منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

لایت هاوس گوگل به دلیل متن باز یا اپن سورس بودن، کیفیت صفحات وب سایت های مختلف را به صورت خودکار بررسی می کند و اطلاعات کاربردی و مفیدی در اختیار شما می گذارد. آنالیز وب سایت و صفحات آن با این ابزار بسیار دقیق است و کمک می کند تا به متوجه شوید صفحه مورد نظر تا چه اندازه خوب یا بد است.

لایت هاوس گوگل یکی از ابزارهایی است که هنگام بررسی و آنالیز وب سایت ها به موتورهای جستجوی گوگل کمک می کند. آشنایی با این ابزار و کاربرد آن برای وب سایت ها و متخصصین سئو ضروری است. لایت هاوس گوگل به دلیل متن باز یا اپن سورس بودن، کیفیت صفحات وب سایت های مختلف را به صورت خودکار بررسی می کند و اطلاعات کاربردی و مفیدی در اختیار شما می گذارد.

آنالیز وب سایت و صفحات آن با این ابزار بسیار دقیق است و کمک می کند تا متوجه شوید صفحه مورد نظر تا چه اندازه خوب یا بد است. لایت هاوس میزان بهینه بودن صفحات، عملکرد آن ها و قابلیت دسترسی را بررسی و آنالیز می کند. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد; که مشاوره کسب و کار در اصفهان; مشاوره سئو سایت در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان است; به بررسی کاربردهای ابزار دقیق و خوب لایت هاوس یا فانوس دریایی گوگل می پردازیم.

لایت هاوس گوگل چیست؟

به ابزار کاربردی و دقیق که عملکرد خودکار دارد و وب سایت های کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین و صفحات آن ها را از لحاظ سئو و بهینه سازی، امنیت و عملکرد مورد بررسی قرار می دهد را لایت هاوس گوگل google lighthouse می گویند. تجربه کاربری یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی گوگل است که ابزار لایت هاوس می تواند در این زمینه خیلی دقیق و مفید عملکرد وب سایت ها را بررسی و مشخص کند. هنگامی که وب سایت شما توسط لایت هاوس بررسی می شود از سمت گوگل توصیه هایی را جهت بهتر شدن وب سایت به شما ارائه می دهد.

توصیه های google lighthouse:

توصیه هایی که لایت هاوس گوگل به شما می کند شامل موارد زیر است:

  • از عکس ها و تصاویر خیلی بزرگ استفاده نکنید.
  • از فرمت ویدئو برای محتوای متحرک استفاده کنید.
  • در وب سایت تصاویر را بهینه سازی کنید.
  • از ریدایرکت ها جلوگیری کنید.
  • در DOM ها از افزایش اندازه جلوگیری کنید.
  • منابعی که باعث بلاک شدن رندرها می شوند را کاهش دهید.
  • تا جایی که امکان دارد مدت زمان پاسخگویی به سرورها پایین باشد.
  • جاوا اسکریپت را فشرده سازی کنید.
  • دستور فشرده سازی متن فعال باشد.
  • CSS هایی که قابل استفاده نیستند را غیر فعال کنید.
  • به صورت صحیح و درست از Cache در بخش های مختلف وب سایت استفاده کنید.
  • برای بارگذاری موضوع اصلی مدت زمان را کاهش دهید.
  • امکان پیش اتصال به سرورها را فعال کنید.

بعد از طراحی و راه اندازی وب سایت های کسب و کار اینترنتی و آنلاین؛ صاحبان آن ها باید از ابزارهای دقیق و موثر؛ جهت سئو و بهینه سازی وب سایت و صفحات آن استفاده کنند. تولید محتوای مناسب، سئوی خوب و بهینه سازی؛ به تجربه کاربری خوب، بالا رفتن آمار بازدید از وب سایت و گرفتن رتبه خوب از گوگل؛ کمک زیادی می کند. یکی از ابزارهای مفید که لایت هاوس نام دارد به گوگل کمک می کند تا بهتر بتواند عملکرد وب سایت ها و صفحات آن ها را ارزیابی کند و امتیاز بدهد.

اگر دانش کافی در این زمینه ندارید؛ برای داشتن وب سایت با سئو و بهینه سازی خوب و عملکرد عالی؛ می توانید از متخصصین تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در حوزه مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و سئو سایت در اصفهان فعالیت می کند؛ کمک بگیرید. در ادامه شما را با ابزارهایی که دسترسی به لایت هاوس گوگل را آسان می کند آشنا می کنیم.

اهمیت لایت هاوس گوگل

ابزار Developer Tools در google chrome:

در مرورگر کروم در بخش Developer Tools به ابزار لایت هاوس گوگل دسترسی دارید. این ابزار این امکان را می دهد تا کاربران بتوانند در قسمت آپشن دیوایس گزینه دسکتاپ یا موبایل را انتخاب کنند. همچنین برای آنالیز کردن رنج های مختلف سرعت استفاده می شود. یکی دیگر از مزیت های استفاده از این ابزار این است که کاربران می توانند در قسمت Developer Tools تست هایی که بر روی لینک های مشخص شده انجام دادند را ببینند.

ابزار Page Speed Insights:

با پیشرفت تکنولوژی این ابزار علاوه بر استفاده جهت امتیاز دادن به وب سایت ها، امروزه از فعالیت های لایت هاوس گوگل استفاده می کند. علاوه بر انجام تست سرعت، می توان امتیاز کلی سرعت برای URL ورودی در نظر گرفت.

پلاگین های Google Chrome:

با کمک پلاگین گوگل کروم می توان تست های پنجگانه لایت هاوس گوگل را انجام داد.

کاربرد لایت هاوس گوگل

با استفاده از ابزار لایت هاوس گوگل صاحبان وب سایت ها می توانند تغییر و تحول اساسی و خوب در وب سایت خود به وجود آورند. در ادامه قصد داریم شما را با کاربردهای آن آشنا کنیم.

بررسی و ارزیابی سئو و فعالیت های مرتبط با آن:

ابزار google lighthouse کمک می کند تا میزان موفقیت وب سایت و سئو و بهینه سازی آن را بررسی کنید. همچنین به شما توصیه هایی می کند که با رعایت این توصیه ها، سئوی وب سایت و بهینه سازی آن خوب خواهد بود و برای وب سایت شما تاثیرات و نتیجه خوبی را دارد. مواردی که توسط google lighthouse در رابطه با سئو و بهینه سازی وب سایت مورد ارزیابی قرار می گیرد شامل موارد زیر است:

  • عنوان مناسب برای هر صفحه انتخاب کنید.
  • برای صفحات از توضیحات متا استاندارد استفاده کنید.
  • ریسپانسیو بودن صفحات و امکان نمایش صفحات وب سایت در موبایل
  • استفاده از فونت و اندازه قلم مناسب برای تمام بخش های مختلف سایت

بررسی وب پیش رونده یا PWA:

وب پیش رونده مربوط به برنامه های تحت وب است که برای اندازه گیری پارامترهای آن از لایت هاوس گوگل استفاده می شود. پارامترهایی که می توان در گزارش وب پیش رونده دید شامل موارد زیر است:

  • شکل نمایش در موبایل و میزان Mobile Friendly
  • هنگام پایین بودن سرعت اینترنت سرعت بارگذاری صفحات
  • توانایی اپلیکیشن ارائه محتوا در حالت آنلاین
  • میزان سرعت سوئیچ از HTTP به HTTPS

بررسی و ارزیابی کارایی و عملکرد وب سایت:

google lighthouse سرعت لود شدن صفحات و سرعت وب سایت را بررسی می کند. پنج ابزار یا پارامتر برای بررسی کارایی وب سایت است که شامل موارد زیر است:

  • FCP: زمان بارگذاری محتواهای ویدئویی، تصویری و متنی را اندازه گیری می کند. معیار امتیاز دهی آن در لایت هاوس گوگل بر اساس سرعت بارگذاری وب سایت های مشابه و واحد آن ثانیه است.
  • FCI: لیست های باز شونده ای که بر روی وب سایت قرار دارند، توسط FCI می توانید اولین زمانی که کاربر روی لیست بازشو کلیلک می کند را بفهمید.
  • FMP: زمان بارگذاری اولیه وب سایت را مشخص می کند و هر چه قدر مقدار آن پایین باشد، صفحات بهینه تر و سرعت وب سایت بالاتر است.
  • ELI: با کمک این شاخص می توان فاصله زمانی تعامل کاربر با صفحه مورد نظر را سنجید. هر چقدر مقدار این شاخص کمتر باشد، صفحات وب سایت سریع تر نمایش داده می شوند. نکته مهم این است که تعامل کاربر تنها با خواندن محتوای متنی نیست و لایت هاوس گوگل آن را معتبرنمی داند. تعامل کاربر با کل صفحه شامل محتواهای متنی، تصویری و ویدئویی است.
  • TTI: این شاخص مدت زمانی که تمام قسمت های وب سایت بارگذاری می شوند را نشان می دهد.

کاربرد لایت هاوس گوگل در بررسی تجربه کاربری هنگام ورود به صفحات:

از دیگر کاربردهای لایت هاوس می توانیم به تجربه کاربری اشاره کنیم. راحت بودن کاربر در وب سایت و استفاده از محتوای آن بسیار مهم است. هر چه میزان ماندن کاربران در وب سایت شما بیشتر باشد; به موتورهای جستجو; مفید بودن صفحه و محتوای وب سایت را نشان می دهد و باعث رشد وب سایت شما می شود.

توجه به امنیت وب سایت و کدهای برنامه نویسی از طریق گوگل کروم:

در بررسی ایمنی وب سایت ابزار google lighthouse یک ابزار قابل اطمینان است. کمک می کند تا برنامه های آسیب زننده به وب سایت خود را شناسایی و آن ها را بر طرف کنید. با کمک لایت هاوس گوگل می توانید میزان دسترسی کاربران را در وب سایت بررسی کنید.

جمع بندی

اهمیت استفاده از لایت هاوس گوگل تا حدی است که با کمک آن می توانید نظر مخاطبان و کاربران را جلب کنید و علاوه بر رشد وب سایت خود بتوانید از موتورهای جستجوی گوگل، رتبه و امتیاز خوبی دریافت کنید. به دلیل قابل اطمینان بودن این ابزار و تاثیر مثبت آن بر روی سئو و بهینه سازی وب سایت، توصیه می کنیم با ویژگی ها و کارایی های آن آشنا باشید تا راحت تر بتوانید از مزایا و کاربردهای آن در وب سایت خود استفاده کنید. شما می توانید جهت مشاوره از کارشناسان و متخصصین مجرب شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان و مشاوره سرمایه گذاری در اصفهان هستند؛ کمک بگیرید و جهت توسعه کسب و کار خود از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد استفاده کنید.