منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

امروزه تعداد زیادی سیستم مدیریت محتوا کاربردی وجو دارد که به تناسب نوع وب وسایتی که قصد طراحی آن را دارید می توانید با توجه به ویژگی ها و قابلیت های سیستم مدیریت محتوا آن را انتخاب کنید. در ادامه در قسمت دوم معرفی انواع سیستم مدیریت محتوا به معرفی عملکردهای کاربردی سیستم مدیریت محتوا و مزایای آن خواهیم پرداخت.

انواع سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم افزاری است که کاربران را قادر به ایجاد، ویرایش، انتشار و ذخیره محتوای دیجیتال می کند. انواع سیستم مدیریت محتوا (CMS) همچنین به شما کمک می کند تا وب سایت خود را از طریق رابط کاربری دوستانه ایجاد و مدیریت کنید و نه اینکه نیاز داشته باشید، مستقیماً با کد کار کنید. در ادامه مقاله معرفی انواع سیستم مدیریت محتوا قسمت اول  از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد، در ادامه به معرفی انواع سیستم مدیریت محتوا می پردازیم. با ما همراه باشید.

سیستم مدیریت محتوا

هنگامی که به راه اندازی یک وب سایت فکر می کنید، ممکن است چشم اندازی از برنامه نویسی و کد نویسی را در ذهن داشته باشید، با این حال، با یک سیستم مدیریت محتوا، می توانید کدنویسی را نادیده بگیرید و بر روی قسمت های جالبتر اجرای یک وب سایت مانند ایجاد محتوا تمرکز کنید. با انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا، به طور معمول نوعی داشبورد دریافت خواهید کرد که می توانید تمام جنبه های مهم سایت خود را مدیریت کنید.

عملکردهای کاربردی سیستم مدیریت محتوا CMS

ویژگی ها می توانند در میان ارائه های مختلف CMS متفاوت باشند، اما عملکردهای اصلی عبارتند از:

نمایه سازی بصری، جستجو و بازیابی

این ویژگی ها همه داده ها را برای دسترسی آسان از طریق توابع جستجو فهرست می کند و کاربران را قادر می سازد با ویژگی هایی مانند تاریخ انتشار، کلمات کلیدی یا نویسنده جستجو کنند.

ویژگی های بازنگری

این ویژگی ها امکان به روزرسانی و ویرایش محتوا را پس از انتشار اولیه فراهم می کند. کنترل تجدید نظر همچنین تغییراتی را که افراد در پرونده ها ایجاد می کنند ردیابی می کند.

انواع سیستم مدیریت محتوا

انتشار

این قابلیت افراد را قادر می سازد تا از الگو یا مجموعه الگوهایی که سازمان تأیید می کند و همچنین سایر ابزارها برای ایجاد و اصلاح محتوا استفاده کنند.

سایر ویژگی های محبوب CMS عبارتند از:

  • URL های مناسب برای بهینه سازی موتور جستجو
  • یکپارچه سازی مدیریت محتوا
  • سیستم های مجوز مبتنی بر گروه و امنیت
  • پشتیبانی کامل از الگو و الگوهای قابل تنظیم
  • روش نصب آسان
  • پنل مدیریت با پشتیبانی از چندین زبان
  • حداقل نیاز سرور
  • مدیر پرونده های یکپارچه

انواع cms چیست (سیستم مدیریت محتوا)؟

در ادامه مقاله قبلی به معرفی انواع سیستم مدیریت محتوا خواهیم پرداخت.

Shopify

Shopify یکی دیگر از انواع سیستم مدیریت محتوا است. نیازی به خرید میزبانی، نصب هرگونه نرم افزار یا مدیریت مواردی مانند به روزرسانی و پشتیبان گیری نخواهید داشت.

Shopify دارای یک رابط مستقیم کشیدن و رها کردن است. این سیستم مدیریت محتوا از فروش درون فروشگاهی پشتیبانی می کند که اگر فروشگاه فیزیکی و همچنین فروشگاه اینترنتی داشته باشید بسیار عالی است.

انواع سیستم مدیریت محتوا

جنبه های مثبت استفاده از سیستم مدیریت محتوا Shopify
  • می توانید کارت های اعتباری و نقدی را از طریق راه حل پرداخت یکپارچه Shopify ، Shopify Payments بپذیرید.
  • بسیاری از پلاگین ها و تم برای Shopify در دسترس است. شما می توانید برنامه های شخص ثالث Shopify را خریداری کنید که به شما امکان می دهد انواع ویژگی ها را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کنید.
  • Shopify از طریق گفتگوی زنده، ایمیل، تلفن و حتی توییتر پشتیبانی 24 ساعته دارد. همچنین راهنماهای نوشتاری و آموزش های ویدئویی به علاوه انجمن های آنلاین برای پشتیبانی در دسترس است.
جنبه منفی در استفاده از Shopify
  • هزینه های شما می تواند بسیار بالا برود، به خصوص اگر می خواهید بسیاری از برنامه های شخص ثالث را به فروشگاه خود اضافه کنید.
  • ممکن است متوجه شوید پلاگین که یاز دارید، در دسترس نیست زیرا، برنامه های Shopify محدودتر از مواردی مانند پلاگین های وردپرس است.

Ghost

Ghost یک پلت فرم از انواع سیستم مدیریت محتوا است که به طور خاص برای وبلاگ نویسان طراحی شده است. محتوا یا داده ای که تولید می کنید می تواند در یک وب سایت نشان داده شود، اما همچنین می تواند به یک برنامه تلفن همراه یا تبلت نیز نمایش داده شود. اگر به کدنویسی مسلط نیستید، یا نیاز دارید تا یک وبلاگ ایجاد کنید، Ghost گزینه مناسبی برای ایجاد وب سایت شماست.

جنبه های مثبت استفاده از سیستم مدیریت محتوا Ghost
  • هنگام نوشتن در ویرایشگر Ghost می توانید از Markdown استفاده کنید. Markdown روشی برای قالب بندی متن است که در آن ویژگی های های خاصی را به دور کلمات اضافه می کنید تا آنها را پررنگ، مورب و یا دیگر ویژگی های ممکن را به آن ها بدهید.
  • Ghost یک ویرایشگر محتوا دارد که از کارت استفاده می کند. این ویژگی کمی شبیه بلوک های WordPress در ویرایشگر بلوک هستند.
  • پشتیبانی بسیار خوبی از بهینه سازی موتور جستجو در Ghost وجود دارد. برای ارائه این مورد نیازی به افزودن پلاگین نیست.
  • Ghost برای ایجاد محتوا به خوبی تنظیم شده است، بنابراین اگر می خواهید یک مجله یا نشریه آنلاین که مردم برای آن هزینه می کنند راه اندازی کنید، می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.
جنبه منفی در استفاده از Ghost
  • Ghost به اندازه وردپرس قدرت و انعطاف پذیری را ارائه نمی دهد.
  • اگرچه Ghost به عنوان یک پلت فرم از انواع سیستم مدیریت محتوا است که فقط برای وبلاگ نویسی طراحی شده و کار خود را شروع کرده است، اما برخی از کاربران فکر می کنند که این مسئله بیش از حد پیچیده شده است زیرا اکنون مواردی مانند اشتراک پولی را برای خوانندگان سایت شما ارائه می دهد.
  • خود نرم افزار Ghost رایگان است، اما برای یک نام دامنه و میزبانی وب باید هزینه کنید. برخلاف سیستم عامل های بزرگ تر انواع سیستم مدیریت محتوا، Ghost توسط همه این تعداد میزبان وب پشتیبانی نمی شود.

Magento

Magento یکی از انواع سیستم مدیریت محتوا و یک پلت فرم تجارت الکترونیک متن باز قدرتمند از شرکت بزرگ نرم افزاری Adobe است. یک نسخه رایگان از آن به نام Magento Open Source وجود دارد که می توانید در حساب میزبانی وب خود بارگیری و نصب کنید.

انواع سیستم مدیریت محتوا

جنبه های مثبت استفاده از سیستم مدیریت محتوا Magento
  • Magento قابل تنظیم است، بسیاری از پلاگین ها برای آن در دسترس است که می توانید برای افزودن ویژگی های اضافی استفاده کنید.
  • با Magento، شما می توانید بسیاری از محصولات و مشتریان را اداره کنید. به شما امکان می دهد بدون اینکه سایت شما کند شود، به راحتی تجارت کنید.
  • می توانید درگاه های پرداخت مختلف را به Magento متصل کنید.
جنبه منفی در استفاده از Magento
  • اگر به تازگی در تجارت الکترونیک شروع کرده اید، Magento سخت به نظر می رسد.
  • یافتن توسعه دهندگان خوب برای پروژه های Magento می تواند مشکل باشد و استخدام آنها بسیار گران است.
    Magento گران قیمت است.

سیستم مدیریت محتوای یک وب سایت را چطور تشخیص دهیم؟

سیستم مدیریت محتوای سایت یک پلتفرم است که به کاربر اجازه می دهد تا محتوای وب سایت را ایجاد و مدیریت کند. این پلتفرم یک راه حل ساده و سریع برای اشخاص با هر سطح از دانش کدنویسی است. همان طور که در این مقاله به آ اشاره کردیم، انواع سیستم مدیریت محتوا وجود دارد. برای این که بدانیم یک وب سایت از کدام یک از انواع سیستم مدیریت محتوا استفاده می کند، روش های مختلفی وجود دارد. یک روش ساده و مطمئن برای پیدا کردن سیستم محتوای یک سایت به شیوه زیر است:

به صفحه‌ای که می‌خواهید CMS آن را بدانید، بروید.
روی آن صفحه راست کلیک کرده و گزینه View Page Source را انتخاب کنید.
اگر در صفحه باز شده عبارت ” “=meta name=”generator” content را جستجو کنید، بعد از کلمه Content داخل گیومه، CMS آن سایت نوشته شده است.

یکی از روش های دیگر برای تشخیص انواع سیستم مدیریت محتوا استفاده از بهترین ابزارهای تشخیص سیستم مدیریت محتوا است که در ادامه آن ها را معرفی کنیم.

  • What CMS
  • IsitWP
  • Rescan
  • Wappalyzer
  • BuiltWith
  • W3Techs
  • Netcraft Site Report
  • OnlineWebTool

مزایای استفاده از انواع سیستم مدیریت محتوا

استفاده از سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای تأمین انرژی سایت شما می تواند یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی باشد که شما در حضور دیجیتالی خود و تجارت خود انجام می دهید. وب سایت شما یکی از ابزارهای اصلی شما برای برقراری ارتباط با مشتریان است و می خواهید مطمئن شوید که آنها ارتباط با وب سایت شما را دوست دارند. در ادامه به مزیت اصلی استفاده از CMS برای راه اندازی وب سایت کسب و کار شما می پردازیم.

قابل استفاده برای افراد ناآشنا با کدنویسی

همه کاربران از نظر راحتی با فناوری یکسان نیستند، اما درک عملکردهای اساسی CMS برای نوشتن و انتشار محتوا و کمی پیشرفته تر از افزودن رسانه، معمولاً برای همه آسان است. در واقع، هر کسی که می تواند از نرم افزارهای پردازش کلمه استفاده کند، می تواند از CMS برای عملکردهای اساسی استفاده کند، بنابراین حتی مجبور نیستید زمان زیادی را برای آموزش صرف کنید.

استفاده توسط چندین کاربر

در یک تجارت، افراد زیادی هستند که می توانند از طریق افرادی که صفحات محصول را اضافه می کنند تا کسانی که برای تلاش در بازاریابی محتوای شما پست های وبلاگ تولید می کنند، به وب سایت شما ورود کنند. CMS مدیریت نقش ها و مجوزهای انتشار را برای همه این کاربران آسان می کند به طوری که فقط کسانی که به شما اجازه می دهند می توانند محتوا را منتشر کنند و محتوا فقط در صورت آماده شدن به صورت مستقیم اجرا می شود.

ساده کردن برنامه ریزی

هر سیستم مدیریت محتوا مناسب و معقول به شما یک نگاه کلی به وضعیت کلیه مطالب مانند بازبینی یا پیش نویس می دهد. این مسئله در مورد صفحات وبلاگ، صفحات محصول و سایر صفحات وب سایت اعمال نمی شود. به شما امکان می دهد وظایفی را تعیین کرده و بررسی کنید که آنها انجام شده اند. تلفیق محتوای برنامه ریزی شده با برنامه بازاریابی آسان است تا همه بدانند چه زمانی اتفاق می افتد.

بهبود نگهداری سایت

اگر قصد دارید، چیزی را در سایت خود تغییر دهید، بدون استفاده از انواع سیستم مدیریت محتوا، این می تواند به معنای تغییر داددن صدها صفحه در هر وب سایت باشد. با استفاده از انواع سیستم مدیریت محتوا، معماری اساسی وب سایت یکسان است و بنابراین می توانید بدون ایجاد خرابی سایت، تغییرات تعمیر و نگهداری را انجام دهید، نرم افزار CMS را به روز کنید و قابلیت های خود را اضافه کنید. در واقع، با استفاده از انواع سیستم مدیریت محتوا مناسب، به طور خودکار خود را به روز نگه می دارد.

ساده بودن تغییرات طراحی

اگر می خواهید طراحی سایت را تغییر دهید، انواع سیستم مدیریت محتوا، روند کار را آسان می کند. دلیل آن این است که محتوا و طراحی در سیستم مدیریت محتوا مجزا قرار دارند، بنابراین می توانید ضمن عملکرد سایت، تغییرات طراحی ایجاد کنید. یکی دیگر از مزایا، توانایی ایجاد تغییر در داشبورد مدیریتی و انتشار خودکار آن در کل سایت است. این به سایت شما ظاهری ثابت می بخشد و برای مارک تجاری عالی است. همچنین به روزرسانی رابط کاربری موبایل سایت شما را آسان می کند.

مدیریت محتوای مناسب

مدیریت محتوا فقط انتشار محتوا نیست بلکه این است که بتوانید آن را در مواقعی که قدیمی شده است حذف کنید. اگر در حال اجرای یک تبلیغ هستید، نیاز دارید که به سرعت آن را حذف و تغییر دهید. با انواع سیستم مدیریت محتوا این کار به انجام می گیرد. همه منوها و پیوندها به طور خودکار به روز می شوند، تا مشتریان شما همچنان از سایت تجربه کاربری خوبی داشته باشند. اگر می خواهید محتوای سفارشی مانند تقویم ها و لیست های شمارش معکوس را در آن بگنجانید، می توان انواع سیستم مدیریت محتوا را به گونه ای پیکربندی کرد که به شما این امکان را بدهد. و یک سیستم مدیریت محتوای خوب شامل SEO نیز می شود، اطمینان حاصل کنید که محتوای شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی خواهد داشت.

کنترل بر روی وب سایت

به عنوان بزرگترین مزیت انواع سیستم مدیریت محتوا می توان کنترل بر وب سایت را نام برد. به جای اینکه به یک فروشنده خارجی متکی باشید، با CMS شما قادر به تعیین وظایف و نقش ها و بررسی پیشرفت در هر زمان هستید.

به روز رسانی سریع

گاهی اوقات، فروش یا تبلیغات جدید از حالت عادی خارج می شود. وب سایت شما باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتوانید به سرعت این به روزرسانی های مهم را انجام دهید تا در جریان تغییر بازارها باشید. سیستم عامل های مدیریت محتوا با توجه به توسعه دهندگان ساخته می شوند و تیم بازاریابی داخلی شما می تواند به طور معمول خود محتوای جدید را بارگذاری کند.
CMS به کاربران امکان می دهد محتوای خود را در زمان واقعی کنترل ، مدیریت و ساختار دهند. دیگر نیازی به منتظر ماندن مدیران و توسعه دهندگان برای ایجاد تغییرات نیست. مطالب همیشه تازه و به روز هستند.

کانال های متحد

همیشه سفر مشتری و نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما را در خاطر داشته باشید. 88٪ از مصرف کنندگان آنلاین پس از یک تجربه پیچیده خرید، احتمال بازگشت کمتری به خرید را دارند. خوشبختانه بسیاری از انواع سیستم مدیریت محتوا موجود در بازار امروز به کسب و کارها این امکان را می دهند تا تجربه خرید واحدی را برای مشتریان ایجاد کنند. سیستم عامل های مدیریت محتوا مانند وردپرس برنامه ریزی قرار ملاقات و خرید جمعی را به کاربران می دهند. هدایت کاربران به چندین URL می تواند به طور قابل توجهی در تبدیل تأثیر بگذارد و مشتریان را از نام تجاری شما ناامید کند.

قابلیت جستجو

هر چقدر محتوای وب سایت شما درخشان باشد، باید برای موتور جستجو بهینه شود تا کاربران بتوانند آن را پیدا کنند. اکثر سیستم عامل های بازاریابی محتوا از ویژگی های بهینه سازی در صفحه مانند توضیحات متا، برچسب های alt، عناوین صفحه، ساختارهای URL ، ایجاد نقشه سایت XML و موارد دیگر برخوردار هستند. بسیاری از آن ها ورود و ویرایش این مولفه ها را که موتورهای جستجو برای خواندن و رتبه بندی سایت شما استفاده می کنند، برای کاربران آسان می کند.

مقیاس پذیری

یکی دیگر از مزایای مهم انواع سیستم مدیریت محتوا مقیاس پذیری یک پلت فرم CMS برای تجارت شما است. شما به وب سایتی نیاز دارید که قادر به ادامه کار باشد. رشد یک کسب و کار برای همه متفاوت است، خواه این به معنای اضافه کردن انواع محصول یا خدمات جدید باشد. انواع سیستم مدیریت محتوا محیطی را ایجاد می کنند که افزودن صفحات وب جدید در آن آسان است و دیگر نیازی به تماس با یک توسعه دهنده برای کمک نیست. مضامین، تصاویر، دکمه ها همچنین می توانند به راحتی به روز شده یا مبادله شوند تا شخصیت برند شما را در هر زمان مشخص نشان دهند.

ویژگی های کاربر پسند بودن

برای مبتدیان، CMS یک برنامه کاربرپسند است که به هر یک از اعضای تیم; تأیید شده امکان می دهد متن و تصاویر را بدون در نظر گرفتن تجربه; توسعه  دهنده بارگذاری کند. CMS همچنین توزیع محتوا، بارگیری به روزرسانی، حذف و تغییر در محتوای وب را آسان کرده و همچنین; محتوا را قابل جستجو، بازیابی و استفاده مجدد می کند.

مناسب برای هر اندازه تجاری

انواع سیستم مدیریت محتوا سادگی، انعطاف پذیری، مقیاس پذیری و یک راه حل مقرون به صرفه; نه تنها برای مشاغل کوچک و متوسط، بلکه افراد نیز ارائه می دهند. این اجازه می دهد تا; هر سازمانی به راحتی محتوایی را در وب سایت قرار دهد; که به جذب درآمد بیشتر و بازدید از سایت خود کمک کند.

بهبود همکاری و اشتراک گذاری

انواع سیستم مدیریت محتوا برای اتوماسیون داده ها; گردش کار، مدیریت فرآیند مفید هستند و می توانند با ایجاد یک محیط مشترک; برای به اشتراک گذاری محتوا، ارتباطات را بهبود بخشند.

قابلیت دسترسی

CMS به شما اجازه می دهد با استفاده از هر دستگاه رایانه ای که به اینترنت متصل است; محتوای وب سایت از هرجایی قابل دسترسی باشد. این یک ویژگی بسیار مناسب است; زیرا امروزه توانایی کار از راه دور و هنگام حرکت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ادغام سریع و آسان

یک سیستم مدیریت محتوا یکپارچه سازی محتوا را از طریق وب سایت شما; به سرعت و به راحتی ارائه می دهد. سایت های CMS با محتوای وب پویا; در مقایسه با استاتیک، یکپارچه شده اند که به شما امکان می دهد; اطلاعات را در صورت لزوم به روز یا تغییر مکان دهید. با استفاده از CMS; اطلاعات شما در صفحات وب کدگذاری نمی شود، بلکه از پایگاه داده استخراج می شود; که به راحتی توسط کاربران مجاز قابل نگهداری است.

مجوزهای سفارشی

انواع سیستم مدیریت محتوا کنترل دسترسی را برای تعیین امتیازات کاربر سفارشی; به بخش های خاصی از وب سایت شما فراهم می کنند یا اینکه; وب سایت ها و محتوای کاربران را می توانند دسترسی داشته باشند.

جمع بندی

استفاده از انواع سیستم مدیریت محتوا مزایای بسیاری دارد. از مزایای اضافی CMS می توان به پشتیبانی از محتوا; برای زبان های مختلف، ارائه قابلیت اتوماسیون فرآیند به کاربران تجاری و کاهش منابع و هزینه های فناوری اطلاعات; اشاره کرد. CMS یکی از بهترین برنامه ها برای بهبود قابلیت استفاده از; برنامه های پورتال وب و استفاده از ابزارهای همکاری است; که ارتباطات و بهره وری را افزایش می دهد.
آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد با استفاده از انواع سیستم مدیریت محتوا وردپرس اقدام به طراحی سایت وردپرس اصفهان کرده است. برای ورود به دنیای دیجیتال می توانید از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد استفاده کنید.