توضیحات متا و زیر عنوان ها حداقل محتوای یک صفحه را تشکیل می‌دهند. با این حال، بهتر است که وب سایت خود را تا آنجا که ممکن است از ایجاد محتوای تکراری دور نگه دارید. توضیحات متا صفحات شما باید منحصر به فرد باشد. اگر نمی‌توانید برای هر صفحه یک توضیح متای منحصر به فرد بنویسید چون تعداد صفحات شما بسیار زیاد است، بهتر است آن را حذف کنید. بیشتر اوقات، گوگل قطعه هایی از محتوای شما را انتخاب می‌کند و آن را به عنوان توضیحات متا ارائه می‌دهد. با این حال، اگر بتوانید یک توصیف متا سفارشی بنویسید، بهتر است، زیرا این یک عنصر مهم در هدایت کلیک ها است.

  • توضیحات محصول

ایجاد توضیحات منحصر به فرد محصول برای بسیاری از شرکت های تجارت الکترونیک چالش برانگیز شده است، زیرا برای نوشتن توضیحات اصلی برای هر محصول در وب سایت ممکن است زمان زیادی را صرف شود. اگر محصولات خود را از طریق وب سایت های خرده فروشی شخص ثالث می‌فروشید یا فروشندگان دیگری محصول خود را ارائه می‌دهند، پس باید توضیحات منحصر به فردی را برای هر منبع ارائه دهید. اگر می‌خواهید صفحه توضیحات محصول شما نسبت به سایرین عملکرد بهتری داشته باشد، باید توضیحات محصول مناسبی را ارائه دهید.

  •  پارامترهای URL

مسئله مشترک دیگری که با محتوای تکراری در سایت های تجارت الکترونیکی و یا دیگر سایت‌ها یافت می‌شود از پارامترهای URL ناشی می‌شود. WWW ، HTTP و Slash:
به طور مثال در نوشتن آدرس URL یک منطقه محتوای تکراری داخلی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود، به طور مثال:
نوشتن آدرس با یا بدون www
www (http://www.example.com) و بدون www
استفاده از و http و https
http (http://www.example.com) و https (https://www.example.com)
استفاده از اسلش در انتها یا استفاده نکردن از اسلش در انتها
(http://www.example.com/) و (http://www.example.com)

برای تشخیص اینکه محتوای تکراری دارید یک راه سریع وجود دارد. برای بررسی; باید بخشی از متن منحصر به فرد از با ارزش ترین صفحات فرود خود را بردارید; و آن را در گوگل جستجو کنید. اگر بیش از یک صفحه در نتایج جستجو نشان داده شود; باید ابتدا با بررسی امکان سه گزینه ذکر شده در بالا; به دقت بررسی کنید تا دلیل این امر را مشخص کنید.

مشکلات محتوای تکراری خارجی

اگر تعداد قابل توجهی محتوای ارزشمند در وب‌سایت خود داشته باشید; احتمال زیادی وجود دارد که محتوای شما در وب سایت دیگری بازنشر شود. در اینجا; روش های مختلفی برای تکرار محتوای خارجی وجود دارد:

محتوای دزدیده شده

محتوای تکراری در سایت

محتوای دزدیده شده زمانی است که یک مالک وب سایت; برای افزایش بازدید ارگانیک سایت خود، محتوای وب سایت دیگری را می‌دزدد. شناسایی محتوای دزدیده شده; گاهی اوقات آسان است، زیرا کسانی که محتوا را سرقت می‌کنند; گاهی اوقات زحمت جایگزینی اصطلاحات نشانه‌دار را در کل مطالب ندارند.

نحوه عملکرد مجازات اقدام دستی: یک بازرسان انسانی در Google وب سایت را بررسی می‌کند تا مشخص کند آیا یک صفحه با دستورالعمل های کیفیت وب مستر Google سازگار است. اگر بخاطر دستکاری در فهرست جستجوی Google پرچم گذاری شوید ، می‌بینید که وب سایت شما به طور قابل توجهی پایین تر قرار گرفته است یا به طور کامل از نتایج جستجو حذف شده است.
اگر قربانی محتوای سرقتی شده اید ، باید با گزارش وب اسپم تحت گزینه “حق چاپ و سایر موارد حقوقی” به Google اطلاع دهید.

هم‌نشری محتوا

هم‌نشری محتوا زمانی است که وب سایت دیگری محتوای شما را که به احتمال زیاد; در ابتدا در وبلاگ شما ظاهر شده است، دوباره منتشر می‌کند. این دزدیده شدن محتوای شما نیست; زیرا شما محتوا را داوطلبانه در سایت دیگری به اشتراک گذاشته اید.

هم‌نشری محتوای شما مفید نیز هست. این باعث می‌شود محتوای شما بیشتر دیده شود; که می‌تواند باعث بازدید بیشتر وب سایت شما شود. به عبارت دیگر; شما در حال تجارت محتوا و احتمالاً رتبه بندی موتور جستجو برای پیوندهای بازگشت به سایت خود هستید.

چگونه محتوای تکراری را در وب سایت خود اصلاح کنیم؟

باید بدانیم کدام آدرس صحیح محتوا است. وقتی محتوایی در چندین آدرس ارائه می شود; باید برای موتورهای جستجو تفهیم شود که کدام آدرس صحیح خواهد بود.

ریدایرکت 301

در بسیاری از موارد، بهترین راه استفاده از ریدایرکت صفحات تکراری; به صفحه اصلی است. وقتی چندین صفحه مشابه را به یک صفحه ریدایرکت کرده باشیم; ارزش صفحه در رقابت با سایر صفحات دیگر سایت ها افزایش پیدا می کند. در نتیجه; رتبه صفحه در نتایج جستجو بالا می رود.

Rel=canonical

راهکار دومی که در برخورد با محتوای تکراری وجود دارد استفاده از تگ rel=canonical; در صفحات تکراری است. این تگ به موتورهای جستجو اعلام می کند; که این صفحات کپی از یک صفحه اصلی بوده اند و اعتبار آنها باید به آن صفحه اصلی منتقل شود.

متای Noindex

متا تگی که برای این مشکل بسیار کارامد است و در برخورد با صفحات تکراری; می تواند مفید واقع شود، متا تگ Robots با مقدار “noindex, follow” می باشد. با قرار دادن این تگ; در قسمت هد صفحات تکراری می توان از ایندکس شدن آنها توسط موتورهای جستجو; جلوگیری به عمل آورد. این متا تگ به موتورهای جستجو اجازه می دهد که; لینک های درون صفحات تکراری را جستجو کند اما خود آن صفحات ایندکس نگردند.

جمع بندی

همان‌طور که بیان شد گوگل مجازاتی برای محتوای تکراری در سایت ارائه نمی‌کند با این حال; محتوای یکسان را فیلتر می‌کند; که همان تأثیر مجازات را دارد; و این به معنای از دست دادن رتبه بندی برای صفحات وب شما در نتایج جستجو است.

استفاده از محتوای تکراری گوگل را گیج می‌کند و موتور جستجو را مجبور می‌کند که انتخاب کند; کدام یک از صفحات یکسان را در نتایج برتر قرار دهد. صرف نظر از اینکه; چه سایتی محتوا را ایجاد کرده است، احتمال آن کم است که صفحه اصلی که از آن کپی شده است; همان صفحه انتخاب شده برای نتایج برتر جستجو گوگل باشد. این فقط یکی از دلایل بسیاری است; که محتوای تکراری برای سئو مفید نیست.

اگر برای حذف محتوای تکراری در وب سایت خود به کمک نیاز دارید و یا قصد دارید برای وبسایت خود محتوای جذاب و جدید تولید کنید، می‌توانید با شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد تماس بگیرید. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد با بهره‌گیری از تیم متخصص می‌تواند بهینه سازی وب‌سایت شما را با استفاده از محتوای جذاب برای رتبه بندی وب‌سایت شما در موتورهای جستجو انجام دهد.
بنابراین اگر می‌خواهید با یک متخصص در مورد محتوای تکراری و سئو صحبت کنید، یا اینکه برای سایت خود به دنبال یک محتوای مناسب هستید، می‌توانید با آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد تماس بگیرید.
.