منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

همیشه مرز باریکی بین قیمت های خیلی بالا و خیلی پایین وجود دارد. موجودی بالای بیش از حد می تواند سود را افزایش دهد اما فروش را محدود می کند، در حالی که موجودی بسیار کم می تواند حجم فروش شما را افزایش دهد اما سود را محدود می کند.

اگر صاحب یک کسب و کار هستید که محصول یا خدمات جدید کاملی برای مشتریان ارائه می دهید، نیازمند استراتژی قیمت گذاری صحیح برای افزایش درآمد هستید. قیمت گذاری محصولات و خدمات شما می تواند دشوار باشد. اگر قیمت محصولات را خیلی بالا تنظیم کنید ممکن است فروش ارزشمند را از دست بدهید و اگر قیمت محصولات را خیلی پایین تعیین کنید نیز ممکن است مشتریان بی اعتماد شوند.

بنابراین برای سوددهی و افزایش درآمد باید به دنبال انتخاب ترکیب مناسبی از استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای حفظ حاشیه سود در حداکثر آن است. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد، مشاوره کسب و کار در اصفهان به این بپردازیم که استراتژی قیمت‌گذاری چیست و چگونه می‌توانید از یک یا چند مورد برای دریافت بهترین نتایج فروش استفاده کنید.


استراتژی قیمت گذاری چیست؟

به رویکردی است که برای تعیین قیمت یک محصول یا خدمات استفاده می شود، استراتژی قیمت گذاری گفته می شود. این استراتژی به روش‌هایی که برای محاسبه قیمت مناسب با هدف بالا نگه داشتن تقاضا و سود تا حد ممکن اشاره دارد. استفاده از یک استراتژی قیمت‌گذاری شما را تشویق می‌کند که به عوامل داخلی و خارجی که می‌توانند بر حاشیه سود شما تأثیر بگذارند، توجه داشته باشید. استراتژی های قیمت گذاری عالی برای ایجاد سود قوی از ابتدای فروش، و حفظ رشد در طول زمان ضروری هستند.

اگر صاحب یک کسب و کار هستید وظیفه شما این است که; بفهمید چگونه می توانید در خط باریک قدم بردارید و یک موقعیت برد-برد برای; خود و مخاطبانتان ایجاد کنید. اینجاست که; استراتژی های قیمت گذاری می تواند کمک کند.


اهداف استراتژی قیمت گذاری

در تعیین استراتژی‌های قیمت‌گذاری بسیاری از عوامل کسب‌وکار را باید در نظر بگیرید، مانند اهداف درآمد، اهداف بازاریابی، مخاطبان هدف، موقعیت‌یابی برند و ویژگی‌های محصول. همچنین در تعیین استراتژی‌های قیمت‌گذاری تحت تأثیر عوامل خارجی مانند تقاضای مصرف کننده، قیمت گذاری رقبا و روندهای کلی بازار و اقتصادی قرار می گیرد. بهترین استراتژی قیمت گذاری سود و درآمد کسب و کار را به حداکثر می رساند.


انواع استراتژی قیمت گذاری

برای به حداکثر رساندن سود و افزایش کسب درآمد نیازی نیست که کسب و کار شما به طور انحصاری از یک نوع استراتژی قیمت گذاری استفاده کند. بلکه صاحبان کسب و کار می توانند برای رسیدن به بهترین اهداف کسب و کار خود، استراتژی های قیمت گذاری مختلف را با محصولات یا خدمات مختلف ترکیب و مطابقت دهند. همچنین می توانید استراتژی خود را با تغییر اهداف فروش، هزینه های تولید و نتایج تغییر دهید.

استراتژی قیمت گذاری پویا

این نوع استراتژی که به عنوان قیمت گذاری افزایشی، قیمت گذاری تقاضا یا قیمت گذاری مبتنی بر زمان نیز شناخته می شود، برای تعیین قیمت به صورت انعطاف پذیر عمل می کند و قیمت ها بر اساس بازار و تقاضای مشتری در نوسان است. برای تعیین قیمت در این استراتژی از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که قیمت‌گذاری رقبا، تقاضا و سایر عوامل را در نظر می‌گیرند. این الگوریتم‌ها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که قیمت‌ها را تغییر دهند تا دقیقاً در لحظه‌ای که مشتری آماده خرید است، چه زمانی و چه چیزی را بپردازد.

استراتژی قیمت گذاری

استراتژی قیمت گذاری ساعتی

این نوع قیمت گذاری به عنوان قیمت گذاری مبتنی بر نرخ نیز شناخته می شود، معمولاً توسط مشاوران، مشاغل آزاد، پیمانکاران استفاده می شود. در این استراتژی قیمت خدمات براساس ساعت برای مصرف کنندگان محاسبه می شود. اگر کسب و کار شما در پروژه‌های سریع و با حجم بالا رونق می‌گیرد، قیمت‌گذاری ساعتی می‌تواند انگیزه‌ای برای مشتریان باشد تا با شما همکاری کنند.

قیمت گذاری افزون بر هزینه

این نوع قیمت گذاری یکی از ساده ترین و رایج ترین استراتژی های قیمت گذاری است که کسب و کارها از آن استفاده می کنند. با این روش، به سادگی درصدی مشخص به هزینه محصول خود اضافه کنید. این استراتژی حاشیه سودی را تضمین می کند که در هر فروش از آن راضی هستید.


استراتژی قیمت گذاری رقابتی

در این نوع این استراتژی قیمت گذاری اقتصادی صورت می گیرد. در این روش; تمرکز و هدف شرکت ها بر پایین نگه داشتن هزینه های تولید; برای ارائه بهترین قیمت ممکن است.
در حالی که این استراتژی به هیچ وجه برند شما را منحصر به فرد نمی کند;، اما وجود قیمت رقابتی به شما کمک می کند مشتریانی را که; به دنبال محصولی با قیمت مناسب هستند، جلب کنید.


استراتژی قیمت گذاری نفوذ

استراتژی قیمت گذاری نفوذی زمانی است که شرکت ها با قیمت بسیار پایین وارد بازار می شوند; و به طور موثر توجه و درآمد را از رقبای با قیمت بالاتر دور می کنند. با این حال; قیمت گذاری نفوذ در بلند مدت پایدار نیست و معمولا برای مدت کوتاهی اعمال می شود.

این روش قیمت‌گذاری برای کسب‌وکارهای کاملاً جدید که; به دنبال مشتریان هستند یا برای مشاغلی که در حال ورود به بازار رقابتی موجود هستند; بهترین کار را دارد.

استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر ارزش

استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر ارزش زمانی است که صاحبان کسب و کار محصولات یا خدمات خود را بر اساس آنچه مشتری مایل به پرداخت است تعیین قیمت می کنند. اگر قیمت گذاری مبتنی بر ارزش به درستی استفاده شود می تواند احساسات و وفاداری مشتری شما را افزایش دهد.


قیمت های خود را هوشمندانه نگه دارید

خوشبختانه، قیمت گذاری نباید فداکاری یا ضربه ای در تاریکی باشد; ده‌ها مدل و استراتژی قیمت‌گذاری وجود دارد که می‌تواند به شما در درک بهتر; نحوه تعیین قیمت‌های مناسب برای مخاطبان و اهداف درآمد کمک کند. چه مبتدی در کسب و کار باشید و چه حرفه ای; قیمت گذاری تاکتیک ها و استراتژی های موجود در این راهنما; شما را با قیمت گذاری محصولات و خدمات خود آشنا کرده است.


هر کسب و کاری به استراتژی های قیمت گذاری عالی نیاز دارد تا حاشیه سود خود را بدون کاهش تقاضا بالا نگه دارد. هنگامی که شما یک فرآیند صحیح و منظم برای قیمت گذاری هر یک از محصولات یا خدمات خود داشته باشید، می توانید مشتریان خود را مجذوب خود کنید و آنها را به برند خود وفادار کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت گذاری محصولات و خدمات؛ می توانید از مشاوران و متخصصین مجرب وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره شبکه های اجتماعی در اصفهان؛ مشاوره کسب و کار در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان است؛ کمک بگیرید.