منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 11 دقیقه

برای رقابت در نتایج جستجو شما باید سایتی عالی با محتوای با کیفیت بالا و مرتبط با تجارت خود داشته باشید علاوه بر این اگر بتوانید محتوای خود را با وبلاگ های مرتبط حوزه کاری تان و سایت خبری با کیفیت بالا به اشتراک بگذارید به شما در جذب ترافیک جستجوی گوگل کمک کند، تحلیل بک لینک سایت رقبا نیز بسیار مفید باشد.

یکی از مهم ترین عناصر بک لینک یا لینک های سایت های دیگر است که به سایت شما اشاره می کنند. موتورهای جستجو مانند Google این لینکها را به عنوان نشانه کیفیت و اقتدار سایت شما مشاهده می کنند و هرچه بیشتر از سایت های معتبر دیگر لینک داشته باشید، رتبه بالاتری خواهید داشت. این به این معناست که ایجاد لینک برای سئو سایت ضروری است و انجام آن به طور موثر نیاز به درک کاملی از لینک های موجود و اطلاعات مربوط به لینک های رقبا دارد. تجزیه و تحلیل بک لینک تمام این اطلاعات را فراهم می کند. در ادامه این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد به بررسی ابزارهای تجزیه و تحلیل بک لینک می پردازیم.

چرا باید تجزیه و تحلیل بک لینک را انجام در وب سایت انجام دهید؟

موتورهای جستجو لینک ها را به عنوان شاخص های اعتبار سایت شما مشاهده می کنند. تجزیه و تحلیل بک لینک تمام لینک هایی را که آنها در نظر گرفته اند به شما نشان می دهد و به شما درک بهتری از توانایی سایت شما در رتبه بندی خوب در نتایج موتور جستجو می دهد. تجزیه و تحلیل بک لینک به شما کمک می کند لینکهای بد را نیز شناسایی کنید. لینک هایی که غیرطبیعی یا از سایت های ناخواسته هستند، می توانند منجر به مجازات Google شوند، اما یافتن و رد کردن آنها باعث اعتبار سایت شما می شود.

سایت شما تنها سایتی نیست که باید تجزیه و تحلیل بک لینک را انجام دهد. همچنین باید در سایت های رقبای اصلی خود تجزیه و تحلیل بک لینک را انجام دهید.
تجزیه و تحلیل بک لینک سایت های رقبا به شما کمک می کند تا تشخیص میزان رتبه بندی آنها برای شما آسان شود. همچنین می تواند فرصت های بالقوه لینکی را که ممکن است از دست دهید به شما نشان دهد و ایده هایی برای استراتژی ایجاد لینک شخصی به شما ارائه دهد. تجزیه و تحلیل بک لینک سنگ بنای ایجاد لینک و SEO است. شما باید بفهمید که کدام لینک ها برای دامنه شما ارزشمند هستند تا فقط نوع لینک های مورد نیاز واقعی خود را بسازید.

لینک خوب چیست؟

لینک خوب یک لینک خروجی مرتبط با یک سایت معتبر است. به طور کلی، سایتی معتبر به نظر می رسد که تعداد زیادی بک لینک قوی به آن ارجاع داده شود. Google این لینک ها را به عنوان یکی از روش های تأیید اینکه سایت شما حاوی محتوای مفید و با کیفیت است، در نظر می گیرد. در ادامه به بررسی عواملی که یک بک لینک خوب را نشان می دهد، اشاره می کنیم.

 

تجزیه و تحلیل بک لینک

 

این یک سایت معتبر است

یک بک لینک خوب باید به یک سایت معتبر لینک شود، اما این دقیقاً به چه معناست؟ یک سایت معتبر محتوایی قابل اعتماد و دارای منبع خوب ارائه می دهد که به طور منظم به روز می شود. این گونه سایت ها یک متخصص در زمینه خود هستند.

انکر تکست خاص

لینک به صفحه ای با متن لنگر مشخص، یک برنده بزرگ برای کاربر و موتورهای جستجو است. متن لنگر مختصر به شما ایده می دهد که اگر این لینک روی آن کلیک کنند، این لینک را به کجا می آورد ، در حالی که موتورهای جستجو از کلمات کلیدی در متن لنگر گفته شده برای مشخص کردن موضوع صفحه ای که در آن وجود دارد، استفاده می کنند.

مرتبط با محتوای درون صفحه

لینک ها باید با محتوایی که در آن هستند مرتبط باشد و در واقع اطلاعات تکمیلی را ارائه دهند. از دید خواننده فکر کنید، اگر بک لینک ها خوانندگان را به سایت های کاملاً غیر مرتبط هدایت کنند، هیچ ارزشی نخواهند داشت.

بک لینک های نامعتبر

گوگل با هدف ارائه مطالب مفید و غنی به کاربران در پاسخ به سوالات پاسخ می دهد. بک لینک های نامرتبط و منحرف کننده فقط مانع این کار می شوند. گوگل لینک های مرتبط را بسیار ارزشمندتر از لینک دادن به سایت های تصادفی و غیر مرتبط می داند.

بک لینک ها از یک سایت

اگر سایتی تعداد زیادی بک لینک داشته باشد، اما تقریباً همه آنها از یک سایت تهیه شده اند، این برای گوگل اسپم به نظر می رسد. شما باید برای ایجاد بک لینک قوی از طیف وسیعی از سایت های مرتبط با استراتژی سایت خود استفاده کنید.

لینک مخفی یا پولی

بک لینک مخفی برای کاربر و گوگل قابل مشاهده نیست. لینکی پنهان که با دستکاری متن و رنگ پس زمینه یا پنهان کردن لینک در یک علامت نگارشی، یک استراتژی سئو “کلاه سیاه” است که به روشنی بهترین اقدامات گوگل را نقض می کند.
بک لینک های پرداخت شده یک منطقه خاکستری است زیرا برخی از روش های لینک های پولی به عنوان قانونی شناخته می شوند. صرف پرداخت یک لینک به طور خودکار بد نیست. اگر محتوای سایت مربوط به صنعت شما باشد، بابت پرداخت فضای تبلیغاتی جریمه نخواهید شد. لیست های مشاغل فهرست راهنمای پولی نیز تا زمانی که معتبر باشند خوب هستند.

بک لینک در نظرات انجمن

لینک دهی به سایت خود از طریق انجمن های بحث، خارج از موضوع فقط به دلیل داشتن لینک، مشکوک به نظر می رسد. مانند اکثر موارد در جستجوگرها، هدف از ارسال لینک به انجمن ها در اصل معتبر بوده است، اما این استراتژی خیلی راحت می تواند از قابل اعتماد بودن به هرزنامه تبدیل شود.

فاکتورهای گوگل برای تشخیص لینک خوب چیست؟

لینک دادن دامنه قدیمی: بک لینک ها از دامنه های قدیمی ممکن است از دامنه های جدید قدرتمندتر باشند.
تعداد دامنه: تعداد دامنه های ارجاع شده یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی در الگوریتم Google است
انکر تکست: همانطور که در این شرح از الگوریتم اصلی Google ذکر شده است:

متن لنگر نسبت به قبل از اهمیت کمتری برخوردار است و در صورت بهینه سازی بیش از حد ، به عنوان سیگنال وب اسپم کار می کند. اما متن لنگر غنی از کلمات کلیدی هنوز یک سیگنال مربوطه قوی را ارسال می کند.

Alt Tag برای لینک های تصویر: متن Alt به عنوان متن لنگرگاهی برای تصاویر عمل می کند.

مرجع PageRank:

مرجع (PageRank) صفحه ارجاع از روزهای ابتدایی گوگل یک عامل رتبه بندی بسیار مهم بوده و هنوز هم هست.
مرجع لینک دامنه: مرجع دامنه ارجاع دهنده ممکن است نقشی مستقل در مقدار لینک داشته باشد.

لینک ها از رقبا: لینک های سایر صفحات رتبه بندی شده در همان SERP ممکن است برای رتبه بندی یک صفحه برای آن کلمه کلیدی خاص ارزش بیشتری داشته باشند.
لینکها از مرجع بد: لینک هایی از به اصطلاح “مرجع های بد” ممکن است به سایت شما آسیب برساند.
پست های مهمان: اگرچه لینک های ارسال شده از مهمان هنوز هم ارزش دارند ، اما به احتمال زیاد به اندازه لینکهای تحریریه واقعی قدرت ندارند.
لینک ها تبلیغات: به گفته گوگل ، لینک های دریافت شده از تبلیغات نباید دنبال شوند. با این حال ، احتمالاً Google قادر است لینک های دنبال شده را از تبلیغات شناسایی و فیلتر کند.
صفحه اصلی: لینکها به صفحه اصلی یک صفحه ارجاع شده ممکن است در ارزیابی وزن سایت – و بنابراین لینک – اهمیت ویژه ای داشته باشد.

چگونه یک لینک خوب را از یک لینک بد تشخیص دهیم؟

 

تجزیه و تحلیل بک لینک

 

Nofollow Links:

این یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سئو است. حرف رسمی Google در این مورد:

که نشان می دهد آنها حداقل در موارد خاص انجام می دهند. داشتن٪ مشخصی از لینک های nofollow همچنین ممکن است نمایه لینک طبیعی و غیر طبیعی باشد.

تنوع انواع لینک ها:

داشتن درصد زیادی از لینک های شما به طور غیرطبیعی از یک منبع ممکن است نشانه اسپم وب باشد. از طرف دیگر ، لینکها از منابع متنوع نشانه نمایه لینک طبیعی است.

لینک های متنی:

لینک های تعبیه شده در محتوای یک صفحه از لینک های موجود در یک صفحه خالی یا یافت شده در جای دیگر صفحه قدرتمندتر هستند.

متن لنگر لینک داخلی:

متن لنگر لینک داخلی یکی دیگر از علائم ارتباط است. همانطور که گفته شد ، لینک های داخلی احتمالاً وزن کمتری نسبت به متن لنگرانی دارند که از سایت های خارجی ارائه می شود.

محل لینک در محتوا:

لینک های ابتدای یک محتوا ممکن است کمی وزن بیشتری نسبت به لینک های قرار گرفته در انتهای محتوا داشته باشند.

محل لینک در صفحه:

جایی که لینکی در صفحه ظاهر می شود مهم است. به طور کلی ، لینک تعبیه شده در محتوای یک صفحه از قدرت بیشتری نسبت به لینک در قسمت پاورقی یا نوار کناری برخوردار است.

مرتبط سازی دامنه مرتبط:

لینک از سایتی در یک مکان مشابه بسیار قدرتمندتر از لینک از یک سایت کاملاً غیر مرتبط است.

مرتبط بودن سطح صفحه:

لینکی از یک صفحه مربوطه نیز ارزش بیشتری دارد.

کلمه کلیدی در عنوان:

Google به لینک هایی از صفحه هایی که حاوی کلمه کلیدی صفحه شما در عنوان هستند، عشق بیشتری نشان می دهد.

سرعت لینک مثبت:

سایتی با سرعت لینک مثبت معمولاً باعث افزایش SERP می شود زیرا نشان می دهد محبوبیت سایت شما در حال افزایش است.

سرعت لینک منفی:

در طرف مقابل ، یک سرعت لینک منفی می تواند به طور قابل توجهی رتبه بندی را کاهش دهد زیرا این سیگنال کاهش محبوبیت است.

یک لینک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

لینک از سایت های مرجع:

لینکی از سایتی که “سایت معتبر” قلمداد می شود احتمالاً تاثیر بیشتری نسبت به لینک از یک سایت کوچک و نسبتاً ناشناخته منتقل می کند.
لینک از ویکی پدیا: اگرچه لینک ها غیرمجاز هستند، اما بسیاری تصور می کنند که گرفتن لینک از ویکی پدیا به شما اعتماد و اقتدار بیشتری می دهد از نظر موتورهای جستجو.
نحوه استفاده از Schema.org: صفحاتی که از میکروفرمت پشتیبانی می کنند بدون آن در بالای صفحات قرار می گیرند. این ممکن است یک افزایش مستقیم یا این واقعیت باشد که صفحات دارای میکروفرمت دارای SERP CTR بالاتر هستند:

TrustRank از لینک کردن سایت:

قابل اعتماد بودن سایت لینک دهنده به شما تعیین می کند که “TrustRank” چه مقدار به شما منتقل می شود.
تعداد لینک های خروجی در صفحه: PageRank محدود است. لینکی که در صفحه ای با صدها لینک خارجی وجود دارد ، نسبت به صفحه ای که تعداد انگشت شماری لینک دارد ، از PageRank عبور می کند.

لینک های انجمن:

به دلیل هرزنامه در سطح صنعتی ، Google ممکن است لینک های انجمن ها را به طور قابل توجهی بی ارزش کند.
تعداد واژه ها از محتوای لینک: لینک از یک پست 1000 کلمه ای معمولاً از لینک داخل یک قطعه 25 کلمه ای ارزش بیشتری دارد.
کیفیت لینک دادن با محتوا: لینکها از محتوای ضعیف نوشته شده یا چرخانده شده به اندازه لینک هایی که از محتوای خوب نوشته شده اند ، ارزش ندارند.

ابزارهای تجزیه و تحلیل بک لینک

 

در اینجا چند ابزار عالی برای تجزیه و تحلیل بک لینک وجود دارد که می توانید برای ایجاد لینک دهی قوی استفاده کنید:

 

تجزیه و تحلیل بک لینک

 

SEMrush

 

SEMrush ابزاری برای تجزیه و تحلیل بک لینک که می تواند به شما در تدوین استراتژی بازاریابی محتوای موثر کمک کند. این شامل ویژگی های ابتکاری مانند حسابرسی لینکی است که می تواند به کسب و کار شما امتیاز جدی بدهد.
همچنین SEMrush به شما امکان می دهد انواع بک لینک های سایت خود را بررسی کنید. دانستن این موضوع می تواند به شما کمک کند بدانید که آیا لینکی وزن بیشتری به دامنه شما اضافه می کند یا خیر. همچنین می توانید نسبت nofollow را برای دنبال کردن لینک ها کنترل کنید، بنابراین می توانید تلاش خود را برای ایجاد لینک های dofollow بیشتر متمرکز کنید.

ویژگی های SEMrush

گزارش تحلیلی SEMrush به شما در مورد استراتژی های رقبا، می دهد.
این ابزار به شما کمک می کند تا تجزیه و تحلیل بک لینک عمیق را انجام دهید و انواع بک لینک های شما را نشان می دهد.
شما می توانید دامنه مرجع لینک های وب سایت و رقبای خود را بررسی کنید.
به شما امکان می دهد موقعیت جغرافیایی بک لینک های خود را ردیابی کنید.

Serpstat

Serpstat ابزاری برای PPC ، SEO و بازاریابی محتوا است. این یک ابزار استثنایی برای تحلیل بک لینک برای کسانی است که می خواهند از وب سایت خود درآمد کسب کنند.
Serpstat به شما امکان دسترسی به لیستی از لنگرها و صفحات و دامنه های ارجاع را می دهد. همچنین می توانید صفحه خود و رقبا را کنترل کنید. نحوه کار آنها با لینک ها و زمان تغییر شماره لینک لینک آنها را ببینید.
Trust Rank و Page Rank به شما این امکان را می دهد که ببینید چه دامنه هایی برای بک لینک ها بسیار خوب است، بنابراین فقط با منابع معتبر کار می کنید. همچنین می توانید صفحاتی را پیدا کنید که بیشترین لینک را به خود اختصاص دهند.

ویژگی های Serpstat

این ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک به شما امکان دسترسی کامل به داده های بک لینک را در یک مکان می دهد.
می توانید استراتژی های بک لینک رقبا را پیگیری کنید.
می تواند به شما در شناسایی صفحاتی که حداکثر بک لینک را به خود اختصاص می دهند کمک کند.

GrowthBar

GrowthBar یکی از بهترین ابزارهای تحلیل بک لینک برای سئو است که توسط Growth Marketing Pro تولید شده است. هنگام جستجوی Google، بینش SEO را در مورد هر وب سایت و کلمه کلیدی برای شما فراهم می کند. می توانید پیشنهادات کلمات کلیدی، لینک های رقبا، داده های Google Ads و حتی داده های Facebook Ads را پیدا کنید.
می توانید لینک های برتر رتبه بندی رقبا خود را بررسی کنید و اختیارات دامنه آنها را در صفحه نتایج جستجو ببینید. همچنین می توانید هر لیست بک لینک را به یک فایل CSV صادر کنید.

ویژگی های GrowthBar

از اختیارات دامنه هر سایت درست در Google SERP دیدن کنید.
به داده های بک لینک دامنه خود دسترسی پیدا کنید.
لینک های رقبا و اقتدار دامنه آنها را پیگیری کنید.
ارسال صدها بک لینک به یک فایل CSV برای تجزیه و تحلیل آسان.
این ابزار رایگان است.

LinkAssistant

این ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک به شما لیستی از بک لینک های تقسیم شده; به دسته ها را می دهد. می توانید ببینید که چه صفحاتی بیشترین بک لینک; را به ارمغان می آورد و کدام لینکها بیشترین خطر مجازات را دارند.

LinkAssistant’s SEO SpyGlass بک لینک، وب سایت، کمپین را ارائه می دهد.
برای ارزیابی های نامحدود می توانید به صورت رایگان از SEO SpyGlass; استفاده کنید. آن ها همچنین بسته های حرفه ای و سازمانی را با ویژگی های بیشتر ارائه می دهند.
SEO SpyGlass آنها همچنین می تواند; لینک ها را مستقیماً از کنسول جستجوی Google، تجزیه و تحلیل گوگل و منابع دیگر; بکشد. سپس مشاهده همه بک لینک در یک پایگاه داده آسان می شود.

ویژگی های LinkAssistant

به داده های تاریخی دسترسی پیدا کنید و دریابید که نمایه بک لینک شما در طول زمان چگونه تغییر کرده است
بدانید چه محتوا چه لینک دهنده هایی را به وب سایت شما وارد کرده است
از تمام لینک های بازگشت، ارجاع دامنه ها، تغییر مشخصات در طول زمان و نسبت لینک های nofollow و dofollow ، گزارشی دریافت کنید.
برای نظارت بر رقبا از مقایسه دامنه استفاده کنید.

Travis Travis

Traffic Travis ابزاری پر از ویژگی است که به متخصصان جستجوگرها; در بهبود مشخصات لینک و رتبه بندی جستجو کمک می کند. این ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک; به شما امکان می دهد سایت های با کیفیت بالا را شناسایی کرده و لینک هایی با کیفیت بسازید.
با استفاده از Traffic Travis; می توانید بررسی کامل سلامت SEO را در وب سایت انجام دهید و اشتباهاتی را که ممکن است; در رتبه بندی شما تأثیر بگذارد کشف کنید. همچنین می توانید رتبه بندی خود را کنترل کرده; و مناطقی را که نیاز به تلاش بیشتری دارند ، دریابید.

ویژگی های Travis Travis

به شما کمک می کند فرصت های ارزشمند لینک را شناسایی کرده و یک نمایه لینک دهی قوی ایجاد کنید.
Traffic Travis به شما امکان می دهد فعالیت های لینک سازی رقبا را تجزیه و تحلیل کنید.
شما می توانید از رفتار لینک ، اشتباهات و موفقیت های رقبا یاد بگیرید.

Rank Signals

Rank Signals ابزاری مفید برای تحلیل بک لینک است. به شما کمک می کند; لینک های متقابل رقبا را کشف کنید، فرصت های لینک جدید را شناسایی کرده; و نمایه لینک خود را بهبود ببخشید.

ویژگی های Rank Signals

به شما در تجزیه و تحلیل رقبا کمک می کند تا بتوانید بهترین لینک های رقبا را شناسایی کنید.
این ابزار به شما کمک می کند لینک های ناخواسته و بد را شناسایی کنید.
سیگنال های رتبه لینک دهنده لینک های nofollow را شناسایی و برچسب گذاری می کند.

Ahrefs

Ahrefs می تواند به شما در رشد ترافیک جستجو ; تحقیق درباره رقبا و نظارت بر لینک های شما کمک کند. این ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک; تمام گزینه هایی را که ممکن است برای ردیابی بک لینک ها و کلمات کلیدی خود; نیاز داشته باشید به شما ارائه می دهد.

ویژگی های Ahrefs

بدانید که چرا رقبای شما در رده های بالایی قرار دارند.
ایده هایی در مورد چگونگی پیشی گرفتن از رقبا را در اختیار شما قرار می دهد.
می تواند به شما در جستجوی کلمات کلیدی و کشف فرصت های بک لینک کمک کند.
همچنین می تواند در تجزیه و تحلیل رقابتی و نظارت بر وب به شما کمک کند.

Majestic

Majestic بزرگ ترین پایگاه داده فهرست لینک و یک ابزار تخصصی; تجزیه و تحلیل بک لینک است. این دو نمایه لینک دارد.

ویژگی های Majestic

اگر می خواهید مشخصات بک لینک خود را بهبود بخشید ; Majestic ویژگی های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.
موتور جستجوی Majestic برای متخصصان سئو ، کارآفرینان ، توسعه دهندگان و تحلیل گران رسانه مفید است.
ابزار Site Explorer به شما کمک می کند دامنه / URL را با جزئیات جستجو کنید.
و ابزار History Backlinks آن به شما کمک می کند تعداد بک لینک های یک دامنه را تعیین کنید.

جمع بندی

بک لینک پیوندی به وب سایت شما از وب سایت دیگری است. هرچه پیوندهای شما بیشتر باشد ; سایت شما در موتورهای جستجو دارای رتبه بالاتری خواهد بود. البته همه ی بک لینک ها; برابر نیستند. بهترین بک لینک ها از وب سایت های بزرگ و رتبه بالا; است. لینک دهی از وب سایت های مشکوک; می تواند برای سایت شما مضر باشد. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد; به معرفی ابزارهای تجزیه و تحلیل بک لینک پرداختیم.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد با فعالیت در زمینه طراحی سایت وردپرس اصفهان خدماتی متعددی را فراهم کرده است. پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد می تواند برای برند سازی کسب و کار  شما و موفقیت شما موثر واقع شود.  شما می توانید با مشاورین متخصص آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد تماس گرفته و از پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد و همچنین مشاوره کسب و کار در اصفهان استفاده نمایید.