منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 8 دقیقه

یکی از موضوعات بسیار مهم در سئو، نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. انتخاب کلمات کلیدی مناسب به طور اصولی کمک می کند تا در بین بالاترین کلمات کلیدی جستجو شده رتبه های اول را به خود اختصاص بدهید. اگر کلمات کلیدی سئو به گونه ای انتخاب شوند که آمار جستجوی بالایی نداشته باشند، قطعا تعداد بازدیدکننده زیادی را وارد[…]

یکی از موضوعات بسیار مهم در سئو، نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. انتخاب کلمات کلیدی مناسب به طور اصولی کمک می کند تا در بین بالاترین کلمات کلیدی جستجو شده رتبه های اول را به خود اختصاص بدهید. اگر کلمات کلیدی سئو به گونه ای انتخاب شوند که آمار جستجوی بالایی نداشته باشند، قطعا تعداد بازدیدکننده زیادی را وارد وب سایت نمی کند. حتی عکس این موضوع هم مصداق دارد اگر از کلمات رقابتی شدید نیز برای کلمات کلیدی کسب و کار انتخاب کنیم، نتیجه ای نخواهد داد.

در این مقاله می خواهیم ابتدا پاسخی برای کلمات کلیدی در سئو چیست؟ پیدا کنیم و سپس نحوه انتخاب کلمات کلیدی سئو را برای شما توضیح بدهیم.

کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی یا keywords عباراتی هستند که مخاطبان در موتورهای جستجو وارد می کنند تا مطلب و محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند. به بیان ساده تر کلمات کلیدی عباراتی است که به صفحه هدف کمک می کند تا در هنگام جستجو در نتایج و صفحه سرپ به نمایش در بیاید.

کلمات کلیدی موضوعات محتوای سایت را به طور کلی به مخاطب خبر می دهد. شما به عنوان صاحب یک سایت یا کارشناس تولید محتوا و سئو باید بتوانید از مرتبط ترین کلمات در صفحه استفاده کنید تا از طرف کاربران شانس دیده شدن بیشتری پیدا کنید.

چرا انتخاب کلمات کلیدی مناسب اهمیت زیادی دارد؟

کلمات کلیدی یکی از وسیله های ارتباطی مهم بین کاربر و خواسته هایش است. همچنین هدف شما از ایجاد سایت به دست آوردن جایگاه خوب و افزایش ترافیک ارگانیک سایت است، انتخاب کلمات کلیدی نقش مهمی در نوع ترافیک به دست آمده سایت، ایفا می کند. انتخاب کلمه کلیدی نسبت به محتوا بیشتر تمایل به نیازهای کاربران دارد. همچنین انتخاب کلمه کلیدی مناسب بر سئو وب سایت تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت.

کلمات کلیدی را چگونه انتخاب کنیم؟

قبل از انتخاب و برگزیدن کلمات کلیدی برای وب سایت و انجام هرگونه تحقیقاتی ابتدا کلمات کلیدی مد نظر را بشناسید. درک این موضوع که کاربران به دنبال چه کلماتی برای رسیدن به اهداف خود هستند به بالارفتن رتبه وب سایت کمک می کند. موتورهای جستجو نشان می دهد که الگوهای رفتاری کاربران به مرور زمان دچار تغییر و تحولات می شود.

انواع کلمات کلیدی:

  • کلمات کلیدی نیاز محور:

این کلمات غالبا بر اساس نیاز کاربران مورد جستجو قرار می گیرد. خرید محصول از مهم ترین اهداف جستجوی این کلمات می باشد. نکته قابل تامل در این کلمات، پایین بودن حجم جستجو اما نرخ تبدیل بالا است.

  • کلمات کلیدی اطلاعات دهنده:

این کلمات، اطلاعاتی را حول یک موضوع در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. کلمات کلیدی اطلاعاتی، صرفا به منظور جمع آوری اطلاعات است نه خرید.

  • کلمات کلیدی محصول محور:

همان طور که از اسم این کلمات پیداست درباره یک محصول اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهد. در این قسم از کلمات کاربر قصد خرید دارد اما تصمیم قطعی را نگرفته است.

بر اساس ماهیت کلمات کلیدی در سئو وب سایت اولویت برای بهینه سازی وب سایت ها ابتدا کلمات کلیدی نیاز محور، محصول محور و در آخر کلمات کلیدی است.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب:

همان گونه که قبلا بیان کردیم کلمه کلیدی در حقیقت همان کلید واژه سایت می باشد که به کمک آن به ارتقا سئو وب سایت کمک می کنید. به خاطر داشته باشید یکی از گام های بزرگ در موفقیت شما برای سئو انتخاب کلمه کلیدی مناسب است که تحت هیچ شرایطی نباید به فراموشی سپرده بشود.

اصول مهم انتخاب کلمات کلیدی مناسب:

  • کلمات کلیدی انتخابی با موضوع کسب و کار مرتبط باشد. هرگز از موضوعات بی ربط برای حوزه کاری خود استفاده نکنید.
  • زمان انتخاب کلمه کلیدی اطمینان حاصل کنید که جستجوی مناسبی که به ذهن مخاطب می رسد را بر می گزینید.
  • ممکن است کلماتی را پیدا کنید که از نظر شما مناسب باشد و آمار سرچ بسیار بالایی را نیز در موتورهای جستجو به خود اختصاص داده باشد. اما در واقعیت نمی توانید با هر کلمه ای خود را به صفحات اولیه گوگل برسانید.

حالا دیگر زمان نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب رسیده است، که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • یک لیست مخصوص از کلمات کلیدی کسب و کار خود ایجاد کنید.

یکی از آسان ترین کارهایی که شما می توانید برای به دست آوردن جایگاه خود در گوگل انجام بدهید، ایجاد لیست کلمات کلیدی کسب وکار خودتان است.

  • کلمات کلیدی را از دید مخاطب بررسی کنید.

مرحله بعدی در انتخاب کلمات کلیدی مناسب این است که خود را به جای بازدیدکنندگان خود قرار بدهید. شاید کلمه ای از نظر شما بهترین کلمه باشد اما از نظر مخاطب اصلا مورد جستجو قرار نگیرد. پس ابتدا لیست مرتبط با کسب و کار خود را ایجاد کنید و سپس آن را از دید مخاطب مورد تحلیل و بررسی قرار بدهید.

  • سایت رقبا را بررسی و آنالیز کنید.

برای آنالیز رقبا بهتر است ابتدا کلمات کلیدی انتخاب شده خود را مورد جستجو قرار بدهید. سپس سایت رقبا که جایگاه اول را به خود اختصاص داده اند را بررسی کنید تا بتوانید کلمات کلیدی مناسبی را که به رتبه پیدا کردن آن ها کمک کرده را شناسایی کنید.

  • از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید.

بعضی از صاحبان وب سایت ها بر این عقیده هستند که استفاده از کلمات کلیدی کوتاه تاثیر گذاری و راندمان بیشتری در رتبه وب سایت دارد. اما باید بدانید که با بررسی کلمات کلیدی کوتاه و کلمات کلیدی طولانی در وب سایت متوجه خواهید شد که کاملا عکس این قضیه صادق است. مزیتی که کلمات کلیدی طولانی بر سئو وب سایت دارد خیلی بیشتر از کلمات کلیدی کوتاه است. چرا که کلمات کلیدی طولانی دقیقا خدمات شما را به مخاطبان معرفی می کند.

  • از گوگل ترند به منظور شناخت کلمات کلیدی کسب و کار استفاده کنید.

گوگل ترند یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی مناسب است که یک آمار مناسبی از کلمات کلیدی کسب و کار شما، نشان می دهد. شما می توانید به واسطه این ابزار کلمات کلیدی که به شغل شما مرتبط است و بیشترین سرچ را دارد را به سهولت پیدا کنید.

  • گوگل ادوردز یک ابزار تبلیغاتی مهم برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب می باشد.

یکی دیگر از بی نظیر ترین ابزارهای تبلیغاتی در گوگل، گوگل ادوردز است. این ابزار مجموعه از ابزارهای مورد نیاز برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب می باشد که به شما در انتخاب کلمات کلیدی کسب وکار، کمک بی نظیری می کند.

تاثیر کلمات کلیدی در سئو چیست؟

روش های زیادی برای بهینه سازی و افزایش بازدید وب سایت وجود دارد، اما انتخاب کلمات کلیدی مناسب یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای سئو وب سایت است. در واقع انتخاب کلمه کلیدی نیاز به زمان و هزینه مناسب دارد تا در ارتقا وب سایت یاری کند.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب سئو

همین امر نشان دهنده اهمیت کلمات کلیدی و تاثیر آن بر سئو وب سایت است. اما نکته ای که بسیار مهم است مرتبط بودن کلمات کلیدی با کسب و کار شما است، در حقیقت اگر شما جایگاه بالایی را از موتورهای جستجو به خود اختصاص بدهید اما نتوانید فروش خود را افزایش دهید یعنی در انتخاب کلمه کلیدی مناسب کاهلی کرده اید. از این رو انتخاب کلمات کلیدی مناسب علاوه بر اینکه می تواند بر سئو وب سایت تاثیر چشمگیری داشته باشد، اگر با کسب و کار مرتبط نباشد می تواند از ارزش وب سایت بکاهد.

تیم حرفه ای شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد، همگام با علم روز و اطلاع از آخرین تغییرات موتورهای جستجو، آماده خدمات رسانی به صاحبان مشاغل به مظنور طراحی و بهینه سازی سایت و رشد کسب و کار در فضای مجازی است.

چگونه بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

برای این که بتوانید بهترین کلمات کلیدی که با پروسه بهینه سازی سایت هم گام است را انتخاب کنید لازم است تا تحلیل های دقیقی انجام بدهید. یکی از ابزارهایی که برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب است، Google Keyword planner می باشد که البته برای کاربران ایرانی غیرقابل دسترس است.

توصیه ما به شما بازدیدکنندگان این است که برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب و تحقیق در مورد نتیجه بخشی آن ها، آن را به متخصصان ایکاد بسپارید. چرا که هم به ابزارهای مورد نیاز دسترسی دارند و هم بر اساس تجربیات و مطابق با به روز رسانی جدید الگوریتم های موتورهای جستجو، مناسب ترین کلمات کلیدی کسب و کار را برای شما انتخاب می کند.

روش های کلاسیک نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب:

  • Suggest یا پیشنهادات گوگل
  • ابزاری های کلمات کلیدی
  • دیگر پلتفرم ها

پیشنهادات گوگل:

گوگل در صفحات نتایج، مستقیما یک سری از کلمات کلیدی را پیشنهاد می دهد. کافی است برای این کار کلمه کلیدی اصلی را وارد قسمت جستجوی گوگل کنید تا به صورت کاملا اتوماتیک دیگر پیشنهادات را نمایان کند. همچنین می توانید برای یافتن ایده هایی کامل تر، کلمات کلیدی اصلی را با دیگر حروف الفبا وارد کنید.

روش دیگر از پیشنهادات گوگل برای معرفی کلمات کلیدی Related Search است که در پایین صفحات اول نتایج جستجو به نمایش در می آید.

ابزارهای کلمات کلیدی:

برای جستجوی کلمات کلیدی ابزارهای رایگانی وجود دارد، که می تواند براساس کلمه کلیدی اصلی، ایده های زیادی بدهند. ابزار رایگان محبوبی که بسیار کاربرد دارد AnswerThePublic  است. این ابزار به صورت خودکار، پیشنهادات Google autocomplete را به ردیف به نمایش در می آورد.

البته این ابزارهای رایگان محدودیت های زیادی دارد. اما بازارهای پولی حرفه ای، کلمات کلیدی را بر اساس استانداردهای مفید سئو و بینش ارزیابی کلمه به مخاطبان خود ارائه می دهد. KWFinder یکی از همین ابزارهای مفید است که شانس شما را تخمین می زد و رقبا را نیز تحلیل می کنید. نسخه آزمایشی این ابزار قابلیت 10 روز استفاده رایگان را برای کاربران ایجاد نموده است.

دیگر پلتفرم ها:

شما  می توانید در همه پلتفرم ها به دنبال ایده جدید برای یافتن کلمات کلیدی مناسب باشید. برای انتخاب کلمات و اشتراک گذاری ایده ها بر وب سایت هایی متمرکز شوید که در جایگاه مشابه شما قرار دارند.

از محبوب ترین پلتفرم ها برای پیدا کردن ایده می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سختی کلمه کلیدی:

بعد از یافتن کلمات کلیدی، باید ارزیابی کنید که از نظر دشواری در چه سطحی قرار دارند. سختی کلمه کلیدی، معیار بسیار خوبی برای ارتقا کلمات کلیدی است. میزان سختی غالبا در مقیاس بین 0 تا 100 سنجیده می شود. هرچه نمره به صد نزدیک تر بشود کلمه سخت تر است، رتبه یک در صفحه نتایج جستجو به معنای دارا بودن بیشترین میزان سختی کلمه است.

کلمه کلیدی را به درستی انتخاب کنیم!

تولید محتوا کاران مبتدی، معمولا یک کلمه کلیدی با میزان جستجوی بالا را از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی پیدا می کنند، بدون آن که معیارهای دیگری را مورد تحلیل قرار بدهند، آن را مورد استفاده قرار می دهند. همان طور که قبلا توضیح دادیم یک کلمه کلیدی ایده آل فقط نباید بر اساس حجم جستجو به کار گرفته شود.

ارزش گذاری کلمات کلیدی سئو

تا اینجا با کلمات کلیدی و تاثیر کلمات کلیدی بر سئو آشنا شده اید و می دانید که نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب چگونه است. انتخاب کلمات کلیدی فقط با استفاده از ابزارهای آنلاین نتیجه بخش نیست. بلکه در نهایت برای شروع پروژه لازم است تا کلمات کلیدی را ارزش گذاری کنید تا یک لیست جامع از کلمات کلیدی مرتبی را در اختیار داشته باشید. آنالیز کلمات کلیدی برای ارزش گذاری نیاز به طی کردن چند مرحله دارد.

پس بعد از اینکه لیستی کامل از کلمات کلیدی که توسط ابزارها، پیشنهاد کارفرما و پیشنهاد خود جمع آوری کردید آن را در یک فایل اکسل گردهم آوردید. تا بتوانید بر اساس پارمترهای تعیین شده بهترین کلمات را انتخاب کنید.

پارامترهای ارزش گذاری کلمات کلیدی:

  • بررسی رقبا
  • شباهت کلمات کلیدی با عنوان
  • شباهت فعالیت سایت با محتوا
  • کیفیت محتوا
  • نوع صفحه به کارگیری کلمات کلیدی
  • درگیر کردن مخاطبان سایت
  • اعتبار صفحه
  • تعدد صفحات ایندکس شده
  • میزان بک لینک ها

جمع بندی

ارتقا وب سایت به جایگاه اول صفحات جستجو نیاز به سئو مناسب دارد. یکی از موارد تاثیر گذار بر سئو وب سایت، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. یکی از فعالیت های مهم شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد، رشد و توسعه کسب وکار عزیزان در فضای آنلاین و مجازی است. انتخاب کلمات کلیدی در سئو یکی از نکات مهمی است که تجربه و مهارت خاصی را می طلبد. شما می توانید در راستای بهبود وب سایت خود بهترین شرکت را برگزینید.

بر اساس مطالب گفته شده برای ایجاد لیست کلمات کلیدی نهایی برای سئو وب سایت باید فاکتورهایی مانند نرخ تبدیل کلمات کلیدی، ریسک پذیری کلمات، رقبا و سرمایه کارفرما  را در نظر بگیرید با توجه به اینکه در بهینه سازی قبل از انجام هر کاری اولین و مهم ترین قدم یافتن کلمات کلیدی مناسب است لذا باید این مرحله از کار را با تمرکز و دقت کافی انجام دهید. مواظب باشید که تحت هیچ شرایطی در دام کلمات کلیدی سخت و اطلاعاتی نیافتید. حداقل در ابتدای مراحل بهینه سازی سایت و مهم تر از همه ی این موارد بهینه سازی داخلی و خارجی سایت بر اساس لیست کلمات کلیدی در سئو است