منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

الگوبرداری برای تمام کسب و کارها این امکان را فراهم می کند تا محصولات، فرایندها و عملیات مجموعه خود را با مجموعه های دیگر مقایسه کنند. ابزار مدیریت کیفیت جامع که همان بنچ مارکینگ است با اندازه گیری خدمات، استراتژی ها، محصولات، برنامه ها، کیفیت و، سیاست ها باعث ارتقای عملکرد هر مجموعه و کسب وکاری می شود.

از بنچ مارکینگ یا الگو برداری برای ارزیابی عملکرد سازمان ها و کسب و کارها به صورت منظم استفاده می شود. الگوبرداری برای تمام کسب و کارها این امکان را فراهم می کند تا محصولات، فرایندها و عملیات مجموعه خود را با مجموعه های دیگر مقایسه کنند. ابزار مدیریت کیفیت جامع که همان بنچ مارکینگ است با اندازه گیری خدمات، استراتژی ها، محصولات، برنامه ها، کیفیت و، سیاست ها باعث ارتقای عملکرد هر مجموعه و کسب و کاری می شود.

الگو برداری علاوه بر اینکه در دنیای کسب و کار راه و روشی موثر برای پیشرفت ادامه دار و تثبیت آن است؛ به تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت هم کمک می کند. استفاده از ابزار و روش الگوبرداری در کسب و کارها اهمیت زیادی دارد و باعث سوق دادن کسب و کار به سمت موفقیت و سودآوری می شود. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد که در زمینه مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره سئو سایت دراصفهان فعالیت دارد؛ به بررسی مزایای بنچ مارکینگ می پردازیم.

بنچ مارکینگ چیست؟

به روش و ابزار مقایسه کسب و کار یا مجموعه خود با سایر کسب و کارها، بر اساس استراتژی های در نظر گرفته شده و عملکرد در بخش های مختلف را بنچ مارکینگ یا الگو برداری می گویند. این ابزار برای سنجش موفقیت مدیران کسب و کارها کاربردی و مفید است. کمک می کند تا اگر شکافی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد؛ شناسایی و نتیجه دلخواه حاصل شود. با توجه به اینکه هدف الگوبرداری مقایسه یک کسب و کار یا سازمان با رقبای اصلی آن است؛ برای رسیدن به نتیجه باید در زمان و شرایط درست انجام شود. شرایط مناسب شامل موارد زیر است:

  • زمان اندازه گیری بهره وری سازمان
  • زمان بهبود بخشیدن عملکرد سازمان
  • هنگام پیدا کردن راه حل برای توسعه کسب و کار
  • زمان انگیزه دادن به کارمندان

الگو برداری انواع محتلفی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

انواع بنچ مارکینگ:

استفاده از ابزار بنچ مارکینگ یا محک زنی برای کسب و کارها کاربردی است و انواع محتلفی دارد که شامل موارد زیر است:

مدل الگوبرداری استراتژیک:

در این نوع از روش محک زنی استراتژی هایی که باعث موفقیت کسب و کارهای دیگر شده است؛ بررسی می شوند. هرکدام از استراتژی ها که دارای نوآوری باشند؛ برای کسب و کار و موفقیت آن به کار گرفته می شوند. الگوبرداری استراتژیک در واقع با ایجاد نوآوری در فرایندهایی که باعث موفقیت دیگر کسب و کارها شده است; فعالیت کسب و کار شما را بهبود می بخشد. نتیجه این نوع از روش محک زنی ایجاد مزیت رقابتی ادامه دار است.

مدل الگوبرداری فرایند:

در این مدل از بنچ مارکینگ راهکارها و پیشرفت هایی که اجرای آن ها سریع تر و موثر تر است; بررسی می شود. با بررسی عملکردها، فرایند های خاص و بهترین مجموعه های موفق، بهترین کسب و کارها انتخاب می شوند. ناگفته نماند این مدل از روش محک زنی مزایای کوتاه مدت برای کسب و کار به همراه دارد.

مدل الگوبرداری عملکرد:

در این مدل از الگوبرداری با توجه به نوع فعالیت کسب و کار، محصولات و خدمات کسب و کارهای هم راستا، مقایسه انجام می شود. در این محک زنی خدمات، قیمت، کیفیت، ویژگی محصولات، نوع طراحی، قابلیت اطمینان و میزان رضایت مشتری مقایسه می شود. می توانید برای ارتقای جایگاه کسب و کار و بهبود محصولات خود از نتایج به دست آمده استفاده کنید.

مدل الگوبرداری رقابتی:

پر طرفدارترین و محبوب ترین نوع بنچ مارکینگ روش رقابتی است. همه فرایندها، محصولات و خدمات برای مقایسه انتخاب می شوند. در الگوبرداری رقابتی مقایسه بر روی منابع انسانی، بازاریابی و امور مالی هم انجام می شود. ناگفته نماند به دلیل محرمانه بودن این اطلاعات در سازمان ها امکان دریافت داده های غلط وجود دارد.

مدل الگوبرداری محصول:

هدف بررسی و مقایسه محصول کسب و کار رقیب است. با تهیه محصول رقیب جزئیات، نحوه عملکرد و ویژگی های آن را آنالیز و بعد از مقایسه با محصول خود; می توانید در تولید خود تغییراتی ایجاد کنید; تا محصول بهبود یابد.

مزایای استفاده از بنچ مارکینگ

برای اینکه بتوانید در کسب و کار اینترنتی و آنلاین خود به موفقیت برسید و با بازاریابی دیجیتال نتیجه دلخواه خاصل شود؛ می توانید از ابزار و روش بنچ مارکینگ استفاده کنید. بنچ مارک با نام های الگوبرداری و محک زنی هم شناخته شده که دارای مزایای زیر است:

  • قرار گرفتن مجموعه کاری یا کسب و کار اینترنتی و آنلاین در مسیر پیشرفت
  • افزایش وفاداری مشتریان و بالا رفتن میزان سود کسب و کار
  • ایجاد مزیت رقابتی برای برند کسب و کارها
  • کاهش هزینه ها
  • پیشرفت مداوم در مجموعه کسب و کار
  • برنامه ریزی و تعیین هدف برای رسیدن موفقیت

دلایل اهمیت روش الگوبرداری

بنچ مارکینگ تنها یک ابزار مدیریتی است وصاحبان کسب و کارها می توانند به عنوان یک راهنما از آن استفاده کنند. معیارهای این ابزار باید دارای داده های دقیقی باشند؛ تا در نهایت ارزیابی و مقایسه، نتیجه مثبت داشته باشد. استفاده از الگوبرداری در کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین اهمیت دارد. در ادامه مطلب از دیجیتال مارکتینگ ایکاد که مشاوره استارتاپ در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان است؛ شما را با دلایل اهمیت الگوبرداری آشنا می کنیم. دلایل اهمیت الگوبرداری شامل موارد زیر است:

  • افزایش و بالا رفتن عملکرد: در این فرایند بهره وری بهبود یافته باعث نتایج بهتر می شود و به کسب و کارها کمک می کند تا نتایج عالی به دست آورند.
  • همکاری داخل: الگوبرداری کمک می کند تا در کسب و کارها تیم سازی انجام شود و ایجاد رقابت داخلی عادلانه به نفع مجموعه و سازمان است.
  • پر کردن شکاف: ابزار و روش الگوبرداری کمک می کند تا صاحبان کسب و کارها و سازمان ها تصویر واضح تری از کم و کاستی ها داشته باشند . همچنین کمک می کند تا تغییرات لازم را ایجاد و برتری رقابت را برای خود ایجاد کنند.

جمع بندی

فراموش نکنید که استفاده از ترازوی مقایسه از مهمترین بایدهای پیشرفت هر کسب و کار است. استفاده از بنچ مارکینگ مشخص می کند جایگاه کسب و کار کنونی شما با جایگاهی که در نظر دارید؛ چقدر فاصله دارد. الگو برداری کمک می کند تا فرایند کسب و کار خود را بهبود دهید و همچنین کمک می کند تا با تعیین مراحل لازم برای رسیدن به هدف تان، به موفقیت بیشتری برسید.

در این روش با اندازه گیری عملکرد کسب و کار خود با دیگر کسب و کارها می توانید مشکلات خود را مرتفع سازید و به موفقیت برسید. دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ با حضور متخصصین مجرب در حوزه مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره سئو سایت در اصفهان و مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان فعالیت می کند. این آژانس برای رشد و پیشرفت کسب و کار شما; در پکیج دیجیتال مارکتینگ خود; جهت متمایز بودن برند و کار شما; مجموعه ای از فعالیت ها را در نظر گرفته است که می توانید از آن بهره مند شوید.