منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر فایل های بارگذاری شده در وب سایت وردپرسی دارای حجم بالایی باشند؛ سرعت بارگذاری را کاهش می دهند. با توجه به اینکه فایل های استفاده شده در وب سایت نیمی از آن ها تصاویر هستند; استفاده از فرمت webp در وردپرس انتخاب درستی است.

استفاده از فرمت webp در وردپرس کمک می کند تا سرعت بارگذاری وب سایت بهبود پیدا کند. اگر فایل های بارگذاری شده در وب سایت وردپرسی دارای حجم بالایی باشند؛ سرعت بارگذاری را کاهش می دهند. با توجه به اینکه فایل های استفاده شده در وب سایت نیمی از آن ها تصاویر هستند; استفاده از فرمت webp در وردپرس انتخاب درستی است. فرمت webp علاوه بر بهینه سازی تصاویر و عکس ها، حجم آن ها را هم کاهش می دهد. توسعه دهندگان وب سایت ها و وبمسترها به دلیل اینکه کیفیت عکس ها کاهش پیدا نمی کند؛ از فرمت وب پی که تلفظ آن وِپی است؛ استفاده می کنند.

فرمت وب پی علاوه بر افزایش سرعت وب سایت وردپرسی، به بهبود تجربه کاربری و سئو وب سایت کمک می کند. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد که در زمینه مشاوره کسب وکار در اصفهان; مشاوره سئو سایت در اصفهان; مشاوره بازاریابی در اصفهان و مشاوره تبلیغات در اصفهان فعالیت می کند; به بررسی مزایای فرمت webp در وب سایت وردپرسی می پردازیم.

فرمت WebP چیست؟

به فرمت و پسوند ارائه شده توسط گوگل که با کمک آن وبمسترها و توسعه دهندگان وب می توانند با حفظ کیفیت تصاویر و عکس ها، حجم آن ها را کاهش دهند را فرمت webp می گویند. هدف اصلی از ارائه و استفاده از فرمت webp در وردپرس، افزایش سرعت بارگذاری تصاویر و عکس ها است. این افزایش سرعت علاوه بر اینکه عملکرد وب سایت وردپرسی را بهبود می دهد؛ تاثیر مثبت بر روی سئوی وب سایت و دریافت رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل می شود.

نوع فشرده سازی در فرمت وب پی متفاوت و خاص است که از دو نوع فشرده سازی Lossless و Lossy استفاده می کند. تمامی عکس ها و تصاویر از واحدهایی به نام پیکسل تشکیل شدند که مجموعه ای از پیکسل ها، تصاویر و عکس ها را ایجاد می کنند. هنگام فشرده سازی جهت کاهش سایز عکس ها، پیکسل های بین رنگ های مشابه حذف می شوند; بدون اینکه تاثیر منفی بر روی کیفیت عکس داشته باشند.

مرورگر های پشتیبانی کننده از فرمت webp:

فرمت webp در وردپرس کمک می کند تا اندازه فایل ها بین 25 تا 35 درصد کاهش پیدا کنند. نکته مهم که نباید فراموش شود این است که تصاویر با فرمت وب پی در مرورگرهایی که با آن سازگار هستند؛ قابل نمایش است. مرورگرهای سازگار با فرمت وب پی عبارتند از:

  • مرورگر فایرفاکس در موبایل و دسکتاپ
  • مرورگر اُپرا در موبایل و دسکتاپ
  • مرورگر کروم در موبایل و دسکتاپ
  • Edge

فرمت وب پی در مرورگر اینترنت اکسپلورر و سافاری پشتیبانی نمی شود. برای حل این مشکل طراحان وب سایت ها از افزونه های خوب وردپرس استفاده می کنند.

استفاده از تصاویر با فرمت webp در وردپرس:

با توجه به اینکه همه مرورگرها نمی توانتد تصاویر با فرمت webp را ساپورت کنند؛ از افزونه خاص استفاده می کنند. این افزونه های موجود تصاویر با فرمت webp در وردپرس را برای کاربرانی که با مرورگر سافاری وارد می شوند؛ نسخه اصلی تصویر که می تواند JPEG و دیگر فرمت ها باشد؛ به کاربر نشان می دهد.

افزونه های مناسب برای استفاده از تصاویر با فرمت webp در وردپرس

افزونه های زیادی برای استفاده از در وردپرس و نمایش سفارش وجود دارد که بهترین های آن ها عبارتند از:

افزونه Imagify:

یکی از افزونه های کاربردی در بهینه سازی تصاویر در ورپرس افزونه Imagify است. با کمک این افزونه، تصاویر با فرمت webp در وردپرس قرار می گیرند و هر زمانی که لازم باشد؛ از این فرمت خارج می شوند. کد API این افزونه را باید از وب سایت Imagify.io دریافت کنید. این افزونه می تواند تا حد زیادی عکس ها و تصاویر وب سایت وردپرسی را بهینه کند و بهترین سرعت وب سایت را داشته باشید.

افزونه ShortPixel:

یکی از افزونه های محبوب وردپرس که در بهینه سازی تصاویر و عکس ها از آن استفاده می شود; افزونه ShortPixel است. اگر به صورت رایگان این افزونه در وردپرس نصب کنید; ماهانه 100 عکس را پشتیبانی می کند. مزیت این افزونه این است که تصاویر قبلی را هم با فرمت webp در وردپرس به صورت اتوماتیک بهینه سازی و جایگزین می کند.

افزونه Optimole:

علاوه بر ویژگی های مشترکی که با دو افزونه دیگر دارد; افزونه Optimole می تواند در زمان واقعی اندازه عکس ها را برای کاربران تطبیق دهد.

علاوه بر افزونه های نام برده شده افزونه هایی دیگری برای تبدیل تصاویر فرمت webp در وردپرس وجود دارد که ما کاربردی ترین آن ها را نام بردیم. ویژگی های مشترک این افزونه ها شامل موارد زیر است:

  • تغییر اندازه عکس ها و تصاویر
  • ذخیره یک نسخه وب پی از تصاویر و عکس ها جهت نمایش در مرورگرهای سازگار
  • فشرده سازی وکاهش حجم تصاویر

نکته دیگری که می توانیم اضافه کنیم این است که برای تبدیل عکس به فرمت webp در وردپرس می توانید از نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ هم استفاده کنید که تصاویر با فرمت وب پی برای شما و قرار دادن بر بستر اینترنت آماده می کند.

مزایای استفاده از تصاویر با فرمت webpدر وردپرس

استفاده از فرمت webp در وردپرس مزایای خوبی دارد که در ادامه شما را با مهمترین مزایای آن آشنا می کنیم.

  • عملکرد بهتر وب سایت: به دلیل کم حجم تر و سبک تر بودن فرمت وب پی در مقایسه با دیگر فرمت ها، سرعت بارگذاری بالاتر می ورد و در نهایت باعث بهبود عملکرد وب سایت می شود.
  • نمایش عکس ها با کیفیت بالا: بدون اینکه وضوح و کیفیت عکس پایین بیاید؛ حجم عکس ها را کاهش و با سرعت بالا در وب سایت وردپرسی بارگذاری می کند.
  • در پهنای باند صرفه جویی می کند: استفاده از تصاویر با فرمت webp در وردپرس فضای پهنای باند وب سایت را آزاد و باعث بارگذاری محتوای بیشتری در وب سایت می شود.

علاوه بر موارد گفته شده دیگر مزایای فرمت وب پی عبارتند از:

  • بارگذاری تصاویر و عکس ها با سرعت بیشتر
  • کاهش ذخیره سازی داده ها
  • پشتیبانی از تصاویر مختلف
  • دارای تاثیر مثبت بر سئوی وب سایت وردپرسی و دریافت امتیاز بهتر از گوگل

از معایب فرمت webp می توانیم به پشتیبانی نکردن تمام مرورگرها از این فایل اشاره کنیم.

جمع بندی

استفاده از عکس ها و تصاویر با فرمت webp در وردپرس باعث افزایش سرعت و بهبود عملکرد وب سایت می شود. وقتی یک وب سایت سرعت و عملکرد خوبی داشته باشد؛ کاربران تجربه کاربری بهتری خواهند داشت و به بهینه سازی سئوی وب سایت هم کمک می کند. در طراحی وب سایت سعی کنید از متخصصین و کارشناسان مجرب تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد کمک بگیرید. وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ در زمینه مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ سئو سایت در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان فعالیت می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد می توانید به وب سایت این آژانس مراجعه کنید.