منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 10 دقیقه

هر وب‌سایت نیاز به یک آدرس منحصر به فرد دارد. این آدرس همان دامنه سایت است که باید یکتا باشد و مرتبط به حوزه تجاری باشد. چرا که موتورهای جستجو مانند گوگل وب سایت‌هایی را در نتایج ابتدایی خود نشان می‌دهند که پسوند دامنه آن‌ها متناسب با منطقه جغرافیایی جستجوگر باشد. برای آشنایی با انواع دامنه با ما همراه باشید.

بسیاری از افراد برای ورود به دنیای وب، برای ایجاد یک وب سایت اقدام میکنند، یکی از انتخاب های سخت و حیاتی، انتخاب نام دامنه سایت است. دامنه سایت باید مناسب کسب و کار شما باشد و به عملکرد وب سایت شما کمک کند. بنابراین بهتر است شما با انواع دامنه سایت آشنا شوید. در هنگام انتخاب دامنه برا کسب و کار خود بتوانید دامنه مناسبی را انتخاب کنید.

انتخاب نام دامنه برای وب سایت های که جدیدا ایجاد می شوند، امری حیاتی است. نام دامنه مانند چهره نام تجاری شما است و برای اینکه در تجارت خود موفق باشید، بهتر است از نام تجاری که با کسب و کار شما همخوانی داشته باشد و به راحتی در یاد افراد بماند، استفاده کنید. انواع دامنه سایت وجود دارد، که هر نوعی برای کسب و کار شما مناسب نیست. شما باید انواع دامنه سایت را بشناسید و با توجه به نوع کاربری وب سایت خود، یک نوع مناسب را برای وب سایت انتخاب کنید.

هر کسب و کار، سازمان یا فردی که قصد دارد حضور آنلاین داشته باشد، باید از نام دامنه، طراحی منحصر به فرد برای وب سایت، آدرس ایمیل و از رسانه های شبکه اجتماعی استفاده کند. این کار باعث می شود که ظاهر حرفه ای در نگاه مخاطب برای کسب و کار خود ایجاد کنید. آگاهی از برند شما افزایش پیدا می کند و در نهایت اعتبار شما بالا رفته و می توانید از علائم تجاری و حق خود در فضای مجازی محافظت کنید. بنابراین اگر قصد دارید در مورد دامنه سایت بیشتر اطلاعات کسب کنید با ما تا پایان مقاله در شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد همراه باشید.

دامنه سایت چیست؟

دامنه سایت مانند آدرس خانه است. وقتی شما آدرس خانه خود را به افراد می دهید آن ها می توانند با GPS به سمت شما حرکت کنند و مقصد را پیدا کنند. دامنه سایت معادل آدرس فیزیکی است اما در وب سایت انجام می پذیرد. دامنه سایت به این گونه عمل می کند که وقتی در مرورگر آدرس وب سایت شما نوشته شد، به مرورگر اعلام می کند برای نمایش وب سایت شما به کجا برود.

دامنه سایت

نام دامنه یا همان ادرس وب، به آدرسی می گویند که افراد برای رسیدن به سایت شما در نوار آدرس مرورگر خود می نویسند. این نام دامنه فقط مختص به کسب و کار شماست و کسی حق استفاده از آن را در مالکیت خود ندارد. نام دامنه در واقعه یک ip است که توسط پروتکل DNS که کار اصلی آن تبدیل IP به اسم است به یک آدرس تبدیل گردیده است. دامنه از دو بخش اسم و پسوند دامنه تشکیل شده است که خروجی که از آن به دست می آید، آدرس وب سایت شما را تعریف می کند.

نام دامنه

نامی منحصر به فرد و یکتا که شما برای وب سایت خود انتخاب می کنید. این نام باید مرتبط با وب سایت و موضوع کاری شما باشد. کوتاه و قابل به خاطر سپردن باشد که به راحتی مشتریان شما برای مراجعه بعدی بتوانند از آن استفاده کنند.

پسوند دامنه

جز دوم پسوند دامنه است که انواع مختلفی را شامل می شود و هر کدام از آن ها برای کاربرد خاصی مورد استفاده هستند.

دامنه چگونه کار می کند؟

استفاده از نام دامنه جایگزینی برای به خاطر سپردن آدرس های ip پیچیده است. اگر قرار بود ما از آدرس های ip استفاده کنیم، باید یک رشته از اعداد مانند 172.217.18.142 را در نوار آدرس مرورگر تایپ می کردیم. به خاطر سپاری چنین آدرسی بسیار دشوار است. بنابراین استفاده از نام دامنه سایت به جا آدرس ip باعث می شود به خاطر سپاری برای مخاطبان بسیار ساده شود و برای پیدا کردن شما در موتورهای جستجو سریع تر عمل کنند. استفاده از رشته اعداد برای آدرس وب سایت کاری وقت گیر و دشوار است که خوشبختانه ، نام دامنه ها به عنوان واسطه عمل می کنند و روند دستیابی به وب سایت را فوق العاده ساده می کنند.

ویژگی دامنه مناسب چیست؟

نام دامنه مانند املاک و مستغلات شما در اینترنت است. همانطور که یک مکان خوب برای تجارت از ویژگی های خوب در ساخت خود استفاده می کند، یک نام دامنه خوب نیز نقش سنگ بنای موفقیت برای وب سایت شما را دارد بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب نام دامنه ویژگی هایی را در نظر بگیرید که موجب موفقیت شما شود.

کوتاه بودن نام دامنه سایت

یکی از ویژگی هایی که نام دامنه خوب باید داشته باشد، کوتاه بودن آن است. دامنه سایت را کوتاه و ساده نگه دارید. نام دامنه های طولانی و پیچیده خطر بزرگی در اشتباه نوشتن و غلط املایی دارند که موجب می شود افراد در پیدا کردن سایت شما گمراه شوند. تعداد مشخصی از کاراکتر برای تعیین نام دامنه وجود ندارد اما بهتر است زیر 10 کاراکتر و بالای 20 کاراکتر نباشد. تعداد کلمات که برای دامنه انتخاب می کنید مهم است. چون آدرس وب طولانی موجب می شود افراد سریع آن را فراموش کنند.

در مورد تعداد کلمات باید بدانید، دامنه های یک کلمه ای طلایی، دو کلمه ای خوب و دامنه های سه کلمه ای متوسط هستند و بالاتر از آن معمولاً اصلا مناسب نیستند. برای مثال توجه کنید که دامنه ای مانند Quotes.com یک دامنه عالی به حساب می آید که ارزش میلیون دلاری دارد. ProQuotes.com یک دامنه دو کلمه ای است که مناسب است و دامنه ای مانند ProQuotesNow.com در سطح متوسط قرار می گیرد. اما استفاه از یک دامنه چهار کلمه ای مانند YourProQuotesNow.com ارزشی برای شما نخواهد داشت. هر چقدر نام دامنه طولانی تر باشد افراد به سرعت آن را فراموش خواهند کرد.

به خاطر سپاری راحت

ویژگی مهم بعدی که باید در هنگام انتخاب در نظر بگیرید، این است که دامنه سایت را طوری انتخاب کنید که به راحتی در ذهن افراد بماند. هنگامی که افراد قصد بازدید از وب سایت شما را داشته باشند، آدرس وب سایت را در نوار مرورگر تایپ می کنند، پس هر چه قدر که نام دامنه پیچیده تری را انتخاب کنید، به یاد داشتن آن سخت تر است و بدین ترتیب شما به همین راحتی مخاطبین خود را از دست خواهید داد. به طور مثال نام دامنه Brcwr.com یک نام کوتاه محسوب می شود، اما به خاطر سپاری آن آسان نیست.

املا آسان دامنه سایت

استفاده از کلماتی که املای پیچیده و سختی داشته باشند;، باعث می شود افراد وقتی قصد دارند نام دامنه سایت شما را تایپ کنند; با غلط املایی بنویسند. در این صورت امان دارد به جای اینکه به سمت وب سایت شما هدایت شوند; به جای دیگری برسند.

بهتر است از کلمات غیر معمول با تلفظ و املای پیچیده اجتناب کنید. اسمی را برای وب سایت انتخاب کنید که تایپ و تلفظ آن آسان باشد. استفاده از کلمه پیچیده برای نوشتن املا یا اینکه افراد آن را به درستی تلفظ کنند، بر روی قابلیت یادآوری نام تأثیر می گذارد و به برند شما آسیب می زند.

توصیفی بودن نام دامنه سایت وب

بسیاری از افراد و مشتری های شما از طریق موتورهای جستجو و از طریق لینک مستقیم; در سایت های دیگر به وب سایت شما مراجعه می کنند. یعنی اگر شما; یک نام دامنه جذاب برای سایت خود انتخاب کنید; مخاطب به سمت شما جذب خواهد شد. یک نام مناسب که توصیف کند وب سایت شما; درباره چیست باعث می شود مخاطب به سمت وب سایت شما هدایت شود.

نکته دیگری هم که وجود دارد این است که اگر شما در دامنه سایت خود از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت استفاده کنید، میتواند به رتبه بندی وب سایت شما کمک کند. اسمی را انتخاب کنید که نشان می دهد تجارت شما در چه زمینه ای فعالیت می کند. باید مراقب باشید که نام انتخاب شده زیاد تحت اللفظی نباشد. اما یک نام دامنه هوشمندانه که به مصرف کنندگان نشان می دهد وقتی در سایت شما قرار می گیرند، چه چیزی انتظار دارند پیدا کنند، مزیت بزرگی برای هر کسب و کاری محسوب می شود.

استفاده از پسوند COM.

بعضی از سازمان ها و یا شرکت های محلی برای وب سایت خود; پسوند دامنه خاصی را ترجیح می دهند. اما باید بدانید که; پسوند دامنه com در بین مردم از محبوب ترین پسوند دامنه است و به همین علت; بیشتر ذهن افراد را درگیر کرده است.

ممکن است سازمان ها ثبت دامنه .org را ترجیح دهند و شرکت هایی که مناطق جغرافیایی بسیار خاصی را هدف قرار می دهند ممکن است بخواهند دامنه محلی را ثبت کنند (به عنوان مثال .it ، .co.uk ، .cn و غیره) جدا از این موارد ، دامنه .com همیشه بهترین راه است. این پسوند محبوب ترین در اطراف است و از قبل در ذهن مردم گیر کرده است. بعضی از کسب و کارهای بزرگ نیز بعد از ایجاد وب سایت خود با پسوند های دامنه دیگر، به همین دلیل، پسوند دامنه خود را به com تغییر دادند.

نام دامنه شامل خط فاصله یا عدد نباشد

این دامنه ها ارزان تر هستند. چون در یادآوری ممکن است افراد اشتباه تایپ کنند. استفاده از شماره و خط فاصله در نام دامنه خود باعث می شود، یادآوری و تلفظ آنها بسیار دشوار باشد. پس بهتر است از انتخاب اینگونه نام دامنه اجتناب کنید.

انواع دامنه سایت

دامنه های سطح بالا (TLD)

دامنه های سطح بالا (TLD) به عنوان پسوندهای نام دامنه شناخته می شوند و بالاترین سطح را; در سلسله مراتب سیستم نام دامنه دارا هستند.دامنه های سطح بالا آنها عبارتند از:

  • دامنه سایت
    Com. : این پسوند مخفف commercial به معنای تجاری است. این پسوند اولین دامنه سطح بالا است که به محبوب ترین و متداول ترین نوع دامنه برای مشاغل تبدیل شده است. این پسوند برای وب سایت تجاری استفاده می شود. اکثر شرکت های تجاری فعال در سرتاسر جهان از پسوند دات کام برای ساخت دامین خود استفاده کرده اند.
  • Net. : این پسوند مخفف network به معنای شبکه است. برای شرکت های فعال در زمینه ارائه خدمات اینترنتی به کار برده می شود. این پسوند نیز یکی از محبوب ترین دامنه های سطح بالا به حساب می آید.
  • Mil. : این پسوند مخفف military است که برای کاربردهای نظامی استفاده می شود.
  • Edu. : این پسوند مخفف education به معنای کسب دانش است. این پسوند برای وب سایت هایی با اهداف آموزشی به کار برده می شود.
  • Org. : این پسوند مخفف کلمه Organization به معنای سازمان است. امروزه org به عنوان یک دامنه سطح بالا توسط سازمان های غیرانتفاعی، مشاغل انتفاعی، مدارس و جوامع استفاده می شود.
  • Gov. : این پسوند مخفف کلمه government به معنی دولت است. امروزه .gov توسط آژانس های دولتی، برنامه ها، شهرها، شهرها، شهرستانها استفاده می شود.

دامنه های ملی (ccTLD)

به منظور تمایز یک کشور از کشور دیگر; دامنه های دو حرفی ایجاد شده است و با کشورها یا موقعیت های جغرافیایی مرتبط شدند. به‌طورکلی; هر کشوری دارای انواع پسوند دامنه می‌باشد که ساکنان آن کشور; جهت ساخت و ایجاد سایت‌های محلی و بین‌المللی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

این پسوندها معمولا دو حرفی هستند و مخفف نام همان کشور هستند. به عنوان مثال; .uk و .au به ترتیب نمایانگر انگلیس و استرالیا هستند.

دامنه های سطح بالا کد کشور بین المللی (IDN ccTLD)

این یک نام سطح بالا با فرمت رمزگذاری شده است که به شما اجازه می دهد از مجموعه حروف غیر لاتین یا سایر نویسه های خاص استفاده کنید.

دامنه های سطح بالا عمومی (gTLD)

دامنه های سطح بالا عمومی به عنوان دسته ای از دامنه های سطح بالا در DNS هستند. بیش از 1500 gTLD مورد استفاده است، که 21 نوع عمده نام دامنه را تشکیل می دهند. که آن ها شامل چهار زیر مجموعه هستند که در ادامه نوع و کاربردهای دامنه سایت بیان شده است:

  • دامنه های عمومی (.com ، .net ، .org ، .info) ، دامنه هایی هستند که می توانند برای اهداف عمومی مورد استفاده قرار گیرند.
  • دامنه های محدود عمومی (.pro ، .biz ، .name) که فقط برای اهداف خاص خود که تعریف شده است، قابل استفاده هستند.
  • دامنه های حامی (.edu ، .gov ، .int ، .mil ، .aero ، .cat ، .asia ، .mobi ، .coop ، .travel ، .tel ) که فقط توسط مشاغل و صنعت مربوط به آن مورد استفاده است.
  • زیرساخت (.arpa) که یکی از اصلی ترین دامنه های سطح بالا برای کمک به زیرساخت های DNS بود.

دامنه های سطح دوم

در سلسله مراتب DNS ، دامنه های سطح دوم دامنه هایی هستند که دامنه های سطح بالا را دنبال می کنند.

دامنه های سطح سوم

در سلسله مراتب DNS ، دامنه های سطح سوم به طور طبیعی دامنه های سطح دوم را دنبال می کنند شرکتهای بزرگتر اغلب از دامنه های سطح سوم به عنوان شناسه استفاده می شود که می توانند بین بخش های مختلف یا بخش های سایت آنها تفاوت قائل شوند. به طور کلی ، “www” رایج ترین دامنه سطح سوم است.

اصول انتخاب نام دامنه سایت

انتخاب نام دامنه کاری طاقت فرسا است; در صورتی که از قبل نامی را برای تجارت خود نداشته باشید. در ادامه; چند نکته که باید در هنگام انتخاب نام در نظر گرفته شود; آورده شده است. با رعایت و توجه به این نکات; شما می توانید یک تصمیم گیری صحیح برای وب سایت خود; داشته باشید و دامنه سایتی را که مناسب بازار کار شما است انتخاب کنید.

دامنه سایت

استفاده از کلمات کلیدی

بهتر است در نام دامنه خود از کلمات کلیدی استفاده کنید. کلمات کلیدی که بخشی از آنچه را که شما در وب سایت خود دارید و یا کاری که انجام می دهید را نشان دهد. این امر کمک می کند رتبه بندی بهتری نیز در گوگل داشته باشید.

مشخص کردن پیام شرکت

یکی دیگر از روش هایی که می توانید برای انتخاب نام به کار ببرید; استفاده از پیام شرکت است. این کار باعث می شود; ارزش و روند کاری شما مشخص شود. در این صورت می توانید; مطابق با پیام شرکت یک نم مرتبط را انتخاب کنید.

استفاده از کلمات عمومی

هرچه نامی که انتخاب می کنید از یک کلمه که بیشتر در مکالمه های روزمره افراد استفاده شود; نزدیک تر باشد، به احتمال زیاد افراد آدرس دامنه شما را; در خاطر حفظ می کنند. استفاده از کلمات و عبارات رایج; شما را یک گام به موفقیت نزدیک تر خواهد کرد.

منحصر به فرد بودن نام دامنه

سعی کنید در انتخاب نام دامنه سایت از برندهای مشهور کپی برداری نکنید. این موضوع می تواند; به ارزش و اعتبار وب سایت شما صدمه بزند. چون افراد; شما را به عنوان یک برند مستقل حساب نمی کنند. بهتر است; از نام هایی که می توانند با مارک های موجود اشتباه گرفته شوند; خودداری کنید. این تصور که با انتخاب نام برندهای بزرگ می توانید; موفقیت برخی از برندهای دیگر را جیب بزنید، بسیار اشتباه است.

جمع بندی

با توجه به اهمیت دامنه وب سایت در این مقاله تلاش کردیم; تا راجع به انواع دامنه سایت مطلب مفیدی را ارائه دهیم; تا آگاهی شما در این زمینه افزایش دهیم. اولین چیزی که برای رسیدن به وب سایت شما; مخاطب با آن رو به رو خواهد شد، دامنه سایت شما است.

پس بهتر است برای انتخاب نام دامنه با کسب دانش کافی در این زمینه به انتخاب بپردازید. سعی کنید در انتخاب نام دامنه دقت کافی را داشته باشید. از انتخاب نام پیچیده اجتناب کنید. سعی کنید نام برند خود را منحصر به فرد انتخاب کنید و از گزینش نام برندهای معتبر پرهیز کنید، چون اعتماد افراد نسبت به وب سایت شما کم خواهد شد. در نهایت شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب نام و نوع دامنه؛ با مشاورین ما در شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه سئو سایت در اصفهان؛ مشاوره طراحی سایت ورپرس در اصفهان و مشاوره کسب و کار در اصفهان فعالیت می کند؛ تماس گرفته و به صورت تخصصی از مشاوره کارشناسان مجرب ما بهره مند شوید.