منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در دنیای کسب و کار اینترنتی و آنلاین، مارکت پلیس از طریق اینترنت ارتباط دهنده بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. در این مارکت برای فروش هر محصول; چندین فروشنده وجود دارد; که مشتریان بعد از بررسی قیمت ها و خدمات بعد از فروش آن ها; می توانند بهترین پیشنهاد را انتخاب و در نهایت ثبت سفارش کنند.

یکی از مدل های خوب کسب و کار اینترنتی مارکت پلیس یا بازار آنلاین بر پایه تجارت الکترونیک و بستر اینترنت است. در بازار آنلاین برای فروش محصولات، چندین فروشنده هستند که کاربران و مشتریان می توانند از آن ها خرید کنند. در دنیای کسب و کار اینترنتی و آنلاین، مارکت پلیس از طریق اینترنت ارتباط دهنده بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. در این مارکت برای فروش هر محصول; چندین فروشنده وجود دارد; که مشتریان بعد از بررسی قیمت ها و خدمات بعد از فروش آن ها; می توانند بهترین پیشنهاد را انتخاب و در نهایت ثبت سفارش کنند.

برای راه اندازی یک Marketplace در حوزه کسب وکارهای اینترنتی و وب سایت فروشگاه اینترنتی لازم است که مجوزهای مربوطه گرفته شود و با قوانین راه اندازی آن آشنا باشند. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مرکز مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره شبکه های اجتماعی در اصفهان و مشاوره استارتاپ در اصفهان است؛ به بررسی مزایای بازار آنلاین می پردازیم.

مارکت پلیس چیست؟

به فروشگاه های اینترنتی بزرگ; که در خرید و فروش خدمات و محصولات نقش واسطه دارند و کالایی برای عرضه به مشتری ندارند را; مارکت پلیس یا بازار آنلاین می گویند. در این پلتفرم تبادل مالی بین افراد وجود دارد و صاحبان کسب و کارها دارای فروشگاه اینترنتی و آنلاین هستند، اما لجستیک اولیه و قسمت انبارداری حذف شده است. در این پلتفرم خوب موجودی فروشندگان به مشتریان نشان داده می شود و با آسان شدن فرایند خرید، مشتریان خرید راحت و دلچسبی دارند. روش های ساخت بازار آنلاین به دو صورت طراحی مارکت با کنترل پنل اختصاصی و طراحی مارکت با وردپرس است. طراحی به صورت کنترل پنل به دلیل امکانات سفارشی شده، هزینه بالاتری دارد. ویژگی های مهم بازار آنلاین یا بازارگاه شامل موارد زیر است:

  • مقیاس پذیری
  • رضایت بیشتر مشتری
  • مدیریت راحت موجودی کالا
  • بارگذاری محصول به تعداد بی شمار
  • دسترسی آسان و راحت
  • جلب اعتماد مخاطبان و مشتریان خیلی سریع

انواع بازار آنلاین (چند فروشنده یا بازار):

بازار آنلاین یا بازارگاه در حالت کلی به سه دسته تقسیم می شود، که در ادامه شما را با آن ها آشنا می کنیم.

بازار آنلاین افقی:

در این مارکت محصولات در دسته های مختلفی عرضه می شوند، که همگی در یگ ویژگی منحصر به فرد مشترک هستند. در مارکت پلیس افقی خریداران می توانند به جای خرده فروشی به یک بازارچه اینترنتی جامع مراجعه کنند و خرید خود را انجام دهند.

بازار آنلاین عمودی:

در مارکت عمودی خدمات و محصولاتی که جهت فروش ارائه می شوند، همگی در یک دسته قرار دارند. تمرکز تنها بر روی یک محصول یا خدمات مانند پوشاک یا بدلیجات است، اما منابع متفاوتی دارد.

بازار آنلاین جهانی:

در مارکت پلیس جهانی از نقاط مختلف دنیا فروشندگان و تولیدکنندگان فعالیت دارند و گروه های مختلف کالا به فروش می رسد.

مزایای راه اندازی مارکت پلیس

در بازار آنلاین به دلیل فراوانی محصولات متفاوت و تامین کنندگان گوناگون، مشتریان هنگام خرید محصول حق انتخاب بالایی دارند. به دلیل فضای رقابت موجود در این پلتفرم و مارکت، تامین کنندگان تلاش می کنند تا محصولات و خدمات خود را با بهترین کیفیت ارائه کنند. با این شرایط علاوه بر اینکه مشتری رضایت کامل از خرید خواهد داشت، به خاطر حذف واسطه می تواند محصولات را با قیمت کمتر خریداری کند. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره سرمایه گذاری در اصفهان است؛ شما را با مزایای مارکت پلیس آشنا می کنیم.

اهمیت مارکت پلیس

قابل اعتماد و معتبر است:

بعد از راه اندازی فروشگاه اینترنتی به دلیل جدید بودن، جلب اعتماد مشتریان نیاز به زمان زیادی دارد. بازار آنلاین به دلیل اینکه از قبل ایجاد شده است برای مشتریان قابل اعتمادتر است. مانند مارکت دیجی کالا در ایران یا آمازون که یک مارکت جهانی معتبر است. نکته مثبت دیگر این است که اگر مشتری از خرید خود رضایت نداشته باشد، می تواند از فروشگاه مورد نظر بازارگاه شکایت کند.

بدون داشتن فروشگاه امکان فروش محصولات وجود دارد:

پلتفرم مارکت پلیس این امکان را فراهم می کند تا بدون راه اندازی و داشتن فروشگاه اینتنرنتی; با یک قیمت منصفانه; خدمات و محصولات خود را به فروش برسانید. این بازارگاه از قبل ایجاد شده است و معرفی مشخصات، خدمات یا محصولات، تبلیغات و روش پرداخت را برای فروشندگان مدیریت می کند.

امکان دسترسی به بازار آنلاین جهانی:

از مزیت های خوب مارکت پلیس دسترسی داشتن به یک فروشگاه اینترنتی بین المللی است، که بازار هدف برای فروشندگان، افراد مختلف در سراسر جهان هستند. اگر بتوانید بازاریابی خوبی انجام دهید، میزان تقاضا برای خرید از محصولات شما بالا می رود.

هزینه کم بازار آنلاین:

در مقایسه با یک فروشگاه اینترنتی فروش محصولات در بازار آنلاین کم هزینه تر است. این مارکت تمام هزینه ها از طراحی وب سایت، سئو و بهینه سازی سایت، هاست و دامین و تبلیغات را مدیریت می کند و یک فروشگاه کامل در اختیار شما است.

مزایای مارکت پلیس برای مدیران:

  • بازارگاه یا بازار آنلاین برای مدیران دارای مزایای زیر است:
  • عدم نیاز به انبار جهت انبار کردن کالا
  • ریسک مالی کم و عدم نیاز به سرمایه زیاد
  • کسب درآمد راحت و تولید محتوا به صورت متناوب توسط چند فروشنده
  • راحت اعتماد مشتریان جلب می شود.

مزایای بازارگاه برای فروشندگان:

برای فروشندگان مارکت مزایا شامل موارد زیر است:

  • عدم نیاز به گرفتن مجوزهای لازم برای کسب و کار اینترنتی
  • امکان خرید با قیمت کمتر و تنوع کالا و تعداد مشتریان بیشتر است.
  • فروش به صورت نقدی است.
  • به دلیل بازدید بالا میزان فروش بیشتر است.
  • نیاز به خرید هاست و دامنه برای راه اندازی وب سایت نیست.
  • نیاز به هزینه کردن برای تبلیغات نیست و همه را مارکت پلیس انجام می دهد.

معایب بازار آنلاین:

در کنار مزایا و ویژگی های خوب، مارکت پلیس معایبی دارد که شما را با آن ها آشنا می کنیم.

  • ارائه اطلاعات تماس مشتری به مارکت: در صورت همکاری و مشارکت با بازار آنلاین باید اطلاعات تماس مشتریان خود را به مارکت بدهید. شما ملزم خواهید بود در آینده چه بخواهید چه نخواهید با مارکت پلیس کار کنید.
  • پرداخت پورسانت در هر فروش: در بازار آنلاین به ازای هر محصولی که فروش می رود، پورسانت مشخصی باید به مارکت پرداخت شود.
  • تسلط داشتن مارکت بر روی موقعیت شما: بازارگاه تسلط کافی بر روی کسب و کار شما دارد و به نوعی ملزم به همکاری هستید.
  • رقابت بر سر قیمت: یکی از معایب بازارگاه رقابت بر سر کاهش قیمت است. برای فروش خدمات یا محصولات خود گاهی مجبور هستید قیمت خود را کاهش دهید.
  • در صورت ترک مارکت ضرر می کنید: اگر به هر دلیلی مجبور به ترک مارکت باشید اطلاعات مشتری، مشخصات محصولات، آمارها و بقیه اطلاعات تحویل مارکت می شود و به راحتی می تواند مشتریان شما را تصاحب کند.

جمع بندی

در فروشگاه اینترنتی صاحب فروشگاه خدمات و محصولات خود را به صورت آنلاین و مستقیم به فروش می رساند. فرایند مارکتینگ و فروش، کاملا توسط فروشنده انجام می شود. در مارکت پلیس کسب و کارهای متعددی هستند، که هر کدام خدمات مربوط به خود را ارائه می دهند و تنها مربوط یه بک برند نیست. بازارگاه امکان راه اندازی وب سایت با چند فروشنده را در اختیار مدیر قرار می دهد و به دلیل عدم تامین کالا نیاز به سرمایه زیادی ندارد. فروشندگان به راحتی می توانند محصولات خود را به فروش برسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشارکت در بازار آنلاین؛ می توانید از مشاوران و متخصصین مجرب وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره شبکه های اجتماعی در اصفهان؛ مشاوره کسب و کار در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان است؛ کمک بگیرید.