منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تغییر دامنه سایت به نحوی باید انجام شود که بر روی سئو وب سایت و رتبه آن تاثیر منفی نداشته باشد. تغییر دامنه می توانند دلایل مختلفی مانند تغییرات اساسی در نوع فعالیت کسب و کار، پیدا کردن دامنه مناسب با موضوع وب سایت و تغییر نام یا برند کسب و کار باشد.

یکی از موضوعات مهم و چالش سخت برای صاحبان کسب و کارهای آنلاین، تغییر دامنه سایت است. تغییر دامنه سایت به نحوی باید انجام شود که بر روی سئوی وب سایت و رتبه آن تاثیر منفی نداشته باشد. تغییر دامنه می توانند دلایل مختلفی مانند تغییرات اساسی در نوع فعالیت کسب و کار، پیدا کردن دامنه مناسب با موضوع وب سایت و تغییر نام یا برند کسب و کار باشد. قبل از اقدام به تغییر دامنه لازم است یک بررسی کلی بر روی وب سایت ،آمار و ارقام کنترل و یک معیار درست به دست آورده شود.

با اعمال تغییر دامنه می توانید تغییرات آماری را مقایسه و بر اساس این تغییرات برنامه ریزی داشته باشید. در ادامه مطلب از وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ مشاوره سئو سایت در اصفهان و مشاوره کسب و کار در اصفهان فعالیت می کند؛ به بررسی دلایل تغییر دامنه وب سایت می پردازیم.

دامنه وب سایت

به آدرسی که به کاربران و مخاطبان داده می شود; تا در آدرس بار مرورگر وارد کنند و به وب سایت مربوطه وارد شوند را; دامنه وب سایت می گویند. به دامنه، دامین سایت یا URL هم گفته می شود که با پیشوند WWW شروع و با پسوندهای com یا ir خاتمه پیدا می کند.

انواع انتقال وب سایت

قبل از صبحت در رابطه با دلایل تغییر دامنه سایت توسط وبمستران و کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین، شما را با انواع انتقال سایت آشنا می کنیم. توجه داشته باشید که هر نوع انتقال سایت بر اساس اهداف صاحبان وب سایت ها انجام می شود.

تغییر پروتکل وب سایت از http به https:

یکی از فاکتورهای تأثیرگذار بر روی سئوی وب سایت، امنیت وب سایت است. گوگل به آن توجه ویژه ای دارد و باعث به دست آوردن نتایج بهتر در گوگل می شود. همچنین تغییر پروتکل وب سایت به https از هک شدن وب سایت جلوگیری می کند. در وب سایت های بزرگ تجارت الکترونیک، داشتن گواهینامه SSL به دلیل پردازش کارت های بانکی و در وب سایت های وردپرس به جهت امنیت مهم است.

تغییر آدرس اصلی یا زیر دامنه وب سایت:

در این نوع از انتقال پیشوند یا زیر دامنه که WWW است؛ حذف می شود. این تغییر باعث می شود آدرس صفحات کوتاه تر و دسترسی مخاطبان و کاربران به صفحات داخلی آسان تر شود. مزیت این تغییر و انتقال این است که تاثیر خاصی بر روی محتوای وب سایت و سئو آن ندارد و کل مطالب به صورت قبل در دسترس است.

انتقال دامنه اصلی وب سایت به دامنه جدید:

هدف از تغییر دامنه سایت و رفتن به دامنه معتبرتر، دور زدن فیلترینگ و باز طراحی برند است. در این مرحله; انتقال باید اصولی و درست انجام شود; تا تاثیرات منفی بر روی سئوی وردپرس و جایگاه در گوگل نداشته باشد.

تغییر دامنه سایت

تغییر TLD دامنه وب سایت:

یکی دیگر از انواع انتقال وب سایت ایجاد تغییر در TLD است که پسوند ir به com تغییر می کند. کسب و کارها برای فعالیت در سطح بین المللی و به دلیل تحریم پسوند ir در سرویس های بین المللی، مجبور هستند که TLD دامنه را تغییر دهند. کسب و کارهایی که در زمینه آموزش فعالیت دارند، از پسوند edu استفاده می کنند.

دلایل تغییر دامنه وب سایت

بعد از آشنایی با انواع انتقال وب سایت لازم است شما را با دلایل تغییر دامنه سایت در انواع کسب و کارها آشنا کنیم. اگر برای وب سایت کسب و کار خود ضروری می دانید که دامنه وب سایت تغییر کند؛ می توانید از کارشناسان و متخصصین مجرب تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان و مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان است؛ کمک بگیرید. دلایل تغییر دامنه سایت علاوه بر موارد گفته شده که در انواع انتقال وب سایت به آن پرداخته شد، شامل موارد زیر است:

نامناسب بودن نام دامنه:

گاهی نام دامنه ای که برای یک وب سایت کسب وکار انتخاب می شود ممکن است طولانی یا پیچیده باشد. برای اینکه نام دامنه بهتر در ذهن کاربران بماند؛ انتخاب نام دامنه ساده و کوتاه تاثیرگذار است. تغییر دامنه سایت با ایجاد تغییر نام، کمک می کند علاوه بر ماندن نام و برند در ذهن، توجه بازدیدکنندگان جلب شود.

تغییر دامنه سایت جهت بازسازی برند:

یکی از مهمترین دلایل تغییر دامنه سایت بازسازی برند است. در این تغییر تصویر ذهنی مخاطب از شرکت یا برند تغییر و به تصویری جذاب تر و تاثیرگذارتر تغییر می کند. با توجه به قرار گرفتن نام برند در دامنه، نیاز به تغییر دامنه است.

تغییر زمینه کاری کسب و کار:

از دیگر دلایل تغییر دامنه سایت، تغییر نوع فعالیت کسب و کار یا تنوع محصولات است. نکته مهم این است که تغییر دامنه به هردلیلی که باشد؛ باید اصولی انجام شود؛ تا تاثیر منفی بر روی سئوی وب سایت نداشته باشد.

مشکلات احتمالی بعد از تغییر دامنه سایت

بعد از تغییر دامنه سایت ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوید:

از دست دادن ترافیک و بک لینک ها:

استفاده از بک لینک ها در وب سایت ها باعث افزایش میزان بازدید و تقویت سئوی وب سایت می شود. با تغییر دامنه ممکن است تمام بک لینک ها را ازدست بدهید. راه حل پیشنهادی؛ اطلاع دادن به وب سایت هایی است که از آن ها بک لینک دریافت کردید؛ تا آدرس لینک ها را به روز رسانی کنند و حفظ ریدایرکت های خودتان است.

کاهش رتبه و میزان بازدید از وب سایت:

از دیگر مشکلات تغییر دامنه سایت می توانیم به افت سئو وب سایت اشاره کنیم. هنگام تغییر دامنه خواه ناخواه، افت سئو را داریم و بررسی صفحات جدید توسط گوگل و ایندکس شدن صفحات زمان بر است؛ اما می توان آن ر ا به حداقل رساند. خرید دامنه پریمیوم و خرید دامنه با سن بیشتر کمک می کند تا صفحات توسط گوگل سریع ترایندکس شوند.

ازدست رفتن آگاهی برند:

اگر ترافیک وب سایت کسب و کارتان از سرچ URL است; در زمان تغییر دامنه; بازدید از وب سایت شما در حجم قابل توجهی کم می شود. اجرای ریدایرکت 301 به مدت 120 روز و هدایت کاربران به صفحه جدید به رفع این مشکل کمک می کند.

راهکارهای لازم قبل از انجام تغییر دامنه سایت

برای انجام تغییر دامنه سایت بدون اینکه تاثییر منفی بر روی سئو یا از دست دادن آن داشته باشد؛ می توانید اقدامات زیر را قبل از شروع انجام دهید.

  • حفط مالکیت دامنه قبلی
  • به روزسانی گوگل آنالیتیکس با نام دامنه جدید
  • تهیه نسخه پشتیبان یا بک آپ از تمام اطلاعات وب سایت
  • برنامه ریزی درست و دقیق جهت اطلاع کاربران
  • طراحی صفحه سفارشی ارور 404 و هدایت کاربران به دامنه جدید
  • به روز رسانی گوگل سرچ کنسول با نام دامنه جدید
  • ایجاد ریدایرکت 301 به مدت 120 روز جهت انتقال به صفحات جدید
  • تهیه لیست کامل از لینک های داخلی و بک لینک ها جهت مطابقت با دامنه جدید و اطلاع تغییردامنه

جمع بندی

کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین برای رسیدن به نتایج بهتر گوگل؛ دریافت رتبه و امتیاز بیشتر و برندینگ؛ باید به فکر تغییر دامنه سایت خود باشند. هنگام تغییر دامنه سعی کنید که به صورت حرفه ای و اصولی این کار انجام دهید. استفاده از راهکارهای داده شده کمک می کنند تا بدون از دست دادن سئو، تغییر دامنه را انجام دهید. آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ در حوزه مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره سئو سایت در اصفهان فعالیت می کند. می توانید برای بهره مندی از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد به وب سایت این آژانس مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید.