منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در حالت کلی به کدهایی که جهت کارایی بیشتر در وب سایت وردپرس قرار داده می شوند را اسنیپت می گویند. این کدها کمک می کنند تا به امکانات بیشتری دسترسی داشته باشید. هنگام اضافه کردن کدهای سفارشی باید دقت بالایی داشته باشید; تا اشتباهی رخ ندهد; زیرا کوچکترین اشتباه; باعث از دست دادن وب سایت وردپرس و عدم دسترسی می شود.

با اضافه شدن کدهای سفارشی به کدهای پایه وب سایت می توانید قابلیت های وب سایت وردپرس خود را افزایش دهید. در حالت کلی به کدهایی که جهت کارایی بیشتر در وب سایت وردپرس قرار داده می شوند را اسنیپت می گویند. این کدها کمک می کنند تا به امکانات بیشتری دسترسی داشته باشید. هنگام اضافه کردن کدهای سفارشی باید دقت بالایی داشته باشید; تا اشتباهی رخ ندهد; زیرا کوچکترین اشتباه; باعث از دست دادن وب سایت وردپرس و عدم دسترسی می شود.

قبل از اضافه کردن کدها از وب سایت خود یک بک آپ تهیه کنید، که می توانید از افزونه های پشتیبان گیر وردپرس استفاده کنید. اضافه کردن کد سفارشی به دو صورت استفاده از افزونه ها و دستی انجام می شود. در ادامه مطلب از وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره سئو سایت در اصفهان و مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان فعالیت می کند؛ شما را با مراحل اضافه کردن کدهای سفارشی در وردپرس آشنا می کنیم.

انواع کد سفارشی

کدهای سفارشی که قابلیت اضافه شدن به وب سایت وردپرس را دارند به دو دسته کدهای CSS و کدهای PHP تقسیم می شوند. هر کدام از این کدها را می توانید به صورت دستی یا با کمک افزونه به وردپرس اضافه کنید.

کد CSS:

از کدهای CSS جهت چینش عناصر صفحه و ظاهر وب سایت استفاده می کنند. می توانید طرح، رنگ، نوع نمایش و اندازه صفحه را در وب سایت به کمک کدهای سفارشی CSS انجام دهید. شناسایی این دسته از کدها بسیار راحت است. همیشه به صورت یک یا چند زوج ویژگی هستند که در یک سطر و سطرهای مرتبط بین کروشه {} قرار می گیرند.

.classname {
Color: #111111;
Background: #efefef;
Display: block;
}

در نسخه های بالای 4.7 وردپرس شما می توانید کدهای سفارشی CSS به وب سایت خود از قسمت مدیریت وردپرس اضافه کنید.

کد PHP:

انواع دیگر کدهای سفارشی که قابلیت اضافه شدن به وردپرس را دارند; کدهای PHP هستند; که اضافه شدن آن ها به وردپرس; عملکرد و کارایی وب سایت را افزایش می دهد. نسبت به کدهای CSS تشخیص و شناسایی آن ها کمی سخت و پیچیده است. اگر در راهنمای کدها گفته شده باشد که کدهای سفارشی به فایل function.php اضافه شوند، کدها از نوع PHP (مانند نمونه زیر) هستند.

The function﴿﴾ keword
Add_action ﴿﴾
Add_filter﴿﴾

مراحل اضافه کردن کدهای سفارشی به وردپرس

از کدهای سفارشی جهت افزایش قابلیت ها و عملکرد بهتر وب سایت وردپرس استفاده می شود. اضافه کردن کدها مراحلی دارد؛ که در ادامه مطلب از وب سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره استارتاپ در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان است؛ شما را با این مراحل آشنا می کنیم.

مرحله اول پشتیبان گیری:

برای اضافه کردن کدها به وردپرس قبل از انجام هر کاری باید از وب سایت خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید، تا در صورت به وجود آمدن خطا یا اشتباه راحت بتوانید به نسخه قبلی برگردید. همچنین می توانید کدهای وب سایت خود را در مکان دیگری کپی کنید.

مرحله دوم شناسایی و بررسی نوع کدها:

در این مرحله باید مشخص کنید کدهایی که قرار است به وردپرس اضافه شوند، از کدام نوع هستند. کدها می توانند از نوع CSS یا PHP باشند، که در بالا شما را با نحوه تشخیص آن ها آشنا کردیم.

مرحله سوم اضافه کردن کدها به وردپرس:

در این مرحله کدهای موردنظر از طریق سه روش به وب سایت وردپرس اضافه می شوند که هر کدامک ویژگی های خاص خود را دارند. این سه روش شامل موارد زیر است:

  • روش کاستومایز
  • روش چایلد تم
  • روش تمپلت فرزند

افزودن کد به وردپرس

به قطعه کدهای کوچک که برای افزایش عملکرد و قابلیت های وب سایت به وردپرس اضافه می شوند را کدهای سفارشی می گویند. برای اضافه کردن کدهای نوع CSS یا PHP می توانید از روش های دستی و افزونه ها استفاده کنید. در ادامه شما را با این روش ها آشنا می کنیم.

کدهای سفارشی در وردپرس

اضافه کردن کد CSS به روش کاستومایز:

در این روش به دلیل به روز بودن نسخه وردپرس، می توانید کدهای سفارشی CSS از طریق تم کاستومایز (Theme Customizer) به وب سایت خود اضافه کنید. در قسمت پیشخوان وردپرس بر روی گزینه Appearance کلیک کرده، سپس گزینه Customizerنمایان می شود. یک منوی عمودی در صفحه برای شما باز می شود که می توانید گزینه های سفارشی سازی را انتخاب کنید. برای اضافه کردن کدهای CSS گزینه Additional Css انتخاب می شود. مزیت این روش این است که ابزارWP Customizer می تواند خطاهای مربوط به کدهای CSS را بررسی و در صورت بودن اشتباه، پیغام خطا ارسال کند.

اضافه کردن کدهای سفارشی CSS به Child Theme:

یک روش حرفه ای برای اضافه کردن کدها به وردپرس استفاده از پوسته فرزند است; که از نظر ساختاری یک پوسته جداگانه است; اما تنظیمات و خصوصیات خود را از پوسته والد می گیرد. برای ایجاد تمپلت فرزند می توانید از روش دستی و افزونه ها استفاده کنید، که مطمئن ترین و راحت ترین روش استفاده از افزونه ها است. افزونه هایی که می توانید استفاده کنید Child Themify و Site Origincss است. ابتدا باید افزونه مورد نظر نصب و فعال شود. در این مقاله ما از افزونه Child Themify استفاده می کنیم. ابتدا در پیشخوان وردپرس از سربرگ Plugins گزینه Add New را انتخاب می کنید. افزونه Child Themify به منو Appearance یک زیر مجموعه یا زیر منو به نام Child Theme اضافه می کند. روی آن کلیک کرده و بعد از انتخاب تمپلت والد، برای تمپلت فرزند یک نام انتخاب می کنید.

بعد از ایجاد شدن تمپلت فرزند در سربرگ Appearance و منو Theme می توانید آن را ببینید. برای اضافه کردن کدهای سفارشی CSS از ویرایشگر تمپلت که در سربرگ Appearance قرار دارد، می توانید استفاده کنید. بر روی آن کلیک کرده؛ صفحه ای باز می شود؛، از منوی کشویی سمت راست گزینه Select theme to edit؛ تمپلت مورد نظر خود را انتخاب و بر روی گزینه Select کلیک می کنید. برای اضافه کردن کدها در سمت راست صفحه فایل Style.Css را انتخاب و کدها را به انتهای کدهای موجود و بعد از قانون @import اضافه می کنید و بر روی گزینه Update File کلیک می کنید، تا تغییرات اعمال و ثبت شوند.

اضافه کردن کد PHP به روش Child Theme:

برای اضافه کردن کدهای PHP به تمپلت فرزند تمامی مراحل نصب و فعال سازی افزونه مانند کدهای CSS است. فقط هنگام اضافه کردن کدها باید فایل functions.php انتخاب شود و کدها اضافه شوند. برای ثبت تغییرات Update File را کلیک کنید. اگر هنگام اضافه کردن کدها فایل خالی بود، تگ php?> را ابتدا اضافه کنید. این روش اضافه کردن کدهای PHP به روش تمپلت فرزند یک مشکل دارد. با اضافه شدن یک تمپلت جدید؛ قابلیت های که با اضافه شدن کد فعال شدند؛ از دست می روند.

اضافه کردن کدهای سفارشی PHP به کدهای PHP وردپرس:

در این روش می توان در پیشخوان وردپرس یک پلاگین دستی ایجاد کرد; که علاوه بر خطرات امنیتی برای وب سایت; زمان زیادی هم نیاز دارد. روش دیگر استفاده از پلاگین رایگان کد اسنیپت (Code Snippet) است. ابتدا در پیشخوان مدیریت وردپرس از طریق منو Plugin افزونه را نصب و فعال می کنید. بعد از نصب، گزینه Snippets به منوی پیشخوان اضافه می شود. کدهای موردنظر را در ویرایشگر Snippets Add New وارد کرده و برای انتخاب مکان اجرای کد، گزینه Run Snippert everywhere را انتخاب می کنید. بعد از وارد کردن عنوان و در صورت نیاز وارد کردن برچسب برای کد، بر روی گزینه Save Changes and Activate کلیک می کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

جمع بندی

کدهای سفارشی قابلیت های منحصر به فردی در اختیار شما قرار می دهند، تا بتوانید از رقبای خود متمایز باشید. هر کدام از روش های گفته شده دارای مزایا و معایبی هستند، که با توجه به آن ها باید بتوانید برای وب سایت وردپرس خود بهترین روش را انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین روش و اعمال تغییرات دلخواه می توانید از متخصصین مجرب تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد کمک بگیرید. آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ با فعالیت در زمینه مشاوره شبکه های اجتماعی در اصفهان؛ مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان، مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان و ارائه خدمات در پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ می تواند به شما در یادگیری مطالب به روز و تخصصی و ارتقا وب سایتان کمک کند.