منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 9 دقیقه

در این محتوا سعی می‌کنیم بهترین زبان برنامه‌ نویسی را پیدا کنیم. برای این کار بهتر است به بررسی زبان‌های برنامه‌نویسی بپردازیم. لازم است بدانیم هر زبان برنامه‌نویسی نکات مثبت و منفی دارد. ما در اینجا سعی می‌کنیم بیشتر این ویژگی‌ها را بررسی نماییم تا مقایسه کاملی صورت گیرد.این‌که کدام زبان برنامه‌نویسی بهتر است بستگی به شما و کسب‌وکارتان دارد.

در این مقاله سعی می کنیم بهترین زبان برنامه نویسی را پیدا کنیم. برای این کار بهتر است به بررسی زبان های برنامه نویسی بپردازیم. لازم است بدانیم هر زبان برنامه نویسی نکات مثبت و منفی دارد. ما در اینجا سعی می کنیم بیشتر این ویژگی ها را بررسی نماییم تا مقایسه کاملی صورت گیرد. در عصر حاضر موضوعات زیادی درباره مقایسه زبان های برنامه نویسی وجود دارد. در ابتدا بهتر است شرایط کسب و کار و استراتژی شرکت خود را بررسی کنید تا بتوانید زبان مورد استفاه و بهترین گزینه را برای خود پیدا کنید.

برنامه نویس کیست؟

در واقع به کسی که برای ساخت انواع بازی و وب سایت دستور العمل هایی را می نویسد که به کامپیوتر روش اجرای این بازی ها و وب سایت ها را اعمال کند برنامه نویس می گویند. این دستورالعمل ها شامل یک سری کد است که زبان انسان را به زبان قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل می کند و به قسمت های کوچکی تقسیم شده تا به سادگی اجرا گردد. پس می توان گفت یک برنامه نویس در اصل، کد نویسی می کند.

زبان برنامه نویسی چه کاری انجام می دهد؟

  1. زبان برنامه نویسی کاری را که سیستم باید انجام دهد به سیستم اعمل می کند.
  2. سپس کد زبان انسان را به زبان قابل درک برای کامپیوتر تبدیل می کند. .
  3. کامپیوتر کد دریافت شده را اجرا می کند تا برنامه خواسته شده خروجی شود.

کدنویسی و برنامه نویسی

کد نویسی چیست؟

تعداد زیادی زبان برنامه نویسی وجود دارد. ولی باید دانست که کار همه زبان های برنامه نویسی یکی است. در اصل کد نویسی فرایند استفاده از زبان برنامه نویسی است. این گونه است که به کامپیوتر گفته می شود چه کاری باید انجام دهد. هر خط کد مساوی یک کار کامپیوتر است. در هر سند یک سری کد وجود دارد که به مجموع این کدها اسکریپت می گوییم. برای هر کار مشخص یک اسکیریپت طراحی شده است. هنگامی که شما در اینستاگرام هستید و مطلبی را لایک می کنید در واقع یک اسکرابت که از چشمان شما پنهان است در حال اجراست. اغلب مردم بر این باورند که کامپیوتر ها کاری را انجام می دهندکه از آن ها خواسته می شود. این مسئله شاید ساده به نظر برسد ولی خیلی سخت است زیرا یک برنامه نویس باید تمام دستورات را کامل و بدون نقص بنویسد و به رایانه بدهد.

ساختار وب‌سایت

وب سایت از قسمت ظاهر وب سایت و عملیات اجرایی تشکیل می شود که می توان با دو زبان HTML,CSS این کار را انجام داد. البته این دو زبان جز زبان های برنامه نویسی محسوب نمی شوند. بلکه از زبان های نشانه گذاری می باشند. در اصل وظیفه این زبان ها نمایش دستورات است. HTML کلا ساختار صفحات وب راتشکیل می دهد و CSS هم نوشته ها، رنگ ها و کلا عناصر ظاهری را تشکیل می دهد.

از زبان های برنامه نویسی برای به وجود آوردن روابط کاربری استفاده می شود. زبان هایی مانند: جاوا اسکیریپت. اما وظیفه سرور انجام پردازش و محاسبات و عملیات دیگر بر روی داده ها است. مثلا: دکمه ای در سایت به نام ثبت نام داریم، کدهای سمت کاربر ظاهر این دکمه را تشکیل می دهد. اما کدهای سمت سرور اطلاعات ورودی را چک می کند و سپس پایگاه داده این اطلاعات را ذخیره می کند.

موثرترین عوامل در انتخاب بهترین زبان های برنامه نویسی

سادگی کاربر ، تکنولوژی مورد استفاده ، امنیت و سرعت اجرا، بازار کار، سرعت توسعه، نحوه پشتیبانی، بهینه بودن موتور جست وجو، کارایی و….

مقایسه ی زبان های برنامه نویسی تحت وب

1- زبان برنامه نویسی HTML

این زبان برنامه نویسی یک زبان نشانه گذار که برای اولین بار وارد بازار شد تا مقالات به اشتراک گذاشته شود. اماHTML را نمی توان به عنوان یک زبان برنامه نویسی تحت وب به شمار آورد. برای ساخت صفحات وب از این زبان می توان استفاده کرد. HTML در طراحی صفحات وب بسیار پر کاربرد است. با تمام سادگی این زبان، زبانی استاندارد برای وب است. برای نشان دادن کدها به کاربر، همه ی کدهای سمت سرور باید به HTML تبدیل گردد.

کامپایلر وظیفه این کار را به عهده دارد. Tag وظیفه جدا سازی دستورات طراحی شده را به عهده دارد. این وظیفه تگ ها است که مشخص کنند در هر قسمت صفحه وب چه عنصری باشد و مرور گر آنها را چگونه اجرا کند. هنگامی که تگ مربوط به یک عنصر نمایش داده می شود مرورگر المان مربوط به آن تگ را نمایش می دهد. یادگیری HTML بسیار ساده است.

2- زبان برنامه نویسی CSS

HTML در سالها قبل به وجود آمد. و این امر کاملا بدیهی است که نتواند عناصر و روش ها ی جدید را پشتیبانی کند. به عبارت دیگر HTML نمی تواند عناصر جدیدی را که به وجود آمده ایجاد کند. این زبان برای به وجود آوردن المان های جدید در وب سایت پیشرفته نیست. به همین دلیل زبان جدیدی به وجود آمد تا نواقص HTML را بپوشاند و آن زبان CSS بود. CSS کنترل کننده تگ های HTML است و طراحان به این وسیله به تگ ها استایل جدید می دهند. جلوه های بصری را با استفاده از CSS اضافه کرد. و این قابلیت در آن وجود دارد که با طراحی استایل یک صفحه می توان آن را به تمام صفحات اعمل کنیم.

3- زبان برنامه نویسی CMS

CMS به امکاناتی که شرکت های طراحی سایت برای کاربران در راه اندازی وب سایت بر روی فضای میزبان قرار داده اند گفته می شود. با داشتن این امکان کاربران می توانند کابران می توانند تغیرات زیادی بر روی وب سایت خود اعمال کنند. اگر به برنامه نویسی تحت وب آشنایی ندارید این بهترین گزینه شماست و می توانید با این زبان به راحتی سایت خود را مدیریت کنید. شرکت های زیاد و خوبی در زمینه طراحی سایت کار می کنند، این شرکت ها از امکانات خوب CMS در وب سایت خود و مدیریت فضای میزبان استفاده می کنند تا ما راحت بتوانیم از این فضا بهره ببریم.

  • فواید استفاده ازCMS چیست؟
  1. بدون دانستن برنامه نویسی های تحت وب می توانید وب سایت طراحی کنید.
  2. تغییر محتویات وب سایت با ایجاد امکانات و به صورت آنلاین
  3. ایجاد ارتباط با کاربران
  4. ایجاد سطح های مختلف دست رسی به وب سایت برای مدیران
  5. بهره بردن از ابزارهایی که روی وب سایت قرار دارد.
  • امروزه 4 شرکت معروف در زمینه ارائه CMS فعالیت می کنند
  1. Word press
  2. Joomla
  3. PHP nuke / fusion
  4. ASP.net nuke

بخش های یک CMS چیست؟

یک CMS دارای دو بخش است. بخش جلویی(Fronted)، قسمتی که کاربران آن رامی بینند با همان قسمت خروجی. این قسمت نمای اصلی و صفحه اصلی سایت را در بر دارد . کاربران با این قسمت سر و کله می زنند. بخش پشتی(Backend)، بخشی که می توانیم به کمک آن خروجی را به بخش جلویی بفرستیم یا همان بخش مدیریتیCMS را می گوییم.

ASP.NET MVC چیست؟

MVC مخفف سه کلمه می باشد و هر کدام از این کلمات معنا و کاربردی دارند، که به بررسی آنها خواهیم پرداخت. این سه کلمه
Model ، View و Controller هستند.
Model اصلی ترین قسمت MVC است و در MVC عملیات اصلی که بر روی داده ها انجام می شود مانند: ذخیره داد ها و یا تبدیل آنها به شی و همچنین بازیابی داده ها از بانک اطلاعاتی.
View قسمت دیگری از MVC است که در واقع UI برنامه را تشکیل می دهد UIهمان واسطه کاربری است. این قسمت نتایج عملیات را با ارتباط با دو قسمت دیگر Model و Controllerایجاد می کند.
Controller یک واسطه است. یعنی بین Model و View می باشد.

ASP.NET Core چیست؟

ASP.NET Core در اصل همان ASP.NET است. این زبان یرنامه نویسی دوباره طراحی شده است و تغییرات معماری در آن صورت گرفته است. Net Core توسط مایکروسافت تهیه شده است. در واقع یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است.

ویژگی های ASP.NET Core

  1. انعطاف پذیری بالا یعنی شما می توانید این زبان برنامه نویسی را توسط همراه یک افزونه در اپلیکشن قرار دهید یا به صورت مجزا آن را نصیب کنید.
  2. این زبان برنامه نویسی قابلیت نصب بر روی ویندوز، لینوکس، … را دارا می باشد. به این قابلیت، قابلیت چند سکویی نیز گفته می شود.
  3. این زبان برنامه نویسی قابلیت سازگاری با ، Xamarin و Mono و.Net Framework را دارد.
  4. Net Coreکاملا متن باز است.

وردپرس (WordPress) چیست؟

وردپرس یک مدیریت محتواست و برای افرادی که دوست دارند به صورت شخصی سایت راه اندازی کنند بسیار مناسب است. ورد پرس کاملا رایگان است و با زبان PHP نوشته می شود. با ورد پرس می توانید یک وب سایت راه اندازی کنید. کافی است یک سایت فروشگاهی را به صورت رایگان از ورد پرس دانلود کرده و نصب کنید. حالا می توانید سایت خود را با جزییات و امکانات کامل و طرح های دلخواه راه اندازی کنید. ورد پرس دو هدف اصلی دارد و یکی راحتی کاربر و دیگری استاندارد های جهانی است. وبلاگ نویسان ایرانی اولین استفاده کنندگان ورد پرس بودند.

امکانات وردپرس

در کل وردپرس برای نصب روی هاست طراحی شده است. اما شما می توانید وردپرس را به روش های مختلف روی کامپیوتر و لب تاب خود نیز نصب کنید. در وردپرس این امکان وجود دارد که ساعت مورد نظر خود را با توجه به ساعت جهانی تنظیم کنید. یکی دیگر از قابلیت های وردپرس این است که شما با فعال کردن gzip می توانید میزان پهنای باند خود را کاهش دهید.
اگر به دنبال طراحی سایت با وردپرس هستید و می خواهید در مورد مزایای وردپرس بدانید پیشنهاد ما این است حتما مقاله مزایای وردپرس چیست؟ را در ایکاد مطالعه کنید.

نصب و به روز رسانی

شما در کمتر از 5 دقیقه می توانید وردپرس را نصب کنید و در کمترین زمان آن را به روز رسانی کنید. این کار در وردپرس از نظر سادگی و سرعت بسیار ساده است.

زبان برنامه نویسی جوملا (Joomla)

اگر می خواهید یک وب سایت انتشار دهید این زبان بسیار مناسب است. باید بدانید زبان برنامه نویسی در جوملا php است. اگر مهارتی در برنامه نویسی ندارید و می خواهید وب سایتی را برای خود راه اندازی کنید این زبان بهترین گزینه است. شما میتوانید انواع عکس و فیلم را در این سیستم منتشر کنید. یکی دیگر از قابلیت های این سیستم امکان ویرایش و انتشار محتوا است. زبان جوملا پشتیبانی رایگان دارد.

آیا شما جوملا را برای طراحی سایت خود می خواهید؟

شما می توانید خدماتی را که برای وب سایت خود در نظر گرفته اید با استفاده از cms جوملا پیاده سازی کنید. با این کار دیگر نیاز به صرف هطینه های زیاد نیست. فقط با دانلود نرم افزار جوملا می توانید از قالب های آن که در بسیاری از سایت ها نیز موجود است استفاده کنید و سپس به پیکر بندی و تنظیم کسب و کار خود پردازید. شما برای این کار هزاران آموزش در اختیار دارید که در سایت های مختلف در اختیار شما قرار گرفته است. دست شما در این نرم افزار برای شخصی سازی بسیار باز است.

امکانات جوملا

  1. صد در صد رایگان در اختیار شما قرا می گیرد
  2. نصب آن بسیار آسان است
  3. بسیار انعطاف پذیر می باشد
  4. مدیریت وب سایت وپشتیبانی از چندین زبان را داراست
  5. مدیریت مقالات.

چرا از جوملا استفاده کنیم؟

اگر از دانش برنامه نویسی بهرمند نیستید اصلا جای نگرانی نیست. زیرا با جوملا به راحتی می توانید سایت خود را مدیریت کنید. نگران کاربران نباشید جوملا بسیار ساده و کاربرپسند است. امکانات جوملا زیاد است و کاربران در هر سطحی حتی مبتدی می توانند از آن استفاده کنند.

زبان برنامه نویسی پی اچ پی (Php)

این زبان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت است. این زبان برای برنامه های تحت وب طراحی شد. این زبان محبوبیت زیادی دارد و یک زبان متن باز است. اصلا نگران یادگیری نباشید خیلی آسان و ساده است. مناسب ترین زبان برای برنامه نویسانی است که در ابتدای کار خود هستند. وب سایت هایی مانند ویکی پدیا و فیسبوک از این زبان استفاده کرده اند. این زبان در ایران نیز بازار خوبی را به خود اختصاص داده است. Php های آماده زیادی وجوددارد کهشما به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید. کافی است آنها را دانلود کرده و سپس نصب کنید.

مزیت های زبان PHP

اگر شما با بقیه ی زبان های برنامه نویسی سمت سرور آشنا باشید، این را می دانید که PHP مزیت های زیادی دارد از جمله:

  1. مطابقت آن با ویندوز و لینوکس
  2. منبع آموزشی فروان برای یادگیری
  3. استفاده گسترده در صنعت
  4. رایگان بودن و بودن php های آماده
  5. یادگیری آسان

چه کارهایی می توانید با PHP انجام بدهید؟

  1. می توانید صفحات و فایل های پویا تولید نمایید.
  2. می توانید فایل های خود را بر روی سرور ایجاد کنید، بخوانید و بنویسید.
  3. می توانید داده ها را از یک فرم وب مانند اطلاعات کاربر، ایمل و اطلاعات کارت اعتباری و چیزهای دیگر را جمع آوری کنید.
  4. می توانید برای کاربران وب سایت ایمیل ارسال کنید.
  5. می توانید اطلاعات را در پایگاه داه خود ذخیره، حدف و تغییر دهید.
  6. می توانید دسترسی غیر مجاز را به سایت محدود کنید.
  7. می توانید داده ها را برای انتقال از طریق اینترنت رمز گذاری کنید.

شما با نصب یک php آماده می توانید تمام این مزایا را در اختیار داشته باشید.

زبان برنامه نویسی جاوا (Java)

یک زبان برنامه نویسی شی گراست و با توجه به کارایی بالا و سادگی آن قابلیت آن را دارد که برای توسعه ی اپیلیکیشن ها ی اندروید و اپیلیکیشن های وب از این زبان برنامه نویسی استفاده شود. زبان جاوا بهترین زبان برنامه نویسی برای موارد بیان شده است. باید دانست این زبان بسیار قدرتمند است و پویایی، کارایی بالایی دارد.

نقاط قوت جاوا:

  1. یادگیری جاوا آسان و ساده و به طور رایگان در اختیار شما قرار می گیرد.
  2. یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا می باشد.
  3. زبان برنامه نویسی پویا است و بسیار کارایی دارد.
  4. زبان برنامه نویسی قدرتمند و متن‌باز است و خطا در آن بسیار کم است.
  5. وجود تعداد بسیار زیادی از کتابخانه‌های متن‌باز را دارا است.

نقاط ضعف جاوا :

  1. جاوا زبان برنامه نویسی پر هزینه ای است که این هزینه برای مدیرت حافظه به کار می رود.
  2. برای ساخت ساختارهای با کیفیت باید قالب هایی وجود داشته باشد و به خاطر عدم وجود این قالب ها در جاوا بعضی در ساخت بعضی از ایت ساختارها مشکل ایجاد می شود.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript)

یک زبان همه کاره است که در بین برنامه نویسان محبئبیت زیادی دارد و بهترین کاربرد جاوا اسکیریپت در توسعه بازی ها است و می توان در توسعه اپیلیکیشن های موبایل و دسکتاپ نیز از آن استفاده نمود. اگر برنامه نویس هستید یاد گیری این زبان را به اولویت های خود بیفزایید زیرا این زبان بسیار پر کاربرد است. در ضمن این که بسیار ساده و به زبان ما بسیار نزدیک است.

نقاط قوت جاوا اسکریپت:

  1. زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت بسیار سریع می باشد، به گونه‌ای که می‌تواند به سرعت در مرورگر سمت کاربر اجرا گردد.
  2. یادگیری جاوا اسکریپت نسبتا آسان و برای برنامه نویسان بسیار پرکاربرد می باشد.
  3. این زبان برنامه‌نویسی می‌تواند به خوبی با دیگر برنامه‌ها کار کند.
  4. جاوا اسکریپت که می‌توانند در صفحات وب خاصی اجرا گردد و پشتیبانی شود.

نقاط ضعف جاوا اسکریپت:

  1. با ایجاد خطا در جاوا اسکریبت بسیار تشخیص خطا درآن مشکل است .
  2. در مرور گرهای قدیمی قابل استفاده نیست.

تشخیص بهترین زبان برنامه نویسی برای کسب و کار خودمان

در بالا با بسیاری از زبان های برنامه نویسی آشنا شدید و مزایا و معایب آنها را دانستید . حال این که کدام زبان برنامه نویسی بهتر است بستگی به شما و کسب و کارتان دارد. برای اینکه یک برنامه نویس حرفه ای شوید و بتوانید سایت خود را طراحی کنید باید گام به گام جلو بروید تا هم به خوبی آموزش ببینید و هم به زبان برنامه نویسی علاقه مند شوید.