منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

بازاریابی به ایجاد آگاهی از برند، هدایت و جذب سرنخ، فروش، ترافیک و تعامل با مشتریان هدف کمک می‌کند. اما برای مشاغل تخصصی و متکی به مشتریانی با کیفیت و نه کمیت، نیازهای بازاریابی متفاوت از آنچه به‌طور معمول وجود دارد، است. در این مقاله درباره این که نیچ مارکتینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد صحبت خواهیم کرد.

نیچ مارکتینگ بخش کوچکی از بازار است. بازاریابان معمولاً با تقسیم یک بخش از بازار به زیرمجموعه‌ها یا با تعریف گروهی از بازار که نیازهای آن‌ها به‌خوبی توسط بازاریابان موجود تأمین نمی‌شود، نیچ مارکتینگ را شناسایی می‌کنند. به‌طورمعمول، کسب‌وکارهای کوچک وارد بازارهای تخصصی می‌شوند، زیرا بخش ویژه ممکن است به‌قدری کوچک باشد که ممکن است شرکت‌های بزرگ انعطاف‌پذیری یا تمایلی برای ورود به این بخش از بازار را نداشته باشند.

برای موفقیت در نیچ مارکتینگ تمرکز خود را بر روی گروه کوچکی از افراد هدف قرار دهید، که مایل به پرداخت هزینه‌های زیادی برای راه‌حل هدف شما هستند. این همان چیزی است که آن را بازاریابی گوشه‌ای می‌نامیم. انتخاب تمرکز بر روی یک نیچ مارکتینگ یک تصمیم تجاری استراتژیک برای ارائه خدمات به مشتری خاص، بهتر از رقبایی است که بازار بزرگ را هدف قرار می‌دهند. در ادامه از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی در اصفهان و مشاوره کسب و کار در اصفهان فعالیت می کند؛ شما را با مزایا و معایب نیچ مارکتینگ آشنا می کنیم.

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای با تمرکز بر یک محصول یا خدمت خاص، قشر خاصی از مخاطبان را به خود جلب می‌کند. درحالی‌که بیشتر کسب‌وکارها سعی در جذب بیشترین مشتری برای کسب درآمد را دارند، بازاریابی گوشه‌ای متفاوت است. برخی از مشاغل از روش‌های سنتی بازاریابی استفاده می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر کاملاً به روش بازاریابی دیجیتال متکی هستند.
بازاریابی گوشه‌ای بخشی از بازار است که مناسب آن دسته از برندها و کسب‌وکارهایی است که به یک تخصص خاص مشغول هستند و یا مشتریان خاصی دارند و خدمت خاصی را عرضه می‌کنند. این‌گونه کسب‌وکارها که برای مشتریان خاصی کار می‌کنند به دلیل اینکه محصول و یا خدمتی که عرضه می‌کنند برای مشتریان به خصوصی است، با حداقل مشتریان کار می‌کنند ولی بااین‌حال این نوع بازاریابی برای آن‌ها بسیار سودآور است.

نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ بخشی از بازار بزرگ‌تر است که خواسته‌ها و ترجیحات خاص خود را دارد. شرکت‌ها برای دستیابی بهتر به مشتری خاص نسبت به رقبایی که مخاطبان گسترده‌ای را هدف قرار می‌دهند، بر روی بازارهای ویژه متمرکز می‌شوند. با توجه به خواسته‌ها و نیازهای منحصربه‌فردی که ارائه‌دهندگان در جریان اصلی بازار به آن‌ها نمی‌پردازند، نیچ مارکتینگ به دنبال بازارهای ویژه‌ای هستند تا وفاداری و درآمد خود را از طریق مخاطبانی که عمدتاً نادیده گرفته می‌شوند به دست آورند. به‌طور مثال یک کارآفرین می‌تواند به‌جای ارائه خدمات نظافت عمومی، به‌طور منحصربه‌فرد خدمات نظافت کف و سطوح را ارائه دهد.

استراتژی نیچ مارکتینگ

اگرچه در نیچ مارکتینگ اندازه بازار کوچک است، اما به دلایل زیر اتخاذ یک استراتژی خاص می‌تواند این بازار را سودآور کند:

  1.  رقابت کمی وجود دارد یا اصلاً رقابت وجود ندارد.
  2. بازاریاب‌های تخصصی مشتریان هدف را به‌خوبی می‌شناسند به‌طوری که آن‌ها نیازهای آن‌ها را بهتر از سایر شرکت‌هایی که در این بخش بازار فعالیت و فروش دارند، برآورده می‌کنند. در نتیجه، بازاریاب‌های نیچ مارکتینگ به دلیل اطلاع از ارزش افزوده کالاها و خدمات به حاشیه‌های بالای سود دست می‌یابند.

نیچ مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

برای ایجاد یک بازاریابی گوشه‌ای، نکته اصلی تحقیق است. با جستجو و تحقیق در بازارهای خاص، مشاغل به‌سادگی می‌توانند مشخص كنند كه چه بخش‌های منحصر به فردی از قبل در بازار وجود دارد و در كجا می‌توان بخش‌های جدید با موفقیت توسعه پیدا کند. وقتی ایده‌ای برای بازار جدید پیدا کردید، اکنون وقت آن رسیده است که به این نکته تمرکز کنید که آیا این تجارت می‌تواند برای شما سودآور باشد یا خیر.

اگر انتخابی که کرده‌اید یک بازار جذاب و بدون رقابت باشد، ممکن است کسب‌وکارهای دیگر قبلاً به این نتیجه رسیده باشند که این تجارت سودآور نیست و ارزش تلاش و سرمایه‌گذاری را ندارد. اما اگر تعداد کمی از محصولات یا خدمات مشابه در بازار وجود داشته باشد، ایده شما می‌تواند نشانه سودآوری باشد. اگر شما قصد دارید تا در نیچ مارکتینگ فعالیت داشته باشید باید بدانید که ترفند سرمایه‌گذاری در بازارهای ویژه یافتن یا توسعه‌بخشی است که دارای مشتریانی قابل دسترسی، فضای رشد و فاقد رقابت غالب است. شما می‌توانید برای یافتن یک ایده موفق طیف وسیعی از عوامل را تعریف کنید.

تقریباً هر بازار را می‌توان با توجه به نیازها و ترجیحات خاص انتخاب کنندگان و مشتریان، تقسیم کرد. برخی از متداول‌ترین روش‌ها برای تعریف نیچ مارکتینگ بر اساس موارد زیر است:
قیمت (به عنوان مثال لوکس، متوسط ، تخفیف)
جمعیت شناسی (جنس، سن، سطح درآمد، سطح تحصیلات)
سطح کیفیت (حق بیمه، اقتصادی)
روانشناسی (ارزش ها، علایق، نگرش ها)
جغرافیا (ساکنان یک کشور، شهر یا حتی محله خاص)

چرا کسب و کارها نیاز به نیچ مارکتینگ دارند؟

داشتن جایگاه ویژه در بازار مهم است و بازاریابی گوشه‌ای می‌تواند برای به دست آوردن یک جایگاه مناسب در بازار به شما کمک کند. اگر بخواهید همه نیازهای که در حوزه فعالیت شما وجود دارد را ارائه دهید، بازاریابی و پیام کلی شما مخاطب خاصی را هدف قرار نمی‌دهد. نیچ مارکتینگ شما همچنین می‌تواند با مشتری ایده آل موردنظر شما مرتبط شود. بنابراین، مهم است که شما یک بازار هدفمند داشته باشید و با مشتری به روشی خاص صحبت کنید که آن‌ها تمایل داشته باشند تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. در ادامه به دلایل اهمیت نیچ مارکتینگ خواهیم پرداخت.

متمایز شدن

با داشتن یک جایگاه خاص در بازار می‌توانید همیشه در خاطر مشتری باقی بمانید. بدون داشتن جایگاه خاص در بازار، افراد احتمالاً شما و تجارت شما را فراموش خواهند کرد. این مورد را می‌توان برای هر مشاغل مبتنی بر محصول یا خدمات در نظر گرفت. نام تجاری که برای محصولات خود انتخاب کرده‌اید، همچنین می‌تواند به جایگاه شما در بازار افزوده و آن را منحصر به فرد کند. در بازاریابی گوشه‌ای برند تجاری و پیام‌رسانی کلی شما نیز می‌تواند مهم باشد تا بتوانید در میان افراد متمایز باشید.

مشتری ایده آل

داشتن مشتری ایده آل یکی از قسمت‌های اصلی در بازاریابی گوشه‌ای است. با داشتن یک نیچ مارکتینگ، می‌توانید مستقیماً با مشتری ایده آل خود صحبت کنید. این ارتباط برای کمک به شما در جذب افراد به تجارت خود بسیار مهم است. بدون به دست آوردن جایگاه مناسب در بازاریابی گوشه‌ای، نه‌تنها برجسته نیستید، بلکه با مشتری یا مشتری ایده آل نمیتوانید ارتباط برقرار کنید.

“وقتی با همه صحبت می کنید با هیچکس صحبت نمی کنید” این نقل قول کاملاً نیاز به جایگاه و دلیل داشتن مشتری ایده آل را کاملاً به طور خلاصه و واضح بیان می کند. پیام برند شما باید مطابق با قسمتی از بازار که برای کار خود انتخاب کرده اید باشد. هرچه تحقیق و درک بیشتری در مورد بازاریابی گوشه ای مدنظر خود داشته باشید و اینکه چگونه در حال حاضر به بهترین وجه می توانید در بازار آن را عرضه کنید، می توانید مشتری ایده آل خود را جذب کنید.

همه مشتریان که در بازار وجود دارند مشتریان ایده آل شما نیستند. بنابراین، اگر کسی مشتری ایده آل باشد، مستقیماً با او صحبت خواهید کرد. بنابراین، شما مشتریانی که مخاطب محصول و خدمات شما نیستند را فیلتر می‌کنید.
بسیاری از مردم فکر می‌کنند که داشتن یک نیچ مارکتینگ یک نقطه ضعف است اما این قضیه برعکس است، هرچه بازاریابی گوشه‌ای شما شفاف‌تر باشد، برای کسب‌وکار شما بهتر خواهد بود.

تمرکز بر یک منطقه خاص

با داشتن یک بازاریابی خاص شما یک منطقه تخصصی دارید که با ارائه خدمات و محصولات خود از آن پشتیبانی می‌کنید. ممکن است از مشاغل یا رقبای مشابهی در بازار اطلاع داشته باشید که مشغول فعالیت هستند. اگر روی دو عنصر اول که در بالا در مورد مشتری متمایز و ایده آل صحبت کردیم، کار کنید، موفق خواهید شد. امتیاز فروش منحصربه‌فرد شما باید از قبل در برند تجاری و بیانیه و ارزش‌های کلی مأموریت شما نشان داده شود و به‌طور ویژه بیان شود.

نیچ مارکتینگ

گوشه‌ای از بازار که بر آن تمرکز کردید و تخصصی که دارید از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا شما می‌خواهید مشتری مناسبی را به خدمات خود جذب کنید. این به مشتری ایده آل شما برمی‌گردد. بااین‌حال، جایگاهی که در بازار دارید، به شما کمک می‌کند تا به خاطر مشتریان سپرده شوید.

اگر گوشه بازار که بر آن تمرکز دارید، تخصصی باشد، می‌توانید از مهارت‌های منحصر به فرد، اعتبار و دانش خود به عنوان یک برند استفاده کنید. نیچ مارکتینگ راهی منحصر به فرد برای تأثیرگذاری بر روی افرادی است که واقعاً می‌خواهید به آن‌ها کمک کنید. برجسته بودن و تخصص در منطقه نبوغ شما تفاوت زیادی برای مشتریانی که می‌خواهند با شما ارتباط برقرار کنند، ایجاد می‌کند. مشتری ایده آل شما برای کسب‌وکار شما مهم است زیرا بدون آن تجارتی موفق نخواهید داشت.

نیچ مارکتینگ رقابت کمتری دارند

رقابت در بازاریابی گوشه‌ای بسیار کمتر است. در یک بازار کوچک می‌توانید به‌راحتی در رتبه اول باشید. فروشندگان تجارت‌های بزرگ محصولات عمومی تولید می‌کنند که همه را هدف قرار می‌دهد. شما روی یک گروه خاص از مردم در نیچ مارکتینگ تمرکز کرده‌اید. شما می‌توانید ویژگی‌های کلی محصول را کنار بگذارید و می‌توانید ویژگی‌های خاصی از محصولات را اضافه کنید که بازار گوشه شما به دنبال آن است. در یک بازار نیچ، شما می‌توانید به عنوان رتبه اول در جستجوهای مرجع شوید.

نیچ مارکتینگ بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر از بازار کلی ارائه می‌شوند

اگر شما محصولی بسازید که همه مشکلات این دنیا را برای همه حل کند،; باید چگونه محصول خود را عرضه کنید؟

چگونه آن را می‌فروشید؟

چگونه آن را به بازار عرضه خواهید کرد؟

چگونه مشتریان جدیدی برای این محصول به وجود می‌آورید؟

اگر در این مورد فکر نکرده‌اید باید بدانید که جواب “بسیار سخت” است.

اما اگر شما بر روی یک قسمت کوچکی از بازار تمرکز کنید ، همه‌چیز آسان‌تر خواهد شد. شما می‌توانید مخاطبان خود را پیدا و هدف قرار دهید. شما می‌دانید که کجا هستند، چه‌کاری انجام می‌دهند، چه محصول و یا خدمتی را نیاز دارند و چگونه می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. سعی کنید فهرستی از کلیه آدرس‌های ایمیل / شماره تلفن در شهر/ منطقه خود از افراد را به دست آورید تا برای ارتباط با مخاطبین هدف خود به‌راحتی اقدام کنید. همچنین می‌توانید برای دسترسی بهتر افراد به اطلاعات و برقراری ارتباطی ساده‌تر با مشتریان از طریق پیام، وب‌سایت و یا وبلاگ اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

درحالی‌که افراد خارج از بازار هدف شما قرار دارند، به کاری که شما انجام می‌دهید اهمیتی نخواهند داد، اما افراد موجود در بازار تخصصی شما بسیار اهمیت خواهند داد. آن‌ها می‌فهمند که شما برای حل مشکلات خاص آن‌ها آنجا هستید. متقاعد کردن آن‌ها برای اینکه محصول شما برای آن‌ها بهتر از ابزارهای عمومی موجود باشد، کار دشواری نیست. شما به‌طور تخصصی بر روی یک‌گوشه بازار و رفع نیازهای آن‌ها تمرکز کرده‌اید که این یک مزیت نسبت به محصولات عمومی موجود در بازار محسوب می‌شود.

نیچ مارکتینگ سودآوری بالایی برای تجارت شما دارد

شما در این نوع بازاریابی بر روی تعداد محدودی از مشتریان تمرکز خواهید کرد، اما همین گروه هدف کوچک حاضر هستند برای محصول شما هزینه بالایی پرداخت کنند. چون شما به طور منحصربه‌فرد بر روی این قسمت بازار مشغول هستید و رقابت کمی در این بازار وجود دارد. زیرا فقط یک راه حل در این دنیا وجود دارد که دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که آن‌ها نیاز دارند! بسیاری از راه حل‌های بسیار کلی دیگر وجود دارد، اما تنها یکی از آن‌ها واقعاً آنچه را که نیاز دارند انجام می‌دهد بنابراین افراد برای این امر حاضر به پرداخت پول هنگفتی هستند.

داشتن نیچ مارکتینگ پاسپورتی برای موفقیت تجارت شماست

سعی کنید در این بازار پیچیده عمل نکنید و کار را ساده نگه دارید و از همه مهم‌تر; اطمینان حاصل کنید که تحقیقات لازم را انجام داده‌اید تا به مشتریان خود; آنچه را که واقعا می‌خواهند، ارائه دهید. حتی اگر یک تجارت مبتنی بر محصول داشته باشید; این مسئله بسیار مهم است.

مزایای نیچ مارکتینگ

هدف قرار دادن یک بازار خوب مزایای مختلفی دارد ازجمله کاهش رقابت; تجارت متمرکز و تخصصی و وفاداری به برند را می‌توان نام برد.

کاهش رقابت

هرچه محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید تخصصی باشد، رقابت کمتری در بازار وجود خواهد داشت که این امر به مشاغل فرصت می‌دهد تا از سهم بازار بزرگ‌تر و رقابت قیمتی کمتری بهره ببرند. هدف قرار دادن مخاطبان محدودتر به مشاغل اجازه می‌دهد تا تلاش خود را بر روی تأمین نیازهای خاص مشتری معطوف و متمرکز کنند.
رقابت کمتر برخلاف بازاریابی عمومی که رقابت در بازار هنوز وجود دارد، بازاریابی تخصصی رقابت کاملاً کمتری برای مشتریانی که محصولات را خریداری می‌کنند، دارد. بازاریابان گوشه‌ای معمولاً در بازار با رقابت کمتری روبرو می‌شوند، زیرا آن‌ها با یک محصول خاص برای بخش کوچکی از بازار سروکار دارند.

نیچ مارکتینگ

وفاداری به برند

بازاریابی تخصصی امکان ایجاد وفاداری به برند را برای مشاغل فراهم می‌کند. این روش بازاریابی به شما امکان می‌دهد محصولات و خدمات موردنیاز و تمایل خود را به مشتریان خود ارائه دهید. درنهایت شما رقیب زیادی نخواهید داشت، زیرا یافتن کالاهایی که در بازاریابی گوشه‌ای وجود دارند، دشوار است. وفاداری به برند می‌تواند برای محصول شما، وجود داشته باشد. مشتریان ممکن است خریدهای همان برند را تکرار کنند و حتی ممکن است آن را به دوستان و دیگران نیز توصیه کنند.

سرمایه‌گذاری کمتر

نیچ مارکتینگ به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند; زیرا مجبورند کالاهای محدودی را برای بازار کوچک تولید کنند. به‌طورکلی; لازم نیست بیش از ده هزار کاتالوگ به یک یا چند شهر ارسال کنید. در عوض; کمتر از هزار کاتالوگ برای مخاطبان موردنظر ارسال کنید; که شرایط موردنیاز برای خرید محصول شما را داشته باشد. با استفاده از این روش; شما می‌توانید درصد بیشتری از افرادی را که احتمال استفاده از خدمات شما یا خرید محصولات شما را بیشتر دارند; جلب کنید.

خطرات کمتر

ممکن است خطرات کمتری در این بازار وجود داشته باشد، زیرا بازاریابی برای بخش کوچکی از بازار انجام می‌شود.

سود بیشتر

بازاریابی تخصصی سودآور است زیرا در نهایت بازاریاب‌های متخصص; گروه مشتریان هدف را به خوبی می‌شناسند به طوری که نیازهای آن‌ها را; بهتر از سایر شرکت هایی که به طور عادی و عمومی به این بازار می‌فروشند، برآورده می‌کنند.

حسن نیت

یک بازاریاب متخصص می‌تواند نام و شهرت خوبی را در بازار کسب کند. به عنوان مثال ، شرکت هایی مانند Rolex Watches و Rolls Royce حسن نیت زیادی را در اختیار دارند.

معایب نیچ مارکتینگ

  • استراتژی بازاریابی گوشه ای ممکن است برای بازاریابی طولانی مدت مناسب نباشد; زیرا ممکن است تجارت مناسبی برای آینده تجارت ایجاد نکند.
  • بازارهای موفق ممکن است توسط شرکت های بزرگ مورد حمله قرار بگیرند; و ادامه کار برای بازاریابان کوچک ممکن است برای رقابت دشوار شود.

به دلیل اندازه بازار کمتر; این روش بازاریابی برای شرکتی که کوچک است و قصد رشد در بازار فعلی را دارد مناسب نیست. بازار کوچک‌تر; لذت بردن از حاشیه سود بیشتر در بازار را دشوار می‌کند. رشد محدودی در این بازار وجود دارد; زیرا گروه کوچکی از مشتریان برای خرید محصولات وجود دارند.

  • شانس زنده ماندن یک شرکت ممکن است کاهش یابد، در صورتی که فقط به بازاریابی گوشه‌ای بستگی داشته باشد.

عیب اصلی نیچ مارکتینگ تمرکز بر بازارهای ویژه است. ممکن است تجارت شما; بیش از حد به یک محصول یا خدمات; وابسته شود و تجارت خود را در برابر تغییرات بازار و رشد راکد; آسیب‌پذیر کنید. از طرف دیگر، اگر تجارت خود را در موفقیت می‌بینید; احتمالاً رقبای بیشتری در بازار خواهید داشت. وقتی یک شغل کسب و کار سودآوری را ایجاد و تأیید کنید; دیگران سریعاً وارد کار می‌شوند. این امر خصوصاً در مورد شرکت‌های بزرگ‌تر; با پول و منابع برای جلوگیری از ورود به موانع بیشتر صدق می‌کند.

جمع‌بندی

نیچ مارکتینگ فروش محصولات در قسمت کوچکی از بازار است. این بازاریابی; در مورد معرفی محصولات شما برای افرادی است که; علاقه‌مند به دریافت این محصولات یا خدمات هستند. نیچ مارکتینگ می‌تواند به شما در تعریف مجدد تجارت خود; کمک کند و آن را به سمت مسیر و خدمات جدیدی سوق دهد. در نهایت; با فروش محصولات مشابه یا پشتیبانی، فرصت های جدیدی برای تجارت خود ایجاد خواهید کرد. هنگامی که تمرکز خود را; به طور کامل بر روی بازاریابی تخصصی متمرکز کنید، با محصولات جدید; نوآوری ها و ایده هایی در مورد بازار آشنا خواهید شد; که می‌توانید با پرداختن به آن فرصتی برای گسترش تجارت خود فراهم کنید.

این تلاش متمرکز فرصتی را برای شما فراهم می کند تا به عنوان متخصص با یک محصول یا خدمات خاص شناخته شوید و باعث می‌شود که کسب‌وکارتان توسط مشتریان شما به دیگران نیز توصیه شود که می‌توان گفت بازاریابی گوشه‌ای از مزیت بازاریابی دهان به دهان نیز بهره‌مند می‌شود. تحکیم موقعیت در بازار می‌تواند به یک کسب‌وکار کمک کند تا با اطمینان اعتماد به عرضه خود را در بازارهای جدید و گسترده‌تر گسترش دهد. در این راستا شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد با بهره‌مندی از متخصصین در حوزه بازاریابی می‌تواند به شما در رشد و گسترش تجارت کمک کند.