منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای اینکه کسب و کارها رشد کنند و یا از شکست دور باشند، باید بر روی سیستم سازی کسب و کار خود سرمایه گذاری کنند. در business systemization تمامی کارها و فرایندها بدون حضور مدیر به صورت عالی و بدون مشکل پیش می رود.

سیستم سازی در کسب و کارها کمک می کند تا مدیران وب سایت ها بتوانند سازمان خود را به صورت کارآمد رشد دهند. برای اینکه کسب و کارها رشد کنند و یا از شکست دور باشند، باید بر روی سیستم سازی کسب و کار خود سرمایه گذاری کنند. در business systemization تمامی کارها و فرایندها بدون حضور مدیر به صورت عالی و بدون مشکل پیش می رود. با استفاده از business systemization در کسب و کارها می توانید علاوه بر آسان تر انجام شدن کارها و رفع استرس، زمان برای خود به دست آورید. business systemization دارای اجزایی است که این اجزا شامل اسناد، افراد و ابزار می باشد. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره سئو سایت در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان است؛ به بررسی مزایای سیستم سازی در کسب و کارها می پردازیم.

سیستم سازی کسب و کار چیست؟

به مجموعه ای از روش ها و اصولی که طی آن فرایند انجام وظایف و فعالیت ها در یک کسب و کار و سازمان مشخص می شود را، سیستم سازی کسب و کار (business systemization کسب و کار ) می گویند. در این سیستم وابستگی به افراد کم می شود و یا ممکن است کامل از بین برود. سیستم های کسب و کارها به سه دسته تقسیم می شوند، که شامل موارد زیر است:

  • سیستم های سخت: این دسته از سیستم ها علاوه بر اینکه بهره وری سازمان و شرکت را افزایش می دهند، مربوط به تجهیزات فیزیکی کسب و کار هستند.
  • سیستم های نرم: در فرایند سیستم سازی، سیستم های نرم مربوط به ایده ها و افراد و همچنین شامل شیوه های مورد استفاده کارکنان است.
  • سیستم های اطلاعاتی: دسته سوم سیستم های کسب و کار مربوط به فرایندهای فناوری اطلاعات است. در رابطه با کسب و کار; اطلاعات مربوطه جمع آوری می شوند; تا بعد از آنالیز; بهترین شیوه ارائه شود.

در business systemization کسب و کارها اجزا شامل اسناد، افراد و ابزار است، که باید برای پیاده سازی فرایند business systemization کسب و کارها بهینه شوند. در ادامه شما را به ترتیب با آن ها آشنا می کنیم.

بهینه سازی افراد در سیستم های کسب و کار:

اولین گام این است که برای مسئولیت های شغلی افراد مناسب و شایسته را استخدام کنید. کسب و کارهایی که توسط نرم افزار business systemization اداره می شوند، مدیران کسب و کارها به این مسئله اشراف دارند که زمان و انرژی لازم را برای استخدام افراد شایسته بگذارند. بعد از انتخاب افراد مناسب; زمان آن است که آن ها را راهنمایی کنید و بعد از آموزش; کارها را به آن ها واگذار کنید. در سیستم سازی نیاز به کنترل لحظه به لحظه نیست، می توانید با برگزاری جلسات منظم روال کارها را پیش ببرید. در صورت نیاز می توانید به افراد مسئولیت بیشتر بدهید یا اینکه در صورت نداشتن کارایی اخراج کنید.

بهینه سازی ابزار در سیستم های کسب و کار:

برای business systemization در کسب و کارها نیاز به تجهیزات است. استفاده از تجهیزات کمک می کند تا کارها و امور تکراری به صورت سیستمی انجام شوند. سعی کنید در سیستم های کسب و کار از ابزار و تجهیزات به روز استفاده کنید، تا به نتیجه داخواه برسید.

بهینه سازی اسناد در سیستم های کسب و کار:

شامل ماموریت ها، پاسخ دادن به سوالات مشتریان و دستورالعمل های مربوط به کسب و کار است.

اصول سیستم سازی کسب و کار

سیستم سازی در کسب و کارها دارای اصولی است؛ که در ادامه مطلب از دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره استارتاپ در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره سرمایه گذاری در اصفهان است؛ شما را با این اصول آشنا می کنیم.

سیستم سازی برای کسب و کار

مشخص بودن هدف سیستم:

اولین اصول در business systemization کسب و کارها این است که هدف سیستم مشخص باشد. با اولویت بندی اهداف و برنامه های کسب و کار می توان business systemization را شروع کرد. همچنین سعی کنید چشم انداز خود را مکتوب کنید.

داشتن تفکر سیستمی:

تفکر سیستمی یعنی اینکه تمام اجزا که شامل افراد، ابزار و اسناد است هماهنگ و منسجم باهم در جهت اهداف کسب و کار عمل کنند. عملکرد تمام اجزا باید با یکدیگر قابل جمع باشد تا موفقیت سیستم کسب و کار حاصل شود.

استفاده از دستورالعمل های مناسب:

بعد از پیدا کردن فرایند های کسب و کارتان آن ها را استاندارد سازی و دستورالعمل های مناسب برای آن ها تعیین کنید. در کسب و کارتان از نمودار درختی استفاده کنید، تا بتوانید فرایندهای خود را به صورت یک جا ببینید.

استفاده از اصول کار تیمی:

یکی از اصول مهم سیستم سازی کسب و کارها انجام کارها به صورت تیمی و هماهنگ است. ترویج کار تیمی در کسب و کار کمک می کند تا دستورالعمل ها بهتر انجام شوند و هماهنگی لازم در سیستم باشد.

از تجهیزات و ابزار استفاده کنید:

استفاده از ابزارها و تجهیزات به روز و پیشرفته کمک می کند تا سیستم سازی در کسب و کارها بهتر پیش برود. ابزار هایی مانند trello، hootsuit و wordpress ابزارهای کارآمدی در کسب و کارهای دیجیتال هستند، که می توانید ازآن ها استفاده کنید.

افزایش پایداری کسب و کار:

استفاده از سیستم سازی در کسب و کارها به پایداری و بقای آن ها کمک زیادی می کند. مدیران کسب و کارها می توانند برای بالا بردن پایداری کسب و کار از business systemization در کسب و کارشان استفاده کنند.

مزایای business systemization در کسب و کار

در کنار اصول گفته شده در ادامه قصد داریم شما را با مزایای سیستم سازی در کسب و کارها آشنا کنیم. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • بالا رفتن بهره وری بیشتر تیم
  • افزایش رضایت مشتریان از خدمات کسب و کار و سیستم
  • افزایش بودجه و کاهش نیاز به استخدام نیروی جدید
  • بهبود مرتب کیفیت و افزایش کارایی
  • فراهم ساختن بستری مناسب برای خلاقیت سازی
  • رشد کسب و کار و مدیریت دانش
  • آسان شدن مدیریت اطلاعات و بالا رفتن تمرکز مدیران
  • کاهش خطاهای انسانی و کاهش هزینه ها

جمع بندی

بخش های مختلف سیستم سازی کسب و کار شامل پیاده سازی فروش، سیستم استخدام و اخراج، سیستم فرایندهای داخلی، سیستم مالی و در نهایت سیستم کنترل است. با استفاده از business systemization می توان علاوه بر به دست آوردن زمان بیشتر، حجم کارها را کمتر و درآمد را افزایش داد. سعی کنید به صورت ماهانه روی بهینه سازی سیستم های خود نظارت داشته باشید و اگر نیازی به تغییر هست آن را اعمال کنید. می توانید از مشاوران و متخصصین مجرب تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مرکز مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره سئو سایت در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان است؛ برای آشنایی بیشتر با business systemization در کسب و کارها کمک بگیرید. با مراجعه به وب سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد، می توانید از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد استفاده کنید.