منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 11 دقیقه

انتقال سایت به دامنه جدید یکی از اتفاقات رایج در فضای اینترنت است که به دلایل مختلفی انجام میشود. تغییر آدرس دامنه ممکن است برای شما مشکلاتی را پدید آورد که در این مقاله سعی بر آن است که شما را با این مشکلات آشنا کنیم. در این بخش تلاش می کنیم نکات مهم در تغییر دامنه را بررسی کنیم.

تغییر دامنه وب سایت شما اتفاقی است که بندرت اتفاق می افتد. در بیشتر موارد، شما تا آخر به انتخاب خود پایبند خواهید بود. از این گذشته، به احتمال زیاد در برند تجاری شما مهم است. با این حال، همیشه اینطور نیست و دلایل قانع کننده ای وجود دارد که باعث می شود ایجاد یک تغییر خوب باشد. در ادامه این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد به بررسی تغییر دامنه وب سایت می پردازیم.

تغییر دامنه وب سایت

چگونه دامنه اصلی سایت خود را تغییر دهیم ؟ دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است لازم باشد نام دامنه وب سایت خود را تغییر دهید، خواه به این دلیل باشد که نام تجاری خود را تغییر می دهید یا به چیزی کاملا جدید تغییر می دهید. از این گذشته، شما وقت و تلاش زیادی را صرف ارسال افراد به یک مکان کرده اید، فقط با ارسال آنها به جای دیگر تمام این سخت کوشی ها را به خطر بیندازید.
البته مواردی وجود دارد که انجام این کار می تواند مفید باشد:

اهداف تغییر نام تجاری

در برخی موارد ، ممکن است بخواهید کل تصویر و نام سایت خود را تغییر دهید و برای تکمیل بسته به دامنه وب سایت جدیدی نیاز دارید.

ارتباط بهتر برای تمرکز سایت شما

ممکن است شما یک نام دامنه وب سایت را انتخاب کرده باشید که دیگر از آن راضی نیستید یا دامنه وب سایت سطح بالایی (TLD) نامناسب را انتخاب کرده باشید – یعنی .com ، .net یا شناسه دیگری که به دنبال نام دامنه وب سایت است.

مراحل تغییر دامنه وب سایت

تغییر دامنه وب سایت

مرحله شماره 1:

یک نام دامنه وب سایت جدید انتخاب کنید و آن را به وب سایت خود اختصاص دهید.

مرحله شماره 2:

تغییر نام وب سایت خود را ایجاد کنید.

بسته به انتخاب دامنه وب سایت خود ، احتمالاً باید جنبه هایی از طراحی سایت خود را برای انعکاس آن به روز کنید. به عنوان مثال ، لوگو شما احتمالاً به یک به روزرسانی نیاز دارد ، اما این مورد برای هر عنصر دیگری که به نام دامنه وب سایت سابق شما اشاره دارد نیز صدق می کند.

مرحله شماره 3:

ترافیک را به دامنه وب سایت جدید خود هدایت کنید.

مسلماً مهمترین مرحله هنگام تغییر دامنه وب سایت شما هدایت کاربران از مورد قبلی به نام جدید است. به این ترتیب، هیچ بازدید کننده ای را که آدرس گذشته شما را علامت گذاری کرده یا مرتباً به طور منظم از آن بازدید می کنند، از دست نخواهید داد.

مرحله شماره 4:

کاربران خود را در مورد تغییر نام تجاری خود به روز کنید.

شما باید یک نام دامنه وب سایت جدید داشته باشید و در حال اجرا باشد. تنها چیزی که باقی مانده است این است که کاربران خود را در مورد تغییرات وب سایت خود ، مانند URL جدید آن و فرایند تغییر نام تجاری در صورت لزوم ، به روز کنید. این مرحله مهم است زیرا بدون آن ، شما قاعده های منظم اشتباه زیادی خواهید داشت. به محض تغییر نام تجاری وب سایت خود ، یک پست توضیحی به آن اضافه کنید.
از حساب های رسانه اجتماعی سایت خود برای به روزرسانی دنبال کنندگان خود استفاده کرده و آنها را به آن پست فوق پیوند دهید.

مرحله شماره 5:

یک کمپین ایمیل برای توضیح تغییرات سایت خود ارسال کنید.

می توانید چندین به روزرسانی و ایمیل از طریق شبکه های اجتماعی را برای روش های دو و سه ارسال کنید. به این ترتیب، شانس خود را برای تعامل با بیشترین تعداد پیروان و مشترکان و حداکثر ممکن به حداکثر می رسانید.

تاثیر تغییر دامنه سایت در سئو

قرارگیری های نتیجه جستجو می تواند تحت تأثیر تعدادی از عوامل قرار گیرد. اگرچه ممکن است یک اتفاق منظم نباشد، اما زمان های خاصی وجود دارد که شما ممکن است به تغییر دامنه وب سایت خود فکر کنید. این می تواند به این دلیل باشد که یک دامنه وب سایت کاربرپسند یا مرتبط بیشتر در دسترس قرار گرفته است، شما می خواهید دو سایت موجود را ترکیب کنید، نام کسب و کار شما تغییر کرده یا تمرکز سایت شما تغییر کرده است.

صرف نظر از دلیل ، مهم است که درک کنیم حتی کوچکترین تغییرات نیز می تواند بر رتبه شما تأثیر بگذارد. یکی از دلایل اصلی این امر این است که دیگر پیوندهای سایت شما به محتوای تحت دامنه وب سایت قبلی دیگر کار نمی کند. موتورهای جستجو قادر به طبقه بندی پیوندهای “از دست رفته” نیستند ، به این معنی که محتوا نمی تواند رتبه بندی شود. رتبه بندی پایین صفحه می تواند تأثیر منفی بر نرخ تبدیل و بازدید سایت شما داشته باشد.

بعد از تغییر دامنه وب سایت احتمال چه مشکلاتی وجود دارد؟

بزرگترین خطر بعد از تغییر دامنه وب سایت ،از دست دادن بازدید سایت شماست. هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از تغییر دامنه وب سایت ترافیک خود را از دست دهید اما احتمال آن بسیار زیاد است. پس از تغییر دامنه وب سایت ، Google باید سایت شما را مجدداً بیاموزد و مجدداً آزمایش کند. نمی توان گفت که چقدر زمان لازم است تا ترافیک جستجوی شما دوباره به جایی که بوده است برگردد یا حتی به طور کامل بازگردد.

از دست دادن میزان جستجو و رتبه بندی

از دست دادن ترافیک یا رتبه بندی جستجوی خود بزرگترین خطری است که هنگام تغییر دامنه وب سایت با آن روبرو می شوید. با این حال ، هیچ تضمینی برای این اتفاق وجود ندارد و روش هایی برای کاهش این خطرات وجود دارد که ما قصد داریم با شما به اشتراک بگذاریم.

هنگامی که نام دامنه وب سایت خود را برای وب سایت خود به روز می کنید، موتورهای جستجو باید سایت شما را مجدداً اسکن کنند تا در مورد آن اطلاعات کسب کنند و دوباره فهرست بندی شوند. برای مدت زمان مشخصی وجود ندارد ، بنابراین ممکن است ترافیک جستجوی شما برای مدتی کاهش یابد. نکته ای که می تواند در این سناریو به شما کمک کند حفظ سن نام دامنه وب سایت شما است.
گزینه دیگر این است که هنگام تغییر دامنه وب سایت خود ، یک نام دامنه وب سایت برتر خریداری کنید. دامنه وب سایت های برتر کوتاه تر ، به یاد ماندنی تر و غنی از کلمات کلیدی هستند.

علاوه بر این ، از آنجا که قبلاً ثبت شده اند ، آنها اغلب دارای سابقه ترافیک وب و جستجو هستند و بنابراین از قبل با موتورهای جستجو آشنا هستند. اگر تصمیم دارید آن مسیر را طی کنید ، تاریخچه نام حق بیمه را جستجو کنید. ابزارهای تاریخچه دامنه وب سایت وجود دارد که می توانید با یک جستجوی سریع آنلاین پیدا کنید و به شما کمک می کند تعیین کنید که آیا نام حقوقی مورد نظر شما تا به حال با ترافیک سایت های ناخواسته یا شیوه های جستجوگر کلاه سیاه مشکلی داشته است یا هیچ یک از آنها به SEO کمک نمی کنند.

از دست دادن آگاهی از برند

از دست دادن آگاهی از برند خطر دیگری در هنگام تغییر دامنه وب سایت شما است. اگر به درستی اجرا نشود، کاربرانی که مرتباً به سایت شما می روند دامنه وب سایت جدید شما را نمی دانند. به طور بالقوه می توانید مشتری خود را از دست بدهید.

آگاهی از برند چیزی است که هنگام تغییر دامنه وب سایت خود بر آن کنترل بیشتری دارید. اگر بازدید کننده سایت مکرر بازدید مستقیم داشته باشد (به این معنی که آنها نام دامنه وب سایت شما را مستقیماً در مرورگر خود وارد می کنند در مقابل اینکه شما را از طریق جستجوی آنلاین پیدا کنند)، با تغییر دامنه وب سایت خود، آنها را از دست می دهید. ممکن است در دامنه وب سایت قدیمی شما تایپ کنند و وقتی سایت بارگیری نمی شود ، فکر کنید که برای همیشه آفلاین شده اید.

تغییر دامنه وب سایت

با استفاده از هدایت مجدد و پیام رسانی می توانید این خطر را کاهش دهید. تغییر مسیر 301 از دامنه وب سایت قدیمی خود به دامنه وب سایت جدید خود برای مدت زمان حداقل 120 روز انجام دهید. (زنده نگه داشتن هدایت برای مدت زمان طولانی دیگر به شما آسیب نمی رساند.)

بسیاری از بازدیدکنندگان سایت نام دامنه وب سایت جدید را پیدا کرده و متوجه آن می شوند، اما نمی توانید از همه افراد باهوش استفاده کنید. در عوض ، به این فکر کنید که یک پیام یا پاپ آپ در سایت خود با اعلام نام دامنه وب سایت یا نام تجاری جدید خود وارد کنید تا مطمئن شوید که آن را می بینند و از نام دامنه وب سایت جدید به جلو استفاده می کنند.

از دست دادن بک لینک و ترافیک

بک لینک پیوندهایی به سایتهای شخص ثالث است که به سایت شما برمی گردند و آنها بخشی از هر استراتژی خوب SEO هستند. اگر زمان زیادی برای ساخت بک لینک خود صرف کرده اید ، تغییر دامنه وب سایت شما بر روی این پیوندها تأثیر می گذارد.

اگر دقت لازم را در زمینه دریافت بک لینک معتبر به سایت خود انجام داده باشید ، تغییر دامنه وب سایت باعث کاهش ارزش این تلاش ها می شود و بر SEO شما تأثیر منفی می گذارد. ردیابی همه مخاطبین برای تغییر لینکهای سایت و اطلاع دادن از تغییر دامنه وب سایت شما بسیار دشوار است. اگرچه شما باید از دامنه وب سایت قدیمی خود به یک سایت جدید هدایت شوید ، لینکهای برگشتی که هدایت می شوند ارزش و اعتبار بسیار کمی برای سایت شما دارند.

زنده نگه داشتن ریدایرکت ها به کاهش این خطر کمک می کند. با این حال، تغییر مسیرها در بک لینک ها در الگوریتم های SEO وزن زیادی ندارند ، بنابراین شما ممکن است ترافیک خود را از دست دهید. می توانید با این سایت های شخص ثالث ارتباط برقرار کنید ، به آنها در مورد دامنه وب سایت جدید خود اطلاع دهید و پیوندهای جدیدی برای استفاده از آنها ارائه دهید، یا با نام دامنه وب سایت به روز شده روی استراتژی پیوند لینک خود کار کنید.

قبل از تغییر دامنه باید چه کارهایی انجام دهیم؟

تغییر دامنه وب سایت شما نباید خیلی ساده تلقی شود. این باید یک تصمیم تجاری در نظر گرفته شود و به همین ترتیب، می تواند با برخی برنامه ریزی ها انجام شود. بنابراین ، بیایید به نحوه انجام این کار برای تغییر دامنه وب سایت خود نگاهی بیندازیم و سپس مراحل دقیق شما را برای تغییر بررسی خواهیم کرد.
اگر شرکت شما تصمیم به تغییر دامنه وب سایت شما دارد ، مهم است که مراحل آماده سازی سایت خود را برای از دست دادن احتمالی ترافیک دنبال کنید. برای انجام این تغییر چند روش وجود دارد:
دامنه وب سایت و تمام پیوندهای مربوطه را تغییر دهید.

هر بار یک بخش از سایت خود را منتقل کنید.

به طور کلی هر دو روش باعث کاهش بازدید سایت شما می شود. بنابراین، اگر این تغییر برای وب سایت شرکت شما ضروری است، ما روش تغییر دامنه وب سایت خود را به صورت یکجا پیشنهاد می کنیم. خواه شما یا متخصص بازاریابی دیجیتال خود دامنه وب سایت خود را تغییر دهید ، مهم است که وظایفی را که همراه با روند کار هستند ، یادداشت کنید. در زیر مراحلی وجود دارد که باید انجام دهید تا تغییرات تا حد ممکن روان انجام شود:

دامنه وب سایت جدید خود را زود خریداری کنید.

هرچه دامنه وب سایت جدید خود را فعال کنید، شانس بیشتری برای جستجوی سایت جدید خود به موتورهای جستجو خواهید داشت. این امر به موتورهای جستجو اهمیت بیشتری برای خزیدن می دهد و همچنین به آنها می گوید که این دامنه وب سایت تعطیل نشده است بنابراین باید توجه بیشتری به آن داشته باشند.

به افراد بگویید که دامنه وب سایت خود را تغییر می دهید.

با تغییر دامنه وب سایت خود مانند یک مهمانی غافلگیرانه رفتار نکنید. دامنه وب سایت جدید باید چیزی باشد که مخاطب شما انتظار آن را داشته باشد یا اگر درست انجام شود ، منتظر آن است. قبل از تغییر دامنه وب سایت ، در سایت خود بنری ایجاد کنید که تغییرات بعدی را به کاربران خود بگویید.
برخی از روش های انجام این کار عبارتند از:

به مردم بگویید نام جدیدی به زودی در صفحه اصلی شما عرضه می شود.
در مورد نام جدید در پروفایل های شبکه های اجتماعی خود پیام ارسال کنید.
اگر خبرنامه ایمیلی دارید ، آن را در آنجا ذکر کنید.
با تأثیرگذاران در زمینه کاری خود تماس بگیرید
یک نقشه سایت از سایت قدیمی خود ایجاد کنید.
تا زمانی که یک سایت تک سرویس ندارید ، احتمال اینکه وب سایت شما صفحات زیادی داشته باشد وجود دارد. نقشه سایت لیستی از تمام صفحات موجود در وب سایت شما را ارائه می دهد که برای انجام برخی مراحل بعدی در این راهنما به آنها نیاز خواهید داشت.

ممیزی محتوا را انجام دهید.

اکنون که نقشه سایت خود را دارید ، به هر صفحه وب سایت خود بروید و موارد ذکر شده; از دامنه وب سایت قدیمی خود را پیدا کنید. مطمئن شوید که متن و پیوندهای سایت شما در سایت جدید; به روز شده است. این شامل ذکر در نسخه سایت شما و همچنین پیوندها;  در عناصر پیمایش مانند سرصفحه و پاورقی شما است.

تغییر مسیر 301  را تنظیم کنید.

اگر چیزی وجود دارد که موتورهای جستجو برچسب آن هستند ، این محتوای تکراری است. Google به طور خودکار نمی داند که سایت جدید متعلق به همان شخصی است که سایت قدیمی را در اختیار دارد ، بنابراین شما باید به آنها سر بزنید. این کار از طریق هدایت 301 انجام می شود ، که به موتورهای جستجو می گوید پیوندی برای همیشه به مکان دیگری منتقل شده است. نقشه سایت شما در اینجا از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود ، که از آن برای آگاهی دادن به موتورهای جستجو برای اینکه URL جدید برای هر صفحه در سایت قدیمی شما چیست استفاده خواهید کرد. 301 تغییر مسیر را به مدت 90-120 روز در محل خود نگه دارید. با این کار کاربران قدیمی می توانند شما را پیدا کنند و به URL جدید شما عادت کنند.

تغییر دامنه وب سایت
301 تغییر مسیر برای بازدید کنندگان شما نیز مهم است. ممکن است; افراد روی پیوندهای سایتهای خارجی; ایمیلهای قدیمی یا نشانکهای آنها کلیک کنند که به سایت جدید شما; به روز نمی شوند. هنگامی که کسی به یکی از این پیوندهای قدیمی مراجعه می کند; یک تغییر مسیر 301 وی را به صفحه موردنظر در دامنه وب سایت جدید شما هدایت می کند.

 Google Webmaster را به روز کنید.

پس از راه اندازی سایت جدید و تغییر مسیرهای 301 ; مهمترین کاری که باید برای سئو انجام دهید این است که به گوگل بگویید; دامنه وب سایت خود را تغییر داده اید. این کار را می توان; با استفاده از ابزار Change of Address در Google Webmaster انجام داد; که به Google امکان می دهد سایت جدید شما را بهتر فهرست بندی کند; در حالی که تاثیری که رتبه بندی سایت قدیمی شما در نتایج جستجو خواهد داشت; به حداقل می رساند. این همچنین به Google کمک می کند; تا همه رتبه ها را از پیوندهای قدیمی شما به پیوند جدید خود منتقل کند; بنابراین می توانید تمام اعتبار سختی را که برای وب سایت خود ایجاد کرده اید حفظ کنید.

 Google Analytics را به روز کنید.

اگر از طریق کد Google Analytics قدیمی خود به سایت جدید خود منتقل می کنید ، همچنان کلیه داده های سایت خود را ردیابی خواهید کرد. با این حال ، می خواهید حساب GA خود را به روز کنید تا بدانید که برخلاف دامنه وب سایت قدیمی ، کدام اطلاعات از دامنه وب سایت جدید می آید. مواردی که باید به روز کنید باید شامل URL دامنه وب سایت ، نام نمایه و نام حساب شما باشد. در اینجا راهنمای دقیق تری از محل یافتن این موارد آورده شده است.

سایت قدیمی را برای مدتی زنده نگه دارید.

از روزی که نام دامنه وب سایت قدیمی شما به پایان می رسد; به عنوان روز راه اندازی نام جدید خود; استفاده نکنید. شما باید برای یک دوره گذار اجازه دهید; که افرادی که می خواهند به سایت قدیمی دسترسی پیدا کنندl; قادر به کشف سایت جدید شما هستند. هنگامی که 301 هدایت مجدد شما تنظیم شد; نگه داشتن مورد قدیمی ضرری ندارد. حداقل دامنه وب سایت قدیمی خود را تا زمان انقضا نگه دارید; اما ممکن است حتی ارزش آن را داشته باشید که آن را برای یک سال دیگر تمدید کنید; به خصوص اگر هزینه زیادی نداشته باشد.

یک صفحه خطای 404 جدید برای سایت قدیمی خود ایجاد کنید.

پیوند خراب ممکن است خیلی هیجان انگیز به نظر نرسد ، اما روشهای زیادی برای استفاده خلاقانه از صفحه خطای 404 وجود دارد. در این سناریو ، می توانید یک صفحه 404 جدید برای سایت قدیمی خود ایجاد کنید که به افراد بگویید شما به مکان جدیدی منتقل شده اید. این امر به بازدیدکنندگان از دست رفته در مورد دامنه وب سایت جدید شما سریعتر می آموزد ، زیرا در غیر این صورت آنها احتمالاً سعی می کنند به صفحه اصلی دامنه وب سایت قدیمی شما بروند تا آنچه را که می خواهند پیدا کنند.

آدرس های ایمیل خود را تغییر دهید.

پس از شروع استفاده از نام دامنه وب سایت جدید خود; احتمالاً می خواهید آدرس های ایمیل شما با آن دامنه وب سایت مطابقت داشته باشد.
آدرس های ایمیل شرکت خود را تغییر دهید تا با URL جدید و امضاها مطابقت داشته باشد; تا به سایت جدید پیوند دهید و ایمیلی ارسال کنید که به شما و مشتریان خود دامنه وب سایت; جدید خود را اطلاع دهد.

از همه مهم تر ، اگر اجازه دهید نام دامنه وب سایت قدیمی خود منقضی شود ; آدرسهای ایمیل شما که از آن دامنه وب سایت استفاده می کنند; دیگر کار نمی کنند. اگر از دامنه وب سایت خود برای آدرس های ایمیل خود استفاده می کنید; حتماً آنها را در دامنه وب سایت جدید خود نیز ترسیم کنید. در دوره انتقال; شما همچنین می خواهید ایمیل ها را به آدرس جدید خود هدایت کنید; یا به صورت خودکار افراد را از صندوق ورودی جدید خود آگاه کنید.

 

جمع بندی

تغییر دامنه وب سایت تصمیمی نیست که شما باید به راحتی آن را بگیرید. به هر حال; این یکی از عناصر اصلی و شناسه های اصلی برای هر وب سایت است. با این حال; اگر در این مورد اطمینان دارید ، هیچ دلیلی وجود ندارد که بدون آسیب رساندن به ترافیک; یا هویت سایت خود این کار را انجام دهید.
آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد با ارائه خدمات متنوع در زمینه دیجیتال مارکتینگ در اصفهان فعالیت می کند. برای ورود کسب و کار به دنیای مجازی نیاز به طراحی وب سایت حرفه ای دارید. پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد در زمینه طراحی وب سایت و مشاوره خدمات متنوعی را به شما عزیزان ارائه می دهد.