منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 11 دقیقه

امروزه تعداد زیادی سیستم مدیریت محتوا در دسترس کاربران قرارگرفته است تا بتوانند بدون نیاز به کدنویسی به طراحی وب سایت بپردازند. CMS یا Content Management System سیستمی است که به وسیله آن محتوای سایت خود را مدیریت می‌کنید. در ادامه دراین مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد به معرفی انواع سیستم مدیریت محتوا می پردازیم. با ما همراه باشید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) برنامه ای است که به شما کمک می کند تا وب سایت خود را از طریق رابط کاربری دوستانه ایجاد و مدیریت کنید و نیازی ندارید که مستقیماً با کدنویسی کار کنید. سیستم مدیریت محتوا بستری است که دارای ابزارهای مدولار ساختاری است که به کاربران امکان مدیریت (افزودن، ویرایش، حذف) محتوای وب سایت را می دهد. به همین دلیل در انواع CMS، کاربران می توانند انواع مختلف قالب ها و پرونده های دیجیتال (فایل ها ، تصاویر ، فیلم ها) را بدون مشکل بارگذاری کنند.
در ادامه این مقاله آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد، ما با جزئیات بیشتری درباره اینکه “بهترین و امن ترین سیستم مدیریت محتوا کدام است؟ “ صحبت خواهیم کرد و چند نمونه از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا را به معرفی خواهیم کرد.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

بستر CMS (بستر سیستم مدیریت محتوا) قطعه ای از نرم افزار است که به شما امکان می دهد به راحتی محتوا را مدیریت کرده و یک وب سایت ایجاد کنید.
به طور معمول، صفحات وب به زبان های برنامه نویسی HTML ، JavaScript و CSS نوشته می شوند. اگر می خواهید یک وب سایت بدون سیستم عامل CMS بسازید، پس باید این زبان ها را یاد بگیرید و کدهای زیادی بنویسید.

چگونه بهترین بستر CMS را برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

بسیاری از سیستم عامل های مختلف CMS وجود دارد ، بنابراین سوالی که پیش می آید این است که کدام یک را انتخاب کنید؟ در ادامه به بررسی ویژگی هایی که یک CMS باید داشته باشد اشاره می کنیم:

سیستم مدیریت محتوا

ویژگی های سیستم مدیریت محتوا

CMS یا Content Management System سیستمی است که به وسیله آن محتوای سایت خود را مدیریت می‌کنید. اگر قصد دارید CMS برای مدیریت وب سایت خود انتخاب کنید بهتر است با ویژگی هایی که یک CMS برتر و امن دارد آشنا شوید تا بتوانید بهترین CMS را انتخاب کنید.

راحتی در استفاده

شما CMS می خواهید که ایجاد و ویرایش محتوا را برای شما آسان کند. CMS باید ویژگی سادگی در استفاده از آن را داشته باشد. سادگی در استفاده معمولا به معنای داشتن رابط کشیدن و رها کردن است، بنابراین می توانید عناصر مختلفی را به صفحات وب سایت خود اضافه کنید. در صورتی که شما قصد داشته باشید پس از طراحی و انتشار صفحه وب سایت خود تغییراتی در آن اعمال کنید، این امکان وجود دارد.

گزینه های طراحی

نرم افزار CMS شما باید الگوهای طراحی وب سایت زیادی را برای انتخاب به شما ارائه دهد. همچنین باید به شما این امکان را بدهد که بتوانید آن طرح ها را به راحتی بر اساس نیازهای خود در حالت ایده آل بدون نوشتن کد و یا با کدنویسی تنظیم کنید.

قابلیت حمل داده

یک سیستم عامل عالی CMS باید ابزاری برای شما داشته باشد تا بتوانید داده های خود را به راحتی صادر کرده و به جای دیگری منتقل کنید. در صورتی که شما قصد داشته باشید از پلت فرم دیگری برای وب سایت خود استفاده کنید، CMS باید قابلیت جابجایی و انتقال داده ها با آزادی کامل را برای شما آسان کند.

افزونه های کاربردی

همه وب سایت ها به یک شکل طراحی نمی شوند و قابلیت هایی که سایت های مختلف نیاز دارند یکسان نیستند. به همین دلیل غیرممکن است که هر پلتفرم CMS دارای تمام ویژگی هایی باشد که نیازهای هر وب سایت را برآورده می کند.

پلاگین های کاربردی در CMS مختلف این مشکل را برطرف می کنند. افزونه ها نرم افزارهای جداگانه ای هستند که فقط روی نرم افزار CMS خود نصب می شوند تا ویژگی ها و قابلیت های سیستم مدیریت محتوا را گسترش داده و در صورت لزوم ویژگی های جدیدی به آن اضافه کنید.

گزینه های راهنما و پشتیبانی

پشتیبانی یکی از ویژگی های مهم برای سیستم مدیریت محتوا است. گرچه هدف سیستم مدیریت محتوا ساخت یک وب سایت به روشی ساده است، اما ممکن است در حین کار مشکل و یا سوالاتی پیش بیاید که نیاز به پشتیبانی داشته باشید. برخی از ارائه دهندگان CMS تعداد معدودی از سوالات متداول و یک تیم خدمات مشتری دارند که به طرز معمول پاسخ می دهند. برخی دیگر تیم های پشتیبانی 24 ساعته برای سیستم مدیریت محتوا در نظر گرفته اند تا در هر زمان از شبانه روز به شما کمک کنند.

هزینه سیستم های مدیریت محتوا چقدر است؟

برخی از سیستم مدیریت محتوا کاملا رایگان هستند. برخی دیگر ماهانه در ازای خدمات هزینه می گیرند. سیستم مدیریت محتوا رایگان نیز برای برخی از افزونه ها، طراحی یا خدمات میزبانی وب هزینه دریافت می کنند.

انواع cms چیست (سیستم مدیریت محتوا)؟

با در نظر گرفتن موارد بیان شده، جهت آشنای با سیستم مدیریت محتوا در ادامه به معرفی انواع سیستم های مدیریت محتوا می پردازیم. هنگام انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای کسب و کار شما، درک تفاوت بین انواع مختلف، ویژگی ها و عملکردهای آن ها به انتخاب مناسب کمک می کند.

WordPress.org

WordPress.org انتخاب شماره یک ما برای بهترین بستر CMS است. این محبوب ترین نرم افزار CMS در جهان است و حدود 35٪ از کل وب سایت های موجود در اینترنت را تأمین می کند.
WordPress.org یک CMS متن باز رایگان است که در ابتدا برای وبلاگ نویسی طراحی شده است، اما اکنون توسط انواع وب سایت ها و فروشگاه های آنلاین استفاده می شود. اگر قصد راه اندازی وب سایت وردپرس برای کسب و کار خود را دارید می توانید از خدمات دیجیتال مارکتینگ در اصفهان آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد استفاده کنید.

جنبه های مثبت استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس
  • وردپرس به شما امکان ایجاد هر نوع وب سایتی مانند فروشگاه آنلاین ، سایت حراج ، سایت عضویت را می دهد.
  • استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس به هیچ مهارت فنی یا دانش برنامه نویسی نیاز ندارد. ویرایشگر بلوک وردپرس ایجاد صفحات جذاب در سایت را واقعاً آسان می کند.
  • با استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس، شما آزادی کامل در کسب درآمد اینترنتی از طریق وب سایت خود به هر شکلی که می خواهید را خواهید داشت.
  • برای طراحی وب سایت از طریق سیستم مدیریت محتوا وردپرس، هزاران تم و افزونه وردپرس هم به صورت پولی و هم به صورت رایگان در دسترس است. این موارد به شما امکان می دهند انواع کاربردهای اضافی و مفید مانند فرم های تماس، گالری عکس و موارد دیگر را به سایت خود اضافه کنید.
  • وردپرس برای بهینه سازی موتور جستجو و سئو سایت به خوبی طراحی شده است. ایجاد URL ها، دسته ها و برچسب های مناسب سئو برای مقالات و پست های شما آسان است. همچنین وردپرس افزونه های کاربردی مفیدی مانند افزونه یواست برای سئو ایجاد کرده است که برای بهینه سازی وب سایت به خوبی عمل می کند.
  • سیستم مدیریت محتوا وردپرس یک تیم بزرگ و پشتیبانی کننده دارد، زیرا این یک CMS متن باز است.
  • یکی دیگر از ویژگی های مثبت وردپرس قابلیت توسعه پذیری است. وردپرس، قابلیت توسعه پذیری بالایی را ارائه می دهد که همین امر آن را به یک بستر ایده آل CMS برای مبتدیان و توسعه دهندگان تبدیل کرده است.
  • وردپرس به شما امکان می دهد تمام مطالب خود را در قالب XML بارگیری کنید، بدین ترتیب اگر در صورت تصمیم به انجام انتقال به سیستم دیگری در آینده داشته باشید، به راحتی بتونید انتقال داده ها را انجام دهید.
جنبه منفی در استفاده از وردپرس
  • شما باید هاست و نام دامنه خود را تنظیم کنید و مسئولیت مدیریت مواردی مانند امنیت و تهیه نسخه پشتیبان نیز به عهده شما خواهد بود.
  • وردپرس گزینه های زیاد و انعطاف پذیر زیادی را ارائه می دهد، و ممکن است گاهی اوقات هنگام شروع کار می تواند کمی دلهره آور باشد.

Joomla

جوملا یکی دیگر از محبوب ترین پلتفرم های CMS متن باز رایگان است که دارای تعداد زیادی الگو و پسوند مختلف است. استفاده از آن رایگان است اما به میزبانی و نام دامنه نیاز خواهید داشت.
جوملا مانند وردپرس، سال ها است که مورد استفاده قرار می گیرد. جوملا دارای ویژگی های زیادی است. جوملا پلت فرم CMS ایده آل برای توسعه دهندگان و سازندگان باتجربه در طراحی وب است، بنابراین گزینه خوبی برای مبتدیان نیست.

جنبه های مثبت در استفاده از جوملا
  • جوملا انعطاف پذیر است و گزینه های زیادی به شما می دهد. اگر در حال ساختن و طراحی وب سایت پیچیده یا سفارشی هستید، جوملا می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.
  • جوملا به خصوص برای توسعه دهندگان وب سایت مفید است، اما در صورتی که تمایل ندارید کدنویسی داشته باشید، جوملا گزینه خوبی برای طراجی وب سایت است. با استفاده از جوملا ویرایش محتوای شما آسان است.
  • مانند وردپرس، جوملا متن باز است و اگر گیر بیفتید، پشتیبانی زیادی برای آن وجود دارد.
  • برای راه اندازی فروشگاه تجارت الکترونیکی می توانید از جوملا استفاده کنید زیرا افزونه هایی برای این کار در دسترس است.
جنبه های منفی استفاده از جوملا
  • پلت فرم جوملا بسیار پیچیده است. بسته به کاری که می خواهید با آن انجام دهید، ممکن است لازم باشد که یک توسعه دهنده را برای کار با آن استخدام کنید.
  • جوملا برخلاف وردپرس، افزونه های بسیاری برای طراحی وب سایت ندارد. ینابراین اگر به CMS مانند وردپرس عادت کرده اید که هزاران طرح زمینه و افزونه در دسترس دارد و عملکرد اصلی را گسترش می دهد، ممکن است در کار کردن با جوملا راحت نباشید.
  • اگر تعداد زیادی برنامه افزودنی و ماژول نصب شده داشته باشید، ممکن است برخی مشکلات سازگاری به وجود بیاید.
  • سیستم مدیریت محتوا جوملا رایگان است، ممکن است برای افزودن قابلیت های بیشتر به وب سایت خود، هزینه برخی از پلاگین ها را بپردازید.

دروپال

دروپال یکی دیگر از سیستم عامل های متن باز سیستم مدیریت محتوا است. این سیستم مدیریت محتوا برای بسیاری از وب سایت های معرف به کار برده شده است. دروپال برای توسعه دهندگان یا افرادی که می توانند یک توسعه دهنده را استخدام کنند گزینه خوبی است. اگر قصد ایجاد سایتی کاملاً سفارشی را دارید که به کار با داده های زیادی نیاز دارد، سیستم مدیریت محتوا دروپال بسیار مناسب است.

جنبه های مثبت استفاده از دروپال
  • افزودن محتوا در دروپال آسان است. انواع محتوای سفارشی انعطاف پذیر هستند و گزینه های زیادی را ارائه می دهند.
  • مانند افزونه های وردپرس، تعداد زیادی ماژول مختلف در دسترس است که می توانید به سایت خود اضافه کنید.
  • پشتیبانی از طریق گزینه های پشتیبانی مشابه سایر سیستم عامل های معروف مانند جوملا و وردپرس در دسترس است.
  • مدیریت کاربر با داشتن یک سیستم داخلی آسان است که می توانید نقش های جدیدی را ایجاد کرده و مجوزهای آنها را تعیین کنید.
جنبه های منفی استفاده از دروپال

با استفاده از دروپال، درک نحوه تغییر شکل ظاهری سایت یا افزودن موارد اضافی بسیار مشکل است. قطعاً به اندازه وردپرس برای مبتدیان مناسب نیست.
اکثر وب سایت های دروپال تم بسیار سفارشی دارند که توسط یک توسعه دهنده ایجاد شده است که بسیار گران است.

ووکامرس

WooCommerce محبوب ترین پلت فرم تجارت الکترونیکی در جهان است. این سیستم انعطاف پذیر است و مدیریت آن آسان است.
WooCommerce از نظر فنی یک بستر CMS نیست. در عوض ، به عنوان یک افزونه در وردپرس اجرا می شود، بنابراین برای نصب WooCommerce شما باید WordPress را در سایت خود داشته باشید.

 

سیستم مدیریت محتوا

جنبه های مثبت استفاده از ووکامرس
  • WooCommerce به عنوان نرم افزار رایگان در دسترس است; اما برای شروع به میزبانی ووکامرس و نام دامنه نیاز دارید.
  • بسیاری از مضامین WooCommerce در دسترس است، که به راحتی می توانید سایت خود را; دقیقاً همان طور که می خواهید سفارشی سازی کنید.
  • WooCommerce افزونه های زیادی که به آن پلاگین های ووکامرس گفته می شود; در دسترس دارد که به شما امکان می دهد عملکردهای اضافی به سایت خود اضافه کنید.
  • با استفاده از ووکامرس می توانید محصولات فیزیکی یا دیجیتالی; بفروشید. شما حتی می توانید از طریق پیوندهای وابسته محصولات وابسته را بفروشید.
  • شما می توانید موجودی خود را به طور کامل از طریق ووکامرس مدیریت کنید; و پیگیری آنچه در انبار دارید آسان می شود.
جنبه های منفی استفاده از ووکامرس
  • گزینه های مختلفی در WooCommerce وجود دارد که در صورت شروع به راه اندازی وب سایت می تواند کمی گیج کننده باشد.
  • WooCommerce از نظر فنی با هر قالب WordPress کار می کند، اما ممکن است بخواهید برای پشتیبانی گسترده از مضامین خاص WooCommerce استفاده کنید.
  • افزونه WooCommerce به خودی خود رایگان است، اما ممکن است لازم باشد هزینه اضافی برای افزونه های فروشگاه آنلاین خود پرداخت کنید.

EXPRESSIONENGINE

این سامانه ترکیب جالبی از نرم افزارهای غیر رایگان و متن باز است. جنبه ی غیر رایگان این سامانه; از این واقعیت نشات می گیرد که برنامه نویسانی متعهد همراه با پشتیبانی فنی و انحصاری; در پس این سیستم وجود دارند.
گستردگی پلاگین و ماژول ها در این CMS بسیار محدود است; به طوری که تنها 22 ماژول و 100 پلاگین در دسترس است. اما با همین تعداد اندک; دانش نامه ها، تالارهای گفتگو ، سایت های مدیریت کاربران، تجارت الکترونیک; سایت های آمارگیری بی شماری ایجاد شده است. چنانچه از طریق وب سایت رسمی; امکان یافتن پلاگین مورد نظر فراهم نباشد، انجمن هایی برای ارائه ی پلاگین متناسب با نیاز شما; در نظر گرفته شده است.

جنبه های مثبت استفاده از EXPRESSIONENGINE
  • ارائه لایسنس
  • تمرکز بر امنیت
  • عدم اعمال محدودیت در طراحی سایت ها
جنبه های منفی استفاده از EXPRESSIONENGINE
  • هزینه بالا بخصوص برای طراحی سایت های تجاری
  • پیچیدگی برای طراحی سایت های ساده و ابتدایی
  • عدم وجود دمو جهت ارزیابی سامانه پیش از خرید

ویکس

Wix یک سیستم عامل محبوب سیستم مدیریت محتوا است، اگرچه محدودیت هایی نیز دارد. ما اغلب خوانندگان را وادار می کنیم که چطور از Wix به وردپرس تبدیل کنند، زیرا همه صاحبان مشاغل هوشمند می دانند وردپرس قطعاً بهتر از Wix است. با این اوصاف، Wix مبتدی پسند است و شاید قابل تأمل باشد. این سیستم مدیریت محتوا رایگان است.

جنبه های مثبت استفاده از Wix
  • رابط کاربری کشیدن و رها کردن Wix برای ایجاد صفحاتی که به خواست شما به صورت دقیق طراحی می شوند; آسان می کند. می توانید هر قسمت از صفحه خود را انتخاب کرده و ویرایش آن را شروع کنید.
  • تعداد زیادی الگو از پیش ساخته شده وجود دارد که می توانید در Wix انتخاب کنید. که کاملاً پاسخگو هستند; بنابراین در موبایل و رایانه بسیار خوب به نظر می رسند.
  • شما می توانید از طریق Wix App Market برنامه های زیادی را به سایت خود; اضافه کنید. این ها مانند افزونه های WordPress کار می کنند تا ویژگی های جدیدی به سایت شما ارائه دهند.
جنبه های منفی استفاده از Wix
  • پس از انتخاب الگو در Wix; نمی توانید آن را به الگوی دیگری تغییر دهید. این می تواند به این معنی باشد; که شما با چیدمانی که برای سایت شما کاملاً مناسب نیست، درگیر می شوید.
  • شما نمی توانید یک فروشگاه تجارت الکترونیکی را در Wix راه اندازی کنید; مگر اینکه به یک برنامه پولی ارتقا دهید.
  • Wix به شما امکان نمی دهد داده های خود را به راحتی بارگیری و صادر کنید. برای انتقال آن ها; می توانید پست های وبلاگ خود را بارگیری کنید.
  • اگر از طرح رایگان استفاده می کنید، یک نام دامنه با نام تجاری Wix و تبلیغات در سایت خود; خواهید داشت. می توانید از Wix به صورت رایگان استفاده کنید.

BigCommerce

BigCommerce یک بستر تجارت الکترونیکی کاملاً میزبانی شده است. اگر مبتدی باشید شروع به کار با آن آسان است.

BigCommerce سایت شما را برای شما; میزبانی می کند و همچنین خود پلت فرم CMS واقعی را ارائه می دهد. همچنین; از امنیت و پشتیبان گیری برای شما استفاده می کند.

 

سیستم مدیریت محتوا

جنبه های مثبت استفاده از BigCommerce
  • می توانید از یک نام دامنه رایگان از BigCommerce استفاده کنید.
  • BigCommerce گزینه های پشتیبانی دارد که می توانید مستقیماً از داشبورد خود; به آنها دسترسی داشته باشید. این موارد شامل گفتگوی زنده، ایمیل، پشتیبانی تلفنی; پشتیبانی و موارد دیگر است.
  • در صورت تمایل می توانید از BigCommerce با وردپرس استفاده کنید; که می تواند بهترین نتیجه را از هر دو سیستم عامل CMS به شما بدهد.
جنبه های منفی استفاده از BigCommerce
  • BigCommerce به اندازه WooCommerce بر فروشگاه شما نظارت ندارد. مضامین و یکپارچه سازی محدودی وجود دارد که; ممکن است شما را از استفاده از سرویس شخص ثالث برای رشد تجارت خود منصرف کند.
  • هنگامی که فروش شما به آستانه خاصی در سال رسید; شما به طور خودکار به سطح بعدی برنامه قیمت گذاری منتقل می شوید. اگر هزینه های زیادی داشته باشید; این ممکن است برای شما دشوار باشد.
  • برای استفاده از BigCommerce باید یک اشتراک ماهیانه بپردازید; این بدان معنی است که هزینه آن به اندازه برخی دیگر از راه حل ها مقرون به صرفه; نیست. با تمام برنامه ها می توانید با پرداخت سالانه به جای پرداخت ماهانه، مقداری پس انداز کنید.

جمع بندی

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد به بررسی انواع سیستم مدیریت محتوا; پرداختیم. در ادامه و در مقاله بعد، به معرفی تعدادی دیگر از سیستم مدیریت محتوا خواهیم پرداخت.
وردپرس یکی از قدرتمندترین سیستم های مدیریت محتوا; در زمینه طراحی وب سایت است. که میلیون ها وب سایت در جهان با CMS وردپرس مدیریت می شوند. بنابراین; بسیاری از کسب و کارها برای اینکه وارد دنیای دیجیتال شوند از طراحی سایت وردپرس استفاده می کنند.
شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد با استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس اقدام به طراحی سایت وردپرس دراصفهان کرده است. طراحی سایت وردپرس اصفهان در آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد با ارائه خدمات در زمینه طراحی و توسعه وب سایت می تواند شما را برای داشتن وب سایت مورد نظرتان همراهی کند.