منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 7 دقیقه

داشتن یک طراحی وب‌سایت خوب مهم است. این نکته حائز اهمیتی است که امروزه اکثر افراد فعال در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی می‌دانند. حضور تجارت شما در حوزه آنلاین می‌تواند شما را در کسب‌وکارتان پایدار کند یا باعث شود شما در تجارت خود شکست بخورید. طراحی یک وب‌سایت خوب بر تجربه کاربری و نتیجه نهایی برای جذب مخاطب بسیار مؤثر است.

طراحی وب‌سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. وب‌سایت شما بر درک مخاطب از برند شما تاثیرگذار است. با نمایش وب‌سایت شما برای مخاطبان، آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که آیا سایت شما برای آن‌ها مفید است و در سایت شما می‌مانند. اگر طراحی سایت شما مناسب نباشد مخاطبین شما سریعا سایت را ترک کرده و به سایت رقبای شما رجوع خواهند کرد. اولین بازدید مشتری از سایت شما، اولین تصویر از برند و محصولات شما را ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند.

بازدیدکنندگان سایت در عرض چند ثانیه در مورد شما تصمیم‌گیری می‌کنند. شما در طراحی سایت خود باید تلاش کنید تاثیر مثبتی از خود بر مشتریان بگذارید. ظاهر سایت شما باید به‌روز باشد، یک سایت قدیمی جذابیتی برای افراد ندارد. اگر سایت شما منسوخ‌شده باشد و مدت زیادی از به‌روزرسانی آن گذشته باشد باعث می‌شود مخاطب شما برداشت منفی از کسب‌وکار شما داشته باشد. همین علت موجب می‌شود مشتریان خود را از دست بدهید و شکست در کسب‌وکار آنلاین را تجربه کنید.

اهمیت طراحی وب‌سایت چیست؟

تابه‌حال با وب‌سایتی مواجه شده‌اید که طرح آن مربوط به چند سال گذشته است؟ و از آخرین به‌روزرسانی آن سال‌ها گذشته باشد؟ چنین سایتی ازنظر کاربران منسوخ‌شده است و کاربر کمتر از یک ثانیه این سایت را ترک خواهد کرد. بهینه‌سازی و به‌روزرسانی پیوسته و مداوم وب‌سایت شما کلید اصلی ماندگار شدن وب‌سایت کسب‌وکار آنلاین شما در بین مخاطبین است.

وب‌سایت شما نشان‌دهنده حضور آنلاین کسب‌وکار شماست. طراحی وب مناسب ازاین‌جهت مهم است که شما باید با در نظر گرفتن مشتریان خود طراحی وب‌سایت را انجام دهید. طراحی وب‌سایت شما باید به‌گونه‌ای باشد که کاربرپسند باشد. شما باید به‌روزرسانی و بهینه‌سازی سایت خود را به‌طور مداوم و پیوسته انجام دهید. این‌گونه نیست که شما پس از یک‌بار به‌روزرسانی سایت، آن را رها کنید. شما باید دائماً مطالب و محتوای سایت خود را به‌روز کنید. طراحی و جذابیت گرافیکی آن را به‌روز نگه‌دارید.

شما باید از این مسئله اطمینان حاصل کنید که، کاربر در وب‌سایت شما تجربه کاربری خوبی داشته است. طراحی وب‌سایت شما باید با توجه به نیازهای مخاطبین شما باشد. همه اطلاعات ساده و در دسترس کاربر باشد. طراحی وب‌سایت شما باید کاربرپسند باشد. برای طراحی وب‌سایت حرفه‌ای خود باید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما از طریق دستگاه‌های دیگر نظیر مرورگرها و سیستم‌عامل‌های موبایل و تبلت قابل‌مشاهده باشد. وب‌سایت شما باید بدون در نظر گرفتن تعداد بازدیدکننده باید به‌درستی کار کند. در ترافیک‌های بالا نباید مدت بارگذاری وب‌سایت شما طولانی باشد. در این مقاله ما به چندین نکته که برای طراحی وب‌سایت اهمیت دارد اشاره می‌کنیم.

چند نکته مهم در طراحی وب‌سایت

  • تصویر برند

تصویر برند شما اولین نکته‌ای از شما در ذهن مخاطب نقش می‌بندد. تصویر برند شما باید ارزش‌های و اهداف شرکت شما را به‌صورت یک لوگو به مخاطب نمایش دهد. هر آنچه شما در طراحی وب‌سایت خود از آن استفاده می‌کنید هویت برند شما را تشکیل می‌دهند. رنگ، فونت و نوع قلم، تصاویر زیبایی وب‌سایت مربوط به هویت برند شما هستند. اولین برداشت مخاطبین از وب‌سایت شما بسیار مهم است. شما باید در انتخاب جزییات وب‌سایت خود دقت کنید و آن‌ها را ثابت نگه‌دارید.

  • انتخاب رنگ

بسته به اینکه تجارت شما در چه حوزه‌ای است، شما باید برای کسب‌وکار و معرفی محصولات خود در وب‌سایت، یک رنگ برای برند خود انتخاب کنید. وب‌سایت شما هرکدام از انواع وب‌سایت باشد، چه وب‌سایت شرکتی یا وب‌سایت حرفه‌ای، رعایت این نکات در طراحی وب‌سایت تاثیرگذار است. اگر شما کسب‌وکاری دارید که حال حاضر دارای لوگو و رنگ‌بندی و سایر عناصر مختص به برند شماست، می‌توانید از همین مشخصات شناخته‌شده برند و محصولات خود در طراحی وب‌سایت نیز استفاده کنید. اگر شما کسب‌وکاری نوپا دارید، می‌توانید از ابتدا، بسته به اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت دارید برای معرفی برند خود یک رنگ مناسب انتخاب کنید. به‌طور مثال رنگ مشکی نشان‌دهنده کیفیت محصولات و رنگ آبی نشان‌دهنده اعتماد در کسب‌وکار شماست.

  • چیدمان عناصر وب‌سایت

چیدمان ساده و تمیز! این بهترین نمایش از کسب‌وکار شما در طراحی وب‌سایت است. چیدمان عناصر باید به نحوی باشد که مهم‌ترین قسمت‌ها  نظر مخاطب را به خود جذب کند. این‌یک قاعده کلی است. اغلب افراد فکر می‌کنند هر چه گزینه‌های بیشتری در اختیار بازدیدکنندگان سایت قرار دهند، دسترسی راحتی را برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند. اما در اصل این‌گونه نیست. با قرار دادن گزینه‌های بسیار در طراحی وب‌سایت، بازدیدکنندگان شما در انتخاب گمراه می‌شوند و  مدت زمان تصمیم‌گیری آن‌ها برای اینکه کدام قسمت از سایت به درخواست آن‌ها مربوط می‌شود به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

شما باید در طراحی سایت اولویت را مخاطبان خود قرار دهید. مخاطبان شما از سایت شما چه می‌خواهند. طراحی  وب‌سایت شرکتی شما و چیدمان عناصر باید مطابق اولویت مخاطبین شما باشد. تعداد گزینه‌هایی که در منوهای کشویی قرار می‌دهید باید دسترسی به آنچه مخاطبین نیاز دارند را سهولت ببخشد. کاربران برای پیدا کردن یک هدف به وب‌سایت شما آمده‌اند. اگر در طراحی وب‌سایت از عناصر فانتزی و گرافیک بیش از اندازه استفاده کنید، آن‌ها از هدف خود منحرف می‌شوند. طراحی وب‌سایت، هرچه ساده‌تر باشد بهتر است.

همین حالا وب‌سایت خود را مرور کنید. آیا اطلاعاتی وجود دارد که در طراحی وب‌سایت نیازی به وجود آن نباشد؟ این اطلاعات را حذف کنید. این کار باعث می‌شود کاربر هنگام جست‌وجو و پیمایش وب‌سایت، اطلاعاتی که نیاز دارد را با سرعت بیشتری پیدا کند. این کار همچنین موجب می‌شود شما یک وب‌سایت کاربرپسند داشته باشید و تجربه کاربری وب‌سایت را بالا ببرید. طراحی وب‌سایت ساده، ماندگارتر هستند. در طراحی وب‌سایت چندین چیدمان را طراحی و تست کنید. ببینید کدام طراحی بازدیدکنندگان را بیشتر جذب می‌کند.

  • نمونه‌ای از چیدمان وب‌سایت

در تصویر زیر; نمونه‌ای از طراحی وب‌سایت شلوغ; پر محتوا و به‌هم‌ریخته را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که مشخص است این طراحی; قابلیت استفاده را به‌شدت کاهش داده است. قالب سایت به‌هم‌ریخته طراحی‌شده است و جست‌وجو در آن را دشوار می‌کند.

طراحی وب‌سایت

طراحی وب‌سایتی که در پایین مشاهده می‌کنید; با قالب شبکه‌ای انجام‌شده است. عناصر به‌خوبی سازمان‌دهی‌ شده‌اند و سهولت استفاده از سایت قابل‌مشاهده است.

شما کدام چیدمان سایت را می‌پسندید؟

کدام طراحی سایت بهتر سازمان‌دهی شده است؟
طراحی سایت

  • استفاده از تصویر به‌جای متن‌های طولانی

با انتخاب تصاویر مناسب; می‌توانید مفاهیم را سریع‌تر به مخاطب انتقال دهید. با انتخاب تصاویر به‌صورت استراتژیک شما به‌جای بیان متن‌های طولانی; می‌توانید بازدیدکننده را سریع‌تر راهنمایی کنید. انتخاب دکمه‌های بزرگ رنگی مانند تماس با ما; خرید و یا فلش‌ها، مانند راهنمای سایت عمل می‌کنند. برای طراحی وب‌سایت موثر; شما باید از تصاویر باکیفیت و وضوح‌ بالا استفاده کنید. اما در استفاده از آن‌ها; زیاده‌روی نکنید که سرعت بارگذاری صفحه شما کند شود.

  • اهمیت زمان بارگذاری

تابه‌حال برای شما پیش آمده است که از چند ثانیه زمان بارگذاری یک سایت کلافه شده باشید؟

شما برای اینکه مشتریان ارزشمند خود را از دست ندهید چه راهکاری را اعمال می‌کنید؟

چطور سرعت سایت را افزایش می‌دهید؟

اگر بارگذاری وب‌سایت بیش از سه ثانیه طول بکشد; کاربران سایت را ترک خواهند کرد. یکی از راه‌های بهبود سایت; اندازه تصاویر شماست که باید بهینه شود. سعی کنید تصاویر با سایز و کیفیت مناسب انتخاب کنید. بارگذاری پرونده‌های بزرگ; زمان زیادی را هدر می‌دهد. سایت خود را چک کنید. سرعت بارگذاری وب‌سایت شما باید در همه سیستم‌عامل‌ها; در زمانی کمتر از چند ثانیه اتفاق بیفتد.

  • فونت

در طراحی وب‌سایت شما باید فونتی را انتخاب کنید که با رنگ پس‌زمینه‌ای که انتخاب کرده‌اید هم‌خوانی داشته باشد و روی رنگ پس‌زمینه سایت قابل‌مشاهده باشد. درانتخاب فونت وب‌سایت به مخاطبان خود دقت کنید. اگر یک وب‌سایت عمومی است باید فونتی انتخاب شود که هر فردی با هر سنی بتواند با آن ارتباط برقرار کند. اگر شما یک وب‌سایت با مطالب مربوط به بزگسالان دارید، اغلب ترجیح می‌دهند یک فونت خوانا مشاهده کنند. و اگر سایت شما مختص جوانان است می‌توانید از فونت جذاب و سرگرم‌کننده استفاده کنید. فونت در طراحی وب‌سایت نشان‌دهنده شخصیت برند شماست و اگر شما یک وب‌سایت حرفه‌ای را طراحی می‌کنید باید از یک فونت مناسب با کسب‌وکار و مخاطبین خود استفاده کنید. در اینجا مثالی از کسب‌وکار تجاری وجود دارد که با استفاده از فونت خلاقیت خود را طراحی وب‌سایت منعکس می‌کند.

طراحی سایت

  • قابلیت دسترسی وب‌سایت

طراحی وب‌سایت شما; باید امکان دسترسی تمام کاربران را فراهم کند. طراحان بسیاری از این موضوع; اطلاع ندارند و یا به آن اهمیت نمی‌دهند; اما این نکته حائز اهمیت است که شما طراحی وب‌سایت را طوری انجام دهید که افراد معلول نیز; بتوانند از آن استفاده کنند. اعمال این نکته در طراحی وب‌سایت موجب می‌شود; شما سایت را طراحی کنید که برای مخاطبین شما یک رابط کاربری قابل‌دسترسی را ایجاد کند.
امروزه بیشتر دسترسی‌ها به وب‌سایت‌ها طبق گفته Statista در سراسر جهان از طریق تلفن همراه است. بنابراین شما نیاز دارید طراحی وب‌سایت خود را به‌گونه‌ای انجام دهید که از تمام مرورگرها قابل‌دسترسی باشد. شما باید یک وب‌سایت ریسپانسیو داشته باشید. در طراحی یک وب‌سایت حرفه‌ای این نکته بسیار مهم است. طراحی وب‌سایت باید ریسپانسیو باشد تا به‌صورت خودکار در اندازه‌های مختلف برای مرورگر تبلت و تلفن همراه قابل‌رؤیت باشد.

  • پیمایش سایت

وب‌سایت شما باید درعین‌حال که به‌روز است ساده باشد. باید هر آنچه مخاطب نیاز دارد به‌سادگی در دسترس آن قرار گیرد. کاربر نباید در بین حجم انبوهی از اطلاعات، منوهای کشویی با گزینه‌های زیاد، عکس‌های بیش از اندازه گم شود. مخاطب باید بتواند هدفی که در نظر دارد را از سایت شما پیدا کند. پیمایش سریع و ساده یکی از نکات مهم در طراحی وب‌سایت است. با یک طراحی ساده و منظم شما می‌توانید توجه مخاطب را جلب کنید و مشتری را در سایت خود نگه‌دارید.

طراحی وب‌سایت

در سایت Airbnb یک طراحی بانظم و ساده را مشاهده می‌کنید که هر آنچه کاربر به آن نیاز دارد در صفحه اصلی پیدا می‌شود. این سایت اقامتگاه در مکان‌های مختلف را برای رزرو در وب‌سایت خود قرار داده است. کاربر به‌راحتی می‌توانید به محل موردنظر خود در Airbnb برسد. در قسمتی از سایت تجربیات در این اقامتگاه‌های Airbnb قرار دارد. شما می‌توانید با جست‌وجو در سایت گزینه‌های بیشتری نیز در Airbnb پیدا کنید. همه این‌ها را می‌توان از طریق صفحه اصلی انجام داد. یک نوع طراحی تمیز و ساده برای همه آنچه شما نیاز دارید تا پیدا کنید.

نتیجه

طراحی وب‌سایت خوب برای تأثیرگذاری بر روی مشتری بسیار مهم است. در این مقاله به اهمیت طراحی وب‌سایت اشاره کردیم. اگر قصد طراحی وب‌سایت شرکتی دارید، حتما به دنبال طراحی وب‌سایت کاربرپسند و قابل‌دسترسی باشید. اگر به دنبال طراحی سایت برای کسب و کار خود می گردید، می توانید با شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد اصفهان تماس بگیرید. اگر در حال حاضر یک وب‌سایت دارید آن را بررسی کنید. قابلیت دسترسی آن را بهینه کنید و هر آنچه در صفحه مازاد به نظر می‌رسد را حذف کنید. سعی کنید همیشه سایت خود را به‌روز نگه دارید تا تجربه کاربری بهتری داشته باشید. این باعث می‌شود مشتریان شما در وب‌سایت شما به‌راحتی هدف خود را پیدا کنند و موجب ارتقا کسب‌وکار شما خواهد شد.