منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

لینک های مخرب ویژگی ها و نشانه هایی دارند که باعث می شود تا راحت تر تشخیص داده شوند. برای اینکه وب سایت کسب و کار شما بک لینک های مخرب دریافت نکند، می توانید از ابزارهای پیشرفته برای شناسایی آن ها استفاده کنید.

دریافت اسپم و بک لینک های مخرب یکی از اتفاقات بدی است که یک وب سایت می تواند دریافت کند. لینک های مخرب ویژگی ها و نشانه هایی دارند که باعث می شود تا راحت تر تشخیص داده شوند. برای اینکه وب سایت کسب و کار شما بک لینک های مخرب دریافت نکند، می توانید از ابزارهای پیشرفته برای شناسایی آن ها استفاده کنید. برای حذف لینک های مخرب از ابزار disavow استفاده می شود که باید حتما نحوه کار با آن را بدانید و دانش کافی داشته باشید. زیرا کوچکترین اشتباه باعث پایین آمدن اعتبار وب سایت شما یا نابود شدن آن می شود. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره سئو سایت در اصفهان؛ مشاوره استارتاپ در اصفهان و مشاور طراحی سایت وردپرس در اصفهان است؛ به بررسی راه های حذف اسپم و لینک های مخرب در وب سایت می پردازیم.

بک لینک های مخرب

به بک لینک هایی که ارتباطی با وب سایت کسب و کار شما ندارند، بک لینک مخرب می گویند. استفاده از بک لینک در وب سایت ها کمک می کند اعتبار دامنه وب سایت افزایش یابد و در صفحه نتایج گوگل، وب سایت جایگاه خوبی داشته باشد. هنگام استفاده از بک لینک ها توجه داشته باشید مناسب و مرتبط با وب سایت شما باشند، تا تاثیر مثبتی بر روی وب سایت بگذارند. جذب بک لینک از وب سایت های معتبر مهر تایید بر مفید بودن وب سایت شما است. بک لینک های بد بسته به اینکه از چه وب سایتی دریافت می شوند انواع مختلفی دارند. در اصل کیفیت وب سایت لینک دهنده فاکتوری برای تمایز بک لینک های مخرب و خوب است. در ادامه شما را با بک لینک های بد آشنا می کنیم.

لینک های دریافتی از شبکه های لینک دهی:

به گروهی از وب سایت ها که با هدف ارائه تعداد زیادی لینک به وب سایت به یکدیگر متصل هستند را شبکه لینک دهی می گویند. اگر وب سایت شما از چنین شبکه ای لینک دریافت کند، موتور جستجوی گوگل آن را فعالیت مشکوک در نظر می گیرد و بک لینک مخرب تشخیص داده می شود.

از نظرات وبلاگ لینک دریافت شود:

یکی از انواع بک لینک های مخرب دریافت لینک از نظرات وبلاگ است. این نظرات حاوی لینک هایی مربوط به وب سایت هستند و به عنوان نوفالو علامت گذاری می شوند. در نتیجه از ایندکس شدن آن ها در گوگل جلوگیری می شود و تاثیر منفی بر روی وب سایت شما دارد.

لینک های حاشیه وب سایت:

لینک هایی که در تمام صفحات وب سایت مانند نوار وضعیت، پاورقی و سربرگ قرار می گیرند، جزء بک لینک های مخرب هستند. به جای بک لینک های زیاد از یک دامنه کم اعتبار، داشتن یک بک لینک از دامنه معتبر برای وب سایت تاثیرات مثبت بیشتری دارد.

تاثیرات بک لینک های مخرب

استفاده از بک لینک ها در وب سایت ها بر روی سئوی وب سایت تاثیر مثبت می گذارند و نقش مهمی بر روی استراتژی های سئو دارند. اگر در وب سایت خود بک لینک های زیاد با کلمات کلیدی یکسان داشته باشید، باعث حساس شدن گوگل و فعال شدن فیلتر شناسایی اسپم و بک لینک های مخرب می شود. بک لینک های مخرب نشانه و ویژگی هایی دارند که شامل موارد زیر است:

  • نسبت لینک های فالو و لینک های نوفالو که اگر غیر طبیعی باشد، بک لینک بد است.
  • بررسی نسبت لینک ها به دامنه ها که باید متعادل باشد.
  • بررسی نام دامنه وب سایت
  • نبودن ارتباط بین وب سایت و بک لینک
  • انکر تکست های اسپم

آشنایی با این نشانه ها و ویژگی ها کمک می کند تا بتوانید به راحتی بک لینک های مخرب را شناسایی کنید و آن ها را از وب سایت خود حذف کنید. اگر در این رابطه دانش و اطلاعات کافی ندارید; می توانید از متخصصین مجرب تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد; که در حوزه مشاوره استارتاپ در اصفهان و مشاوره سئو سایت در اصفهان فعالیت می کنند; کمک بگیرید.

لینک اسپم:

اگز از نظر گوگل پیوند استفاده شده مصنوعی یا غیر طبیعی باشد، لینک اسپم شناخته می شود. بک لینک های مخرب از وب سایت با پیوند بد یا با کیفیت پایین ایجاد می شوند. این پیوندهای بد شامل موارد زیر است:

  • مزارع پیوند که پیوندها با هدف ایجاد لینک سئو از وب سایت ها ساخته می شوند.
  • وب سایت هایی که دارای محتواهای تکرای و کیفیت پایین هستند.
  • دریافت پیوندهایی که داخلی نیستند و مربوط به و سایت های خارجی است.
  • دریافت تعداد زیادی پیوند از یک وب سایت در بازه زمانی کوتاه

برای اینکه بتوانید اسپم ها و بک لینک های مخرب را از بین ببرید، می توانید از ابزارهای آنلاین در دسترس و از طریق دستی این کار را انجام دهید. حذف اسپم ها و بک لینک های بد به صورت دستی بهترین راه می باشد.

روش حذف بک لینک های مخرب

برای حذف و برطرف کردن بک لینک های مخرب ابتدا باید فهرست لینک های خارجی را در اختیار داشته باشید؛ تا بتوانید بعد از تشخیص مخرب یا بد بودن؛ آن ها را حذف کنید. ابزار سرچ کنسول گوگل؛ جزء ابزارهای رایگان گوگل است که برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی برای وب سایت و بررسی و آنالیز نحوه رشد وب سایت؛ مفید و کاربردی است. در کنار ابزارهای ahrefs و MOZ می توان از سرچ کنسول گوگل برای حذف بک لینک بد استفاده کرد. به دلیل اینکه دو ابزار اولی پولی هستند، در ایران بیشتر از سرچ کنسول استفاده می شود.

روند حذف بک لینک های مخرب:

برای disavow کردن بک لینک ها وارد سرچ کنسول می شوید و از فهرست سمت چپ بر روی Links کلیک می کنید. در صفحه باز شده سمت راست بر روی گزینه Export External Links کلیک و گزینه More Sample Links را انتخاب می کنید. یکی از فرمت ها را انتخاب و لیست لینک های خارجی سایت را دریافت می کنید. به صورت دستی تمام لینک ها بررسی می کنید و بر اساس جایگاه لینک، اعتبار وب سایت و غیره اگر اسپم یا بک لینک خراب بود، به صورت جداگانه در یک فایل txt قرار می دهید. که نکات ساخت فایل شامل موارد زیر است:

  • شروع هر آدرس با کلمه domain
  • نامی که برای فایل انتخاب می شود فارسی نباشد.
  • به صورت جداگانه آدرس هر لینک در یک خط قرار بگیرد.

برای نتیجه بهتر، آدرس دامنه وب سایت را در لیست قرار دهید. بعد از ایجاد فایل حاوی لینک مخرب یا اسپم، در ابزار Google Disavow Tool دامنه مورد نظر را انتخاب می کنید و گزینه upload را انتخاب و فایل ایجاد شده را آپلود می کنید.

جمع بندی

دریافت بک لینک از وب سایت های دیگر تاثیر خوبی در بالا بردن رتبه وب سایت دارد؛ اما اگر مخرب و بد باشند؛ علاوه بر آسیب رساندن به وب سایت؛ باعث کم شدن ترافیک ورودی هم می شوند. حذف بک لینک های مخرب از طریق ابزار سرچ کنسول گوگل و disavow انجام می شود. اگر در حذف بک لینک ها مشکل دارید؛ کارشناسان و متخصصین مجرب آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان و مشاوره سئو سایت در اصفهان است؛ می توانند به شما کمک کنند. همچنین می توانید از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد جهت توسعه و رشد کسب و کار خود کمک بگیرید.