منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 11 دقیقه

برای یک وب‌سایت عالی طراحی به‌روز و محتوای عالی کافی نیست. برای بالا بردن نرخ تبدیل وب‌سایت باید تجربه کاربری وب‌سایت خود را بهبود دهید. با ایجاد یک تجربه کاربری عالی می‌توانید کاربران را به سمت وب‌سایت خود جذب کنید. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد بررسی خواهیم کرد که تجربه کاربری سایت چه تاثیری بر سئو دارد.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب و به دست آوردن بک لینک‌ های باکیفیت یکی از اصول مهم در بهینه سازی وب سایت‌ ها است، اما امروزه این موارد به طور فزاینده ای به بخشی کوچک‌ تر از یک معمای کلی تبدیل می ‌شوند. موتورهای جستجو امروزه هوشمندانه از فاکتورهای داده محور برای تعیین میزان ارتباط وب سایت شما با یک جستجوی خاص در مورد کلمات کلیدی استفاده می ‌کنند. از این موارد می ‌توان فاکتورهایی مانند کیفیت رابط کاربری را نام برد که براساس معیارهای کاربران وب ‌سایت اندازه‌گیری می شود، و اینجاست که تجربه کاربری وارد بازی می‌ شود. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد قصد داریم درباره اینکه UX چیست؟ صحبت کنیم. پیشنهاد می‌ کنیم تا پایان همراه ما باشید.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری به مطالعه نحوه درک و تعامل کاربران با یک رابط وب می‌پردازد. UX به برداشت و پاسخ‌های کاربر در نتیجه استفاده از وب ‌سایت و اپلیکیشن و سایر موارد گفته می شود. هر احساس مثبت یا منفی که کاربر درنتیجه استفاده و تعامل با وب‌ سایت شما به دست می آورد تجربه کاربری را نشان می‌ دهد.

طراحی موثر در تجربه کاربری (UX) موجب می ‌شود کاربران شما بتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. جذب مخاطب یکی از مزایای تجربه کاربری است که تاثیر مثبتی بر معیارهای مختلف که google و bing برای رتبه بندی وب سایت‌ ها استفاده می‌ کنند، می‌ گذارد. با ایجاد یک تجربه کاربری جذاب برای کاربران می‌ توانید رضایت کاربر را به دست آورید و در ادامه موقعیت خوبی در موتورهای جستجو پیدا کنید.

این عمل باعث شد رتبه‌بندی در موتورهای جستجویی مانند google و bing به درستی کار نکنند و وب سایت ‌هایی که کیفیت پایینی داشتند به سرعت نسبت به وب سایت‌ های دیگر پیشی بگیرند و در صدر نتایج جستجو نمایش داده شوند. به همین علت موتورهای جستجو برای رفع این نتیجه نامطلوب اقدام به‌ روزرسانی الگوریتم های خود کردند و فاکتورهای موثر برای رتبه بندی سایت را تغییر دادند.
پس از تغییراتی که google و bing در الگوریتم های خود به وجود آوردند هر کدام از صدها فاکتور برای رتبه بندی وب سایت ‌ها استفاده می‌کنند. فاکتورهای که میزان اهمیت متفاوتی دارند و برای اطمینان از نتایج جستجو با کیفیت بالا برای کمک به کاربران خود استفاده می‌شود.

مبانی تجربه کاربری چیست؟

برای ایجاد یک تجربه کاربری مناسب باید درک عمیقی از کاربران، آنچه به آن نیاز دارند، آنچه برای آن‌ها ارزش قائل هستند، توانایی های آن‌ها و همچنین محدودیت های آن‌ها به دست آورید. همچنین باید اهداف تجاری مدیریت کننده پروژه و مدیران وب ‌سایت را در نظر گرفت. بهترین شیوه های UX باید بتواند باعث بهبود کیفیت تعامل کاربر با محصول شما و هرگونه خدمات مرتبط با آن شود. هدف اصلی برای تجربه کاربری اطمینان از این مسئله است که کاربران در هنگام مراجعه به وب‌سایت و یا سایر خدمات شما ارزشی را که به دنبال آن است پیدا کند.

اصول تجربه کاربری

در این راستا پیتر مرویل بیان می‌کند که برای اینکه تجربه کاربری معنادار و ارزشمند وجود داشته باشد; باید مواردی که در طرح User Honeycomb وجود داشته باشد:

  • مفید: محتوای شما باید اصلی باشد و یک نیاز را برآورده کند; محصول باید به رفع نیاز کاربر کمک کند در غیر اینصورت برای کاربران ارزشی ایجاد نمی‌کند.
  • قابل استفاده: استفاده از سایت باید آسان باشد. فرقی نمی‌کند شما سایت و یا هر محصول دیگری که ارائه می‌دهید; باید استفاده آن برای کاربر به سادگی صورت بگیرد. در غیر این صورت; نتوانسته اید یکی از اساسی‌ترین نیازهای UX را برآورده کنید.
  • مطلوب: از تصویر، هویت، مارک تجاری و سایر عناصر طراحی برای برانگیختن احساسات کاربران می‌توانید; استفاده کنید. طراحی یک محصول می‌تواند به کاربری آن اعتبار بیشتری دهد; یک محصول کاربردی و مفید درصورتی که نتواند کاربر را جذب کند; باعث می‌شود یک تجربه کاربری ضعیف ارائه شود.
  • قابل کشف: محتوا باید در سایت و خارج از سایت; قابلیت جابجایی و قابلیت مکان یابی داشته باشد. کاربران باید بتوانند; به راحتی ارزشی را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. به طورمثال; باید در سایت خود محصولات به سادگی پیدا شود. استفاده از; نوار جستجو و دسته بندی محصولات باید به‌درستی انجام گیرد.
  • قابل دسترسی: محتوا باید برای افراد معلول قابل دسترسی باشد. برای ایجاد یک تجربه کاربری خوب; باید در نظر گرفت کاربران با شرایط متفاوت نیز بتوانند به محصول و یا سایت دست پیدا کنند.
  • معتبر: کاربران باید در مورد آنچه به آن‌ها ارائه می‌دهید، اعتماد داشته و باور کنند; اگر اعتماد کاربر را به دست نیاورید امکان خرید مشتری را از دست خواهید داد.

تاثیر ux در سئو و بهینه سازی سایت

همان‌طور که گفته شده موتورهای جستجو نظیر گوگل در طی سال های گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده اند. گوگل به طور مداوم الگوریتم های خود را به روز می کند تا اطمینان حاصل کند که به کاربران بهترین نتایج ممکن را ارائه می دهد. به روزرسانی که Google تاکنون انجام داده است در جهت ارائه نتایج متمرکزتر و کاربرپسند تر به کاربران است.

تجربه کاربری

گوگل چگونه تجربه کاربری یک وب سایت را به دست می آورد؟

الگوریتم RankBrain یکی از الگوریتم‌های گوگل است که یکی از عوامل مهم در تعیین رتبه گوگل و سئو است. RankBrain به بررسی معیارهایی از جمله نرخ پرش سایت، مدت زمان ماندگاری کاربر، نرخ کلیک ارگانیک می‌پردازد. این معیارها به موتورهای جستجو اعلام می‌کنند که آیا کاربران از تجربه کاربری در وب سایت‌ها لذت می‌برند یا خیر.

موتورهای جستجو امروزه و با یادگیری بیشتر، از فاکتورهای مختلفی برای تعیین میزان مرتبط بودن محتوای وب ‌سایت شما با یک جستجو درباره کلمه کلیدی خاص استفاده می ‌کنند. عملکرد بهینه ‌سازی موتورهای جستجو در سال ‌های گذشته تغییرات چشمگیری کرده است. هنگامی که سئو برای ارزیابی کیفی وب ‌سایت به وجود آمد، مدیران وب سایت ‌ها بیشتر به دنبال دست‌کاری نتایج جستجو بودند. به همین منظور تلاش کردند تا در محتوای وب ‌سایت خود با پر کردن کلمات کلیدی بتوانند در نتایج موتورهای جستجو رتبه خوبی را کسب کنند.

بنابراین می‌توان گفت وقتی کاربری برای دفعات مختلف; به وب‌سایتی مراجعه کند و زمان زیادی در سایت بگذراند; ناوبری سایت به راحتی انجام گیرد، به گوگل اعلام می‌شود که وب‌سایت از تجربه کاربری مناسبی; بهره می‌برد. در مقابل هرچقدر کاربران زودتر وب‌سایت شما را ترک کنند و به صفحه نتایج جستجو برگردند; مشخص می‌شود که با کلمه کلیدی سرچ شده اطلاعات مناسب و مرتبطی; در وب‌سایت شما پیدا نشده است و این مسئله به‌سادگی می‌تواند باعث افت رتبه وب‌سایت شما شود.

فاکتورهای مؤثر UX در سئو

برخلاف گذشته که کلمات کلیدی و بک لینک مهم‌ترین عامل برای رتبه بندی وب‌سایت بود، امروزه فاکتورهای بیشتری برای رتبه بندی سایت از جمله: نرخ پرش سایت، مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت و تعداد صفحات بازدید شده در سایت، وجود دارد.

گوگل برای تعیین رتبه گوگل در سایت ها و انتخاب بالاترین رتبه‌بندی برای آن‌ها به بررسی رفتار واقعی انسان‌ها می‌پردازد. می‌توان گفت که قابلیت استفاده و طراحی کاربرپسند از UX به اجزای اصلی سئو تبدیل شده اند. برای یک رتبه‌بندی عالی در وب‌سایت علاوه بر در نظر گرفتن فاکتورهای اساسی سئو به معیارهای UX نیز احتیاج است که برای ایجاد یک نتیجه مناسب در رتبه‌بندی به کار گرفته شود.
در ادامه فاکتورهای UX که بر سئو سایت موثر هستند را; بیان می‌کنیم. استفاده موثر از معیارهای UX برای پشتیبانی از سئو; می‌تواند به بهبود وب‌سایت شما در نتایج جستجو کمک کند.

سادگی در پیمایش سایت

در سئو در مورد طراحی اغلب معماری هایی توصیه می‌گردد که مرور و پیمایش آن‌ها در سایت پیچیده است. در حالی که در طراحی UX توصیه این است که طراحی کاربرپسند صورت بگیرد. در طراحی سایت بهتر است یک صفحه با محتوای کامل و کاربرپسند داشته باشیم که یک دارایی قدرتمند برای سئو محسوب می‌شود. اما نکته ای که برای UX اهمیت دارد طراحی یک ناوبری ساده است. این طراحی به خصوص برای کاربران تلفن همراه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در نهایت باید در نظر بگیرید که شما باید طراحی وب‌سایت را به گونه ای انجام دهید که به راحتی در سایت شما پیمایش کنند. طراحی وب سایت‌های پیچیده اگرچه از نظر سئو مناسب‌تر هستند اما بر تجربه کاربری وب‌سایت تاثیر منفی می‌گذارند و مختل می‌کند. درنتیجه باعث می‌شود کاربر زودتر وب‌سایت شما را ترک کند و بازدید وب‌سایت کاهش پیدا کند. به همین منظور بهتر است به جای اینکه تمام محتوا و صفحات وب‌سایت را در دسترس کاربر قرار دهید، یک ناوبری ساده با صفحات کمتر طراحی کنید که به سئو سایت کمک کند.

از طراحی UX برای چیدمان‌های دوستانه SEO استفاده کنید

موارد متعددی در طراحی سایت وجود دارد که در طرح و قالب‌بندی محتوای سایت اعمال می‌گردد که باعث می‌شود سئو سایت مختل شود. برای ایجاد سئو مناسب سایت باید زیبایی شناسی سایت به درستی اجرا شود و هدر و قالب بندی به درستی و در جایگاه مناسب قرار گیرد در غیر این صورت می‌تواند بر سئو سایت تاثیر بگذارد.
می‌توانید طراحی UX را به همراه موارد مهم در سئو داخلی سایت استفاده کنید که می تواند به پشتیبانی از قابلیت استفاده و ایجاد ترافیک عالی کمک کند. در ادامه به چند اصل در استفاده از طراحی UX برای پشتیبانی از صفحه آرایی مناسب سئو اشاره می‌کنیم:

تجربه کاربری

  • خوانایی مطالب را بالا ببرید

شمارش کلمات کلیدی در سئو سایت مهم است; ولی به جای تولید یک محتوایی که با کلمات کلیدی پر کرده اید; محتوایی تولید کنید از مطالب خوانا و سازماندهی شده; استفاده کند. استفاده از عنوان‌های جذاب و تصاویر مناسب; می‌تواند به سئو سایت کمک کند. همچنین می‌تواند مطالب مهم را نشانه‌گذاری کنید; تا خوانایی مطلب را بالا ببرید. استفاده از اعداد و یا نشانه ها می‌تواند; مطلب شما را در گوگل برجسته کند.

  • عناوین اهرمی وب‌سایت

عناوین در محتوای سایت بسیار مهم است. استفاده از عناوین جذاب می‌تواند به سئو سایت و نرخ کلیک سایت کمک کند. به عنوان یک قانون کلی در سئو سایت، هر صفحه باید دارای یک برچسب Header 1برای عنوان اصلی باشد که مشخص می کند صفحه در چه زمینه ای فعالیت می‌کند که در عنوان اصلی حتما باید از کلمه کلیدی استفاده شود. در وب‌سایت باید برای عنوان ایده های حمایتی باید با برچسب های Header 2 و Header 3 سازماندهی شوند.

استفاده از تصاویر و فیلم در وب‌سایت

استفاده از رسانه‌های بصری برای سئو سایت مفید هستند و می‌توانند کاربران را بهتر به سمت محتوا; جذب کنند. برای این منظور توصیه می‌شود; برای بهینه سازی سایت در هر بلوک از محتوا، به طور معمول در Header 2; از تصویر و یا فیلم‌های مرتبط با محتوا استفاده کنید.

استفاده از اقدام به عمل (CTA)

برای اینکه بتوانید نرخ تبدیل را در وب سایت خود بالا ببرید بهتر است به طور حرفه ای برای صفحه فرود خود برنامه ریزی کنید. طراحی یک صفحه فرود عالی می تواند کاربران را در وب سایت شما مدت طولانی تری نگه دارد. می تواند با یک لینک کاربردی یا یک دکمه جذاب برای فراخوان عمل مشتریان را به سمت وب سایت خود هدایت کنید. در هنگام طراحی صفحه فرود در نظر بگیرید چگونه می توانید برای کاربر جذاب باشید تا به سمت وب سایت شما هدایت شود. باید این عمل را به گونه ای انجام دهید که بازدید از وب سایت شما توسط کاربران به راحتی صورت گیرد و رضایت آن ها را در بازدید از وب سایت خود داشته باشید. برای این امر می توانید با مراجعه به وب سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد و تماس با کارشناسان مجرب اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

تجربه کاربری

استفاده از پیوندهای مرتبط

یک استراتژی کاربردی می تواند استفاده از پیوندهای مرتبط در پایین صفحه باشد. این راهکار یک استراتژی مشترک است که بروی قابلیت استفاده و سئو تاثیر مثبت خواهد داشت. مانند صفحه های فرود که باعث می شوند مشتریان در صفحه شما مدت زمان بیشتری صرف کنند، استفاده از پیوندهای مرتبط نیز کمک خواهد کرد تا افراد به صفحات دیگر شما هم هدایت شوند و مدت زمان ماندگاری آن ها در سایت شما بیشتر شود و تجربه کاربری بهتری برای وب سایت شما ثبت شود.

بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت

یکی از فاکتورهایی که برای کاربران مهم است سرعت بارگذاری سایت است. بارها به این مطلب اشاره کرده ایم که در صورتی که بارگذاری وب سایت شما بیش از چند ثانیه طول بکشد شما مشتریان خود را از دست خواهید داد. یکی از ابزارهای قدرتمندی که در این زمینه وجود دارد و برای اهداف فنی تجربه کاربری مورد استفاده است GTmetrix است. این ابزار اغلب نادیده گرفته می شود. GTmetrix در مورد عملکرد وب سایت و سرعت بارگذاری آن اطلاعات مفیدی ارائه می دهد. ویژگی های قابل توجه این ابزار به طراحان UX و SEO کمک می کند تا راهکارهای عملی مانند کم کردن کدهای HTML ، CSS و JavaScript و همچنین بهینه سازی برای ذخیره سازی تصاویر و تغییر مسیرها را به دست آورند.

سرعت سایت یکی از سیگنال های مهم برای رتبه بندی وب سایت ها محسوب می شود، زیرا هدف اصلی Google این است که بتواند وب سایت هایی را در اولویت بالاتر قرار دهد که رضایت کاربران را به دست بیاورد و بهترین تجربه کاربری را ارائه دهند.

علاوه بر GTmetrix ، ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که به بررسی و آزمایش سرعت و عملکرد سایت شما می پردازند، ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights و Web.Dev هستند. این دو ابزارهای مفیدی برای بهینه سازی وب سایت ها، تجزیه و تحلیل و راهنمایی عملی برای تجربه کاربری بهتر ارائه می دهند. توصیه هایی که این ابزار ارائه می دهد می تواند از فشرده سازی تصویر ساده تا تغییر نحوه تعامل سرور با درخواست ها را شامل شود. این ابزارها همچنین می توانند برای طراحان UX، راه هایی در مورد روش های عملکرد بهتر سایت برای سئو و کاربران ارائه دهند.

طراحی ریسپانسیو

یکی از قابلیت های بسیار مهم که در تجربه کاربری و سئو سایت تاثیر بسیاری دارد، طراحی وب سایت ریسپانسیو است. امروزه و با پیشرفت تکنولوژی بیش از 50 درصد بازدیدها از طریق دستگاه های موبایل و یا تبلت ها انجام می گیرد. برای این منظور که بتوانید رضایت مشتریان را به دست آورید باید یک طراحی وب‌سایت ریسپانسیو انجام دهید. طراحی ریسپانسیو سایت هم برای قابلیت استفاده و هم برای سئو ضروری است. اگر جز آن دسته از وب سایت هایی هستید که هنوز طراحی واکنش گرای وب سایت خود را اجرا نکرده اید، باید بدانید نیمی از مشتریان خود را از دست داده اید. برای حل این مشکل می توانید به وب سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد مراجعه کنید و از پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد بهره مند شوید.

طراحان وب سایت برای بالا بردن بازدهی وب سایت طراحی شده یکی از اولویت های کاری خود را استفاده از طراحی ریسپانسیو در پروژه های در حال انجام، قرار می دهند. اگر برای ایجاد یک وب سایت ریسپانسیو هنوز اقدام نکرده اید، باید بدانید عملکرد وب سایت شما بر روی گوشی های همراه و تبلت ها بسیار ضعیف است. اگر قصد دارید یک طراحی وب سایت عالی داشته باشید باید فاکتورهای موثر UX را مورد بررسی قرار دهید و در وب سایت خود اجرا کنید.

برای بهبود UX چه باید کرد؟

در این مطلب به فاکتورهایی که برای بهبود رابطه کاربری; باید در نظر گرفت اشاره کردیم. در ادامه فاکتورهایی موثر طبق سند توسعه دهنده گوگل را بیان می‌کنیم.

  • تعامل: اولین فاکتور موثر برای بهبود وب‌سایت را باید، تعامل در نظر گرفت; وب سایت باید بازدیدکنندگان را درگیر خود کند.
  • بارگذاری عملکرد: زمان پاسخ سریع سرور منجر به عملکرد بهتر می شود. زمان بارگذاری وب‌سایت فاکتور مهمی است که باید به آن توجه کرد. درصورتی که زمان بارگذاری وب‌سایت طولانی‌تری باشد احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکنندگان وب‌سایت را از دست بدهید. بنابراین سرعت بارگیری صفحه اصلی و صفحه های فرود خود را بهینه کنید.
  • پایداری بصری: در هنگام بارگذاری سایت باید توجه داشته باشید که محتوای شما; در هنگام لود شدن به طور کامل نمایش داده شود. در هنگام بارگذاری عکس‌ها و ویدئوها به طور کامل; بارگذاری شوند.
  • سازگاری با موبایل: موبایل فرندلی بودن یکی از فاکتورهای مهم; برای کاربران محسوب می‌شود. امروزه بیشتر کاربران از طریق موبایل به صفحات وب; دسترسی پیدا می‌کنند. سازگاری با دستگاه‌های مختلف و طراحی ریسپانسیو; تاثیر مثبتی در تجربه کاربری وب‌سایت دارد.
  • امنیت: وب‌سایت شما باید در HTTPS اجرا شود. این امر موجب می‌شود کاربران اعتماد بیشتری به وب‌سایت شما داشته باشند. همچنین موارد امنیتی از جمله بدافزار، صفحات فریبنده، بارگیری های مضر و بارگیری های غیرمعمول را مورد بررسی قرار دهید.
  • در دسترس بودن وب‌سایت: ناوبری سایت باید به گونه ای باشد که; تمام موارد وب‌سایت به راحتی در دسترس و قابل جستجو باشند.

جمع بندی

ایجاد یک عملکرد خوب سئو برای موفقیت وب سایت در میان رقبا ضروری است. ایجاد وبلاگ و قرار دادن منظم محتوا در وبلاگ، بهینه سازی کلمات کلیدی و ایجاد یک طراحی کاربری کاربرپسند به جذب و حفظ مخاطبان کمک خواهد کرد. اما بدون داشتن یک تجربه کاربری عالی و مناسب، اهداف شما در رابطه با سئو محقق نخواهد شد. بنابراین فراهم کردی یک تجربه کاربری مناسب برای کاربران به بهینه‌سازی سئو کمک خواهند کرد. UX همان‌طور که به جذب مخاطبان وب‌سایت کمک خواهد کرد برای مدیریت وب‌سایت نیز بسیار مهم است تا بتواند اهداف مدیریتی همچون افزایش ارگانیک بازدید وب‌سایت و نرخ تبدیل بیشتر را محقق کند.

موتور جستجوی گوگل به روشنی بیان کرده است UX و SEO جز جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند و از سال 2021 این دو معیار به عنوان فاکتور برای رتبه بندی وب سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان به سادگی نتیجه گرفت که وب سایت‌هایی که تجربه کاربری مناسب و سئو عالی را ارائه می‌دهند، نتایج بهتری در نتایج جستجو خواهند داشت.
در این مقاله سعی کردیم تا مراحل بهبود تجربه کاربری را بیان کنیم. تجربه کاربری در مورد درک آنچه کاربر می خواهد و نیاز دارد و پیاده‌سازی آن‌ها در هر مرحله از راه است. می‌توانید با اجرای این مراحل به بهبود سایت خود کمک کند. همچنین می‌توانید برای بهبود تجربه کاربری وب‌سایت و بالا بردن رتبه سئو با متخصصین آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد تماس بگیرید و از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد برای رشد وب‌سایت خود استفاده کنید.