منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 8 دقیقه

سئو باعث می‌شود اگر زمانی وب‌سایت شما فعالیت کمتری داشت و یا فعالیت نکرد، کسب‌وکار شما صدمه‌ای نبیند و ارزش‌افزوده‌ای پایدار داشته باشد و همچنان به سوددهی ادامه دهد. سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو کمکی برای دیده شدن بهتر و ارتباط بیشتر در هنگام جستجوی کاربر است. سئوی سایت یا بهینه‌سازی سایت کاری است که توسط سئوکار انجام می‌شود.

سئو بهینه سازی موتورهای جستجو است. سئو در کل موضوعی است که کاربر آن را جستجو می کند. در واقع موتورهای جستجو وابسته به کاربران هستند و در پاسخ به جستجوی آنها استفاده می شوند. دانستن این که کابران به چه چیزی نیاز دارند و اینکه چه طور این مطالب را به موتورهای جستجو ارائه دهیم که قابل فهم برای آن ها باشد دو طرف مسئله سئو است. سئو باعث می شود تا اگر زمانی وب سایت شما فعالیت کمتری داشت و یا فعالیت نکرد، کسب و کار شما صدمه ای نبیند و ارزش افزوده ای پایدار داشته باشد و همچنان به سود دهی ادامه دهد. SEO یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو کمکی برای دیده شدن بهتر و ارتباط بیشتر در هنگام جستجوی کاربر است. سئوی سایت یا بهینه سازی سایت کاری است که توسط سئو کار انجام می شود.

هدف سئو چیست ؟

هدف سئو ایجاد جایگاهی بالاتر در موتورهای جست و جو برای وب سایت ها است. هدف SEO افزایش ارتباط سایت ها است. سئو یا همان بهینه سازی نمایش کلمات کلیدی سرچ شده توسط کاربر و نمایش آن توسط موتورهای جستجو است. هنگامی که یک سایت SEO شد، برای بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو نیازمند فرصت است. امکان دارد در ابتدا این سئو دیده نشود ولی در مدت زمان بلند باعث بالا رفتن رتبه بندی سایت شده و بازدید کنندگان افزایش می یابند.

بطور کلی هدف های سئو را به صورت زیر می توان بیان کرد

1.افزایش دادن بازید کنندگان وب سایت
2.برند کردن وب سایت
3.گرفتن نتیجه بهتر در موتورها ی جست و جو
4. افزایش ترافیک سایت
5.افزایش در آمد در وب سایت
6. ایجاد تبلیغات موثر

سئو درون صفحه

تمام تغییرات شما در محتوای سایتتان در نتایج موتورهای جست و جو تاثیر گذار است. سئو درون صفحه محتویات وب سایت مانند: تصویر و متن و… را به هم ارتباط داده و کدها را کنترل می کند. در کل شما هر آنچه را که بر روی صفحه بار گذاری نمایید، در نتیجه ی جستجو تاثیر خواهد گذاشت و مربوط به سئو درون صفحه است.

سئو بیرون صفحه

SEO بیرون صفحه برای رتبه بندی بالا به شما کمک می کند و کاملا بر خلاف سئو درون صفحه است. یک بهینه سازی برای ارتقاء خارج از وب سایت شما انجام می شود. سئو بیرون صفحه نامحدود است.

سئو کلاه سفيد

سئو کلاه سفید روشی است که قانون های موتورهای جستجو را اجرا نمی کنند. اما این به معنی دور زدن موتورهای جستجو و یا کاربران نمی باشد. بلکه با اجرای دستورات بلند مدت سعی در به وجود آوردن نتایج و رتبه های بالا در موتورهای جستجو می باشد.

سئو کلاه سیاه

این سئو با اجرا نکردن دستورات و قوانین و فریب موتورهای جستجو سعی در به دست آوردن رتبه های بالا را دارند. این روش نادرستی است که امکان حذف همیشگی از پایگاه داده را دارد.

استفاده از تصاویر

عکسی که برای محتوا استفاده می شود باید ارتباط نزدیکی با آن داشته باشد. نام فایل نیز باید مرتب و مناسب باشد. برای هر عکس یک توصیف مناسب در نظر گرفته می شود که در قسمت ALT قرار می گیرد. حجم و کیفیت عکس بسیار حائز اهمیت است و باید به گونه ای انتخاب شود که حجم کم با کیفیت بالایی داشته باشد.

تاثیر عکس بر عملکرد گوگل

هدف گوگل همیشه رضایت کاربران است. گوگل بیشترین رتبه را به وب سایت هایی می دهد که بالاترین کاربران را دارند. یک تکنیک وجود دارد که می تواند با SEO عکس وب سایت خود آن را در تب image قرار دهید. با این کار کاربران با دیدن عکس و زدن بر روی آن وارد سایت شما می شوند. سعی کنید تصاویر خود را از سایت هایی انتخاب کنید که از کیفیت خوبی برخوردارند و این موجب بهبود رتبه شما خواهد شد. امروزه سایت های قدرتمند زیادی وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید. در سئو تصاویر بسیار اهمیت دارد به طوری که نزدیک 78% را در بر می گیرد، پس باید تصاویر را خیلی جدی گرفت.

مشخصه های سئو تصاویر

هر تصویر شامل شاخصه هایی است که با رعایت آن می توان بهترین سئو و بهترین نتایج را داشته باشیم. بعضی از این موارد را در اینجا ذکر می کنیم.

1.نام تصاویر

نام انتخاب شده برای تصویر به صورت مستقیم توسط گوگل و موتورهای جستجو نمایش داده می شود. نام این تصاویر را می توان تغییر داد. نام تصاویر در SEO بسیار مهم است، زیرا به گوگل کمک می کند متوجه شود که تصویر انتخابی راجع به چیست. نکته قابل توجه این است که در نام تصویر از کلمات کلیدی استفاده کنیم و از فاصله یا دش استفاده نکنیم.

2.تگ عنوان و تگ جایگزین

تگ ها اهمیت زیادی در تصاویر دارند و به گوگل نشان می دهد که منظور شما از این تصویر چیست. بدانید که تگ ها در نتیجه جستجوی گوگل به شما بسیار کمک می کنند. در تگ جایگزین حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید و حتما توصیفات را در این قسمت درج کنید. البته این توضیحات باید کوتاه و جذاب باشند.

3. زمان بارگذاری تصویر

زمان بار گذاری تصاویر نباید کم و یا زیاد باشد. زیرا در صورتی که مدت لود تصویر بیش از اندازه باشد حوصله کاربر سر رفته و صفحه را می بندد. اما اگر زمان خیلی کوتاه باشد گوگل سایت شما را در نتایج بالا نمی گذارد. بنابراین سایز عکس خود را متناسب انتخاب نمایید تا سرعت سایت شما پایین نیاید و گوگل هم ایراد نگیرد.

نقش لینکهای داخلی در سئو

لینک داخلی یعنی انتخاب صفحه دیگری از همان سایت با استفاده از لینکیست. لینک انتخاب شده و صفحه ارجاعی حتما باید به یکدیگر مرتبط باشند. لینک های داخلی به نوعی مانند یک نقشه در سایت عمل می کنند، که صفحات یک سایت را به هم ارتباط می دهند. لینک های داخلی در سئو اهمیت ویژه ای دارد و در SEO سایت به وسیله موتورهای جستجو تاثیر گذارند. مهمترین لینک صفحه اولین لینک آن است. لینک های داخلی ارزش و اعتبار سایت شما را بالا می برند.

ارزش لینک ها

1.کاربران به راحتی مسائل مرتبط به موضوع خود را در سایت می یابند و نیازی به جستجو ندارند.
2. سایت را به صفحات داخلی تقسیم بندی می کنند.
3.به مرتب بودن سایت کمک می کنند.

لینک های کمتر ارزش بیشتر

هر چه تعداد لینک ها در صفحه بیشتر باشد ارزش آن صفحه بالاتر است. اگر چهار لینک داشته باشیم هر لینک یک چهارم ارزش صفحه را تعیین می کند. اگر شش لینک داشته باشیم هر لینک ارزش یک ششم صفحه را مشخص می کند. پس سعی کنید که ارزش لینک ها را بالا ببرید و کمتر از آن استفاده کنید.

لینک ها باید همسان با موضوع صفحه باشد

اگر لینک ها به صفحات مرتبط با موضوع مورد نیاز کاربر مرتبط نباشد و کاربر سریع از آن خارج شود امتیاز مثبتی برای موتورهای جستجو نیست. لینک های با ارزش در سایت خود قرار دهید. سعی کنید لینک ها را به صفحات با محتویات مرتبط ارتباط دهید.

لینک های خارجی

لینک خارجی به وب سایت های دیگر اشاره می کند. از مطالب سایت مورد نظر که می خواهید صفحات را به آن لینک دهید استفاده کنید تا کاربر بداند مطلب مورد نظر شما چیست. لینک های خارجی بسیار قدرتمند تر از لینک های داخلی برای رتبه دهی هستند.

نکات مهم سئو در لینک های خارجی

یکی از مهم ترین نکات در موتورهای جستجو لینک های خارجی در وب سایت ها هستند. موتورهای جستجو توسط لینک های خارجی اعتبار سنجی می کنند. لینک های خارجی با تعداد بیشتر اعتبار بیشتری به صفحه می دهند.

محبوبیت لینک های خارجی

در موتورهای جستجو تعیین ترافیک سایت ها کمی مشکل می باشد، اما در لینک های خارجی تعیین این ترافیک آسان تر و ثبات بیشتری دارد. این آمار در سایت ذخیره شده به گونه ای که از دید کاربران مخفی است. کل لینک های خارجی در کنار هم باعث بازدهی بالایی می شود و این امر امتیاز خوبی را از موتورهای جستجو می گیرد و همین باعث محبوبیت این لینک ها شده است.

منحصر به فرد بودن سایت با سئو

موتورهای جستجو وظیفه ترافیک اطلاعات در اینترنت را به عهده دارند. بزرگ ترین موتورهای جست و جو گوگل و یاهو هستند.

در اصل موتورهای جستجو هدایت کننده ی کاربران به سایت شما هستند. سایت شما در رابطه با هر چه باشد محصول یا اطلاعات این موتورهای جستجو هستند که کاربران را به سایت شما معرفی می کنند و این موضوع کامل به اثبات رسیده است. پس با یک سئو مناسب از رقیب های خود جلو بزنید و با جذب مشتری فروش خود را چند برابر کنید. منحصر به فرد عمل کردن موتورهای جستجو برای هدف کاربران از جستجو در سایت ها اثبات شده است.

اگر به دنبال منحصر به فرد بودن هستید این فرصت را که سایت خود را در موتورهای جستجو قرار می دهید از دست ندهید. هدف شما هر چه که باشد از تبلیغات و یا در آمد زایی و یا نمایش محصولات SEO می تواند به شما در موتورهای جستجو کمک کند.

مشخصات سئو کارآمد

توضیحات متا چیست؟

متا خلاصه ای از محتویات سایت شما است که برای درک بهتر در موتورهای جستجو می باشد. قبلا توضیحات متا در رتبه بندی سایت ها تاثیری نداشت. اما اکنون در رتبه بندی سایت شما موثر است. در واقع توضیحات متا در کنار عنوان برای کاربران در صفحه قابل رویت است و این عامل خیلی به کاربران برای انتخاب سایت مورد نظرشان کمک می کند.

چند نکته در نحوه نوشتن توضیحات متا

1.سعی کنید توضیحات متا برای صفحه های داخلی و صفحه های خارجی متفاوت باشد.
2.کلمات کلیدی را در ابتدای متن متا قرار دهید زیرا گوگل بیشتر از 150 تا 170 کاراکتر را نمایش نمی دهد.
3. از عبارتی جذاب و پر کاربرد استفاده کنید.
4.کارکترهای ریاضی استفاده نکنید.

توضیحات متا بر سئو سایت چگونه تاثیرگذار است؟

متنی که در توضیحات متا نوشته می شود ویترین سایت شماست. هر چه این توضیحات جذاب تر و هدفمندتر باشد، کابر راغب تر بر روی سایت شما کلیک می کند و نتایج بهتری برای سایت شما خلق می شود.

آدرس صفحات سایت

موضوعی که بین سئو کاربران مرسوم شده است url های دوست داشتنی گوگل هستند. این لینک ها بهتر است کوتاه باشند و از کلمات کلیدی انتخاب شوند. اعداد و حروف را ترکیب نکنید. از کلمات کوتاه و اصلی استفاده کنید.

ساختارهای URL

url ها مانند تابلوها برای کاربران عمل می کنند. بنابراین وب سایت شما باید بتواند کاربران را با زمان کم به مقصد برساند. url های دوست داشتنی گوگل سریع ترین راه دسترسی برای دستیابی به وب سایت های دیگر است.url های توصیفی برای فعالیت بازاریابی شبکه ای مناسب می باشند. زیرا کاربران می توانند اطلاعات کاملی از محتوای صفحه داشته باشند. شما می توانید طول url خود را تا 2000 کاراکتر ادامه دهید و هیچ مشکلی پیش نمی آید. اما طول ulr بر روی کاربران موثر است. همچنین url های کوتاه در ذهن کاربر به جا می مانند. نباید در ulr از کلمات ربط یا کلمات توقف استفاده نمود.

آیا می توان وب سایت خود را با رعایت مطالب ذکر شده در صفحه اول گوگل نمایش داد؟

در تولید محتوا ابتدا باید سئو خوبی انجام داد و بعد آن را بالا آورد. برای یک شروع خوب باید دامنه ی خوبی داشته باشیم. پیشرفت سایت به اندازه دامنه آن است. گوگل دامنه جدید را بررسی می کند. برای این کار شروع به جستجو در سایت شما می کند. به همین خاطر است که گفته می شود ابتدا در سایت خود محصول و یا محتوا ایجاد کنید و تا این اتفاق را خلق نکرده اید آن را از دید گوگل پنهان نگه دارید. این کار را باید خیلی دقیق صورت گیرد.

بهینه سازی بیش از حد سایت چیست؟

وسواس بیش از اندازه در سئو می باشد. اگر به اجرای کارهای گفته شده برای بهینه سازی سایت بیش از اندازه پرداخته شود تاثیر برعکس خواهد داشت و جایگاه وب سایت شما از بین می رود. دقت کردن در امر سئو بسیار مهم است. در اینجا به تعدادی از کارها که در آن زیاده روی می شود اشاره می کنیم.

1.کلمه کلیدی نباید بیش از اندازه تکرار شود

کلمه کلیدی باعث می شود تا گوگل موضوع محتوای شما را بفهمد. اما اگر تعداد این کلمات کم باشد مهندسان SEO در تلاش به تکرار آن می پردازند. اما اگر این تکرار بیش از اندازه باشد بهینه سازی محسوب نمی شود زیرا کاربر را ناراضی کرده و محتوا را بی کیفیت نمایش می دهد.

2.از مترادف ها استفاده کنید

زمانی که مترادف ها را کنار گذاشته و فقط از کلمات کلیدی استفاده می کنید و جملات را با کلمه کلیدی می بندید بداین معناست که کاربر برای شما اهمیت ندارد. پس به جای تکرار کلمه کلیدی از مترادف های آن استفاده نمایید.

3. بهینه سازی بیش از اندازه در متن جایگزین تصاویر

باید بدانید که SEO عکس با SEO متن چندان متفاوت نیست و موتورهای جست و جو با استفاده از متن جایگزین می فهمند که موضوع عکس شما چیست. وقتی کاربری موضوعی را برای یک عکس سرچ می کند گوگل از روی توصیفی که شما برای عکس در نظر گرفته اید متوجه می شود که این عکس برای کاربر مناسب است یا نه.

4.قرار دادن لینک های کوتاه و زیاد

یکی از اشتباهانت این است که در جهت تبلیغات لینک ایجاد کنیم و تعداد این لینک ها بالا باشد. باید لینک ها صرفا با هدف باشند و در تعداد کم.

5.در تگ ها h2و h3 کلمه کلیدی استفاده کنید

در تگ ها کلمه کلیدی استفاده کنید اما بمباران کلمه کلیدی نکنید. این کار موجب کلافه شدن کاربر می گردد و موجب خشم گوگل می شود.