منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 11 دقیقه

یکی از کانال‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ برای موفقیت در بازاریابی استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی فعال در ایران است که استقبال زیادی از آن شده است. برای موفقیت در این شبکه اجتماعی باید از استراتژی‌های قدرتمندی برای افزایش تعامل در اینستاگرام استفاده کنید. در ادامه به معرفی استراتژی‌های قدرتمند برای افزایش تعامل در اینستاگرام صحبت می‌کنیم.

امروزه اینستاگرام یکی از مهم ترین ابزارهای شبکه های اجتماعی برای بازاریابی و مدیریت کسب و کارهای اینترنتی محسوب می شود. افزایش تعامل در اینستاگرام می تواند مخاطبین بیشتری به سمت کسب و کار شما جذب کند و باعث رشد فروش و رونق درآمد کسب و کار خواهد شد. تعامل در اینستاگرام به معنی افزایش فالوورها، افزایش تعداد لایک، به اشتراک گذاری و ذخیره کردن است. هر چه تعامل در اینستاگرام بیشتر باشد شانس شما برای دیده شدن و فروش بیشتر خواهد شد. پس می توان گفت تعامل در اینستاگرام مهم ترین پارامتر برای موفقیت در بازاریابی است. بنابراین امروز بیشتر مدیران کسب و کار ها به دنبال راه هایی برای افزایش تعامل اینستاگرام هستند. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد درباره استراتژی های قدرتمند برای افزایش تعامل در اینستاگرام صحبت خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

تعامل در اینستاگرام یعنی چه؟

اینستاگرام یکی از ابزارهای شبکه های اجتماعی است که همچنان محبوب ترین شبکه اجتماعی در بین بازاریابان است. تعامل در اینستاگرام به نحوه تعامل و درگیر شدن فالوورهای شما با محتواهایی که ایجاد می کنید، دارد.
اصطلاح تعامل در اینستاگرام به تعاملاتی اشاره می کند که در محتوای که برای اینستاگرام خود ایجاد کرده اید، مشاهده می کنید. مثالی ساده از تعامل در اینستاگرام لایک کردن ( پسندیدن) و کامنت ها (نظرات) است که بعد از انتشار پست ها از سمت مخاطب دریافت می کنید. اشتراک گذاری پست ها و ذخیره کردن پست شما روش دیگری از تعامل در اینستاگرام است که در صورتی که مخاطبان از پست شما راضی باشند آن را ذخیره می کنند تا در مواقع دیگر نیز به آن دسترسی داشته باشند و یا آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارند.

اینگیجمنت ریت چیست؟

نرخ تعامل در اینستاگرام، در هر بستر رسانه اجتماعی، به معنای اندازه گیری میزان وفاداری فالوورهای شما است. این جمله به معنی تعداد مخاطبان که محتوای شما توانسته است جذب کند، نیست. بلکه منظور از نرخ تعامل در اینستاگرام میزان درگیر شدن مخاطب با محتوای و برند شماست که اهمیت بالایی دارد. این میزان علاقه به محتوایی مانند عکس ها، فیلم ها، کپشن و استوری هایی که ایجاد کرده اید، است که به موفقیت برند در بازاریابی کمک شایانی خواهد کرد.

بنابراین اینگیجمنت ریت در واقع مجموع لایک، کامنت و سایر فعالیت‌های کاربران هر پیج برای پست‌های آن خواهد بود. اگر می خواهید تحلیل مناسسبی از روند پیج خود داشته باشید باید بتوانید نرخ تعامل در اینستاگرام را محاسبه کنید. الگوریتم اینستاگرام برای ورود پست های شما به اکسپلور فاکتورهای متفاوتی دارد که یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه بندی و ورود به اکسپلور نرخ تعامل در اینستاگرام است. همچنین داده هایی مانند نرخ تعامل می توانند در هنگام سرمایه گذاری در کمپین های پولی در شبکه های اجتماعی مفید واقع شوند. برای اینکه بهتر این مساله را درک کنید باید بدانید که پیج هایی که اینگیجمنت ریت بالایی دارند در موقعیت بهتری هستند که می توانند با افراد تأثیرگذار و سفیران برند مذاکره کنند تا با نرخ پایین تری برای آنها تبلیغ کنند. همچنین اینفلوئنسرهایی که فالووهای بیشتری دارند برای تبلیغات در پیج خود مبلغ بالاتری را دریافت می کنند.

نرخ تعامل یا اینگیجمنت در اینستاگرام به چه صورت محاسبه می شود؟

بنابراین نرخ تعامل یا Engagement Rate به معیار اندازه‌گیری تعامل مخاطبان با محتوا یا محتواهای ایجاد شده، گفته می‌شود. نرخ تعامل نشان می‌دهد که مردم تا چه حد با یک صفحه یا پست در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرده و آن را پسندیده اند. فاکتورهایی مثل تعداد لایک، تعداد فالوور، تعداد نظرات، به‌اشتراک‌گذاری مطالب از جمله مواردی هستند که در تعیین اینگیجمنت اینستاگرام موثر هستند.
فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام
از طریق فرمول های زیر می توانید به صورت دستی نرخ تعامل یک یا چند پست را در اینستاگرام محاسبه کنید.

100 *( تعداد فالوور/(تعداد لایک+ تعداد کامنت))= درصد مشارکت (engagment rate)
100 * (Impressions/(تعداد لایک+ تعداد کامنت))= درصد مشارکت (engagment rate)
100 * (Impressions/(تعداد لایک+ تعداد کامنت+ تعداد ذخیره))= درصد مشارکت (engagment rate)

پارامترهای اصلی تعامل در اینستاگرام

می توانید اگر تمایل دارید تعامل پیج خود را به صورت دستی پیگیری کنید، در ادامه به برخی از پارامترهای اصلی که باید آنها را بررسی کنید، اشاره می کنیم:

  • فالور

یک فاکتور مشخص است برای تعیین اینگیجمنت ریت که شما باید آن را کنترل کنید. تعداد مخاطبان یا تأثیرگذاران در پیج مهم هستند، اما به عنوان مهمترین پارامتر در نظر گرفته نمی شوند. عامل مهم که بیش از تعداد دنبال کنندگان خود اهمیت دارد این است که ، می خواهید تجزیه و تحلیل کنید که با چه سرعتی دنبال کنندگان و فالوورهای جدید در پیج خود به دست می آورید.

  • پسندیدن یا لایک کردن

پسندیدن پست های اینستاگرام پارامتر اساسی دیگری است که به نرخ تعامل شما کمک شایانی می کند. لایک کردن یک معیار اصلی است که نشان دهنده این مسئله است که محتوای شما توسط فالوورهای شما به خوبی درک شده و مورد توجه آن ها قرار گرفته شده است. تعداد لایک ها یک شاخص کاملاً مستقیم است که نشان می دهد پوفایل شما در بین مخاطبان که شما را دنبال می کنند، چقدر محبوب واقع شده است.

تعامل در اینستاگرام

  • نظرات یا کامنت ها

نظرات معیار مهم بعدی است که هنگام پیگیری افزایش میزان تعامل در اینستاگرام خود باید بررسی کنید. تجزیه و تحلیل نظرات کاربران به شما درک کیفی تری از نظر فالوورها در مورد پست های شما را می دهد. نظرات کاربران مشخص می کند به چه دلیل کاربران پست شما را پسندیده اند و حتی می تواند به شما کمک کند در آینده چه پست هایی را ایجاد کنید که بیشتر مورد توجه کاربران قرار گیرد.
پسندیدن یک پست یک مساله برای تعامل است، اما نظرات نشانه بهتری از درگیر شدن مخاطبان با محتوا را نشان می دهد زیرا آنها وقت خود را صرف نوشتن یک نظر می کنند.

  • اشتراک گذاری و بازنشر

در ادامه مواردی که بیان کردیم ، می توان گفت تعداد اشتراک گذاری های محتوا و باز نشر هایی که پست های شما دریافت می کند، نیز بسیار مهم است. اگر کاربری مایل است محتوای شما را با دوستان خود به اشتراک گذاشته باشد ، نشان می دهد که که مخاطب محتوای ایجاد شده را واقعاً دوست داشته است و برای همین با دیگران به اشتراک گذاشته است.

چگونه نحوه تعامل در اینستاگرام را افزایش دهیم؟

همانطور که بیان شد نرخ تعامل اینستاگرام برای الگوریتم های اینستاگرام مهم است و راه ورود به اکسپلور افزایش نرخ تعامل اینستاگرام است. بنابراین در ادامه استراتژی هایی را که برای افزایش تعامل ارگانیک در اینستاگرام کمک می کند معرفی می کنیم.

قدرت هشتگ ها

در بستری مانند اینستاگرام قدرت هشتگ ها را نمی توان نادیده گرفت. هشتگ ها ابزاری قوی برای جذب مخاطب در اینستاگرام هستند. استفاده هشتگ های مناسب به شما کمک می کنند تا پیج خود را رشد دهید و به افراد مناسب که به دنبال محتوای شما هستند برسید. مسئله مهم تر از هشتگ های مناسب استفاده از هشتگ های مرتبط است. گاهی اوقات با اینکه در پست خود از هشتگ استفاده کرده اید اما ورودی خوبی ندارید. این مسئله می تواند ناشی از این باشد که شما از هشتگ مرتبط و جز هشتگ های پر مخاطب اینستاگرام استفاده نکرده اید. بنابراین یافتن هشتگ های مناسب برای حداکثر تأثیردر رشد پیج بسیار ضروری است.

برای پیدا کردن هشتگ های مناسب برای پست های خود می توانید از ابزار HashtagsForLikes ، استفاده کنید. HashtagsForLikes ، یک ابزار پر طرفدار برای پیدا کردن هشتگ های مرتبط با نام تجاری و برند ها است و می تواند در پیدا کردن هشتگ مناسب برای محتوا کمک کند تا به صورت ارگانیک بتوانید مخاطبان هدف را پیدا کنید.
برای هشتگ گذاری اصولی پست های اینستاگرام و رشد پیج اینستاگرام برند خود می توانید از خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد استفاده کنید.

ارسال منظم پست

برندها و پیج های فعال در اینستاگرام باید به طور مداوم تولید محتوا داشته باشند تا بتوانند مخاطب را جذب کنند. اما مساله ای که وجود دارد این است که چقدر باید در اینستاگرام فعالیت داشته باشند. طبق مطالعاتی که صورت گرفته است میزان مناسب برای ایجاد پست، یک یا دو پست در روز است. این تعداد پست کمک می کند تا مطالب مرتبط را مخاطب ارائه دهید و بتوانید خود را در ذهن مخاطب یادآوری کنید. البته این تعداد پست می تواند با توجه به مخاطبان و نوع محتوای شما تغییر کند.

زمان ارسال پست های اینستاگرام

یک مساله دیگر زمان ارسال پست در اینستاگرام است که برای الگوریتم اینستاگرام اهمیت دارد. الگوریتم اینستاگرام پست هایی را دوست دارد که در مدت زمان کوتاهی تعامل زیادی ایجاد می کنند و اغلب آن پست را در رده بالای مطالب فالوورهای شما نمایش می دهد.

این مساله به مخاطبان شما و محتوایی که تولید می کنید بستگی دارد. پیدا کردن زمان مناسب برای ارسال پست مسئله مهمی است که باید با توجه مخاطبین هدف آن را پیدا کنید. هیچ قانونی برای این مساله وجود ندارد. برای تشخیص این موضوع بهتر است مدتی را صرف نظارت و ردیابی تجزیه و تحلیل اینستاگرام خود کنید تا یاد بگیرید چه زمانی بهترین زمان ارسال برای مخاطبان شما است.
راهی که می توانید زمان مناسب برای ارسال پست را پیدا کنید این است که بتوانید عادت های فالوورهای خود را مورد بررسی قرا دهید و ببینید پست های شما بیشتر در چه ساعتی بازدید بالایی گرفته است. این کار را می توانید با Insights در حساب خود مورد بررسی قرار دهید.

این ویژگی اینستاگرام به شما کمک می کند تا فعالیت های فالوورهای خود را شناسایی کرده و مورد بررسی قرار دهید و به شما اجازه می دهد بر اساس آن برنامه ریزی کنید و زمان مناسب برای ارسال پست های خود را پیدا کنید. برای پیدا کردن زمان مناسب برای ارسال پست های اینستاگرام می توانید از مشاورین آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد استفاده کنید.

برگزاری مسابقات (Giveaway)

همانطور که گفته شده نظرات کاربران در افزایش تعامل اینستاگرام بسیار موثر واقع می شوند. حال اگر در این نظرات افراد دوستان خود را در آن تگ کند، یکی از بهترین نظراتی است که می توانید دریافت کنید. با این روش هم جذابیت پست اینستاگرام بالاتر می رود و همینطور مخاطبان جدیدی به پیج اضافه خواهند شد. این روش جدیدی است که افراد برای جذب مخاطب از آن استفاده می کنند. این روش Giveaway نامیده می شود که برای معرفی پیج و یا محصولات یا خدمات خود اقدام به برگزاری مسابقه می کنند و برای آن هدایایی در نظر می گیرند. با این روش می توانید انبوهی از مخاطبان را جذب کنید.
برای راه اندازی یک Giveaway می توانید از ابزار VYPER استفاده کنید و بدون نیاز به دانش برنامه نویسی صفحه فرود خود را طراحی کنید و از این طریق مخاطب بسیاری را به سمت برند خود جذب کنید.

ارسال محتوای معنی دار

تعامل در اینستاگرام بستگی به محتوایی که برای برند تولید می شود، دارد. ایجاد یک محتوای الهام بخش راهی برای جذب مخاطب و افزایش تعامل اینستاگرام است. تولید محتوا برای اینستاگرام فقط استفاده از تصاویر و کپشن نیست. بلکه نوع محتوایی که ایجاد می کنید بسیار حائز اهمیت است. برای ایجاد محتوا جذاب باید محتوایی ایجاد کنید که ارزش واقعی محصول شما را به کاربران نشان دهد تا کاربران تمایل داشته باشند از شما خرید کنند و یا محصول یا خدمت شما را به دیگران معرفی کنند.

خودداری از خسته کردن مخاطب

ابزاری مانند توییتر برای جذب مخاطب محتوایی کوتاه اما به صورت مداوم ایجاد می کند، اما در اینستاگرام این مسئله صدق نمی کند. برای افزایش تعامل در اینستاگرام باید مطلب و محتوای با کیفیت ایجاد کنید و نیازی به تکرار مداوم در ایجاد پست در یک زمان نیست. کاری که برای افزایش تعامل در اینستاگرام انجام دهید استفاده از فیلم ها و عکس های جذاب به تعداد یک یا دو بار در روز است. بیش از این تعدا باعث می شوید فالوورها از تعامل با برند شما خسته شوند و باعث می شود پیج شما زیاد اسپم شود که نشان دهنده این است که باعث کاهش تعامل مخاطب شده است، کاربران احتمالاً نسبت به مطالب سایت بی علاقه شده اند.

استفاده از استوری اینستاگرام

کاربرانی که در اینستاگرام فعالیت دارند روزانه حدود 28 دقیقه را برای دیدن Instagram Stories صرف می کنند. محبوبیت این ویژگی اینستاگرام به حدی است که روزانه حدود 300 میلیون نفر در حال استفاده از آن هستند. بنابراین استوری ها یک ویژگی مناسب در اینستاگرام هستند که می توانید از آن برای جذب مخاطب و افزایش تعامل در اینستاگرام استفاده کنید. به طور مثال می توانید از پشت صحنه تولید محتوا خود استوری تهیه کنید و یا از روزمرگی ها عکس و فیلم بگذارید. می توانید با طرح پرسش یا نظر سنجی کاربران را با استوری خود تعامل بیشتری دهید. همچنین استفاده از فیلترهای اینستاگرام کمک می کند تا با محتوای شما ارتباط برقرار کنند. استفاده از استوری ها می تواند به جذب فالوورهای وفادار کمک کند.

تعامل در اینستاگرام

فیلترهای مناسب برای استفاده در پست ها

در اینستاگرام برای درگیر کردن و جذب مخاطب در همه چیز باید; از حداکثر جذابیت بصری استفاده کرد. یک روش ساده و در دسترس همه; استفاده از فیلترهای جذاب برای عکس ها و یا فیلم ها است. هر فیلتر جذابیت خاص خود را; دارد و می تواند بعد منحصر به فردی به تصاویر شما اضافه کند. فیلترهایی مانند; Juno ، Clarendon ، Valencia و X-Pro II از محبوب ترین فیلترهای اینستاگرام هستند.

نوشتن کپشن های طولانی تر

یکی دیگر از عواملی که در تعامل اینستاگرام اثر گذار است مدت زمانی است که; کاربر برای پست ها صرف می کند. اینستاگرام برای ایجاد کپشن تا 2200 کاراکتر را; مجاز می داند. این فضای زیادی برای نوشتن کپشن است که می توانید; محتوای متنی جذاب را به دیگران به اشتراک بگذارید. یکی از ساده ترین استراتژی هایی; که می توانید برای تعمل در اینستاگرام استفاده کنید نوشتن کپشن های طولانی است.

برچسب جغرافیایی

یک راه دیگر برای پیدا کردن پست خای شما توسط مخاطب; استفاده از برچسب های جغرافیایی علاوه بر هشتگ ها است. این روش به خصوص برای کسب و کارها می تواند سودمند باشند تا با افزودن موقعیت مکانی خود به پشت های اینستاگرام کاربران که در نزدیکی موقعیت قرار دارند بهتر بتوانند شما را پیدا کنند.

تعامل در اینستاگرام

Saves کردن پست ها

ذخیره کردن یک پست یکی از مهم ترین استراتژی هایی است که; الگوریتم اینستاگرام به آن اهمیت می دهند. ذخیره کردن پست ها; می تواند این پیام را به اینستاگرام بدهد که پست شما کاربردی و سودمند بوده و توانسته; نیاز مخاطب را برطرف کند. یکی از معیارهای ارزیابی الگوریتم اینستاگرام; ذخیره کردن پست هاست. هر زمان که کاربر محتوای شما را ذخیره می کند; آن پست به نقطه بالقوه اتصال مجدد با نام تجاری شما تبدیل می شود.

استفاده از تم های اینستاگرام

تم های فید اینستاگرام یکی دیگر از روش های عالی برای افزودن جذابیت بصری به پست های خود در اینستاگرام است. در حالی که بسیاری از مردم از فیلتر استفاده می کنند ، همه قادر به استفاده از تم ها نیستند. این جذابیت اضافی به افزایش تعاملات Instagram برای نام تجاری شما کمک می کند.

پاسخ به سوالات و نظرات

وقتی کاربران برای شما نظر ارسال می کنند بهتر است پاسخ آن ها را بدهید; این گونه مشخص می کنید که نظرات کابران برای شما مهم است. پاسخ به سوالات نیز; یکی دیگر از استراتژی های قوی برای تعامل است. می توانید بعضی سوالات را; استوری کنید و پاسخ همگانی قرار دهید تا در صورتی که سوال دیگران نیز باشد، پاسخ خود را دریافت کنند.

ایجاد محتوای ویدیویی بیشتر

اینستاگرام یک پلتفرم شبکه اجتماعی است; که برای پشتیبانی از محتوای ویدئویی و عکس ساخته شده است. محتوای ویدئویی در اینستاگرام; به راحتی می تواند مخاطبان بیشتری را به سمت برند شما جذب کند.

مشارکت اینفلوئنسرها

یک استراتژی بازاریابی برای بالا بردن نرخ تعامل در اینستاگرام; مشارکت با افراد تاثیر گذار است. این راه برای وقتی که تازه کار هستید; روش خوبی محسوب می شود. مشارکت با اینفلوئنسرها می تواند به شما; کمک کند تا توانایی خود را گسترش دهید و همچنین تعامل خود را نیز; افزایش دهید. نیاز نیست برای مشارکت; از افراد مشهور یا سلبریتی استفاده کنید. در دایره افرادی که در حوزه محتوای شما فعالیت دارند; کسانی را پیدا کنید که بتوانند بر قالوورهای شما و یا مخاطبین هدف شما; تاثیر گذار باشند. این یک تاکتیک هوشمندانه است; که باعث می شود فالوورهای جدید به حساب شما توجه کنند و بنابراین با محتوای شما درگیر شوند.

Insight در اینستاگرام

کاربران و مالکان کسب و کار ها در اینستاگرام با استفاده از قابلیت Insights می توانند; پست ها، استوری ها، پروفایل و حتی آمار دنبال کننده های خود را به صورت کاملا حرفه ای تحلیل کنند.
sights instageram یکی از قابلیت‌های جدید در اینستاگرام است که; با استفاده از داده‌های این ابزار می‌توانید نحوه فعالیت خود در اینستاگرام را; بهبود ببخشید. یکی از جدیدترین آن ها قابلیت insights اینستاگرام است. به کمک این ابزار; می‌توانید پیج خود را از جنبه‌های مختلف مورد تحلیل و ارزیابی در قسمت پست ها; استوری ها و پروفایل و فالوورها قرار دهید.

جمع بندی

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که بر پایه تعامل است. میزان تعامل در اینستاگرام کمک می کند تا برند شما به افراد شناخته شود. میزان تعامل از تعداد فالوورها،ذخیره کردن، لایک کردن و یا اشتراک گذاری پست ها به دست می آید. شبکه اجتماعی اینستاگرام به یکی از ابزارهای بازاریابی مهم تبدیل شده است. برای اینکه در بازار بتوانید در کنار رقبا برند خود را حفظ کنید باید به فعالیت حرفه ای در اینستاگرام بپردازید. بدین منظور می توانید مدیریت اینستاگرام کسب و کار خود را به متخصصان آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد بسپارید. آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد با استفاده از کادر مجرب در زمینه بازاریابی و شبکه  اجتماعی اینستاگرام می تواند موجب رونق تجارت و کسب و کار شما باشد.