منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

گزارش AMP متن باز است و کمک می کند تا صفحات HTML توسط طراحان وب سایت با حجم کم طراحی شوند. سرعت لود شدن صفحات به دلیل کم حجم بودن بالا می رود و در نتیجه عملکرد بهتری دارند.

در گوشی تلفن همراه با کمک گزارش AMP می توان میزان واقعی سرعت بارگذاری صفحات را به مخاطبان نشان داد. AMP در ابزار سرچ کنسول گوگل قرار دارد و جهت بهینه سازی صفحات جهت نمایش در موبایل استفاده می شود. گزارش AMP متن باز است و کمک می کند تا صفحات HTML توسط طراحان وب سایت با حجم کم طراحی شوند. سرعت لود شدن صفحات به دلیل کم حجم بودن بالا می رود و در نتیجه عملکرد بهتری دارند. استفاده از ابزار AMP در وب سایت هایی که دارای محتوای زیاد هستند، مانند وب سایت های خبری تاثیر زیادی دارد و کاربران موبایل به راحتی می توانند محتوا و مطالب را بخوانند. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ مشاوره کسب و کار در اصفهان و مشاوره سئو سایت در اصفهان است؛ شما را با خطاهای AMP آشنا می کنیم.

گزارش AMP چیست؟

به ابزاری که با کمک آن صفحات وب با محتوای ثابت; که بر اساس رفتار کاربر تغییر نمی کند; ایجاد می شود و بارگیری این صفحات سریع و راحت است را; AMP یا شتاب دهنده صفحه موبایل می گویند. به دلیل اینکه سخت افزارگوشی موبایل نسبت به لپ تاپ و کامپیوتر ضعیف تر است، برای لود شدن صفحات و بارگذاری آن ها در موبایل از AMP استفاده می شود. تجربه کاربری برای کاربران و مخاطبان اولویت بندی می شود. همچنین می توانید در وب سایت های کسب و کار اینترنتی و آنلاین خود، جهت تبلیغات و استوری از آن استفاده کنید.

دلایل استفاده از فریم ورک AMP یا گزارش AMP کاهش فعالیت ها و هزینه های توسعه دهنده، بهبود تجربه کاربری و زیاد بودن اجزا و بهینه شدن برای ساخت وب سایت است. برای اینکه بتوانید در وب سایت کسب و کار از AMP استفاده کنید، روش پیاده سازی آن بر اساس سیستم مدیریت محتوای اختصاصی و رایگان متفاوت است. با توجه به اینکه امروزه بیشتر وب سایت های کسب و کار با وردپرس طراحی و ساخته می شوند، برای پیاده سازی این فریم ورک و دسترسی به گزارش AMP می توانید از افزونه های وردپرس استفاده کنید.

افزونه های معروف وردپرس برای پیاده سازی AMP:

در ادامه قصد داریم شما را با نرم افزارهای معروف وردپرس که امکان پیاده سازی گزارش AMP را فراهم می کنند، آشنا کنیم.

افزونه AMP for WP:

در وب سایت وردپرسی از این افزونه جهت فعال سازی و داشتن گزارش AMP استفاده می شود. این امکان را می دهد تا برای صفحات AMP وب سایت خود، دسترسی بیشتری داشته باشید. برای داشتن دسترسی به امکانات و تنظیمات این افزونه باید نسخه حرفه ای آن را تهیه کنید. از ویژگی های افزونه AMP for WP می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تمام کاربران به صفحات AMP انتقال داده می شوند.
  • امکان یکی شدن با افزونه EDD و ووکامرس
  • امکان ایجاد اسکریپت های سفارشی و تبلیغات
  • بر روی ظاهر وب سایت کنترل و مدیریت بیشتر و امکان سفارش سازی صفحات وجود دارد.
  • قابلیت ایجاد برگه های تماس با سرعت بیشتر

افزونه AMP وردپرس:

می توان گفت بهترین نوع افزونه است که ساختار استاندارد AMP را به شما ارائه می دهد. این افزونه رایگان است و بعد از فعال سازی، شما یک وب سایت پر سرعت دارید. این نرم افزار به شما این امکان را می دهد تا صفحات و گزارش AMP را بررسی و رفتار کاربران را ارزیابی کنید. در این افزونه امکان تغییر زیاد پست های وب سایت و ظاهر محتوای وب سایت وجود ندارد و انعطاف پذیری آن کم است.

افزونه های دیگری هم هستند که با توجه به ویژگی های آن ها می توانید جهت پیاده سازی AMP استفاده کنید.

چه مواردی را باید در گزارشات AMP چک کنیم؟

برای اینکه بتوانید به گزارش AMP سرچ کنسول گوگل دسترسی داشته باشید، می توانید در سرچ کنسول از قسمت Enhancements بر روی گزینه AMP کلیک کنید. گزارشاتی که به شما نشان داده می شود سه نوع هستند که با رنگ های سبز، قرمز و زرد نمایش داده می شوند و هر کدام جزئیاتی را نشان می دهند.

گزارش AMP در سرچ کنسول

گزارش یا پیغام رنگ سبز Valid:

در گزارش AMP این صفحات به رنگ سبز هستند و نشان دهنده این است که صفحه AMP شما خطایی ندارد و استانداردهای لازم را جهت دسترسی سریع به صفحات موبایل دارید.

گزارش یا پیغام رنگ زرد Valid With Warning:

مشاهده این گزارش در صفحات AMP نشان دهنده این است که کاربران می توانند محتوای صفحه را ببینند و امکان دسترسی به صفحه AMP وجود دارد. مشکل این است که بعضی از المان ها درست به کار گرفته نشدند و گوگل نسبت به آن ها، جهت هشدار، پیام ارسال می کند تا آن ها را بهبود دهید.

گزارش یا پیغام قرمز رنگ Error در گزارش AMP:

در سرچ کنسول گوگل این خطاها به رنگ قرمز نمایش داده می شوند و بسیار مهم هستند. وجود این خطاها به این معنی است که کاربران دسترسی به صفحه ندارند و صفحه AMP استاندارد نیست. در صفحه گزارش خطای AMP گوگل وبمستر تولز از قسمت جزئیات می توانید گزارشات و خطاها را ببینید. این خطاها شامل موارد زیر است:

خطای URL marked noindex:

صفحات AMP، متاتگ noindex دارند و این خطا نشان دهنده این است که امکان ایندکس شدن صفحه amp به گوگل داده نشده است.

خطای Blocked by robots.txt:

وقتی به وسیله robots.txt دسترسی به صفحات amp برای موتورهای جستجوی گوگل محدود شده باشد، این خطا رخ می دهد.

خطای Canonical points to invalid URL:

اگر صفحه کنونیکال به آدرس اشتباه اشاره کند، این خطا دیده می شود. در اصل در فرمت آدرس صفحه AMP خطایی ایجاد شده است.

خطای Image size smeller than recommended size:

اگر در صفحات AMP از تصاویر با اندازه کوچک استفاده کنید، این خطا نمایش داده می شود.

خطای Server error(5xx):

هنگامی که در وب سایت; سرور در دسترس نیست; در نتیجه گوگل هم به صفحه amp دسترسی ندارد و این خطا ظاهر می شود.

خطای Referenced AMP URL isnot an AMP:

هنگامی که صفحات با عنوان amp علامت گذاری می شوند ولی استانداردها و ویژگی صفحات amp را نداشته باشند، این خطا نمایش داده می شود.

خطای unavailable-after data for this page has expired:

استفاده از متاتگ تاریخ گذشته خطunavailable-after در صفحات amp سرچ کنسول گوگل باعث ایجاد و نمایش این خطا می شود.

خطاهای دیگر پیغام رنگ قرمز شامل موارد زیر است:

  • خطای Amp-story canonical error: اگر صفحه ای به استوری AMP ارجاع داده شود و با نسخه amp متفاوت باشد، این خطا در گزارش AMP سرچ کنسول گوگل دیده می شود.
  • خطای Content mismatch-missing embedded video: در صفحات AMP اگر از ویدئو استفاده شود و به دلیل زیاد بودن حجم آن نمایش داده نشود، این خطا ظاهر می گردد.
  • خطای AMP page domain mismatch: هنگامی که دامنه مشخص شده برای صفحه AMP با دامنه وب سایت متفاوت باشد این خطا نمایش داده می شود.
  • خطای Crawl issue: هنگامی که امکان بررسی صفحه و گزارش AMP توسط گوگل وجود ندارد، این خطا ظاهر می شود.
  • خطای URL not found(404): وقتی صفحه amp وجود نداشته باشد این خطا ظاهر می شود.

جهت رفع خطاها در گزارش AMP بهترین کار این است که بر روی ارورها تمرکز کنید و آن ها رفع و باگ گیری کنید. از اطلاعات پایین جدول amp که در مورد نحوه بر طرف کردن خطاها است، استفاده کنید. بعد از رفع خطاها بر روی گزینه بازبینی کلیک کنید تا اعتبار سنجی صفحه را به دست آورید.

جمع بندی

در این مقاله شما را با صفحات و گزارش AMP آشنا کردیم که با کمک و فعال سازی آن بر روی وب سایت وردپرس خود، می توانید تجربه کاربری بر روی موبایل را برای کاربران بهبود دهید. بالا بودن سرعت لود صفحات بر روی گوشی موبایل به باقی ماندن کاربران در وب سایت شما، افزایش نرخ کلیک و دریافت رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل کمک می کند. اگر تخصص کافی در این زمینه را ندارید؛ می توانید از متخصصین و کارشناسان مجرب تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره بازاریابی در اصفهان؛ مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان و مشاوره سئو سایت در اصفهان است، کمک بگیرید. همچنین می توانید با مراجعه به وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد; از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد; جهت رشد و توسعه وب سایت کسب و کار خود بهره ببرید.