منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 11 دقیقه

نوشتن طرح کسب و کار یک گام ضروری برای شروع هر کسب و کار جدید ی است. اگر قصد دارید تجارت جدیدی ایجاد کنید و یا می خواهید ابعاد جدیدی به کار خود اضافه کنید داشتن یک طرح کسب و کار ضروری است. در این مقاله پایه و اساسی برای نوشتن یک طرح کسب وکار کاربردی را فراهم کرده ایم.

طرح کسب و کار یک سند اساسی است که لازم است هر کسب و کار نوپایی قبل از شروع فعالیت، آن را داشته باشد. بانک ها و بنگاه های سرمایه گذاری خطر پذیر اغلب قبل از بررسی سرمایه برای مشاغل جدید، یک طرح کسب و کار ایجاد می کنند.

فعالیت بدون برنامه تجاری معمولاً ایده خوبی نیست. در حقیقت، تعداد بسیار کمی از شرکت ها قادر به دوام بسیار طولانی بدون یک طرح کسب و کار هستند. یک طرح کسب و کار خوب باید تمام هزینه های پیش بینی شده و مشکلات احتمالی هر تصمیمی را که یک شرکت می گیرد، مشخص کند. برنامه های تجاری، حتی در میان رقبا در همان صنعت، به ندرت یکسان هستند. اما همه آنها دارای عناصر اساسی یکسانی هستند ، از جمله خلاصه ای اجرایی از تجارت و شرح مفصلی از کسب و کار ، خدمات و محصولات آن است. همچنین بیان می کند که تجارت چگونه می خواهد به اهداف خود برسد. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد به بررسی راهکارها برای داشتن یک طرح کسب و کار تجاری موفق خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

طرح کسب و کار چیست؟(بیزنس پلن)

طرح کسب و کار سندی مکتوب است که به تفصیل شرح می دهد چگونه یک کسب و کار، معمولاً یک شرکت نوپا، اهداف خود را تعریف می کند و دستیابی به اهداف خود را چگونه انجام می دهد. یک طرح کسب و کار نقشه راه کتبی شرکت را از نقطه نظر بازاریابی، مالی و عملیاتی ترسیم می کند.
برنامه های تجاری اسناد مهمی هستند که قبل از ایجاد سابقه اثبات شده توسط یک شرکت، برای جذب سرمایه استفاده می شوند. همچنین یک روش خوب برای شرکت ها هستند تا بتوانند هدف خود را ادامه دهند.

طرح کسب و کار
اگرچه به ویژه برای مشاغل جدید بسیار مفید هستند، اما هر شرکتی باید یک طرح کسب و کار داشته باشد. در حالت ایده آل، این طرح به صورت دوره ای بررسی و به روز می شود تا ببیند آیا اهداف برآورده شده اند یا تغییر و تحول یافته اند. گاهی اوقات، یک طرح کسب و کار جدید برای یک کسب و کار مستقر ایجاد می شود که تصمیم گرفته است به یک مسیر جدید حرکت کند. این طرح باید حداقل شامل نمای کلی از صنعتی باشد که تجارت بخشی از آن خواهد بود و اینکه چگونه خود را از رقبای بالقوه خود متمایز می کند.

چرا به طرح کسب و کار یا بیزینس پلن نیاز داریم؟

آیا هنوز مطمئن نیستید که یک برنامه کاری ارزش صرف وقت و سرمایه گذاری را دارد یا خیر؟ آیا نمی توانید به سرعت شروع به کار و راه اندازی کسب و کار خود کنید؟ اگر قصد ایجاد یک برنامه تجاری ندارید، برخی از مزایای اصلی که یک طرح کسب و کار ارائه می دهد را از دست خواهید داد. داشتن یک طرح کسب و کار به روش های زیر به شما کمک می کند.

رشد سریع تجارت

نوشتن یک طرح کسب و کار در مورد ایجاد بنیادی برای تجارت شما است. شما آینده را پیش بینی نمی کنید، بلکه از طریق استراتژی اصلی کسب و کار خود کار می کنید که به رشد شما کمک می کند. این سند اولیه کامل نیست بلکه برای بازبینی و تنظیم برای کمک به شما در شناسایی و دستیابی به اهداف خود طراحی شده است.
بدون داشتن یک طرح کسب و کار به عنوان یک خط پایه، پیگیری پیشرفت شما، انجام تعدیلات و داشتن اطلاعات تاریخی که به راحتی در دسترس هستند برای ارجاع هنگام تصمیم گیری دشوار بسیار دشوارتر خواهد بود. ایجاد یک طرح کسب و کار تضمین می کند که شما یک نقشه راه دارید که به طور خلاصه جایی را که قصد دارید بروید، اما جایی را که قبلاً بوده اید، مشخص نمی کند.

تعیین مسیر

سرمایه گذاران و ارائه دهندگان باید بدانند که شما درک درستی از مسیر تجارت خود دارید. شما باید اثبات کنید که نیاز قابل دستیابی و پایدار برای راه حل شما وجود دارد، شما یک استراتژی تجاری قوی دارید و تجارت شما می تواند از نظر اقتصادی پایدار باشد. این به معنای داشتن صورت های مالی صحیح، پیش بینی ها و توضیح قابل هضم از مدل کسب و کار شما برای سرمایه گذاران بالقوه است.
نوشتن برنامه کسب و کار به شما کمک می کند که همه این قطعات را کنار هم قرار دهید و بین آنها ارتباط برقرار کنید تا داستانی منسجم درباره تجارت خود بگویید.

هدایت کسب و کار

برای ادامه کار خود ، یک طرح کسب و کار را به عنوان GPS در نظر بگیرید. یک طرح کسب و کار خوب شما را در هر مرحله از شروع و مدیریت کسب و کارتان راهنمایی می کند. برای چگونگی ساختار ، اداره و رشد تجارت جدید خود از طرح کسب و کار خود مانند GPS استفاده خواهید کرد. این روشی برای تفکر و جزئیات تمام عناصر اصلی نحوه عملکرد کسب و کار شما است.

اتخاذ تصمیمات استراتژیک

اغلب بزرگ ترین تصمیماتی که برای تجارت خود می گیرید در میان دوره های ناپایدار رشد، انحطاط یا حتی بحران های خارجی است. این امر مستلزم تصمیم گیری بسیار نتیجه گیرانه شما بسیار سریعتر از آنچه که دوست دارید، است. بدون برنامه ریزی به روز و اطلاعات پیش بینی، این تصمیمات ممکن است کمتر از آنچه لازم است قطعی یا استراتژیک باشند.

با داشتن یک طرح کسب و کار مکتوب که مرتباً آن را مرور می کنید، می توانید با اطمینان تصمیم بگیرید. شما می توانید تمام اطلاعات لازم را برای دانستن اینکه چه زمانی می توانید کارمندان جدید استخدام کنید، یک خط تولید جدید راه اندازی کنید یا یک خرید عمده انجام دهید، داشته باشید. در عین حال ، درصورتی که تصمیمی مطابق انتظار عملی نشود ، می توانید از قبل برنامه ریزی کنید و خطر احتمالی خود را به حداقل برسانید.

پیش بینی آینده

برنامه کسب و کار ابزاری مکتوب در مورد تجارت شما است که 3-5 سال پیش از آن پیش بینی می شود و مسیری را که تجارت شما برای درآمدزایی و رشد درآمد طی می کند ، مشخص می کند. آن را به عنوان یک پروژه زنده برای تجارت خود در نظر بگیرید ، و نه به عنوان یک سند یکبار مصرف. آن را به برنامه های کوچک تقسیم کنید، یکی برای فروش و بازاریابی ، دیگری برای قیمت گذاری ، دیگری برای عملیات و غیره ایجاد کنید.

طرح کسب و کار

رسیدن به نقطه هدف

یک طرح کسب و کار خوب فکر شده به شما کمک می کند قدم بردارید و در مورد عناصر اصلی کسب و کار خود به طور عینی فکر کنید و هنگام حرکت به جلو تصمیم گیری را به شما اطلاع می دهد. اینکه شما به تأمین وام تجاری نیاز دارید یا خیر، ضروری است. بخاطر داشته باشید که این طرح لازم نیست مانند یک دائره المعارف باشد و لازم نیست همه پاسخ ها را داشته باشد.

جذب سرمایه

برنامه های تجاری می توانند به شما کمک کنند بودجه دریافت کنید و یا شرکای تجاری جدیدی را به وجود آورید. وجود یک برنامه تجاری در جای خود به سرمایه گذاران کمک می کند تا اطمینان داشته باشند که بازگشت سرمایه خود را مشاهده خواهند کرد. برنامه تجاری شما ابزاری است که برای ترغیب دیگران به کار می گیرید که کار با شما (یا سرمایه گذاری در تجارت شما) یک تصمیم هوشمندانه است.

اصول نوشتن طرح کسب و کار چیست؟

هیچ راهی درست یا غلط برای نوشتن یک طرح کسب و کار وجود ندارد. می توانید قالب طرح را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد. آنچه مهم است این است که برنامه کاری شما نیازهای شما را برآورده کند. بیشتر برنامه های تجاری در یکی از دو دسته مشترک قرار می گیرند: استارت آپ این است که برنامه کاری خود را به انجام برسانید تا بتوانید روی ایجاد تجارت خود تمرکز کنید.

برنامه تجاری کوتاه

برنامه های تجاری باید کوتاه و مختصر باشد. استدلال برای آن دو برابر است:
ابتدا می خواهید برنامه کاری شما خوانده شود. هیچ کس قصد ندارد یک طرح کسب و کار 100 صفحه ای یا حتی 40 صفحه ای بخواند. مطمئناً ، ممکن است برای بخش های خاصی به مستندات پشتیبانی نیاز داشته باشید اما می توانید این عناصر را در ضمیمه خود وارد کنید.

دوم ، برنامه تجاری شما باید ابزاری باشد که برای اداره و رشد تجارت خود استفاده می کنید. چیزی که به مرور به استفاده و تصفیه آن ادامه می دهید. یک طرح کسب و کار بیش از حد طولانی یک دردسر بزرگ برای تجدید نظر دارد، تقریباً تضمین می کنید که برنامه شما به یک کشوی میز منتقل می شود و دیگر هرگز دیده نمی شود.

شناخت مخاطب

برنامه خود را با زبانی بنویسید که مخاطب شما آن را درک کند. به عنوان مثال، اگر شرکت شما در حال توسعه یک روند علمی پیچیده است ، اما سرمایه گذاران احتمالی شما دانشمند نیستند، از اصطلاحات اصطلاحات کوتاه یا اختصاری که آشنا نخواهند بود ، اجتناب کنید. توضیحات مربوط به محصول خود را با استفاده از اصطلاحاتی که همه می توانند درک کنند ساده و مستقیم نگه دارید. شما همیشه می توانید از پیوست برنامه خود برای ارائه مشخصات کامل در صورت نیاز استفاده کنید.

آزمایش ایده تجاری

کار با برنامه تجاری خود و شروع کار با یک صفحه، می تواند به شما کمک کند تا مدت ها قبل از راه اندازی، سودمندی ایده کسب و کار خود را بسنجید. همانطور که از مارک تجاری و بیانیه ماموریت خود گرفته تا فرصت و اجرای خود کار می کنید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید دریافت بازخورد و آزمایش عناصر مختلف کسب و کارتان است. این می تواند به سادگی داشتن یک مربی یا شریک بررسی عناصر برنامه شما، یا انجام تحقیقات بازار و صحبت مستقیم با مشتری بالقوه شما باشد.
هرچه عناصر برنامه خود را بیشتر آزمایش و بررسی کنید ، برنامه و تجارت شما بهتر خواهد بود. این می تواند شما را از صرف روزها در تدوین استراتژی که عملی نیست، نجات دهد.

تعیین اهداف و مقاصد

شما باید بدانید که از ابتدا می خواهید چه کاری از تجارت خود خارج کنید. آیا می خواهید یک فشار جانبی را به یک کار تمام وقت تبدیل کنید؟ آیا می خواهید تیم خود را گسترش دهید یا مکان دیگری را راه اندازی کنید؟ دانستن آنچه می خواهید به انجام برسانید و داشتن سوالاتی از این قبیل، می تواند به شما کمک کند تا برنامه تجاری خود را به طور خاص برای رسیدن به این اهداف تدوین کنید.

ممکن است شما برای رسیدن به اهداف خود قبل از شروع ، هر مرحله یا مرحله خاصی را در ذهن نداشته باشید. اما این زیبایی کار در برنامه کاری شماست. این به شما کمک می کند معیارهای موفقیت را تعریف کنید ، اهداف خود را تحقق بخشید و عناصر کسب و کار خود را بیشتر برای رسیدن به اهداف خاص توسعه دهید. شما برای شروع بهتر نیاز به یک چشم انداز یا حتی اهداف آرزو دارید تا بهتر بتوانید از آنچه مهم است، استفاده کنید.

مارکتینگ پلن چیست ؟

یک مارکتینگ پلن رهنمود و دستور کاری است که به کسب و کار ها در برنامه ریزی، اجرایی کردن و ردیابی استراتژی های مختلف بازاریابی طی بازه های زمانی معین کمک می کند. مارکتینگ پلن ممکن است مشتمل بر استراتژی های مختلفی باشد که هرکدام متعلق به بخش خاصی از سازمان است اما تمامی آنها می بایست منطبق و تابع اهداف اصلی سازمانی باشد . در ادامه به بررسی این پرسش “چگونه یک مارکتینگ پلن خوب تنظیم کنیم؟” می پردازیم.

طرح کسب و کار

مراحل مارکتینگ پلن

بدون برنامه ریزی و یک استراتژی مناسب ، چگونه می توانید بفهمید که کجا می روید یا برای رسیدن به آنجا چه کاری باید انجام دهید؟ در اینجا پنج مرحله برای توسعه برنامه بازاریابی شما آورده شده است.

مرحله 1: اهداف و بودجه خود را مستند کنید

قبل از شروع به کار در روش ها و اجرا; تیم بازاریابی شما باید از تیم رهبری بخواهد اهداف تجاری خود را; برای 1-3 سال آینده مشخص کند. اهداف شما می توانند در خارج متمرکز شوند; در داخل متمرکز شوند ، یا شاید ترکیبی از هر دو باشد.
در حالی که اهداف تجاری را تعیین می کنید; حتماً بودجه بازاریابی را نیز برای سال تعیین کنید. یک قانون خوب; برای تعیین بودجه بازاریابی 6 تا 12٪ درآمد ناخالص با هزینه بیشتر; در مراحل اولیه همانطور که بنیاد بازاریابی خود را ایجاد می کنید.

مرحله 2: تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهید

در نهایت شما می خواهید بازاریابی داشته باشید که جریان مداوم و با کیفیت بالا را فراهم کند; تا به فرصت های جدید فروش کمک کند و رشد را تحریک کند. شما می خواهید; مخاطبان و مشتریان هدف فنی شما از شنیدن صحبت های شما; خوشحال شوند و از آن هراس نداشته باشند. و بودجه محدود و پهنای باند محدودی دارید.

راه دستیابی به همه این ها استفاده از رویکرد بازاریابی هوشمند است که یک استراتژی بازاریابی و برنامه اجرایی مطابق با اهداف تجاری شما ایجاد می کند و با SWOT برنامه بازاریابی فعلی شما شروع می شود. نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها را از نظر موقعیت رقابتی ، بازارهای هدف ، مخاطبان هدف ، موقعیت / پیام رسانی فعلی ، بلوغ پیشنهادات ، شرکای کانال و غیره ثبت کنید.

مرحله 3: افراد مورد نظر خود را شناسایی کنید

شما احتمالاً مشخصات با ارزش ترین چشم اندازهای خود و فرآیند فروش شرکت خود را برای تبدیل آنها از فرصت های مناسب به مشتریان می دانید. با این حال ، با رشد شرکت شما ، از وضعیت منحصر به فرد هر چشم انداز آگاهی نخواهید داشت و یک پیام برای همه مفید نخواهد بود. شما باید با ایجاد شخصیت خریدار رویکرد بازاریابی خود را سفارشی کنید.

اولین قدم در ایجاد شخصیت های خریدار خود; ایده پردازی در مورد افرادی است که می توانند باشند. هنگامی که لیست کامل خود را یافتید; کسانی را که نیازها یا نقش های مشابهی دارند شناسایی کنید و ادغام آنها را در نظر بگیرید. از اینجا; با در نظر گرفتن تأثیر آنها در تصمیم خرید نهایی; رابطه آنها با شرکت شما و اندازه گروه شخصیت مخاطبان; لیست افراد خود را در اولویت قرار دهید. پس از اتمام طوفان مغزی; شخصیت های واقعی خود را ایجاد کنید.

مرحله 4: اهداف بازاریابی خود را توسعه دهید

با استراتژی کسب و کار،  بیشترین فرصت و افراد مشخص ، اکنون آماده ایجاد اهداف بازاریابی خود هستید. تعیین هدف برای همسو سازی سازمان بازاریابی ، کاهش تمرکز و تنظیم استراتژی کلی بازاریابی بسیار حیاتی است.
مستند سازی اهداف شما تضمین می کند تیم شما در اولویت های اصلی بازاریابی و آنچه انتظار دارید از طریق تلاش های بازاریابی به دست آورید همسو باشد. اهداف شما می توانند در خارج متمرکز شوند ، در داخل متمرکز شوند ، یا شاید ترکیبی از هر دو باشد.

مرحله 5: برنامه فعالیت خود را بسازید

اکنون که اهداف بازاریابی خود را ایجاد کرده اید و بودجه دارید; آماده توسعه برنامه فعالیت خود هستید. می توانید کمپین ها را; به عنوان مجموعه فعالیت هایی متمرکز بر یک موضوع یا هدف مشترک; تصور کنید.
کمپین ها می توانند دامنه وسیعی را اجرا کنند. اینها می توانند از راه اندازی محصول اصلی; گرفته تا ایجاد رهبری فکری در یک بخش خاص تا افزایش ترافیک وب و منجر شوند.

نحوه نوشتن یک بیزینس پلن برای یک کسب و کار اینترنتی

وقتی برنامه ناب خود را تهیه می کنید; به جملات کوتاه فکر کنید. هدف این است که هر قسمت تا حد ممکن کوتاه باشد. برنامه ایده آل; در یک صفحه قرار می گیرد بنابراین در نهایت با یک طرح کسب و کار یک صفحه ای; مواجه خواهید شد.

گزاره ارزش

اگر در یک مهمانی هستید و کسی از شما می پرسد; تجارت شما چه می کند ، آیا می توانید آن را در یک جمله توصیف کنید؟

هدف شما این است که ارزشی را که برای مشتریان خود; فراهم می کنید به روشی ساده و مستقیم تا حد ممکن انتقال دهید.

مشکلی که برای مشتریان خود حل می کنید چیست؟

چرا آنها برای یافتن راه حل برای خرید بیرون می روند؟ چرا تجارت شما نیاز به وجود دارد؟

اگر مطمئن نیستید ، سعی کنید با مشتریان احتمالی خود صحبت کنید; و از آنها بپرسید که ممکن است محصولات یا خدمات شما را دوست داشته باشند.

چرا آنها شما را به جای گزینه های دیگر انتخاب می کنند؟
محصول یا خدمات خود را توضیح دهید و اینکه چرا از سایر گزینه ها بهتر است. اساساً; اگر کسی از شما بپرسد چه می فروشید ، پاسخ شما چه خواهد بود؟

نیازهای مالی

تقریباً هر مشاغلی برای مقابله با زمین به مقداری پول نیاز دارد. به میزان پول مورد نیاز; خود و نحوه استفاده از آن فکر کنید. حتی اگر کار خود را با پس انداز شخصی خود; یا با استفاده از بدهی کارت اعتباری شروع می کنید; ایده خوبی است که تا زمان شروع فروش; برنامه ریزی کنید که چگونه از وجوه استفاده کنید.

کانال های فروش

اینها مکان هایی هستند که محصولات خود را به فروش می رسانید. اگر در حال فروش آنلاین هستید; فروشگاه آنلاین شما یک کانال فروش است. اگر فروشگاه فیزیکی هم دارید; این کانال فروش دیگری است.

فعالیت های بازاریابی

برای بازاریابی تجارت خود چه خواهید کرد؟ اگر قصد خرید تبلیغات را دارید; انواع تبلیغاتی را که قصد انجام آن را دارید در اینجا لیست کنید. به یاد داشته باشید; بازارهای هدف مختلف ممکن است به انواع مختلف فعالیت های بازاریابی نیاز داشته باشند; تا محصول شما را در مقابل خود قرار دهند.

اهداف بودجه و فروش

هزینه انجام کار شما چقدر است؟ برای موفقیت در کسب و کار خود به چه اهداف فروش نیاز دارید؟

برای شروع جزئیات را لیست نکنید و فقط به موارد گسترده فکر کنید; تا تصور تقریبی از نحوه عملکرد اقتصادی کسب و کارتان را بدست آورید. بعداً می توانید جزئیات را اصلاح کنید.

نقاط عطف

وظایف اصلی که باید برای راه اندازی کسب و کار خود انجام دهید کدامند؟

این به شما کمک می کند در مسیر خود باشید و اهداف خود را برآورده کنید. اطمینان حاصل کنید که; نقاط عطفی را به افراد تیم خود اختصاص دهید تا مسئولیت و مسئولیت واقعی داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد درباره طرح تجاری برای کسب و کارها صحبت کردیم. اگر شما یک کسب و کار نوپا هستند و برای شروع به کار نیاز به مشاوره در جهت راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود دارید، و یا اگر یک کسب و کار قدیمی هستید و برای توسعه تجارت خود نیاز به خدمات به روز دارید، برای مشاوره کسب و کار در اصفهان و استفاده از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ می توانید با کارشناسان شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد تماس گرفته و راهکارهای مناسبی در این زمینه دریافت کنید.