منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

فروش در شبکه‌های اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد برای ارتباط با مشتری خود از شبکه‌های ارتباط‌جمعی استفاده می‌کنند. صاحبان برند برای جذب و تعامل با مشتری و ایجاد چشم اندازهای جدید در کسب و کار خود از شبکه های اجتماعی برای فروش محصولات خود استفاده می کنند. پاسخگویی به سوالات، ایجاد محتوا در شبکه اجتماعی برند انجام می شود.

محور اصلی شبکه‌های اجتماعی در فروش ارتباط دادن مخاطبین تجاری با یکدیگر و اشتراک اطلاعات بین آن‌هاست. اهمیت شبکه‌های اجتماعی در پیوند دادن افراد و کسب‌وکارها باعث تاثیر شبکه‌های اجتماعی در میزان فروش کسب‌وکارهای شبکه اجتماعی شده است. در نحوه فروش کسب‌وکارها شاهد یک تغییر انقلابی هستیم. این تغییرات از توسعه و گسترش فناوری‌های شبکه‌های اجتماعی نشات می‌گیرد.
بااینکه حدوداً بیست سال از ورود اینترنت و فناوری‌های جدید گذشته است، استفاده از آن‌ها برای چرخه فروش هنوز یک فناوری جدید است. گسترش شبکه‌های اجتماعی باعث شده است افراد روش‌های کسب‌وکار و تعامل را تغییر دهند. خریداران در هر زمان سفارش می‌دهند و فروشندگان در هر زمان در سراسر دنیا به سفارش‌ها پاسخ می‌دهند. وب‌سایت‌های ارتباط‌جمعی مانند توییتر، لینکدین، فیس بوک، گوگل و اینستاگرام باعث شده‌اند ارتباطات و تعاملات تغییر کند و این تغییرات به حوزه خریدوفروش نیز راه پیداکرده است.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جذب مشتری

از مزیت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی در فروش ایجاد کرده است می‌توان مواردی مانند افزایش فروش، بهبود خدمات به مشتری و بازاریابی اینترنتی برای محصولات و خدمات اشاره کرد. بازاریابی یک فعالیت حیاتی برای ماندگاری کسب‌وکار و تجارت در شبکه‌های اجتماعی است. امروزه مشتریان به خاطر شبکه‌های اجتماعی موجود نسبت به گذشته اطلاعات بیشتری دارند. آن‌ها قدرتمند شده‌اند و به‌راحتی می‌توانند به مقایسه کالا و خدمات موردنیاز خود در شبکه‌های اجتماعی بپردازند. مدیران شرکت‌ها شاهد تاثیر شبکه‌های اجتماعی در میزان فروش کالاهای خود هستند. در شبکه‌های اجتماعی افراد می‌توانند آزادانه اظهارنظر کنند. تولید محتوا توسط کاربر به‌عنوان نیروی محرک اصلی برای تصمیم‌گیری دیگر مشتریان می‌شود. نظرات و انتقادات افراد برای همه قابل‌مشاهده است. درنتیجه تاثیر شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی در این شبکه‌ها برای بالا بردن میزان فروش به‌شدت احساس می‌شود.

پیدایش شبکه‌های اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی باعث رقابت میان شرکت‌ها شده است. در حال حاضر برخلاف گذشته، سهم مشتری نسبت به سهام بازار اولویت دارد. شرکت‌ها برای داشتن مشتریان وفادار تلاش می‌کنند نه مشتری راضی و خشنود. بقا و حیات شرکت‌ها درگرو داشتن مشتریان وفادار است. همه این مسائل ناشی از نقش شبکه‌های اجتماعی در کسب درآمد است. شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد توجه، علاقه، تمایل به خرید و درنهایت رضایت و وفاداری و تعهد حاصل از آن در مشتری استفاده می‌شوند. و درنهایت بازار شاهد تاثیر شبکه‌های اجتماعی در تغییرات خریدوفروش و درآمدهاست. ازاین‌رو رضایت، وفاداری و خرید مجدد مفاهیمی هستند که در ادبیات بازاریابی به‌عنوان متغیرهای مهم قابل‌بررسی هستند.

کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات

تبلیغات در کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی نقش اساسی پیداکرده‌اند. فضای رقابتی در شبکه‌های اجتماعی نیاز به تبلیغات پررنگ دارد تا بتوان محصولات خود را عرضه کرد. هدف از تبلیغات ایجاد انگیزه در افراد است. با تبلیغات موثر می‌توان موجب تحریک و واکنش سریع خریداران شد. افزایش نقش شبکه‌های اجتماعی در کسب درآمد کاملاً مشهود است. تاثیر شبکه‌های اجتماعی در توسعه میزان فروش کالا و خدمات و دستیابی به مشتریان وفادار برای شرکت‌ها است.

تبلیغات و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود مخاطبان بیشتری جذب کسب‌وکارها و محصولات شرکت‌ها شود. همچنین تعداد کاربران بالا می‌رود و رشد همکاری با سایت‌های دیگر نیز بیشتر می‌شود. همه این موارد نشان‌دهنده تاثیر شبکه‌های اجتماعی در میزان فروش است. با مدیریت صحیح کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی و توسعه مستمر در حوزه تبلیغات، تجارت‌ها توسعه پیدا می‌کنند. تبلیغات مناسب در کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی باعث رونق و  عدم توجه به آن باعث زیان می‌شود و این نشان از حائز اهمیت بودن نقش شبکه‌های اجتماعی در کسب درآمد است.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در وفاداری برند

شبکه‌های اجتماعی; یکی از ابزارهای است که برای حفظ وفاداری به برند استفاده می‌شود. تاثیر شبکه‌های اجتماعی در تحولات خریدوفروش; کاملاً مشهود است. نگهداری مشتریان موجود کم‌هزینه‌تر از یافتن مشتریان جدید است. به دست آوردن دانش بیشتر درباره ارتباط مشتری با کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی مهم است. استفاده شبکه‌های اجتماعی باعث تقویت روابط مشتری با برند; نگهداری و وفاداری مشتری می‌شود. درنهایت به بالا بردن تاثیر شبکه‌های اجتماعی در میزان فروش; منجر می‌شود.

در بیشتر کشورهای دنیا کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی کاربرد وسیعی پیداکرده‌اند و شرکت‌ها توانسته‌اند به بهترین شکل از ابزارهای شبکه اجتماعی استفاده کنند. تولیدکنندگان محصولات و خدمات توانسته‌اند با توجه به اطلاعاتی که از این شبکه‌ها به دست آوردند اعتماد و وفاداری به برند را در مشتری تقویت کنند و نقش شبکه‌های اجتماعی در کسب درآمد پررنگ‌تر شود.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی

فروش بیشتر در شبکه‌های اجتماعی

در اینجا قسمت چند ایده در مورد چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای فروش بیان می‌گردد.

  • بستر مناسب شبکه‌های اجتماعی

ابتدا شما باید بدانید مشتریان شما بیشتر در کدام‌یک از بسترهای آنلاین فعالیت دارند. شما باید در همان شبکه اجتماعی; فعالیت خود را آغاز کنید. اگر مشتریان شما محدود به یک شبکه اجتماعی نیستند; شما می‌توانید در چند شبکه اجتماعی فعالیت کنید. شما می‌توانید با مشتریان جدید ارتباط برقرار کنید; از آن‌ها سفارش بگیرید و به آن‌ها  در مورد پیشنهاد‌ها و ابتکارات جدید اطلاع‌رسانی کنید.

  • ارتباط با اهداف

شما نیاز دارید کسب‌وکار خود را معرفی کنید. پس یک صفحه به نام کسب‌وکار خود ایجاد کنید و فعالیت خود را آغاز کنید. کلمات کلیدی و تکنیک‌های سئو برای جستجوی افراد فعال در زمینه کاری خود استفاده کنید.

  • ایجاد گفتگو

شما باید با مشتریان ارتباط برقرارکنید. برای معرفی کسب‌وکار خود به‌درستی تولید محتوا کنید; تحقیق کنید تا بدانید مشتریان از چه چیزی بیشتر لذت می‌برند. محتوای جذاب به اشتراک بگذارید; اجازه دهید مشتریان در انتقاد و پیشنهاد‌ها آزاد باشند و در گفتگوها شرکت کنند. سعی کنید در محتوای خود; از ویژگی محصول یا کسب‌وکار خود بگویید که چه مشکلاتی را حل می‌کند.

نتیجه‌گیری

فروش نقش مهمی در رشد هر کسب‌وکار ایفا می‌کند. کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی نیز از این مسئله مستثنا نیستند. فرآیند فروش شامل شیوه‌های مختلف است. شناخت مشتریان و برقراری روابط قوی با آن‌ها یک شیوه مفید در فروش است. وب‌سایت‌های ارتباط‌جمعی، مردم را به هم متصل می‌کند و می‌تواند به کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی کمک کند تا اطلاعات بیشتری درباره مشتریانشان کسب کنند. ازاین‌رو کسب‌وکار شبکه اجتماعی از تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر برند شدن محصولات و خدمات بهره می‌گیرند. این موارد بر فروش و درآمد شرکت‌ها قویاً تأثیرگذار است. شما می توانید برای ارتقا محتوا کسب و کار خود و بازاریابی شبکه اجتماعی با شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد تماس بگیرید.

در بازارهای به‌شدت رقابتی; شرکت‌ها به دنبال راه‌های جدید برای آگاه کردن مشتریان از محصولات خود هستند. اهمیت نقش شبکه‌های اجتماعی در کسب درآمد; در اینجا نمایان می‌شود. این امر شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا ببینند که کسب‌وکار آن‌ها چگونه توسط مشتریان آن‌ها; درک می‌شود. اینکه مشتریان آن‌ها به رقبای چطور فکر می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد; تا تغییرات لازم را در محصولات ایجاد کنند; مقدمات هدایت کسب‌وکار به سمت فروش را آغاز کنند و تاثیر شبکه‌های اجتماعی در میزان فروش خود را بررسی کنند.