منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

برای کار با وردپرس نیاز به دانش بالایی نیست و به راحتی می توانید وب سایت خود را به صورت ایده آل مدیریت کنید. با توجه به تفاوت صفحات داینامیک و ایستا صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین بسته به نوع وب سایت خود می توانند یکی از آن را انتخاب کنند.

برای بررسی تفاوت صفحات داینامیک و ایستا در وردپرس در ابتدا به تعریف و معنای صفحات داینامیک و ایستا می پردازیم. اگر شما در حوزه طراحی وب سایت فعالیت یا اطلاعاتی داشته باشید؛ حتما با سیستم تولید محتوای وردپرس آشنایی دارید؛ چرا که وردپرس به دلیل ساده بودن و عدم نیاز به داشتن دانش بالا، یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین سیستم های طراحی و مدیریت وب سایت است.

برای کار با وردپرس نیاز به دانش بالایی نیست و به راحتی می توانید وب سایت خود را به صورت ایده آل مدیریت کنید. با توجه به تفاوت صفحات داینامیک و ایستا صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین بسته به نوع وب سایت خود می توانند یکی از آن را انتخاب کنند. در ادامه مطلب از وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد که مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان و مشاوره سئو سایت در اصفهان است؛ اطلاعات لازم در خصوص صفحات داینامیک و ایستا در وردپرس را با بیان مزیت ها و معایب هرکدام ارائه خواهیم داد.

صفحات ایستا در وردپرس چیست؟

صفحات ایستا صفحاتی با محتوای یکسان و بدون تغییر هستند که معمولا صفحه اصلی وب سایت و یا وبلاگ را شامل می شوند. به عبارتی محتوایی که بازید کنندگان یک وب سایت در زمان های مختلف مشاهده می کنند، دائما ثابت و بدون تغییر است. البته صاحبان و مدیران این صفحات می توانند در صورت نیاز نسبت به تغییر محتوا و یا به روزرسانی اقدام کنند; ولی برای تمام کاربرانی که این صفحات را مشاهده می کنند; محتوا یکسان و بدون تغییر است. یکی از قابلیت های وردپرس امکان تغییر در صفحات ایستای وب سایت است که کاربر با چند کلیک ساده نسبت به شخصی سازی صفحه خود اقدام و تغییرات لازم را اعمال می کند.

مزایا و معایب صفحات ایستا در وردپرس:

در ادامه با مقایسه مزایا و معایب صفحات ایستا با کیفیت و کارآیی این صفحات آشنا خواهیم شد. هزینه کم و مقرون به صرفه برای پیاده سازی صفحات ایستا و تحویل و آماده سازی در زمان اندک؛ جزء مزایای صفحات ایستا بوده که در مقابل هزینه تغییرات و رفع مشکل آن ها و از طرفی محدودیت تعداد صفحات و محتوا در این نوع طراحی و عدم تعامل کاربر با وب سایت که قابلیت سئو و بهینه سازی را به صورت چشمگیری برای وب سایت کاهش می دهد، از معایب صفحات ایستا می توان عنوان نمود. دیگر مزایای صفحات ایستا که به نوعی تفاوت بین صفحات داینامیک و ایستا را مشخص می کند عبارتند از:

  • امنیت بالا
  • طراحی آسان تر
  • کم بودن حجم مطالب
  • هزینه پایین طراحی وب سایت

صفحات داینامیک در وردپرس چیست؟

قبل از بررسی تفاوت صفحات داینامیک و ایستا صفحات داینامیک را بررسی می کنیم. صفحات داینامیک یا به مفهوم فارسی صفحات پویا صفحاتی هستند که دائما در حال تغییر و بروزرسانی بوده و بازدیدکنندگان این صفحات در زمان های متفاوت محتوای یکسانی را مشاهده نمی کنند. این بدان معناست که صفحات داینامیک عملکردی برخلاف صفحات ایستا دارند و مدیر یا کاربران این صفحات دائما با افزودن محتوای جدید، باعث تغییر در ظاهر این صفحات می شوند.

صفحات داینامیک و ایستا در وردپرس

مزایای استفاده از صفحات داینامیک یا پویا در وردپرس:

یکی از مهمترین مزایای صفحات داینامیک در طراحی که برای صاحبان وب سایت حائز اهمیت بوده؛ دریافت ترافیک و سئوشدن در گوگل است که سیستم مدیریت وردپرس با تولید محتوای با کیفیت و مداوم در صفحات داینامیک این امر را میسر می سازد. مزایای وب سایت هایی که با صفحات داینامیک طراحی شدند به شرح ذیل است که خود به وضوح تفاوت صفحات داینامیک و ایستا در وردپرس را بیان می کند:

قابلیت بروزرسانی مداوم توسط مدیر وب سایت

امکان بارگذاری اطلاعات به صورت جامع و کامل در سایت

ارائه انواع خدمات به بازدیدکنندگان و کاربران وب سایت

انعطاف پذیری و پویایی صفحات وب سایت

امکان مدیریت همزمان چند کاربر برای این صفحات

امکان چند زبانه نمودن صفحات پویا

توسعه پذیری و امکان بهنیه سازی و سئو کردن

در مقابل محاسن و مزایای فراوان صفحات داینامیک مواردی همچون هزینه تولید بالا و گران تر شدن هاست و دامنه را می توان به عنوان معایب نام برد که تفاوت صفحات داینامیک و ایستا را موجب می شود.

نحوه ایجاد صفحه ایستا و داینامیک در وردپرس

ایجاد صفحه ایستا به کمک راهنمای وردپرس و در چندگام ساده انجام می شود و کاربر به راحتی بعد از ایجاد این صفحه می تواند محتوا و مطالب اصلی و تغییر ناپذیر وب سایت خود را بارگذاری و در دسترس کاربران قرار دهد. در مقابل تولید صفحات داینامیک در وردپرس مراحل مختلفی را شامل می شود که نهایتا منجر به ایجاد یک صفحه سفارشی و دلخواه کاربر می گردد. به دلیل آن که توضیح جامع و کامل تولید صفحات داینامیک خارج از مبحث و موضوع مقاله بوده به طور مختصر تولید یک صفحه داینامیک با ایجاد کنترل های سفارشی به ویرایشگر صفحه که عبارتند از جعبه ی متن، ناحیه ی متن، جعبه چک، دکمه های رادیویی و کشویی جعبه انتخاب، به وجود می آید.

تفاوت صفحات داینامیک و ایستا

قبل از اشاره به تفاوت صفحات داینامیک و ایستا بدانید که صفحات داینامیک یا پویا به دوسته صفحات داینامیک سمت کاربر و صفحات داینامیک سمت سرور تقسیم می شوند. تفاوت صفحات پویا و ایستا به شرح زیر است:

  • سرعت صفحات ایستا نسبت به داینامیک بیشتر است.
  • صفحات ایستا برای مطالب اصلی و اطلاعات بدون تغییر وب سایت با صرف هزینه تولید کم و استفاده ثابت و دائمی بازدیدکنندگان کارایی دارد.
    صفحات داینامیک یا پویا با توجه به نوع کاربری و رفع تمامی نیازهای کاربران اصلی ترین و پرکاربردترین صفحاتی هستند که امروزه در طراحی وب سایت ها از آنها استفاده می شود.
  • وب سایت های داینامیک با توجه به اینکه براساس زمان و کار و محتوا تغییر می کنند و با ارتباط به یک بانک اطلاعاتی منظم تمامی نیاز کاربران برطرف می سازند؛ موجب می شود کمتر کسی سراغ وب سایت های ایستا برود و نسل جدید تمامی وب سایت های خبری، آموزشی و فروشگاه های اینترنتی با صفحات داینامیک طراحی خواهند شد و تفاوت اصلی صفحات داینامیک و ایستا در طراحی وبسایت و تولید محتوا نمایان و آشکار است.
  • در صفحات داینامیک برای دریافت و ذخیره اطلاعات از دیتابیس و همچنین از زبان های برنامه نویسی استفاده می شود.

جمع بندی

مطالعه این مقاله در خصوص تفاوت صفحات داینامیک و ایستا در وردپرس تصمیم گیری برای انتخاب نوع صفحات وب سایت نسبت به مدیریت تولید محتوا را برای کسب و کارها را آسان تر می کند. در نسل جدید وب سایت ها کمتر کسی سراغ وب سایت های ایستا یا همان استاتیک می رود و به نوعی تمامی آموزش ها و یادگیری ها در طراحی وب سایت مختص صفحات داینامیک است. صاحبان کسب و کارها می توانند برای طراحی وب سایت تخصصی با صفحات داینامیک از مشاوران و کارشناسان مجرب تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد کمک بگیرند. آژانس دیجیتال کارکتینگ ایکاد در زمینه مشاوره استارتاپ در اصفهان؛ مشاوره سرمایه گذاری در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره سئو سایت در اصفهان فعالیت می کند. برا ارتقاء وب سایت و رسیدن به هدف های بازاریابی تجاری خود می توانید از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد استفاده کنید.