منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای اینکه بتوانید برای وب سایت خود هاست مناسبی را تهیه کنید، باید نسبت به انواع آن شناخت کافی داشته باشید. تکنولوژی جدید هاست ابری در زمینه میزبانی وب خدمات به روز تر و پیشرفته تری را ارائه می دهد.

انتخاب و خرید هاست ابری برای مدیران وب سایت های کسب وکار همیشه مسئله مهمی بوده است. برای اینکه بتوانید برای وب سایت خود هاست مناسبی را تهیه کنید، باید نسبت به انواع آن شناخت کافی داشته باشید. تکنولوژی جدید هاست ابری در زمینه میزبانی وب خدمات به روز تر و پیشرفته تری را ارائه می دهد. بعد از طراحی وب سایت کسب و کار باید برای اجرای آن بر روی اینترنت فضایی داشته باشید که هاست این فضا را ایجاد می کند و کاربران می توانند به وب سایت موردنظر دسترسی داشته باشند.

با توجه به اینکه هاست بخشی از سرور است و سرورها انواع مختلفی دارند; هاست ها هم در دسته های مختلفی قرار می گیرند. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ مشاوره کسب و کار در اصفهان و مشاوره تبلیغات در اصفهان است؛ به بررسی Cloud hosting می پردازیم.

هاست ابری چیست؟

در حالت کلی هر سرور به صورت مجازی به چند قسمت تقسیم می شود که به هر قسمت آن هاست گفته می شود. بعد از طراحی وب سایت فروشگاهی یا وب سایت کسب و کار مربوطه، باید از شرکت های ارائه دهنده هاستینگ برای قرار گرفتن اطلاعات وب سایت تان بر اساس ویژگی های مورد نظر هاست اجاره کنید. یعنی برای میزبانی وبِ شما یک سرور در نظر گرفته می شود. هنگامی که برای میزبانی وب از چند سرور استفاده می شود به آن هاست ابری می گویند. استفاده از چند سرور جهت پشتیبانی وب سایت و تقسیم بندی وظایف بین آنها را میزبانی ابری می گویند.

استفاده از Cloud hosting به وب سایت کسب و کارها کمک می کند به چند سرور متصل باشند و در صورت قطع شدن سرور فعلی بنا به هر دلیلی، اطلاعات وب سایت بر روی سرور دیگری به کاربران نمایش داده شود. به نوعی قطعی وب سایت شما به صفر می رسد و یک مزیت بزرگ است. هاست به دو دسته هاست معمولی و هاست ابری تقسیم می شود.

هاست معمولی:

منابع مورد استفاده بر روی هاست معمولی تنها بر روی یک سرور قرار می گیرند و بین چند هاست به اشتراک گذاشته می شوند. به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  • هاست اختصاصی: صاحب وب سایت یا طراح وب سایت هزینه کل منابع یک سرور را می دهد و هر سرور تنها توسط سایت یک مشتری؛ مورد استفاده قرار می گیرد. فضای درایو؛ پهنای باند؛ RAM و CPU در این هاست اختصاصی و هر کاربر برروی منابع سرور خود کنترل کاملی خواهد داشت.
  • هاست اشتراکی: کسب و کارهای اینترنتی کوچک از هاست اشتراکی استفاده می کنند که یک مقدار مشخص از یک فضای ذخیره سازی که بر روی یک سرور قرار دارد؛ اجاره می کند. منابع سرور اجاره شده بین سایر وب سایت های دیگر مشتریان به اشتراک گذاشته می شود. مقرون به صرفه است و مسئولیت پشتیبانی و به روز رسانی آن بر عهده شرکت هاستینگ است.

ویژگی های هاست معمولی:

هاست معمولی دارای دو ویژگی به شرح زیر است:

  • کاهش هزینه راه اندازی وب سایت: با توجه به پایین تر بودن هزینه اجاره هاست، برای صاحبان کسب وکارها هزینه پایین تر و مقرون به صرفه در می آید.
  • محدودیت منابع مصرفی: این ویژگی هاست معمولی باعث می شود که وب سایت در برابر حملات DDOS و هکرها آسیب پذیر باشد.

هاست ابری:

دسته دیگر از هاست، هاست ابری است که از فناوری ذخیره سازی ابری برای نگهداری و ذخیره اطلاعات استفاده می شود. نسبت به هاست معمولی از امنیت بالاتری برخوردار است.

کاربرد هاست ابری

تفاوت هاست ابری با هاست معمولی

برای اینکه اطلاعات وب سایت ها برای کاربرن نمایش داده شوند؛ نیاز به یک بستر مجازی است. بعد از انجام طراحی وب سایت، باید هاست تهیه شود که برای هر کسب و کار اینترنتی و آنلاین یکی از فاکتورهای موفقیت است و بر عملکرد وب سایت تاثیر زیادی دارد. همان طور که در بالا اشاره کردیم؛ هاست ابری و هاست معمولی داریم که در ادامه تفاوت آن ها را بررسی می کنیم. تفاوت ها عبارتند از:

تعداد سرور هاست:

در تکنولوژی و فناوری Cloud hosting برای یک وب سایت از چند سرور استفاده می شود; اما در هاست معمولی اشتراکی; منابع یک سرور واحد بین تعداد زیادی از وب سایت ها به اشتراک گذاشته می شود.

هزینه تهیه هاست:

با توجه به اینکه فضای ذخیره سازی و قدرت پردازش محدودتری در هاست اشتراکی معمولی استفاده می شود؛ هزینه کمتری دارد و نسبت به Cloud hosting مقرون به صرفه است.

مشکلات فنی:

با توجه به تکنولوژی هاست ابری خرابی نرم افزارها و سخت افزارهای سرور کمتر اتفاق می افتد. ولی در هاست معمولی با ایجاد مشکل در سرور همه وب سایت ها تحت تاثیر قرار می گیرند.

متعادل سازی بار:

در Cloud hosting درخواست هایی که به سرور ارسال می شوند، مدیریت بهتری دارند. در صورت خرابی یک سرور اطلاعات وب سایت از بین نمی روند و علاوه بر متعادل سازی، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بهتری دارند.

امنیت بالا:

از دیگر تفاوت های هاست ابری با هاست معمولی می توانیم به امنیت بالای Cloud hosting اشاره کنیم. با توجه به امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مناسب، در سطح بالایی از اطلاعات سایت حفاظت می کند و امنیت بالاتری دارد.

مزایای استفاده از هاست ابری

طبق توضیحات داده شده در بالا استفاده از فناوری Cloud hosting مزایایی دارد که عبارتند از:

  • فراهم کردن امکان پشتیبانی خودکار از داده های وب سایت
  • انعطاف پذیری بالا
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • پایداری بالای سرور اصلی
  • امنیت بالا و دسترسی داشتن به داده ها به صورت اختصاصی

در کنار مزایای گفته شده Cloud hosting معایبی دارد که شامل هزینه بالای نسبت به هاست معمولی و نداشتن امکان دسترسی همیشگی به root است.

جمع بندی

آشنایی با هاست معمولی و هاست ابری به طراحان وب سایت و صاحبان کسب وکارها کمک می کند تا بر اساس نوع کسب و کار خود گزینه مناسب را انتخاب کنند. اگر کسب و کار کوچکی دارید و تازه شروع به کار کردید; پیشنهاد می کنیم از هاست معمولی استفاده کنید. در صورتی که کسب وکار گسترده ای دارید Cloud hosting بهترین گزینه برای شما است. برای طراحی سایت کسب و کار فروشگاه اینترنتی، تهیه هاست مناسب و رسیدن به اهداف بازاریابی دیجیتال خود؛ می توانید به وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره سرمایه گذاری در اصفهان؛ مشاوره سئو سایت در اصفهان؛ مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان و مشاوره شبکه های اجتماعی در اصفهان است؛ مراجعه کنید و از مشاوران و کارشناسان مجرب این آژانس کمک بگیرید.