منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

راه اندازی وب سایت برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد و تاثیر مثبتی در معرفی محصولات و فروش آن ها خواهد داشت. در قرارداد طراحی وب سایت در مورد ویژگی های کار مورد نظر و خواسته های دو طرف تصمیم گیری می شود و طراحی طبق قرارداد و موارد آن پیش می رود.

قرارداد طراحی وب سایت قبل از راه اندازی وب سایت کسب و کار تنظیم می شود و طراح به گونه ای باید کار طراحی را انجام دهد، که مطابق با سلیقه مشتری باشد. راه اندازی وب سایت برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد و تاثیر مثبتی در معرفی محصولات و فروش آن ها خواهد داشت. در قرارداد طراحی وب سایت در مورد ویژگی های کار مورد نظر و خواسته های دو طرف تصمیم گیری می شود و طراحی طبق قرارداد و موارد آن پیش می رود. در قرارداد طراحی علاوه بر موارد دستمزد، شرایط و خواسته صاحبان کسب و کارها باید به آیتم های مهم مانند امنیت وب سایت، دسترسی های لازم، سرعت وب سایت، سئو وب سایت و هاست و دامن وب سایت هم توجه شود.

ساختار وب سایت، نوع طراحی و برنامه نویسی عواملی هستند که بر روی کاهش کیفیت وب سایت در تمام زمینه ها تاثیر دارند. در ادامه مطلب از وب سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره سئو سایت در اصفهان؛ مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان و مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان است؛ به بررسی نکات و اصول قرارداد طراحی می پردازیم.

قرارداد طراحی وب سایت چیست؟

به توافقنامه ای که بین طراح وب سایت و مشتری است و ملزم به انجام دادن مواردی هستند که در این توافقنامه قید شده است و با امضای طرفین اعتبار پیدا می کند را، قرارداد طراحی وب سایت می گویند.

مفاد قرارداد طراحی سایت:

موارد مشخصی در قرارداد قید می شود، که در ادامه شما را با این موارد و مفاد آشنا می کنیم.

عنوان قرارداد طراحی:

علاوه بر وارد کردن تاریخ; باید مشخصات کامل کارفرما یا مشتری و طراح ثبت شوند و در نهایت بعد از کامل شدن کلیه مفاد; قرارداد امضا شود.

دامنه کاری قرارداد:

از پارامترها و بندهای مهم موجود در قرارداد طراحی وب سایت دامنه کاری است. در قرارداد باید وظایف طراح و سطح توقعات کارفرما مشخص شود. پشتیبانی وب سایت جدا از طراحی آن است و اگر کارفرما نیاز به پشتیبانی دارد، باید در بند جداگانه ای با طراح وب سایت به نتیجه برسد.

میزان مبلغ قرارداد:

یکی از مفاد موجود در قرارداد طراحی مبلغ قرارداد است، که مدت زمان اجرای پروژه، ابعاد پروژه، طراحی لوگو، تعداد آیتم های پروژه، طراحی قالب اختصاصی، پشتیبانی، شخصی سازی برند و قابلیت توسعه بر روی آن تاثیرگذار هستند. همچنین برای جلوگیری از اختلاف و بحث تعیین کنید که بعد از پایان پروژه مبلغ مورد توافق به طراح پرداخت شود یا اینکه به صورت ماهانه پرداخت انجام شود.

حق مالکیت معنوی قرارداد:

اگر وب سایت کسب و کار شما دارای برند و محصولی پیشرو در بازار است و در زمینه کسب و کار خود نوآوری دارید; لازم است در قرارداد; بند و سطری مبنی بر عدم همکاری طراح با رقیبان و ایجاد حق مالکیت معنوی برای شما باشد.

شرایط فسخ و ضمانت اجرایی:

گاهی ممکن است به هر دلیلی بعد از امضای قراداد طراحی وب سایت طرفین به مشکل بخورند و ادامه همکاری وجود نداشته باشد. لازم است که در قرارداد قوانین برای قطع همکاری وضع و میزان خسارت طرفین مشخص شود. وجود بند ضمانت اجرایی در قرارداد طراحی هم مهم است و طراح باید مشکلات احتمالی که ممکن است برای کارفرما ایجاد شود را رفع کند.

امضای قرارداد:

آخرین مفاد قرارداد طراحی امضای آن توسط طرفین است، که اگر امضا انجام نشود قرارداد ارزش قانونی ندارد.

اصول قرارداد طراحی وب سایت

نحوه تنظیم قرارداد طراحی وب سایت

در تنظیم قرارداد طراحی وب سایت علاوه بر موارد قانونی باید موارد فنی هم در قرارداد تنظیم و لحاظ شود. کارفرما باید در رابطه با کسب و کار یا شرکت خود اطلاعات و تصاویر لازم را به طراح ارائه دهد. به دلیل رقابت کاری بین کسب و کارها، طراح مسئولیت حفظ اسرار کاری را دارد. علاوه بر موارد گفته شده باید مشخصات ظاهری و فنی وب سایت در قرارداد ذکر و هزینه های هر بخش تعیین شوند. در تنظیم قرارداد طراحی سایت باید مدیریت اعمال تغییرات در نظر گرفته شود. اگر نیاز به تغییرات بود، هزینه های احتمالی آن مشخص شود. در تنظیم قرارداد طراحی وب سایت به طور خلاصه باید موارد زیر رعایت شوند:

  • مشخص کردن موضوع قرارداد با جزئیات
  • درج مشخصات کامل و دقیق کارفرما و طراح
  • تعیین مبلغ برای انجام هر مرحله و تعیین نوع پرداخت
  • تعیین زمان مشخص برای انجام تعهدات

اصول تنظیم قرارداد طراحی سایت:

هنگام تنظیم قرارداد طراحی وب سایت باید اصولی را در نظر داشته باشید. در ادامه مطلب از دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه مشاوره دیجتال مارکتینگ در اصفهان؛ مشاوره سرمایه گذاری در اصفهان و مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان فعالیت می کند؛ شما را با این اصول و نکات مهم آشنا می کنیم.

  • فضای میزبانی و دامنه وب سایت کسب و کار شما باید به نام شما ثبت شود.
  • طراحی وب سایت به دو صورت داینامیک و استاتیک است. از طراح بخواهید که وب سایت شما را داینامیک طراحی کند.
  • در تنظیم قرارداد طراحی وب سایت درخواست تصویر پیش نمایش و المان های تصویری و نحوه چینش را از طراح بخواهید.
  • دریافت فایل ها و کدهای برنامه نویسی از طراح وب سایت
  • در اختیار داشتن نام کاربری و رمز عبور وب سایت و دسترسی های لازم
  • دریافت ویدئو آموزشی نحوه کار با وب سایت و به روز رسانی آن
  • دریافت وب سایت به صورت بهینه شده برای موتورهای جستجوی گوگل
  • تست و بررسی وب سایت طراحی شده
  • قرارداد حتما در سربرگ شرکت نوشته شود و دارای مهر و امضای کارفرما و طراح باشد.

جمع بندی

اگر تمام موارد و نکات گفته شده در بالا را هنگام تنظیم قرارداد طراحی وب سایت رعایت کنید، در نهایت از نتیجه کار راضی خواهید بود. یک سری از موارد در قرارداد طراحی عمومی هستند; اما مواردی مانند سئوی وب سایت و بهینه سازی آن مواردی هستند که قبل از تنظیم قرارداد; کارفرمای کسب و کار باید در رابطه با آن تصمیم گیری کند.

اگر سئوی وب سایت مهم است باید در بندهای قرارداد آن را اضافه و از طراح بخواهد. برای اینکه بتوانید برای کسب و کار خود وب سایت با مشخصات و ویژگی های عالی طراحی کنید، می توانید از کارشناسان و متخصصین مجرب تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد کمک بگیرید. آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ با فعالیت در زمینه مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ مشاوره کسب و کار در اصفهان و مشاوره تبلیغات در اصفهان؛ به شما در رشد و توسعه کسب و کارتان کمک می کند. می توانید با مراجعه به وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد بهره ببرید.