منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

قطعه ای از اطلاعات که زیر لینک آبی نتیجه جستجو ظاهر می شود، همان توضیحات متا است. هدف از آن توصیف محتوای صفحه برای جستجوگر است. هدف نهایی در استفاده از متا دیسکریپشن، متقاعد کردن کاربران برای کلیک کردن و انتقال به وب سایت شما است.

توضیحات متا یا ویژگی یا برچسب متا توصیف یک عنصر HTML است که محتوای صفحه شما را به برای کاربران و موتورهای جستجو توصیف و خلاصه می کند. این توضیحات نشان می دهد صفحه شما در مورد چه چیزی صحبت می کند. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد به بررسی متا دیسکریپشن می پردازیم.

متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن یک ویژگی در متا تگ های شما است که به توصیف صفحه شما کمک می کند. این قطعه متن ممکن است در نتایج موتورهای جستجو تحت عنوان شما ظاهر شود، اگرچه گاهی اوقات، موتورهای جستجو به جای آن، یک قطعه متن را از متن اصلی صفحه نمایش می دهند. در حالی که داده های متا به اندازه گذشته برای رتبه بندی سئو مهم نیستند، توضیحات متا هنوز نقش مهمی در سئوی درون صفحه ایفا می کند.

توضیحات متا یک ویژگی از HTML است که توضیح مختصری در مورد محتوای وب سایت ارائه می دهد. توضیحات متا معمولاً در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) برای نمایش توضیحات کلی برای یک صفحه خاص استفاده می شود و بخش مهمی از SEO است.

چرا متا دیسکریپشن مهم هستند؟

نوشتن توضیحات متا در سایت مهم هستند. این توضیحات به گوگل اعلام می کند که وب سایت شما در چه مورد فعالیت می کند. در صورتی که گوگل بتواند تشخیص دهد محتوای وب سایت شما چه چیزی را ارائه می دهد، وب سایت شما شانس بیشتری برای رتبه بندی بهتر خواهد داشت. یکی از مزیت های توضیحات متا افزایش ارگانیک ترافیک سایت است. بدین ترتیب بازدید کنندگان بیشتری به سایت شما مراجعه خواهند کرد. در صورتی که توضیحات متا را در سایت وارد نکنید، گوگل به طور خودکار یک قطعه متن را از اولین پاراگراف متن شما نمایش می دهد.


اگر در متن نمایش داده شده، کلمه کلیدی یافت شود. آن را به صورت پر رنگ نشان می دهد. این کار به طور عادی مشکلی نخواهد داشت. اگر توضیحات متا در سایت قرار داده نشود. به معنای از دست دادن فرصت شخصی کردن پیامی است که به مرورگرها تحویل می دهید.

تاثیر متا دیسکریپشن در سئو

در گذشته از این تگ برای پر کردن کلمات کلیدی استفاده می شد. اما با تغییرات الگوریتم گوگل، توضیحات متا دیگر بر رتبه بندی سایت تأثیر نمی گذارد. اما بر نرخ کلیک و ترافیک یک وب سایت تأثیر می گذارد. زیرا توضیحات متا به عنوان یک سیگنال عمل می کند. اگر محتوا متا دیسکریپشن مناسب باشد، کاربر را وادار می کند بر روی URL کلیک کند.


متا دیسکریپشن فرصتی ایجاد می کند تا بر بازدید کنندگان سایت تاثیر بگذارید. کارشناسان سئو; توصیه می‌کنند که تگ‌های توضیحات متا را در بهینه‌سازی درون صفحه قرار دهید. این پاراگراف کوتاه; فرصت بسیار خوبی را برای مدیر وب سایت فراهم می کند تا برند و کیفیت سایت را برای کاربر تبلیغ کند.

متا دیسکریپشن


اگر مشاورین کسب و کار بتوانند روانشناسی مشتری را درک کنند و دقیقاً آنچه را که نیاز دارند به آنها بدهند، می توانند هزینه تبلیغات را کاهش دهند و ممکن است تأثیر بهتری در جذب مشتری داشته باشد. در این زمینه می توانید از کارشناسان وب سایت ایکاد و مشاوره کسب و کار در اصفهان بهره مند شوید.

کاربرد توضیحات متا در سئو سایت

توضیحات متا خوب و تمرکز روی موضوع اصلی باعث می شود تا کاربران نه تنها در صفحه نتایج جستجو بلکه در تبلیغات اجتماعی یا سایر وب سایت ها روی آن کلیک کنند و به بازدید بیشتر کمک کند. علاوه بر این، بهینه سازی توضیحات متا خوب به ساخت محتوای با کیفیت در صفحه برای کاربران و همچنین افزایش نرخ کلیک در صفحه نتایج جستجو کمک می کند.

با توجه به توضیحات قبل، متا دیسکریپشن معنای خود را از دست نداده است. اولین چیزی است که; کاربر هنگام وارد کردن کلمه کلیدی در جستجوی وب; در کنار عنوان صفحه و URL هدف می بیند، تگ متا است.
یک توصیف خوب از سایت، متقاعد کننده که کاربر را تشویق کند تا روی یک صفحه کلیک کند; حتی اگر صفحه در لیست چند موقعیت برتر گوگل قرار نگیرد.

تکنیک های نوشتن متا دیسکریپشن

توضیحات متا اولین تصویری است که یک صفحه وب می تواند; برای نتایج جستجوی ارگانیک ارائه دهد. می تواند تأثیر تعیین کننده ای بر نرخ کلیک و ترافیک داشته باشد.
از آنجا که CTR توسط گوگل برای ارزیابی ارتباط یک صفحه وب با SERP; استفاده می شود. می توان توضیحات متا را به عنوان یک عامل رتبه بندی غیرمستقیم در نظر گرفت. در ادامه; یک چک لیست برای نوشتن متا دیسکریپشن با کیفیت در نظر گرفته ایم.

طول بهینه برای موتور جستجو

توضیحات متا باید توصیفی قانع کننده باشد که جستجوگران تحریک شوند روی آن کلیک کنند. توضیحات متا باید شامل 150-160 کاراکتر باشد تا بتوان به طور کامل در گوگل نمایش داده شود.


استفاده از کلمات کلیدی

قرار دادن کلمات کلیدی در توضیحات متا، نرخ کلیک را با محتوای وب سایت افزایش می دهد.


متا دیسکریپشن منحصر به فرد

مهم است که توضیحات متا برای هر صفحه منحصر به فرد باشد. وقتی توضیحات متا را می نویسید، باید با محتوای مقاله مرتبط باشد. تا بیشتر مورد استقبال قرار گیرد و مفید باشد.

استفاده از توضیحات جذاب

توضیحات متا می تواند به عنوان دعوتی برای مشتریان برای بازدید از فروشگاه شما باشد. بنابراین; باید از توضیحات جذاب استفاده کنید. کاربران باید بدانند; که چه چیزی می توانند در سایت شما پیدا کنند.

شامل یک فراخوان عمل باشد

استفاده از یک فراخوان عمل مناسب، می تواند انگیزه کاربر برای کلیک روی سایت را بالا ببرد.


محتوای مرتبط در متا دیسکریپشن

محتوای تگ توضیحات را طوری بنویسید که به بهترین صورت; با محتوای وب سایت مطابقت داشته باشد. گوگل همیشه می خواهد; بهترین تجربه را به کاربران ارائه دهد. گوگل متوجه محتوای فریبکارانه خواهد شد. توضیحات گمراه کننده نیز; نرخ پرش شما را افزایش می دهد. بنابراین بازدیدکنندگان سایت را از دست خواهید داد.

جمع بندی

دست کم گرفتن اهمیت عناوین و توضیحات متا در صورتی که به‌ درستی بهینه‌سازی نشده باشند، می‌تواند باعث ایجاد مشکل در نرخ کلیک شما شود. توضیحات متا یک عامل رتبه بندی نیستند. ولی همانطور که توضیح دادیم، بهینه سازی آنها تنها بخشی از استراتژی رتبه بندی سئو است، که لینک سازی، محتوا، سرعت سایت و موارد دیگر را نیز پوشش می دهد.


در نوشتن متا دیسکریپشن از تعداد صحیح کاراکترها به طوری که آنها به درستی نمایش داده شوند; اطمینان حاصل کنید. توضیحات متا باید محتوای کلی سایت را به درستی; به کاربر اطلاع دهد. توضیحات متا باید برای هر صفحه از وب سایت شما منحصر به فرد باشند.
اگر با متا تگ های خود مشکل دارید، به یاد داشته باشید که ما در وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد متخصص سئو هستیم، پس همین امروز برای مشاوره سئو سایت در اصفهان با ما تماس بگیرید!