منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

صفحات مشابه با URL های متفاوت در هر وب سایت وجود دارند. برای اینکه ربات های گوگل بتوانند صفحه با ارزش محتوایی بیشتر را تشخیص دهند و صفحه مربوطه ایندکس شود، از تگ Canonical استفاده می شود.

استفاده از تگ Canonical یا کنونیکال در وب سایت ها و سئو وب سایت تاثیر مثبت و خوبی دارد. تگ کنونیکال; کمک می کند تا اگر چند محتوای مشابه در وب سایت داریم; توسط گوگل; صفحه با محتوای ارزش بیشتر; شناسایی و در نتایج گوگل نشان داده شود. صفحات مشابه با URL های متفاوت در هر وب سایت وجود دارند. برای اینکه ربات های گوگل بتوانند صفحه با ارزش محتوایی بیشتر را تشخیص دهند و صفحه مربوطه ایندکس شود، از تگ Canonical استفاده می شود. با وارد کردن این کد مفید در صفحه مربوطه تشخیص برای ربات های گوگل راحت تر می شود و در نتیجه به آن صفحه اهمیت بیشتری می دهند. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان و مشاوره سئو سایت در اصفهان است؛ به بررسی اصول و کاربرد تگ کنونیکال می پردازیم.

تگ Canonical چیست؟

به کد کوچکی از HTML که می تواند نسخه اصلی صفحات مشابه، صفحات شبه تکراری و صفحات تکراری را تشخیص دهد و معرفی می کند، تگ Canonical یا تگ کنونیکال می گویند. در سئو وب سایت تکراری بودن مطالب و محتوا تاثیر منفی بر روی سئو دارد. استفاده از تگ کنونیکال کمک می کند تا صفحه اصلی با ارزش محتوای بالاتر ایندکس شود. این کد در قسمت head یک وب سایت قرار می گیرد. در تمامی وب سایت ها به دلایل مختلفی محتوای تکراری ایجاد می شود که برخی از این دلایل شامل موارد زیر است:

  • در پست های تحت دسته بندی های مختلف و استفاده از URL یکتا برای همه، منجر به تکراری بودن محتوا می شود.
  • امکان پرینت نسخه های جداگانه برای یک صفحه وب سایت
  • وجود نسخه های غیر AMP و نسخه های AMP در یک صفحه
  • بزرگ یا کوچک بودن حروف انگلیسی آدرس وب سایت
  • آدرس صفحاتی که به صورت اتوماتیک توسط مدیریت وب سایت تنظیم می شوند.
  • استفاده از آدرس متفاوت برای موبایل

نکته مهم این است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از تگ Canonical درست استفاده شود.

اصول استفاده از تگ کنونیکال:

استفاده از تگ کنونیکال اصولی دارد؛ که در ادامه مطلب از دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره سئو سایت در اصفهان است؛ شما را با این اصول آشنا می کنیم.

تگ کنونیکال خود ارجاعی است:

از تگ Canonical در صفحه ای استفاده می شود که برای شما ارجحیت بیشتری دارد. هنگامی که در وب سایت خود دو صفحه تکراری و یک صفحه اصلی دارید؛ علاوه بر ارجاع تگ کنونیکال در دو صفحه تکراری به صفحه اصلی؛ می توانید صفحه اصلی را هم به خودش ارجاع دهید.

استفاده از تگ کنونیکال در صفحه اصلی:

وجود محتوای تکراری در صفحات اصلی وب سایت یک ایراد و مشکل است. همچنین کاربران هنگام بازید از وب سایت در صفحه اصلی با آدرس های متنوع رو به رو می شوند، که باعث سردرگمی آن ها می شود و در نتیجه رتبه وب سایت شما کاهش پیدا می کند. برای رفع این مشکلات استفاده از تگ Canonical بهترین گزینه است.

در تگ کنونیکال محتوای مشابه و تکراری استفاده کنید:

علاوه بر اینکه از تگ Canonical در صفحات با محتوای یکسان استفاده می شود، در صفحات با محتوای مشابه مانند دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی هم می توانید استفاده کنید. در این صفحات، چینش مکانی و توضیحات محصولات متفاوت است اما در نوع محصولات شباهت زیادی دارند. اگر تفاوت صفحات زیاد باشد; گوگل و ربات های گوگل; تگ کنونیکال را نادیده می گیرند.

جلوگیری از ارسال سیگنال بیهوده:

یکی از کارهایی که نباید هنگام استفاده از تگ کنونیکال انجام دهید این است که سیگنال بیهوده ارسال نکنید. استفاده از تگ کنونیکال در صفحه اول جهت اشاره به صفحه دوم و ریدایرکت کردن صفحه دوم به صفحه اول اشتباه است و سیگنال مبهم به موتورهای جستجوی گوگل ارسال می کند. گوگل در این صورت توانایی تشخیص صفحه اول را ندارد و باعث می شود تگ را در نظر نگیرد. سعی کنید سگنال ساده ارسال کنید.

در لینک خارجی از تگ کنونیکال استفاده کنید:

هنگامی که به طور همزمان چند وب سایت را مدیریت می کنید، امکان نشر مطالب مشابه یا تکراری وجود دارد. در این شرایط می توانید با استفاده از تگ Canonical قدرت رتبه بندی را تنها بر روی یک وب سایت متمرکز کنید و تمامی وب سایت ها را کنترل کنید. قبل از استفاده نسبت به مفید بودن آن برای کسب و کارتان مطمئن شوید. مزیت کانونی سازی این است که وب سایت های غیرقانونی رتبه بندی نمی شوند.

استفاده از تگ کنونیکال در شبکه های اجتماعی مفید است:

شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توئیتر و غیره سازگاری خوبی با تگ کنونیکال دارند. اگر در فیس بوک خود یک URL به شکل کنونیکال، به آدرسی اشاره دارد، فیس بوک تمامی اطلاعات و جزئیات از آدرس کانونی را به اشتراک می گذارد.

در وب سایت ها و سیستم مدیریت محتوای وردپرسی اگر از افزونه یوآست استفاده می شود، به راحتی می توان برای صفحات متنوع از تگ Canonical استفاده نمود. با وارد شدن به قسمت Advanced افزونه یوآست در بخش URL Canonical می توانید آدرسی به جز URL صفحه جاری وارد کنید.

اهمیت تگ Canonical

کاربرد تگ Canonical

استفاده از تگ کنونیکال در وب سایت ها راحت و تاثیر مثبتی بر روی سئو وب سایت، ایندکس شدن صفحات با ارزش محتوایی بالاتر و دریافت رتبه بهتر دارد. برای وب سایت ها کاربردهای زیادی دارد که کاربردهای مهم آن شامل موارد زیر است:

  • کمک به ایندکس شدن صفحات با URL اورجینال
  • جلوگیری از محتوای تکراری در وب سایت
  • کمک به بهبود رتبه وب سایت در نتایج جستجوی گوگل

بهبود سئوی وب سایت

اهمیت تگ Canonical در سئو این است که محتوای تکراری را تشحیص می دهد. محتوا با ارزش محتوایی بالاتر را در اختیار ربات های گوگل قرار می دهد و در نهایت علاوه بر بهبود سئو، باعث ایندکس صفحه با ارزش و گرفتن رتبه خوب در نتایج جستجوی گوگل می شود. شما می توانید برای رسیدن به نتیجه بهتر، بهبود سئوی وب سایت و استفاده درست از تگ کنونیکال از متخصصین و مشاوران مجرب تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد کمک بگیرید.

جمع بندی

یک ابزار قدرتمند و مفید برای بهینه سازی و بهبود سئوی وب سایت ها تگ Canonical است. نکته مهم این است که به صورت حرفه ای و هوشمندانه از آن استفاده شود تا نتایج مثبتی در پی داشته باشد. آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ با حضور مشاوران و متخصصین مجرب در حوزه مشاوره تبلیغات در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان؛ فعالیت می کند. شما می توانید برای سرمایه گذاری بهتر و توسعه کسب و کار خود; به وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد مراجعه کنید و از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد; بهره ببرید.