منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

امروزه امنیت وب سایت بسیار مهم است. بسیاری از وب سایت های بزرگ مورد حمله هکرها قرار می گیرند. حفظ حریم خصوصی مشتریان و نگه داری اطلاعاتی که در سایت وارد می کنند و همچنین اطلاعات و داده‌های شرکت بسیار اهمیت دارند. برای این منظور سعی می کنیم نکاتی را برای بالا بردن امنیت سایت در این مقاله ارائه دهیم.

در سال های اخیر، بیشتر کسب و کارها به سمت کسب و کارهای اینترنتی حرکت کرده اند. بنابراین تعداد سایت هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند گسترش پیدا کرده است. سهولت ساخت وب سایت ها گسترش پیدا کرده است. با استفاده از سیستم های تولید محتوا مانند ورپردس یا جوملا افراد به راحتی وب سایت خود را راه اندازی می کنند و فعالیت خود را در دنیای اینترنت آغاز می کنند. با این روند یکی از مهم ترین مواردی که در رابطه با سایت باید به آن اهمیت ویژه ای داد، امنیت وب سایت است.

بسیاری از مالکان وب سایت در این زمینه آگاهی ندارند و اطلاعی از اینکه چگونه می توانند وب سایت خود را ایمن کنند، ندارند. یک وب سایت ایمن باعث می شود تا مشتری با اطمینان برای خرید خود، اطلاعات کارت بانکی خود را در وب سایت شما وارد کند. در غیر اینصورت اگر بستر امنی برای آرامش و اطمینان مشتریان خود ایجاد نکنید، مطمئنا در تجارت آنلاین خود شکست خواهید خورد. در این مقاله از شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد قصد داریم درباره راهکارهای افزایش امنیت وب سایت صحبت کنیم. پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

امنیت وب سایت چیست؟

به اقدامات و یا کاربردی که برای اطمینان از عدم قرار گرفتن اطلاعات وب سایت در معرض مجرمان اینترنتی انجام می شود و یا جلوگیری از بهره برداری از وب سایت ها به هر روشی انجام می شود را امنیت وب سایت می گویند. منظور از امنیت وب سایت اقداماتی برای ایمن سازی وب سایت در برابر حملات هکرها و رفع آن ها انجام می شود، است. امنیت وب سایت یک روند مداوم و دارد و باید به صورت منظم صورت گیرد. می توان گفت امنیت وب سایت، یک قسمت اساسی از مدیریت وب سایت است.

چرا امنیت وب سایت مهم است؟

امنیت وب سایت از این رو اهمیت دارد که با هک شدن وب سایت تمام اطلاعات مربوط به تجارت، اسناد مالی و حقوقی و حتی اطلاعات مشتریان از بین خواهد رفت. در صورتی که هکر ها به اسناد محرمانه شرکت دست پیدا کنند می توانند آثار مخربی برای شرکت شما داشته باشند. داشتن یک وب سایت امن به اندازه داشتن یک میزبان وب سایت برای حضور آنلاین تجارت بسیار حیاتی است. به عنوان مثال اگر یک وب سایت هک شده و در لیست بلاک قرار گرفته باشد، تا 98٪ از بازدید خود را از دست خواهد داد. به عنوان مثال، یکی از مشکلاتی که می تواند برای شما بسیار دردسر ساز شود، نقض داده های مشتری و حریم خصوصی آن است که می تواند منجر به پرونده های حقوقی، جریمه های سنگین و اعتبار جهانی شود.

کارهایی که برای امنیت وب سایت خود انجام می دهید می تواند وب سایت شما را در برابر حملاتی مانند بد افزارها محافظت کند:

  • حملات DDoS. که حملاتی هستند که می تواند سایت را به طور کامل از بین ببرد به طوری که دیگر در اختیار مشتریان نباشد.
  • بد افزار. یک تهدیدی رایج است که برای سرقت اطلاعات حساس مشتری، توزیع هرزنامه ، دسترسی مجرمان سایبری به سایت شما و موارد دیگر استفاده می شود.

چگونه امنیت وب سایت را بهبود دهیم؟

برای مشتریان بسیار مهم است که اطلاعات شخصی آن ها حفظ شود و نمی خواهند اطلاعات شخصی آنها در دست دیگران قرار گیرد. فرقی نمی کند شما یک شرکت کوچک را اداره می کنید و یا یک شرکت بزرگ، امنیت وب سایت بسیار مسئله مهمی در فضای اینترنت است. با گسترش علم و فناوری هیچ روشی نمی تواند تضمین کند که سایت شما برای همیشه بدون هکرخواهد بود. استفاده از روش های پیشگیرانه برای امنیت وب سایت، آسیب پذیری سایت شما را کاهش خواهد داد. بنابراین بهتر است شما همیشه به دنبال روش های جدید در امنیت وب سایت باشید.

به روز رسانی نرم افزارها و پلاگین ها

بسیاری از وب سایت هایی که مورد حملات امنیتی قرار می گیرند وب سایت هایی هستند که از نرم افزارهای قدیمی استفاده می کردند. اگر تمام سیستم عامل ها یا اسکریپت های نصب شده را به روز نگه دارید، می توانید وب سایت خود را از حملات هکرها حفظ کنید. هکرها اغلب سایت ها را برای حمله بررسی می کنند و وب سایت هایی را که نقص امنیتی دارند هدف قرار می دهند. به روز رسانی نرم افزارهایی که استفاده می کنید برای سلامتی و امنیت وب سایت شما حیاتی هستند. به روزرسانی ها در نرم افزار ها و پلاگین ها اغلب شامل پیشرفت های امنیتی و تعمیرات آسیب پذیری آن ها هستند. خوشبختانه وردپرس به روز رسانی را به طور خودکار انجام می دهد و این باعث بالا رفتن ایمنی وب سایت خواهد شد.

استفاده از گذرواژه قوی

بسیاری از وب سایت ها برای وارد شدن به هر ایگاه داده نیاز به وارد کردن رمز دارند. و چون استفاده از رمزهای مختلف برای آن ها دشوار است در نهایت بسیاری از افراد برای به خاطر سپردن اطلاعات ورود به سیستم، از رمز عبور مشابه در همه پایگاه داده ها استفاده می کنند. این کار اشتباه و بسیار پر خطری است. استفاده از رمز عبور قوی بسیار مهم است. هکرها اغلب از نرم افزارهای پیچیده ای برای به دست آوردن اطلاعات شما استفاده می کنند برای محافظت در برابر سرقت اطلاعات، گذرواژه ها باید پیچیده و حاوی حروف بزرگ ، حروف کوچک ، اعداد و حروف خاص باشند. گذرواژه های شما باید حداقل 10 حرف داشته باشد و اطمینان حاصل کنید که همه کارمندان گذرواژه خود را مرتباً تغییر می دهند.

امنیت وب سایت

استفاده از یک میزبان وب امن

آدرس دامنه شما به عنوان طرح املاک و مستغلات شما در نظر گرفته می شود. برای انتخاب میزبان وب باید تحقیق کنید تا بتوانید دامنه مناسب و مرتبط با کار خود را پیدا کنید. انتخاب یک شرکت میزبان وب مطمئن و معتبر برای امنیت وب سایت شما بسیار مهم است. مساله مهم این است که شما باید مطمئن شوید که میزبانی که انتخاب کرده اید از تهدیدات آگاه است و به حفظ امنیت وب سایت شما اختصاص داده شده است.
وظیفه یک میزبان وب ان است که باید از اطلاعات شما در یک سرور از راه دور پشتیبان تهیه کند و در صورت هک شدن سایت شما بتواند بازیابی آن را به سادگی انجام دهد. مطمئن باشید میزبانی را انتخاب می کنید که در صورت لزوم پشتیبانی فنی مداوم را ارائه دهد.

پشتیبان گیری از اطلاعات

یکی از اصول اساسی در امنیت وب سایت این است که باید به صورت مرتب از داده های خود پشتیبان تهیه کنیم. این کار در صورتی که سایت غیر قابل دسترس باشد و یا اطلاعات از دست رفته باشد بسیا مفید است. با پشتیبان گیری از اطلاعات خود در صورتی که هر اتفاق و یا حمله ای از سوی هکرها صورت بگیرد شما می توانید به سرعت سایت خود را بازیابی کنید.
برخی از برنامه های مدیریت محتوا دارای افزونه ها یا افزونه هایی هستند که پشتیبان گیری خودکار از سایت را انجام می دهند. همچنین شما باید بتوانید به صورت دستی از پایگاه داده و محتوا پشتیبان تهیه کنید.

روش های بازیابی پرونده ها

چندین راه حل مختلف وجود دارد که می توانید برای کمک به بازیابی پرونده های آسیب دیده یا از دست رفته استفاده کنید.

  • یکی از روش هایی که می توانید اطلاعات خود را بکاپ بگیرید این است که اطلاعات وب سایت خود را خارج از سایت نگه دارید. این بدین معنی است که پشتیبان گیری خود را در همان سرور وب سایت خود ذخیره نکنید. اطلاعات پشتیبانی که روی سرور شما ذخیره شده اند، در برابر حملات نیز آسیب پذیر هستند.
  • سعی کنید نسخه پشتیبان وب سایت خود را در رایانه یا هارد دیسک خانگی و مجزا از سرورهای موجود در شرکت خود نگه دارید. برای ذخیره داده های خود و محافظت از آنها در برابر خرابی های سخت افزاری، هک ها و ویروس ها ، مکانی خارج از سایت برای ذخیره اطلاعات شما نیاز است.
  • یکی دیگر از گزینه های مناسبی که می توانید برای ذخیره اطلاعات خود در نظر بگیرید، پشتیبان گیری از وب سایت خود در فضای ابری است. ذخیره اطلاعات در این روش آسان است و از هرجایی به اطلاعات دسترسی می دهد.
  • علاوه بر اینکه محل تهیه نسخه پشتیبان از وب سایت خود را تعیین می کنید، مساله مهم دیگر خودکار سازی ذخیره سازی اطلاعات به صورت منظم است. از راه حلی استفاده کنید که بتوانید برنامه پشتیبان گیری از سایت خود را تعیین کنید.

تعریف تلاش های ورود محدود

باید در نظر بگیرید که اگر بیش از سه تلاش برای ورود به سیستم وب سایت خود از طریق یک آدرس IP تکراری اتفاق بیفتد، دسترس به وب سایت را برای آن محدود کنید. در این صورت هکرها ممکن است از آدرس های IP متفاوتی برای ورود به وب سایت استفاده کنند، اما این محدودیت باعث می شود وقت آنها را هدر برای ورود وب سایت هدر رود، و در نتیجه عبور از آن دشوارتر خواهد بود، بنابراین امنیت وب سایت شما بهبود پیدا می کند.

تمیز نگه داشتن وب سایت

نرم افزارها، افزونه و پایگاه داده ممکن است مورد حمله هکرها قرار بگیرند. از این رو در قسمت های قبل گفته شد که باید به روز رسانی شوند. همچنین باید در نظر بگیرید که کدام یک از این موارد را استفاده نمی کنید و آن را از وب سایت خود حذف کنید. سعی کنید ساختار پرونده ها و اطلاعات خود را مرتب و به روز نگه دارید تا بتوانید مواردی را که مورد استفاده نیستند حذف کنید.

امنیت وب سایت

اسکن وب سایت

یکی از مواردی که به امنیت وب سایت کمک خواهد کرد; بررسی و انجام اسکن امنیتی مرتب برای شناسایی آسیب پذیری های احتمالی وب سایت است. به صورت مرسوم; اسکن های امنیتی به صورت یک برنامه زمان بندی شده; انجام می گیرد. پس از هرگونه تغییر یا اضافه شدن اجزای وب; اسکن امنیتی صورت می گیرد. برای یک اسکن حرفه ای; بهتر است به جای استفاده ابزارهایی رایگان موجود در وب; از یک اسکن حرفه ای استفاده کنید.

داشتن یک اسکن امنیتی حرفه ای در وب سایت شما; می تواند یک بررسی و توضیح دقیق درباره آسیب پذیری های وب سایت شما را; ارائه دهد. بدافزارها در صورت ورود به وب سایت شما می توانند; بدون هیچ نشانه ای عمل کنند. از این رو اسکن بدافزار برای امنیت وب سایت شما; بسیار حیاتی خواهد بود. یک اسکن منظم می تواند; مانع از دست دادن هر یک از پرونده ها یا اطلاعات شما شود و مشکلاتی که; از طریق بد افزارها به وجود آمده است را; سریع تر رفع کند.

استخدام یک کارشناس امنیت

می توانید امنیت وب سایت خود را به کارشناسانی خارج از شرکت خود بسپارید. متخصصانی در حوزه امنیت که شما را در برابر حملات احتمالی ایمن کنند. اقدامات امنیتی بسیاری وجود دارد که فراتر از اسکن امنیت وب سایت هستند. بهتر است این اقدامات امنیتی را به شرکت های ارائه دهنده خدمات امنیتی بسپارید. این شرکت ها می توانند وب سایت شما را به طور منظم از نظر آسیب پذیری اسکن کنند، مشکلات های امنیتی وب سایت را تشخیص و در صورت امکان رفع کنند. فعالیت های مخرب که سمت وب سایت شماست را کنترل کنند و در صورت نیاز به تعمیر، در دسترس باشند.

مدیریت کاربر

بهتر است برای ایمنی وب سایت خود در نظر بگیرید که به چه تعداد کاربر برای وب سایت خود نیاز دارید و به چند کاربر دسترسی می دهید. تعیین سطح دسترسی بسیار مهم است. بهتر است بدانید که برای امنیت بیشتر وب سایت مطمئناً ، همه کاربران نباید مدیر باشند. سطح مختلفی از دسترسی را به کاربران خود اعمال کنید تا هکر ها به راحتی نتوانند اطلاعات وب سایت شما را به دست بیاورند.

گواهینامه های SSL

لایه Secure Sockets Layer (SSL) اتصال بین یک سرور وب به یک مرورگر را رمزگذاری می کند . استفاده از لایه ssl یکی از راهکارهای مفید برای حفظ اطلاعات و امنیت کاربران است. با استفاده از این روش هک کردن وب سایت شما برای هکرها بسیار سخت خواهد شد. گواهی ssl از این جهت ارزشمند است که اطلاعات ورود به سیستم و اطلاعات حساس شما مانند اطلاعات بانکی مشتریان را در برابر هکرها و ویروس ها محافظت می کند. روش کار گواهی ssl به این صورت است که بر روی سایت اطلاعات ورودی و خروجی را با الگوریتم بسیار پیچیده ای رمزنگاری کرده و از شنود و دزدیده شدن آنها جلوگیری می کند.

فایروال برنامه وب (WAF)

برنامه های هوشمندانه زیادی وجود دارد که می تواند برای محافظت از سرور و امنیت وب سایت شما بر روی وب سایت شما نصب شوند. به این برنامه ها Firewalls Web Application (WAF) می گویند. WAF بر انتقال داده نظارت دارند و در صورتی که امنیت یا عدم امنیت صورت پذیرد; آن را تجزیه و تحلیل می کنند. اگر ترافیک خطرناکی برای وب سایت شما وجود داشته باشد; فایروال می تواند آن را غربال کند و در صورت لزوم آن را حذف کند; تا به هیچ یک از فایل ها و برنامه های شما آسیب نرساند.

امنیت وب سایت

دریافت سیستم مدیریت محتوا ، قالب و افزونه تنها از منبع اصلی

یکی از نکات مهمی که باید رعایت شود دریافت فایل های مهم مانند; سیستم مدیریت محتوا ، قالب و افزونه از منبع اصلی است. به این دلیل این توصیه می شود که; ساختار فایل ها به راحتی قابل تغییر بوده و امکان ترکیب آنها با بدافزار وجود دارد. اگر شما; یک وب سایت مهم و تجاری را مدیریت می کنید بهتر است منابع را ا محل اصلی دریافت کنید.

محافظت از مسیر ورود به مدیریت سایت

یکی از راه هایی که می توانید امنیت وب سایت را بالا ببرید; محافظت از مسیر ورود وب سایت است. توصیه می کنیم; از قابلیت محافظت از مسیر ورود به مدیریت سایت استفاده نمایید. فرض کنید; اگر در حالتی نام کاربری و رمز عبور سایت شما به دست هکر افتاده باشد; با اینکار می توانید از مشاهده مسیر مدیریت توسط هکر ممانعت کنید.

عدم اتصال به سایت از هر شبکه ای

یکی از نکاتی که برای امنیت وب سایت مهم است لاگین شدن به وب سایت است. اکیدا توصیه می کنیم از هر شبکه ای به وب سایت خود اتصال پیدا نکنید. اطلاعات در شبکه های دیگر می توانند به راحتی پیگیری شوند و امنیت وب سایت شما به خطر بیفتد. سعی کنید هرگز از کافی نت ها یا شبکه های عمومی به بخش مدیریت وب سایت وارد نشوید.

مجوزهای دسترسی فایل

مجوزهای دسترسی تعریف می‌کند که چه کسی می‌تواند با فایل چه کاری انجام دهد.
هر فایل سه مجوز دسترسی دارد:
– خواندن (Read): به این سطح دسترسی عدد ۴ داده می‌شود.
– نوشتن (Write): به این سطح دسترسی عدد ۲ داده می‌شود.
– اجرا کردن (Execute): به این سطح دسترسی عدد ۱ داده می‌شود.
اگر می‌خواهید چندین اجازه دسترسی را به شخصی بدهید کافی است; که اعداد را باهم جمع کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید به شخصی اجازه خواندن و نوشتن بدهید; باید در مجوز دسترسی کاربر عدد ۶ را وارد کنید. اگر علاوه بر خواندن و نوشتن; مجوز اجرای فایل‌ها را هم بدهید باید عدد ۷ را وارد کنید.

جمع بندی

امنیت وب سایت امروزه مسئله ای مهم و حیاتی; برای تجارت های آنلاین است. مراحل بیان شده در این مقاله; راهکارهایی ساده هستند که میتواند امنیت وب سایت شما را; بالا ببرد. وب سایت شما جز املاک و مستغلات شماست پس همانطور که شما; برای خانه خود قفل و دزدگیر نصب می کنید باید به امنیت وب سایت نیز اهمیت دهید; تا مانع ورود هکر ها و خراب کاری در داده ها و اطلاعات خود شوید.

برای جلوگیری از هکرها و ارتقا امنیت وب سایت خود، بهتر است اقدامات امنیتی را انجام دهید. با انجام مراحل ساده می توانید امنیت و سایت خود را افزای دهید. برای دریافت خدمات تخصصی بهتر است امنیت وب سایت خود را به شرکت های متخصص در این زمینه واگذار کنید. برای مشاوره در زمینه امنیت وب سایت می توانید با کارشناسان شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد تماس گرفته و راهکارهای مناسبی در این زمینه دریافت کنید.